Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan

BLIJ dat ik analoog RIJ

Oké, maar wat je met die 2 wissels kan, kan je een kleine meter verderop nogmaals.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

@citaat
Precies dat. Daardoor zijn die twee wissels behoorlijk overbodig.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 15 juni 2024, 08:10:08Oké, maar wat je met die 2 wissels kan, kan je een kleine meter verderop nogmaals.
Dat is juist, maar bij # 260 kan je niet van rechts naar links via het bovenste stationsspoor naar de het achterste spoor.
Met 2 X 2262 erbij lukt dit wel.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat kon met #262 ook niet...
Met je laatste nieuwste creatie kan dat wel, daarmee kan je vanaf alle kanten, alle kanten op.

Idd nu gaat elke verbinding 2 richtings

if we don't try we will never know

Ik zou persoonlijk het linker wissel bovenin dat voor het kruiswissel zit vervangen door een bocht. Dat gaat dan maar ten koste van het korte opstelspoortje maar ik vind een afbuigend wissel in het hoofdspoor niet zo bedrijfszeker.

Groet, Wim

Achterste sporen op talud 3 cm hoog

Citaat van: WimFPU op zondag 16 juni 2024, 11:21:58Ik zou persoonlijk het linker wissel bovenin dat voor het kruiswissel zit vervangen door een bocht. Dat gaat dan maar ten koste van het korte opstelspoortje maar ik vind een afbuigend wissel in het hoofdspoor niet zo bedrijfszeker.

Groet, Wim

Kan je dit visualiseren?

boven aangepast

if we don't try we will never know

Je had het kruiswissel naar mijn idee kunnen laten zitten Yves. Het ging mij om het wissel boven he kruiswissel. Ik ben er niet zo'n voorstander van om de hoofdbaan, waar met grotere snelheden gereden wordt, te rijden via een afgebogen wissel. De kans op ontsporingen wordt daarmee vergroot. Bij de beide rangeerspoortjes links en rechts van het kruiswissel kun je je overigens ook afvragen of rangeerbewegingen waarbij je steeds de hoofdbaan kruist wel verantwoord zijn. Maar ik begrijp het, je moet wat.

Groet, Wim

Citaat van: WimFPU op zondag 16 juni 2024, 20:49:58Je had het kruiswissel naar mijn idee kunnen laten zitten Yves. Het ging mij om het wissel boven he kruiswissel. Ik ben er niet zo'n voorstander van om de hoofdbaan, waar met grotere snelheden gereden wordt, te rijden via een afgebogen wissel. De kans op ontsporingen wordt daarmee vergroot. Bij de beide rangeerspoortjes links en rechts van het kruiswissel kun je je overigens ook afvragen of rangeerbewegingen waarbij je steeds de hoofdbaan kruist wel verantwoord zijn. Maar ik begrijp het, je moet wat.

Groet, Wim

Boven die kruiswissel zit toch ook een bocht (de bocht van 2262)?

rangeerspoor boven losgemaakt van de hoofdbaan, kruiswissel weg
spoorz
gast

Je gaat mijn inziens steeds meer richting klassiek dubbel ovaal terwijl de charme van kleine baantjes net het enkelsporige is. Jammer dat zo iets altijd gezien wordt als een 'bottleneck' alsof er TGVs moeten op rondstuiven...
Het enkelsporige maakt het rijden net interessant, enfin, toch als je op je baantje nog iets wil te doen hebben.
Voor mij gaat het weer bergaf...laat dubbelspoor en doorgangsstation toch maar liever voor (hele) grote banen.

nog een variante boven, nu weet ik ook niet meer wat te verkiezen
spoorz
gast

Doe zoals al een paar keer gezegd, rails uitleggen, dan proefrijden en alles wijst zichzelf.
En dat proefrijden kun je zelfs in Wintrack 16  ;)

Waar staat proefrijden in WT16?

heb dit gevonden create video welke parameters dienen ingevuld?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op maandag 17 juni 2024, 09:19:41nog een variante boven, nu weet ik ook niet meer wat te verkiezen
Ach, zolang die tekentafel in de weg staat hoef je niets te verkiezen ;) .
spoorz
gast

Citaat van: yves op maandag 17 juni 2024, 10:33:36heb dit gevonden create video welke parameters dienen ingevuld?
Dat proefrijden was eerder bedoeld als een grapje hoor  ;)
Maar het kan dus wel, toch als machinist van 1 loc, meer is het niet.
Je zoekt wel op de verkeerde plaats, het scherm waar je instellingen van vraagt is om een soort helikopter view te maken om de baan uit verschillende hoeken te laten zien.
En ook zoals al een paar keer gezegd, je zal je toch over een en ander een beetje meer moeten inlezen, wat je nu vraagt staat heel helder uitgelegd in de help files.
Ik wil je graag helpen met zaken waar wat ervaring voor nodig is om het te kunnen weten, maar wat je waar moet invullen en wat het doet staat van naaldje tot draadje beschreven en vergt absoluut geen ervaring, behalve lezen natuurlijk  ;)
Om echt het rijden uit te testen, niet hoe het er in 3D uit ziet maar om te zien wat mogelijk is en wat niet, voer ik alles in in een besturingsprogramma zoals Koploper.

