Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan
spoorz
gast

Jij zit toch niet aan de psychedelica?
spoorz
gast

Ik heb er hier nog eentje uit een oude Märklin publicatie (kan dus niet anders dan goed zijn)  ;)
spoorz
gast

Wel jammer dat er geen keerlussen in zitten...

Dat is geen banenplan. Dat is een patroon voor kantklossen!
Stuur maar naar de Crea-Doe beurs...

Citaat van: spoorz op vrijdag 28 juni 2024, 22:24:13Jij zit toch niet aan de psychedelica?

slaat dit op mij? :-)
Je ontwerp # 468 komt bijna één op één overeen met mijn plan # 472, uitgezonderd van de ontdubbelde diagonale oversteek.
Ik stak die er in om doorgaand verkeer van afrijdend verkeer te scheiden en ja de rangeer- en opstelzone stond nog niet op punt.
En mijn keercirkel was met 2221, die van jou met 2231.

rangeer- opstelzone lichtjes aangepast
Ik zie nu dat deze aanpassing foutief is, geen rekening mee houden
spoorz
gast

't Was maar een vraag hé  ;)
Als dat voor jou het zelfde is, OK hoor, ik heb het al meerdere keren gezegd, iedereen heeft zijn eigen kijk op een baanplan, door er op te rijden ontdek je wel altijd de ware aard van het beestje, en dat kan achteraf best tegenvallen. En als de exploitatie je niet interesseert kun je je inderdaad helemaal laten gaan in de vormen die je het liefste ziet, en dat is zeker voor iedereen anders  ;)
spoorz
gast

In je laatste plan ga je wel heel erg voor de vorm... er zijn rangeersporen waar je nooit op of af kunt komen 😉

Citaat van: spoorz op zaterdag 29 juni 2024, 08:00:39In je laatste plan ga je wel heel erg voor de vorm... er zijn rangeersporen waar je nooit op of af kunt komen 😉
had dat meteen ook ingezien in mijn post # 478
spoorz
gast

'k Heb ook wat aan de stimulerende middelen gezeten en 't plan nog wat bijgewerkt.
Lekker vol en chaotisch, maar 't is al zoveel gezegd, ik teken wat er op past, weglaten wat er te veel aan is maakt het altijd beter  ;)
De rode 2de toegang tot de draaischijf bijvoorbeeld is niet perse nodig  ;)  Maar kan wel... Idem opstelsporen aan de draaischijf...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Kalm blijven heren, anders halen we #500 niet!

waar staat tunnelportalen in WT 16 demo?

dit vind ik de beste combinatie, het spoor links wil ik wat verder zichtbaar houden, waar vind ik een tunnelportaal?
spoorz
gast

Tunnelportalen? In je vorige tekening  ;)
En weer zijn niet alle rangeersporen bereikbaar... maar dat is op te lossen met een DKW ipv de kruising.
Let wel dat je uittrekspoor lang genoeg is voor een loc en een wagon, je houdt dat nogal kort...

