Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan
spoorz
gast

Met garantie bewijs van niet-ontsporen ;-)
Maar wel een beetje buiten de lijntjes gekleurd...
Voor wie goed oplet, ja, de verborgen opstelsporen kunnen nu ook wat langer en de sporen rond de draaischijf kunnen anders, maar zijn nog niet aangepast.
spoorz
gast

En nog een hint: door een overbodig spoor weg te laten links boven kun je de draaischijf en eventuele loc verzorging naar de linkerkant van de rode diagonaal verplaatsen en dan alles rechts van de rode diagonaal gebruiken voor het goederenstation. Het doorgaand verkeer zal je dankbaar zijn, alles kan beter hé ;)
En bovendien kan de 'uitsprong' vooraan de baan kleiner gemaakt worden nu de draaischijf niet meer in de weg zit van de S keerlus.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Nog even fine-tunen, maar bijna klaar voor publicatie in het M-Magzin :mrgreen: !

De draaischijf in de rechter lus vind ik gevoelsmatig (feitenloos dus) prettiger om te zien...
spoorz
gast

Dat boekje zou goed vullen met de 'making of' ;)
Draaischijf rechts kan natuurlijk ook, ik zag met het verplaatsen naar links de mogelijkheid wat plaats te winnen in de breedte, veel is het niet, maar elke centimeter telt misschien.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hartstikke mooi man. Zoiets vind vast en zeker massaal navolging. En een naam voor die baan heb ik  ook al, "Peyton Place".

dit draadje gaat nu min of meer los van mij zijn eigen leven leiden mede dank zij de inspanningen van FEM die het ontwerp herkneedt tot een mooi resultaat, met dank daarvoor.
Momenteel kijk ik wat op afstand toe om te zien wat het uiteindelijk zal worden.
spoorz
gast

Nog een suggestie om het goederenstation wat gescheiden te houden van het doorgaand verkeer.
Het gele diagonale spoor is aankomst/vertrekspoor voor goederentreinen.
Daar takt bovenaan een uittrekspoor op af met aansluiting op 3 sorteersporen.
Rangeren naar hartenlust zonder de doorgaande treinen te storen.
Maar het blijven allemaal maar suggesties, aan Yves om er al dan niet iets mee te doen.
Wat ik mij nog altijd af vraag is wat het doel is van de 2 kopsporen/opstelsporen bovenaan links. Ik heb ze ergens gewoon overgenomen van wat Yves getekend had. Is dat opstelplaats of moet dat een 2de station worden?
Wiki Redactie

@citaat Je hebt er duidelijk plezier in dergelijke baantjes in elkaar te puzzelen! :) :thumbup:

Ik raad Yves aan gewoon te gaan beginnen, dus de theorie de theorie te laten en de angst voor de realisatie te overwinnen. Je leert niets door geen fouten te willen maken, dus ga gewoon wat doen, ook dan is er weer hulp, en kom desnoods halverwege tot de conclusie dat 't 'm toch niet is. Zoals het nu gaat lijkt het aardig op de vorige keer: nog 170 reacties te gaan en dan houdt het weer op. Voor met name Fem is dat hartstikke leuk, maar jou brengt het nergens, anders dan een boel dagdromen. Op zich kan dat natuurlijk ook een doel zijn...
Heb je al spullen gekocht? Is er al rijdend materieel bijvoorbeeld? Rails? Scenery? Wat wordt het thema? Ik heb de afgelopen weken stilletjes meegelezen, maar ik ben vergeten of dat het geval is.
spoorz
gast

Zoals al zoveel gezegd, Yves moet gewoon beginnen met rails uit leggen, al wat getoond wordt zijn suggesties, tonen wat mogelijk is. Alles is vlak, dat kan dus makkelijk uitgelegd en even makkeleijk weer gewijzigd worden.
Er is zelfs nog plaats voor verzorgingssporen bij de draaischijf, indien gewenst natuurlijk.
Alles zit er nu zo een beetje in, voor mij zit het er op.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Fem is klaarrr, bouwen maarrr :D !
spoorz
gast

