Met alle alle respect Yves een paar kanttekeningen waarvan ik vurig hoop dat je hierop ingaat:
1) Ik heb de wijsheid niet in pacht, tenslotte ben ik vooral door ruimtegebrek Baanloos dus letterlijk zonder modelbaan,
dus gelukkig niet werkeloos wat enkele forumleden zich in het verleden wel eens afvroegen.
Kijk echter wel met veel interesse naar sporenplannen.
2) Dan maar gelijk op de inhoud: sommige van je laatst gepresenteerde plannen vind ik meer baantjes voor een pretpark
waar hoogstens de ukkies nog opgewonden van raken maar beetje oudere kinderen snel op uitgekeken zijn.
3) Brengt me op het volgende: Wat is dan je "Thema" van je toekomstige baan? Wat voor materieel gaat er zoal rijden?
Heb je lange stoomlocs met tender zoals de Duitse BR01, 03, 41, 50 enz?
Dat rechtvaardigt dan een flinke BW met draaischijf.
Kleine tenderlocs hebben dat niet eens altijd nodig.
4) Nog concreter: je laatste baan in #485 wat kun en wil je daar nu mee? De draaischijf/BW is centraal in het midden geplaatst.
Een loc die vanaf daar vertrekt gaat aan een taak beginnen dus een goederentrein of personentrein, desnoods een gemixte trein zoals dat
in vroegere jaren veel voorkwam ergens ophalen. Maar waar is ruimte om die wagons te stallen?
En kijk uit met "treinen onder de grond douwen" d.w.z. een berg maar wat in wezen niet meer is dan een molshoop om treinen te verstoppen.
5) MIBA heeft leuke boekwerkjes over kleine baantjes en 2e hands zijn er leuke boeken over kleine compacte banen en ook grotere.
De mooiste Märklinbanen, Die schoenste Fleischmannanlagen beide uitgegeven door Alba met een zwart kaft.
6) Tsja de keerlussen: natuurlijk voegen die mogelijkheden toe maar in sommige presentaties "keren ze zich tegen je" zie punt 2 "pertparkbanen".
Er zijn hier op het forum wel degelijk leden die noodgedwongen met alleen een ovaal werken met beperkte ruimte en toch schitterende banen presenteren!
Zoek hier eens op ABCD-baan van Fokko, maar er zijn er nog veel meer.
7) Fem hamert hier ook op: Bepaalde dingen weg laten? Misschien niet die draaischijf, of....juist wel maar dan geen station. De BW ligt dan bv. buiten een
stad of dorp. Een station, opstelsporen en BW ten behoeve van een grote stad is overkill op de beperkte ruimte.

Tot slot: het zijn zo maar wat "losse gedachten" hoor....nogmaals ik beweer niet dat ik hier de expert ben of je iet opleg. Blijf ten allen tijde jouw baan
en jouw feest. Maar ben wel benieuwd naar de antwoorden. Enne Yves heel veel succes en inspiratie gewenst natuurlijk!