Met alle alle respect Yves een paar kanttekeningen waarvan ik vurig hoop dat je hierop ingaat:
1) Ik heb de wijsheid niet in pacht, tenslotte ben ik vooral door ruimtegebrek Baanloos dus letterlijk zonder modelbaan,
dus gelukkig niet werkeloos wat enkele forumleden zich in het verleden wel eens afvroegen. :D
Kijk echter wel met veel interesse naar sporenplannen.
2) Dan maar gelijk op de inhoud: sommige van je laatst gepresenteerde plannen vind ik meer baantjes voor een pretpark
waar hoogstens de ukkies nog opgewonden van raken maar beetje oudere kinderen snel op uitgekeken zijn.
3) Brengt me op het volgende: Wat is dan je "Thema" van je toekomstige baan? Wat voor materieel gaat er zoal rijden?
Heb je lange stoomlocs met tender zoals de Duitse BR01, 03, 41, 50 enz?
Dat rechtvaardigt dan een flinke BW met draaischijf.
Kleine tenderlocs hebben dat niet eens altijd nodig.
4) Nog concreter: je laatste baan in #485 wat kun en wil je daar nu mee? De draaischijf/BW is centraal in het midden geplaatst.
Een loc die vanaf daar vertrekt gaat aan een taak beginnen dus een goederentrein of personentrein, desnoods een gemixte trein zoals dat
in vroegere jaren veel voorkwam ergens ophalen. Maar waar is ruimte om die wagons te stallen?
En kijk uit met "treinen onder de grond douwen" d.w.z. een berg maar wat in wezen niet meer is dan een molshoop om treinen te verstoppen.
5) MIBA heeft leuke boekwerkjes over kleine baantjes en 2e hands zijn er leuke boeken over kleine compacte banen en ook grotere.
De mooiste Märklinbanen, Die schoenste Fleischmannanlagen beide uitgegeven door Alba met een zwart kaft.
6) Tsja de keerlussen: natuurlijk voegen die mogelijkheden toe maar in sommige presentaties "keren ze zich tegen je" zie punt 2 "pertparkbanen".
Er zijn hier op het forum wel degelijk leden die noodgedwongen met alleen een ovaal werken met beperkte ruimte en toch schitterende banen presenteren!
Zoek hier eens op ABCD-baan van Fokko, maar er zijn er nog veel meer.
7) Fem hamert hier ook op: Bepaalde dingen weg laten? Misschien niet die draaischijf, of....juist wel maar dan geen station. De BW ligt dan bv. buiten een
stad of dorp. Een station, opstelsporen en BW ten behoeve van een grote stad is overkill op de beperkte ruimte.
8) Tot slot: het zijn zo maar wat "losse gedachten" hoor....nogmaals ik beweer niet dat ik hier de expert ben of je iet opleg. Blijf ten allen tijde jouw baan
en jouw feest. Maar ben wel benieuwd naar de antwoorden. Enne Yves heel veel succes en inspiratie gewenst natuurlijk!

spoorz
gast

Ik heb al lang niet meer de indruk dat dit 'de baan van Yves' is of wordt, dit is een, overigens voor mij ook aangenaam, het aftasten van wat allemaal mogelijk is en het uitwisselen van ideeën. Het is juist door zo ruim te gaan en allerhande dat passeert te schrappen dat je tot iets kunt komen dat het ware is. Ik weet het, er zijn er die zo overtuigd zijn van zichzelf dat ze denken in 1 of 2 beurten een goed plan te kunnen uitwerken, maar daar geloof ik niet in...

doe maar een treintje

@citaat niet iedereen over één kam scheren, want ik had toeval 87 aanpassingen c.q. uitwerkingen nodig om tot mijn huidig baanplan te komen.
Hoe ik daar aan kom.....?  :P wel elke aanpassing als een apart baanplan bewaard en dat is makkelijk tellen

gr. Ruud
spoorz
gast

Ik schrijf 'er zijn er...', is dat iedereen over dezelfde kam scheren? Waar haal jij dat?
spoorz
gast

Citaat van: Hanzi op vrijdag 28 juni 2024, 19:22:13Ja, en als je dan het buitenste "ovaal" links ook nog even dubbelsporig maakt, is het feestje weer compleet :o) .
Bij deze...
Meer moet dat niet zijn hé  ;)
spoorz
gast

En voor al wie zich tot hiertoe te kort gedaan voelde met al die vlakke baantjes en verslingerd is aan helices nog een sluitstuk en hier houdt het dan wel zo een beetje op voor mij, we zijn al lang weer 'over the top' ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Waren de paddo's in de aanbieding, Fem?

Carpe diem

Je zou het zowat denken Hans.
Dat even terzijde, even de cynische mode aan: Fem, kun je nog meer sporen aan die draaischijf leggen? Cynische mode uit.
Ik ben net zoals Baanloos ook baanloos maar als ik dan iets zou willen is dat zonder draaischijf. (denkelijk ook het idee van Fem) Ik vind dat in dit geval niet echt geloofwaardig, bovendien neemt het veel plaats in.