Je vergeet de tekentafel! Ik heb dus nog wel wat tijd om te veranderen  ;)
spoorz
gast

Alles kan beter, zoek de verschillen  ;)

wat voortgeborduurd op de laatste FEM bijdrage, het linkerdeel van de tafel kan smaller gemaakt worden zodat ik meer zitplaats heb maar ik kan dit niet aanpassen in WT

Fem,

mijn laatste plan was reeds gepost nog voor ik de posts 324 t.e.m.329 zag, zou je bij dat laatste nog de railnrs kunnen zetten zoals in 326, het zit er dan op!
spoorz
gast

Met nummers en .tra
En denk er aan, een goed railzaagje kost veel minder dan al die passtukjes.
spoorz
gast

En nog de laatste plaatjes, wisselen binnen en buitenovaal gevisualiseerd:

gepersonaliseerd zoek de verschillen
spoorz
gast

Als je 1 kopspoortje weg laat aan de ene kant van het station kun je het overblijvende misschien wat langer maken.
Waarschijnlijk ga je geen achtergrondplaat voorzien, anders zou het jammer zijn dat je de afronding weglaat waardoor de achtergrond mooier kan doorlopen op de hoeken.

BLIJ dat ik analoog RIJ

En als je de baan links nog smaller wil, dan kan je natuurlijk het onderste stationsspoor weglaten.
Je zou ook het hele station een 2209 naar boven kunnen schuiven, maar dat gaat wel erg ten koste van de lengte van de stationssporen.

sporen naar het station aangepast, parallelle sporen erheen vind ik mooier.
Stationssporen wat vereenvoudigd.

juist, ik plan daar toch een diepte te leggen met bruggen erover.

BLIJ dat ik analoog RIJ

persoonlijk vond ik dat schuine spoortje voor de locverzorging van Fem mooier ipv alles strak parallel
spoorz
gast

Voor de leut nog wat aangepast.
Eenvoudiger station, opstelsporen bovenaan links naar de buitenkant gelegd.
Enfin, om de boel een beetje meer in evenwicht te krijgen.
spoorz
gast

De wisselstraat rechts van het station stond mij geenszins aan, dus maar een beetje bijgewerkt (zoek de verschillen) met als resultaat dat de 2 keerlussen nu direct toegankelijk zijn zowel van de binnenbaan als van de buitenbaan.
Enfin, ik ben gerust, voor mij zit het er op, meer moet dat niet zijn  ;)
Prentjes zeggen meer dan woorden:

allemaal prima opgelost het enige waar ik nog mee zit is dat ik in de zone van het schuine opstelspoor naar de draaischijf een diepte plande en dit traject er net midden in valt. Dit stuk zal ik dan op "pootjes" moeten voorzien.
Heb je nog tra bestand van het laatste?
spoorz
gast

Het .tra bestand staat er al.
Dat verzorgingsspoor aan de draaischijf kun je ook weglaten he. Of de verzorging aan een spoor aan de draaischijf voorzien.

Citaat van: spoorz op donderdag 20 juni 2024, 20:46:58Het .tra bestand staat er al.
Dat verzorgingsspoor aan de draaischijf kun je ook weglaten he. Of de verzorging aan een spoor aan de draaischijf voorzien.
zag het niet sorry, het kan ook zijn dat ik spoor naar de draaischijf parallel naast het andere spoor leg zoals in post # 339.
Op welke WT layer zie ik enkel de sporen zonder de attributen?
spoorz
gast

10

BLIJ dat ik analoog RIJ

't zit eigenlijk best geinig in elkaar zo :thumbup: .
Mijn enige vraag is wat de functie van de 2 opstelspoortjes links achteraan gaat worden(?). Kan je wat mij betreft ook weglaten. En dan niet het dubbelspoor gelijk rechttrekken want dan wordt het ontwerp te stijf. Nee, dat vrijgekomen strookje gebruiken voor wat scenery: wat bomen, volkstuintjes, ...
spoorz
gast

