Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan

Zo ver ik weet is dit niet mogelijk. Je kunt wel een flexrail met variabele lengte invoegen en daar een beschrijving bij geven.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Een 2205 is een flexrail. Volgens mij praten jullie een beetje langs mekaar heen.

Ken WT verder niet maar in Anyrail wordt een dergelijk railstuk gewoon automatisch als 2205 aangegeven.

Wat zou kunnen werken is het volgende: (ik gebruik WT 9.0, misschien is het in nieuwere versies iets anders)
Klik op [Extras], dan [Gleis erzeugen] (bovenste optie)
Kies in het venster (Gleis erzuegen - Algemein) de juiste opties (waarschijnlijk [Gerade] en de spoorbreedte 16,5mm voor H0) Helaas accepteert het programma alleen hele getallen. Accepteer met [Volgende]
Kies in het volgende venster (Gleis erzeugen -  Gerade) de lengte (eveneens in hele mm).
Kies in het volgende venster (Gleis erzeugen - fertig): de beschrijving, het gewenste railnummer en of de rail in de lijst weergegeven dient te worden.
spoorz
gast

Wat zeker werkt: doe wat in de handleiding staat...

kruiswissel vooraan (en achteraan) lost gebogen wissel op, eenvoudiger
spoorz
gast

Ik dacht dat je 2 van elkaar onafhankelijke ovalen wilde, die zie ik niet meer...
spoorz
gast

Waar het wel nuttig en logischer is een Engels wissel te plaatsen is bij de aansluiting van de draaischijf.
Het rode spoor is het doorgaand spoor voor de keerlus, het gele spoor is aankomst/vertrekspoor voor goederentreinen, dan is het logischer de draaischijf rechtstreeks aan te sluiten op het gele spoor, dan kan een loc gewisseld worden door zo weinig mogelijk gebruik te maken van het rode spoor.
Wat seinen betreft zou ik mij beperken tot wat echt nodig is, alle vertreksporen in het station, de inrijsporen van het station en de het rangeergebied afschermen van het doorgaand verkeer. Dan kom je aan zo iets dat ik geel ingetekend heb. Je kunt er meer zetten, je kunt er weglaten, je kunt andere types plaatsen, maar met wat getekend staat moet je er al een beetje geraken.
spoorz
gast

Nog wat afscheidsplaatjes, meer kan ik er niet van maken binnen de wensen van Yves, ik zie nergens mogelijkheden de wisselstraten te verbeteren of logischer aan te leggen zonder de rijmogelijkheden te beknoppen. Er kan al bij al heel wat op deze kleine oppervlakte, 'k heb al veel grotere banen gezien waar veel minder op, te doen valt, hier valt volgens mij, als het je smaak is, veel lol op te beleven.
Voor mij mag de tekentafel nu weg  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op zondag 23 juni 2024, 09:53:25kruiswissel vooraan (en achteraan) lost gebogen wissel op, eenvoudiger
Waarom??? Dit is absoluut geen verbetering van het baanplan.

de laatste FEM bijdrage over goederen- en draaischijfspoor liet mij op dit overgaan, alle sporen functies blijven hetzelfde maar meer plaats links en toch nog genoeg rangeerspoor.
spoorz
gast

Ik zie echt geen meerwaarde, eerder het tegendeel...
Ik geloof dat je de bedoeling van het aankomst/vertrekspoor voor goederentreinen ondanks alle pogingen van mijn kant niet echt snapt...  'k Hou het zelf voor bekeken, we zijn 'over the top'...

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat Dat begrijp ik; #380 is klaar voor publicatie in MM ;) .
Verdere aanpassingen zullen weinig/geen significante verbeteringen meer opleveren.
Dank voor wat uiteindelijk toch een best leuk baantje is geworden :thumbup: !
spoorz
gast

Ik hou er mee op en ga aan iets helemaal anders beginnen, mijn huis verder afwerken 😉

door de middensectie naar rechts te schuiven ontstaat meer rangeerplaats, de railfuncties blijven hetzelfde als in # 379.

railplan

doorgaande sporen boven vloeiender

BLIJ dat ik analoog RIJ

En hoe nu verder?
Gebruik je die antieke tekentafel nog? Heb er je emotionele binding mee? bij 2x nee: opruimen en baantje bouwen :) !

nu blijf ik er af, nog wat flexrails erbij waarvan ik er 10 van heb.