Uiteraard mag Yves daar anders over denken, uiteindelijk wordt het zijn baan.
spoorz
gast

Citaat van: Hanzi op zaterdag 29 juni 2024, 22:26:09Waren de paddo's in de aanbieding, Fem?
Neen, gewoon te lang gekeken naar een treintje dat in een helix reed, wordt je ook high van. Bij mij is het bij een 'stairway to heaven' baanontwerp gebleven, en ik wil nu niet iedereen over dezelfde kam scheren, maar er zijn er die dat zelfs bouwen  :O
spoorz
gast

Citaat van: Freek op zaterdag 29 juni 2024, 23:49:36Fem, kun je nog meer sporen aan die draaischijf leggen? 
Ja, en zelfs nog rondrijden in een keerlus! En zonder buiten de lijntjes te keuren  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat Fantastisch! Kijk, dit wordt nu gemist in al die railplanboekjes etc. Wat een eenvoud, maar wat een mogelijkheden :favorite: !
En niet met alle locs protsen, nee die staan alle 52 discreet binnen met de deurtjes dicht (spoortjes verlengen!); slechts op 4 spoortjes -en eventueel op de draaischijf zelf- staat er iets in het zicht. Less is more :thumbup: !
Voor het verrassingseffect moet die keerlus nog wel in een molshoop verborgen worden; uiteraard met ergens halverwege 2 tunnelportaaltjes voor een kort tik-tak-koekoeksklokspoortje!
Ik zou zeggen: aan de slag :) !

Citaat van: spoorz op zaterdag 29 juni 2024, 19:25:29
Citaat van: Hanzi op vrijdag 28 juni 2024, 19:22:13Ja, en als je dan het buitenste "ovaal" links ook nog even dubbelsporig maakt, is het feestje weer compleet :o) .
Bij deze...
Meer moet dat niet zijn hé  ;)
Dubbelspoor rondom is wel ok en het neemt bovendien amper 10 cm meer plaats in links.
Dus toepasbaar voor mij.
Wat ik hierbij een manco vind is het feit dat om de draaischijf te bereiken er meteen op één van de hoofdbanen terecht gekomen wordt.
Deze beweging verloopt beter als in # 482, afgescheiden van de hoofdbaan in de rangeerzone.
Moet een draaischijf nog per sé? Neemt idd veel plaats in en mss te vervangen door extra opstel- en rangeerspoor?
Wat bedoel je met "in je vorige tekening" uit post # 486? Ik zoek in de onderdelenlijst op WT in structures maar vind enkel een paar huizen en bijlange geen amalgaam aan onderdelen waar jij je plannen mee aankleedt. Mss komt dit omdat ik de demo versie gebruik?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Amalgaam... brr, je doet me aan de tandarts denken zo op de vroege zondagmorgen :| !
Maar ik zie net ook nog de betekenis mengelmoes; leerzaam topic dit :D .

BLIJ dat ik analoog RIJ

:warning: in alle recente plannen zijn de uittrekspoortjes aan de korte kant.

5 0 0 !!!

Citaat van: Hanzi op zondag 30 juni 2024, 09:13:11:warning: in alle recente plannen zijn de uittrekspoortjes aan de korte kant.

Idd maar dat komt door de plaatsverslindende draaischijf, ik overweeg ze te vervangen door meer uittreksporen (is ook beter voor de beurs).
De schijf was nog een restant van de grotere baan 2,75 m x 1,50 m waar ze qua verhouding beter tot haar recht kwam.
Ondertussen heb ik van een vriend een central station 60215 gekregen die ik nu wat tracht te exploreren, niet eenvoudig om op te starten.
Ze moet ook nog een update krijgen (iemand een bruikbare link hiervoor?).
Het is logisch dat ik deze dan gebruik om de baan aan te drijven.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Deze baan is qua oppervlakte niet heel veel kleiner >:-D !