Dezelfde vraag heb ik ook al een paar keer gesteld, wat is de bedoeling van de opstelspoortjes achteraan? Eerst zaten ze zelfs midden de doorgaande sporen, ik dacht in het begin aan een 2de station, maar dat is nooit bevestigd...
Nu zitten ze al aan de buitenkant, ik heb er maar wat personenwagens op gezet, nog een klein duwtje en ze zijn weg  ;)
spoorz
gast

Zonder woorden  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

En toch mis ik dat kruiswissel met schuin onderhoudsspoortje nog een beetje >:-D ...
spoorz
gast

Ik ook, maar misschien spreekt dit Yves meer aan? Beetje idyllischer  ;) 
spoorz
gast

Of toch een paar fabriekjes, het kan echt alle kanten uit. 't Lijkt mij alleszins een goede basis voor Yves om op voort te borduren. Er zijn zoals voor het baanplan ontelbare mogelijkheden voor de aankleding, die kunnen we echt niet allemaal laten zien  ;)
Al bij al weer een bewijs dat op een kleine oppervlakte en alles plat ook wel een en ander mogelijk is en waar zeker lol aan te beleven is.
KISS weet je wel...

achterste opstelspoor weg, het achterste lusspoor zou ik op een berm 2 cm hoog leggen.
Leuk de brug in de achterste sporen.
Verlies aan opstelspoor gecompenseerd door schuin opstel- en rangeerspoor, zo wordt achter het station een pure industriezone.
Is dit overdone?
In de berg wil ik een klein stukje rail zichtbaar maken maar in 3D lukt het me niet dit zichtbaar te maken.
spoorz
gast

Ik zou alle rails volledig plat leggen en spelen met het landschap er rond, 't kan je veel ellende besparen met ontsporingen, slechte contacten en noem maar op, en wat is de meerwaarde van die kleine hoogteverschillen in de rails?
En dat klein stukje koekoeksklok in de keerlus zou ik echt niet doen, dat ziet er zo zinloos en onwezenlijk uit, het is juist de bedoeling de keerlus te verbergen, waarom zou je dan laten zien dat daar treinen rijden? Van waar naar waar?
Maar 't is aan jou om te doen wat je er liefst mee doet, dat zal voor iedereen anders zijn.
spoorz
gast

Als je er een industriezone van maakt dan zou ik een extra aftakking voorzien op het kopspoortje van de railbus.

Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 21 juni 2024, 10:44:02Waarom haal je opstelsporen weg ?
Er kunnen nog veel meer opstelsporen bij  !
Je wilt toch zo graag al je loc's showen ?
Voor mij persoonlijk gaat het over de top: volgekwakt met opstelsporen en dat is irreëel in relatie tot de omvang van de baan. Daarom is  de draaischijf ook veel te groot.
Ook de tweede kruiswissel is weer terug. Zie de laatste waarschuwing van spoorz.
Het is al eerder opgemerkt: minder is meer.

Cees

Cees,

Eerst zeg je er kunnen nog veel opstelsporen bij en dan volgekwakt met opstelsporen.
Het is toch het één of het ander?
Tweede kruiswissel is nodig omdat het schuin spoor niet over de vijver kan gaan.
De draaischijf gebruik ik als loc display maar het aantal sporen kan mss wat uitgedund worden.