opstelspoor boven weg

er zat een fout in de wisselstraten van het vorige plan, aangepast hiermee

BLIJ dat ik analoog RIJ

En iedere keer als je denkt dat het plan af is komt er toch weer een nieuwe versie :D .
Maar op een gegeven moment is het genoeg Yves, je moet ook uitkijken dat het niet té vol wordt. En natuurlijk kan het streven zijn dat je vanaf ieder spoor op een ander spoor kunt komen en dan ook nog in 2 richtingen (dat is nu met de nieuwste asnpassing gelukt); het wordt dan wel erg druk met wissels en je kan je afvragen of een rondje extra rijden om ergens te komen erg is.
Bovenstaande gewoon even ter overdenking, het is jouw ontwerp en waarschijnlijk nog niet het laatste :P .

doe maar een treintje

ik vraag me af...al die korte opstelsporen, als daar al wat wagons op staan, hoe wil je die dan rangeren zonder de hoofdbaan te blokkeren? 8o
Aan de andere kant, als je het wereldrecord sporen/m2 wil benaderen, dan kom je al een heel eind  :P

gr. Ruud

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat Ach, ik zie links toch nog een hele "open vlakte" >:-D !

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

En vergeet niet, hoe meer rails je neerlegt des te minder scenery hoef je te maken. Dat is voor sommigen toch ook een groot voordeel, Bedenk dat een beetje boom tegenwoordig al net zo veel of nog meer kost als een wagonnetje.

wissel naar station voor railbus aangepast dit spoor gaat nu apart naar station toe
spoorz
gast

Ik denk dat pas stopt als er overal dubbel spoor ligt zoals op het baantje in de opening van het topic, dat was eigenlijk nog zo gek niet  ;)

dit zal het dan worden denk ik
spoorz
gast

Om het wat makkelijker kiezen te maken: zo kan het ook. Wel met enkele 2210 in de verborgen keerlus, maar daar is een mouw aan te passen, wat 2210 niet lust wordt niet gebruikt op de keerlus. En er zijn immers geen 2210 waar alle verkeer door moet.
Ik heb het gevoel dat zo iets je meer zal aanspreken, 2 treinen kunnen ongestoord hun rondjes draaien.

BLIJ dat ik analoog RIJ

the never ending story :roll: !

Citaat van: spoorz op dinsdag 18 juni 2024, 14:04:33Om het wat makkelijker kiezen te maken: zo kan het ook. Wel met enkele 2210 in de verborgen keerlus, maar daar is een mouw aan te passen, wat 2210 niet lust wordt niet gebruikt op de keerlus. En er zijn immers geen 2210 waar alle verkeer door moet.
Ik heb het gevoel dat zo iets je meer zal aanspreken, 2 treinen kunnen ongestoord hun rondjes draaien.
kunnen de railnrs er op?
Speciale Gast

Hoe groot is die kamer eigenlijk waar dit eventuele baanontwerp in gebouwd gaat worden?
Want dit ontwerp is dermate groot dat je er wel rondom de tafel bij moet kunnen in geval van ontsporingen e.d.

Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 18 juni 2024, 19:28:18Hoe groot is die kamer eigenlijk waar dit eventuele baanontwerp in gebouwd gaat worden?
Want dit ontwerp is dermate groot dat je er wel rondom de tafel bij moet kunnen in geval van ontsporingen e.d.

Dit is de kamer, de tekentafel 1,50 m x 1 m in stippellijn.
Speciale Gast

Op zich een mooie ruimte maar met dit ontwerp kan je nooit overal bij.
En ontsporen zal het, tweerail, drierail of wat dan ook, modeltreintjes lopen wel eens uit de rails.
Of maak je er een paar mangaten in?

Op wieltjes, zodat deze naar voren en opzij getrokken kan worden?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Baan gewoon op die tekentafel schroeven: kan je 'm rechtop zetten :o) .
spoorz
gast

Citaat van: yves op dinsdag 18 juni 2024, 19:22:20kunnen de railnrs er op?
Wil je dat nu echt? 't Was eigenlijk maar als een grapje bedoeld op je keuze stress  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: spoorz op dinsdag 18 juni 2024, 14:04:33Ik heb het gevoel dat zo iets je meer zal aanspreken, 2 treinen kunnen ongestoord hun rondjes draaien.
Geen grappen: dat gevoel klopte gewoon, Fem.
En als ik de kamer zo zie kan het baantje ook wel 160cm worden waarmee die scherpe 2210 bochten waarschijnlijk ook niet meer nodig zijn.
Tijd voor ontwerp nummer 365b :P .
spoorz
gast

'k Ga eerlijk zijn, er zitten een paar zaken in die niet kunnen, maar dat zien alleen de kenners  ;)
Maar ik zie het als een uitdaging om dat in orde te maken en dan komen de nummertjes er zeker.
Wordt vervolg!
spoorz
gast