Citaat van: Hanzi op maandag 24 juni 2024, 13:39:20En hoe nu verder?
Gebruik je die antieke tekentafel nog? Heb er je emotionele binding mee? bij 2x nee: opruimen en baantje bouwen :) !
jammer genoeg 2 x JA

bewuste tekentafel gene brol

BLIJ dat ik analoog RIJ

tsja, das best een mooie tekentafel :favorite: .

in #388 meld je: doorgaande sporen boven vloeiender
in #390 ben je wat dat betreft weer terug bij #387; prima, want is mooier zo!

Citaat van: Hanzi op maandag 24 juni 2024, 15:03:43in #388 meld je: doorgaande sporen boven vloeiender
in #390 ben je wat dat betreft weer terug bij #387; prima, want is mooier zo!

# 390 is niet gelijk aan # 387 toch?
In  # 387 zitten bij de aansluitingen op het hoofdspoor meer rechte rails.
Maar eigenlijk zijn het alle varianten op hetzelfde thema.
spoorz
gast

Je hebt het aankomst/vertrekspoor toch wel fors ingekort, zonder dat het nodig is. Heb je dat extra opstelspoor wel echt nodig? Ik zou gaan voor het langere aankomst/vertrekspoor.
Ik blijf er bij, er is zoveel geschaafd en gebeiteld aan het plan om het zo goed mogelijk te krijgen, het kan alleen nog verslechten.
Beste en vooral meest logische is #380, we zitten dus al met een grote overshoot...
Of je maakt iets helemaal anders, kan ook  ;) 
Of je laat de tekentafel staan, 't is een juweeltje!
Jaren geleden heb ik ook afstand moeten doen van mijn tekentafel waar ik ontelbare baantjes heb op getekend, ik weet het, dat doet pijn...

geel: aankomst/vertrekspoor goederen, aansluiting draaischijf
rood: doorgaand spoor keerlus
groen: rangeer/opstelspoor
blauw: stationsspoor

BLIJ dat ik analoog RIJ

Als de tekentafel het wint van de treintafel dan wordt de lengte van het aankomst-/vertrekspoor volstrekt irrelevant...

Mocht ik ooit in een paradijselijk oord van mijn "vakantie tot de dood erop volgt" genieten en ik heb even genoeg van: "drink met je billen bloot, melk uit een kokosnoot" dan ga ik het baantje van #380 bouwen. 
Tegen die tijd zal ik Fem nog wel even vragen het railplan om te zetten naar M-rails >:-D .

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: spoorz op maandag 24 juni 2024, 15:35:27Jaren geleden heb ik ook afstand moeten doen van mijn tekentafel waar ik ontelbare baantjes heb op getekend, ik weet het, dat doet pijn...
:offtopic:
Achter exact zo'n tekentafel ben ik ook ooit begonnen! Eerst op mijn stage-adressen en daarna bij mijn eerste baan; vervolgens geleidelijk in Auto-Cad gerold.

je hebt gelijk één opstelspoor weg
spoorz
gast

Less is more ;-)
Je mag al flink wat goederenwagens hebben om al die opstelsporen te vullen.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

@citaat
Maar dan heb je geen ruimte meer om te rangeren. Dat is toch ook niet de bedoeling?

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat dat is nog maar de vraag Henk: wil je rangeren of wil je materieel showen?
spoorz
gast

Plaats genoeg voor beiden  ;)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: Hanzi op maandag 24 juni 2024, 16:09:14
Citaat van: spoorz op maandag 24 juni 2024, 15:35:27Jaren geleden heb ik ook afstand moeten doen van mijn tekentafel waar ik ontelbare baantjes heb op getekend, ik weet het, dat doet pijn...
:offtopic:
Achter exact zo'n tekentafel ben ik ook ooit begonnen! Eerst op mijn stage-adressen en daarna bij mijn eerste baan; vervolgens geleidelijk in Auto-Cad gerold.

Idem dito hiero  :wink:   :thumbup:

Groeten,

Erik.

veel symphatie voor de tekentafel, ik zal me dan maar voor nog een tijdje tevreden houden met mijn grondbaantje zeker, beste van 2 werelden.

Toppie! 400 posts verder en alles blijft zoals het was?

:lol:
spoorz
gast

Ah, dat is toch niet erg? Wie gevolgd heeft weet nu alleszins dat een plan maken niet in 1 of 2 beurten kan gebeuren, het is een geleidelijk opbouwen en voortduren corrigeren tot alles 'klopt'.
Met een kruiswoordraadsel of sudoku oplossen is dat toch net hetzelfde en als je er mee gedaan hebt begin je gewoon aan een andere. Hersengymnastiek 😉
En baantjes bouwen gaat toch niet veel anders, vroeg of laat wordt er opnieuw begonnen, toch?

Citaat van: BlikkenTinus op maandag 24 juni 2024, 21:08:49Toppie! 400 posts verder en alles blijft zoals het was?