Fem,

voorstel #355 is goed maar het middelste afwijkspoor in de industriezone zou ik weglaten en het onderste mss iets langer.
spoorz
gast

Citaat van: yves op vrijdag 21 juni 2024, 11:32:36voorstel #355 is goed maar het middelste afwijkspoor in de industriezone zou ik weglaten en het onderste mss iets langer.
Je weet ondertussen al dat wat ik laat zien geenszins de bedoeling is om exact na te bouwen, ik laat zien wat mogelijk is, schrappen wat er te veel aan is!
Bij mij wordt alles geserveerd in buffet vorm... Alles mag, niets moet  ;)

Citaat van: spoorz op vrijdag 21 juni 2024, 11:53:08
Citaat van: yves op vrijdag 21 juni 2024, 11:32:36voorstel #355 is goed maar het middelste afwijkspoor in de industriezone zou ik weglaten en het onderste mss iets langer.
Je weet ondertussen al dat wat ik laat zien geenszins de bedoeling is om exact na te bouwen, ik laat zien wat mogelijk is, schrappen wat er te veel aan is!
Bij mij wordt alles geserveerd in buffet vorm... Alles mag, niets moet  ;)

tweede spoor naar draaischijf weg en spoor zonder knik naar schijf.
Sporen naar industriezone.
spoorz
gast

Ik weet het, het is jouw baan, maar ik kan het toch niet laten je nog eens te verwittigen dat die koekoeksklok je hele baan onderuit haalt  :(
Nog meer ongeloofwaardig kun je het toch echt niet maken, jammer.

Tiktak is reeds verwijderd de versies volgen elkaar in sneltempo op. Was nog vorige versie 3D.

Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 21 juni 2024, 13:06:14Nog één advies: neem de kleine 22m draaischijf van Roco.
Neemt minder plaats in en is niet zo overheersend als die grote van Märklin/Fleischmann
https://www.huider.nl/roco-42615-drehscheibe-22m-roco-line

Cees

dure grap, duurder dan Marklin? Anders tweedehands.
spoorz
gast

En moest je om een of andere reden het laatste Engels wissel ook willen elimineren, dat kan door de onderste overloopwissels te verwisselen, met dezelfde rijmogelijkheden, maar naar mijn gevoel minder mooi.
spoorz
gast

Ik wacht in ieder geval niet op de bouw van het baantje, 'k heb er al eens op rondgereden  ;)

Citaat van: spoorz op vrijdag 21 juni 2024, 14:24:39En moest je om een of andere reden het laatste Engels wissel ook willen elimineren, dat kan door de onderste overloopwissels te verwisselen, met dezelfde rijmogelijkheden, maar naar mijn gevoel minder mooi.

Als het minder mooi is waarom deze wissel vervangen, is hij niet bedrijfszeker?
spoorz
gast

Ik weet niet wat je al hebt aan materiaal, het kan dus misschien beter uitkomen zonder Engels wissel, en ik toon beide mogelijkheden.
Wat betreft bedrijfszekerheid, hoe complexer iets is hoe meer kans dat er iets mee of op misgaat, maar ook de gewone wissels zijn niet onfeilbaar, zeker die van Märklin niet...

kruiswissel weg en industriesporen aangepast.
3d is niet accuraat ik ben nog niet zo eigen met layers.
Hoe kan je in WT een raildeel aanduiden als een 2205 maar ingekort?

CiteerHoe kan je in WT een raildeel aanduiden als een 2205 maar ingekort?
Ik zou "Beschriftung einfügen" gebruiken (Notitie of bijschrift invoegen). Linkse kolom ongeveer halverwege. Icoon "A" met een sterretje.

Citaat van: ermindewinkel op zaterdag 22 juni 2024, 17:38:41
CiteerHoe kan je in WT een raildeel aanduiden als een 2205 maar ingekort?
Ik zou "Beschriftung einfügen" gebruiken (Notitie of bijschrift invoegen). Linkse kolom ongeveer halverwege. Icoon "A" met een sterretje.

Dat is het niet, met deze functie kan je losse tekst aanbrengen op het plan.
Maar het is mogelijk een connectie tussen 2 rails te maken met één railstuk dat wanneer je het aanklikt met een dialoogvenster te kennen geeft dat het een ingekorte 2205 is, dit is wat ik zoek.