En voor de niet kenners, de wisselstraat kan niet, toch niet zonder zaag  ;)

Ruimtebesparend zou iets dergelijks kunnen zijn: enkel daar waar meer plaats nodig is voor een "normale" keerlus de tafel wat breder maken.
Ik zou de tafel sowieso verrijdbaar maken en de keerlus gemakkelijk bereikbaar door de berg hoog genoeg te maken, dit is ook de open kamerzijde waar ik er het best aan kan.

de linkerzijde van de tafel kan mss een reep smaller gemaakt worden, gezien moet gewoekerd worden met de plaats zijn alle cm plaatswinst.
De onderzijde van de S keerlus kan dan verder naar links indraaien naar het station toe.
spoorz
gast

Zoals je het nu tekent rijdt uiteindelijk alles tegenwijzerzin op het buitenste ovaal.
Niet erg, treinen kunnen al meer dan 100 jaar vooruit en achteruit rijden, maar het nut van de 2 keerlussen ontgaat mij daarbij een beetje...

Citaat van: spoorz op woensdag 19 juni 2024, 08:47:49Zoals je het nu tekent rijdt uiteindelijk alles tegenwijzerzin op het buitenste ovaal.
Niet erg, treinen kunnen al meer dan 100 jaar vooruit en achteruit rijden, maar het nut van de 2 keerlussen ontgaat mij daarbij een beetje...
Via de S keerlus kan men van tegenwijzer toch in wijzerzin geraken?
Waar is de 2de keerlus?

Op bewolkte druilerige dag maar het forum eens wat bijlezen.
Fem geeft in post 295 een mooie oplossing, knap hoe dat uitgewerkt wordt.
Zijn nog zat kritische noten bij te plaatsen, bv. die vreemde opstelspoortjes her en der.
In mijn ogen wat te veel van het goede, als je die moet bedienen kan er weer geen andere trein langs.
Zoals eerder gezegd "minder is soms meer" 
En die ondergrondse opstelsporen bezorgen mij ook de bibbers.
Maar ok het is niet mijn railplan maar de keuze van Yves, dat dien ik te respecteren.
Wel benieuwd hoe het zich verder nog ontwikkelt en wat het eindresultaat wordt.
spoorz
gast

Ik heb het eens hertekend met wat wel past.
Ik heb mij niet ontfermd over opstelsporen, het gaat hem enkel over de doorlopende sporen en er zijn nu rijmogelijkheden zat, daar rij je niet meer op vast.
Misschien ten overvloede en al dikwijls gezegd: ik laat zien wat mogelijk is, schrappen wat er teveel aan is!
En met de winnende lottonummertjes  ;)
Nogmaals, het is niet mijn ding maar ik vind het leuk puzzelen om alles te doen passen, alleszins veel leuker dan Sudoko's of kruiswoordraadsels oplossen, af en toe een beetje tekenen ontspant mij. En bovendien, oefening baart kunst.
Ook al is het maar voor de leut... 't brengt altijd wel iets op.
spoorz
gast

Cees, je hebt niet opgelet ;) Het is al gezegd, wat 2210 niet lust komt er niet op, er zit nergens een 2210 waar alle treinen hoe dan ook moeten passeren, dus het kan zonder ontsporen. Niet alle treinen moeten in 2 richtingen kunnen keren toch?
spoorz
gast

Wat zit er nu allemaal in zullen sommigen zich (terecht) afvragen, en dat is nogal wat, misschien wel alles dat Yves wil.
Er zijn 2 ovalen die elkaar niet hinderen, rood en groen en 't zijn ovalen zonder dat het echt opvalt.
Er kan gewisseld worden tussen deze ovalen.
Zowel voor het rode als het groene ovaal is er in beide rijrichtingen een keerlus. In 1 keerlus zitten 2210, niet in de andere keerlus en ook niet in de 2 ovalen, ontsporen is niet echt nodig.
Meer moet dat niet zijn zeker?  ;)
Opstelsporen zijn nog te bekijken maar dat hangt af van wat je er wil mee doen, ik houd het bij de doorrijsporen. Maar het goederenstation moet nog beter gescheiden worden van het doorgaand verkeer.
Alles een beetje beter gevisualiseerd opdat iedereen nog kan volgen:
spoorz
gast

En 'k zou het haast vergeten, er kan ook lustig (automatisch) gependeld worden tussen de 2 kopspoortjes in het station en de verborgen opstelsporen.
Wie bied meer?  ;)
spoorz
gast

'k Heb ook nog eens bekeken hoeveel je te kort komt in de breedte om de 2210 te elimineren en dat is iets van een 13,5cm. Ook zonder garantie op ontsporen want om goed te zijn moet er een kort recht stukje in de overgangsboog van de S zitten, maar dat vreet wel veel plaats...
In mijn tekening nu achteraan verbreed, maar dat is vooraan natuurlijk net hetzelfde. Maar daarvoor moet nagenoeg alles hertekend worden en daar heb ik geen zin in want het is in mijn ogen voor niets nodig, mogelijkheden genoeg met die paar 2210 er in.