Citaat van: Hanzi op zondag 30 juni 2024, 15:40:33Deze baan is qua oppervlakte niet heel veel kleiner >:-D !
het scheelt een draaischijf O:-D

Carpe diem

Ik zou eens minus die draaischijf het plan eens aanpassen. Dan kun je denken aan eventueel een opstelspoor voor reserve loc's of loc, een bunker, wat aqua destilata en indien nodig een tankplaats. En uiteraard ook wat goederen sporen.
spoorz
gast

'k Ben eens teruggekeerd naar de vorige tafelafmetingen, 150x275, die waren wat ruimer en beter geschikt voor de lange sporen die Yves wil. En voor een draaischijf voor lange locs.
Het principe van 2 vlakke baantjes boven elkaar hou ik nog even vast, het is de ideale manier om op een kleine baan grote hoogteverschillen te realiseren en om groot en lang materiaal te scheiden van klein en kort.
Zowel onder als boven kan gedraaid worden dat het een lieve lust is  ;)
Niet mijn ding, maar wie weet zijn er hier wel liefhebbers, daar is het hem om te doen.
spoorz
gast

Citaat van: yves op zondag 30 juni 2024, 11:20:58Ondertussen heb ik van een vriend een central station 60215 gekregen
Logisch? Dat lijkt mij zelfs onmogelijk, ik zou daar elektriciteit voor gebruiken 😉
Aansturen lijkt mij dan weer logischer...

Citaat van: spoorz op zondag 30 juni 2024, 19:13:05
Citaat van: yves op zondag 30 juni 2024, 11:20:58Ondertussen heb ik van een vriend een central station 60215 gekregen
Logisch? Dat lijkt mij zelfs onmogelijk, ik zou daar elektriciteit voor gebruiken 😉
Aansturen lijkt mij dan weer logischer...
idd slip of the pen.
Draaischijf weg en wat rangeer- en opstelplaats, kan wellicht beter?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Hoe ga je de 2 linker opstelsporen bereiken/volzetten?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: spoorz op zondag 30 juni 2024, 18:57:27'k Ben eens teruggekeerd naar de vorige tafelafmetingen, 150x275, die waren wat ruimer en beter geschikt voor de lange sporen die Yves wil.
Leuk baantje Fem, maar hier was Yves inmiddels afgestapt van deze afmetingen en bovendien is de topictitel vlakke baan.
Wellicht beter voor in je eigen topic de baantjes van Fem.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: spoorz op zondag 30 juni 2024, 18:57:27'k Ben eens teruggekeerd naar de vorige tafelafmetingen, 150x275, die waren wat ruimer en beter geschikt voor de lange sporen die Yves wil.

Het bovenbaantje is al een erg leuk ontwerp op zich, met veel mogelijkheden :thumbup:

Groeten,

Erik.

De opmerking van Yves in post 507: 'het kan wellicht beter' brengt een glimlach op mijn gezicht... Zijn wij allen deel van een experiment? Wat gebeurt hier eigenlijk?

Fem tekent zich bijna een delirium aan alternatieven, grotendeels echt serieuze pogingen om op een klein oppervlak nog een beetje realistisch treinbedrijf te maken met geloofwaardige scenery. Het kan dus zeker beter en de voorbeelden staan in rotten van drie opgesteld. Je hoeft alleen maar te kiezen!
Maar ja, het is al zoals ene meneer Cruyff ooit zei: je gaat het pas zien, als je het doorhebt.
Hij vertelde er helaas niet bij hoe je ervoor zorgen kan dat iemand het door gaat hebben. Tenminste, dat heb ik even niet paraat.

Maar je zult vast wel weer suggesties krijgen.