:lol:

ja voorlopig toch en dan?

BAFO en nog eens BAFO!
spoorz
gast

Citaat van: Hanzi op maandag 24 juni 2024, 16:02:29Mocht ik ooit in een paradijselijk oord van mijn "vakantie tot de dood erop volgt" genieten en ik heb even genoeg van: "drink met je billen bloot, melk uit een kokosnoot" dan ga ik het baantje van #380 bouwen. 
Tegen die tijd zal ik Fem nog wel even vragen het railplan om te zetten naar M-rails >:-D .
Ik ben klaar, nu jij nog  ;)
Wiki Redactie

Hilarisch dit! Iedereen (of dan toch Fem en Hans) zegt dat 'ie ermee ophoudt, de tekentafel gaat blijven en dus er is helemaal geen plaats voor een baan (het blijft voor Yves bij een grondbaan) en tòch kabbelt het topic maar door. Nog iets meer dan 80 bijdragen te gaan en het record van de vorige keer wordt gebroken :-) :thumbup:
spoorz
gast

Daag ons niet uit hé  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: spoorz op maandag 24 juni 2024, 21:48:06
Citaat van: Hanzi op maandag 24 juni 2024, 16:02:29Mocht ik ooit in een paradijselijk oord van mijn "vakantie tot de dood erop volgt" genieten en ik heb even genoeg van: "drink met je billen bloot, melk uit een kokosnoot" dan ga ik het baantje van #380 bouwen. 
Ik ben klaar, nu jij nog  ;)
HOBBYIST, ja met hoofdletters :mrgreen: !

ik vind alleen die kronkel in het linkerspoor van het goederenstation niet zo fraai, dan liever rechtdoor en nog een opstelspoor opofferen (dat evt aan de linkerkant dan weer terug mag komen). Maar dat is van later zorg, vooralsnog wordt ik morgen gewoon op m'n werk verwacht :?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Om dat rare kronkelspoor in het goederenstation wat strakker te krijgen kan mogelijk de onderste rechtse 5202 vervangen worden door 5206 en dan de volgende 5206 door een linkse 5202 met direct een tegenbocht 5206. Voor het railbusspoortje moet dan nog een aftakking verzonnen worden.
spoorz
gast

Niet direct wat je vraagt, maar zo ziet het er ook al wat beter uit, en niet onbelangrijk, het past  ;)
Sorry Yves, nu zijn we je draadje een beetje aan het kapen...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dank je Fem :thumbup: .
En zo hebben we ook weer een leuk baantje in M-rails dat -voorlopig- niet gebouwd gaat worden.

Bovendien zijn we hiermee weer wat verder op weg naar het door 2300blauw gememoreerde record >:-D .

Citaat van: spoorz op maandag 24 juni 2024, 23:50:11Niet direct wat je vraagt, maar zo ziet het er ook al wat beter uit, en niet onbelangrijk, het past  ;)
Sorry Yves, nu zijn we je draadje een beetje aan het kapen...

Net goed dat iedereen indien gewenst er zijn voordeel kan uithalen.
Bij sommigen hier leeft de kromme opvatting dat na een ontwerpproces er automatisch een bouwverplichting is, elk maakt voor zichzelf uit of er gebouwd wordt of niet.
spoorz
gast

Straffer nog, de meesten beginnen al te bouwen voor ze een deftig plan hebben  ;)
Wiki Redactie

Citaat van: yves op dinsdag 25 juni 2024, 07:41:35Bij sommigen hier leeft de kromme opvatting dat na een ontwerpproces er automatisch een bouwverplichting is, elk maakt voor zichzelf uit of er gebouwd wordt of niet.
Uiteraard, immers:
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 19 juni 2024, 16:10:01[...] anders dan een boel dagdromen. Op zich kan dat natuurlijk ook een doel zijn...
spoorz
gast

Ik geniet evenveel, zo niet meer, van het ontwerpen en aankleden van een baantje in Wintrack als van het werkelijk te bouwen.
En wie roept dat een plaatje op een computer maar een illusie is, moet bedenken dat voor iemand zoals ik die een hele grote tuin gehad heeft met 100den grote bomen en struiken een plastieken boompje een nog grotere en vooral veel duurdere illusie is...

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat  @citaat Ach, of je nou met railstukken in een planprogramma schuift, of dat je dit met fysieke rails doet, maakt niet zo heel veel uit toch. Wel regelmatig meten of railafstanden en boogstralen nog een beetje kloppen.
spoorz
gast

Een bedenking: zouden we eens geen baantje tekenen dat op de tekentafel past?