Voor mij zijn er eigenlijk maar twee opties. De eerste: ga door met je vloerbaantje, verleg de rails nog een paar keer en kijk wat je ermee kunt doen.
En de tweede: lees eens iets over het ontstaan en de aanleg van spoorlijnen, het daarop uitgevoerde treinbedrijf en de vormen van tractie. Als je dan meer wilt dan een speelbaantje en echte suggesties wilt voor verbetering van een plan, dan kunnen we daadwerkelijk helpen (bijvoorbeeld: hoe kun je die ene wagon van die fabriek naar een laadperron rangeren zonder de hoofdbaan te kruisen?).

Maar op deze manier gaan we door naar de 1000 posts met langs elkaar heen tekenen en praten! En ik doe er ook leuk aan mee. Best gezellig, maar wel apart. 'Ánders', zegt een vriend van mij in zo'n situatie.

Groet,

Peter

Citaat van: Hanzi op zondag 30 juni 2024, 21:14:00Hoe ga je de 2 linker opstelsporen bereiken/volzetten?

Ik vermoed dat je deze bedoelt, dat gaat dan op deze manier.

beetje logischer meer open ruimte

Logischer? Er kan geen trein op twee van de drie noord-zuid verlopende opstelsporen komen! Zelfs een wagon per keer gaat niet...

Nu toch verbeterd qua rangeeropties

zelfde principe, vloeiender

Fantasietjes op de baan

En de boer boerde voort..... :-)
spoorz
gast

Citaat van: Hanzi op zondag 30 juni 2024, 21:17:04Leuk baantje Fem, maar hier was Yves inmiddels afgestapt van deze afmetingen en bovendien is de topictitel vlakke baan.
De afmetingen zijn al zoveel veranderd... ik pik er maar eentje uit 😉
En wat is vlak? Alleszins niet plat. Alles heeft een hoogte, treintjes, gebouwen, noem maar op.
Voor mij is vlak zonder stijgende of dalende sporen en dat blijft zo als je er zo 2 op elkaar legt ☺️
En er is altijd keuze, zowel het onderste vlak baantje als het bovenste baantje kunnen elk op zich bestaan, kwestie van het aanbod aan ontwerpjes nog te vergroten...
En wat dat tekenen betreft, ik teken alle dagen, dat ontspant mij en vroeg of laat doe ik er mij voordeel mee voor mijn eigen baan. Ik heb de afgelopen jaren vooral getekend aan ons nieuw huis en nu we er in wonen plukken we er de vruchten van, het is voor ons een droomhuis met alles op en aan wat we in die jaren maar konden verzinnen, tekenen en ontwerpen is nooit verloren, dat brengt op termijn altijd op. Alleszins meer dan ergens over fantaseren 'in de lucht'...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op maandag 01 juli 2024, 07:33:19
Citaat van: Hanzi op zondag 30 juni 2024, 21:14:00Hoe ga je de 2 linker opstelsporen bereiken/volzetten?

Ik vermoed dat je deze bedoelt, dat gaat dan op deze manier.
Beste Yves, ik kom niet uit een ei ;) . Ik bedoelde natuurlijk (?) de 2 spoortjes die daarvan worden afgetakt naar onder. Maar inmiddels zijn we alweer wat hersenspinsels verder zag ik, dus laat verder maar :-) !
Wiki Redactie

Citaat van: Hanzi op maandag 01 juli 2024, 15:21:39...hersenspinsels...
Hersenkluwen ;)

nu zijn we op dit aanbeland, ik vermoed dat dit qua rangeermogelijkheden nog niet snor zit, ik ben daar geen kei in.
Maar het oogt wel mooi :)

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: yves op maandag 01 juli 2024, 15:43:15Maar het oogt wel mooi
Vind je? Nou ja, ieder zijn smaak zullen we maar zeggen.

Vooral die slinger tussen het linker en het rechter rangeergedeelte is volkomen overbodig. Je kan met een losse lok het wissel nog niet eens vrij maken laat staan met wagons om te rangeren. Maar je wanneer je rails gaat leggen omdat het wel oogt maakt dat ook niet meer uit.