Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Hallo,

Dit baanplan voor C rails vind ik leuk maar ik mis een keerlus, ik heb een stukje in rood toegevoegd maar ben niet zeker of dit nu voor een keerlus kan doorgaan of deze op een andere manier in dit plan kan geïmplementeerd worden. 
Ik beoog wel te bouwen met K rails.
Ik heb ook geen idee van de plaatafmetingen.
Re: vlakke baan

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zo heb je maar één keerlus één kant op.
Op een gegeven moment rijdt alles dezelfde kant op, je kan niet terug keren (oké kan wel, maar dan moet je achteruit terug steken).

Hanzi,

zie je een mogelijkheid om een extra keerlus te implementeren hier?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: yves op vrijdag 24 mei 2024, 23:03:09zie je een mogelijkheid om een extra keerlus te implementeren hier?
Met zo een afgrijselijke hoeveelheid rails op een relatief kleine plank zie ik die mogelijkheid niet nee. Indien je in het midden een heleboel weglaat kan het wel.
Gezien de richtingspijlen die je in het plan getekend hebt zijn de buitenste bochtwissels links en rechtsonder ook overbodig geworden. Andersom boven de binnenste bochtwissels heeft meer functie. Dan kun je van de buitenbaan rechtstreeks naar het rangeerterrein in het midden rijden.

CiteerIk heb ook geen idee van de plaatafmetingen.
De plaatafmetingen zijn circa 300 x 120cm, give or take a few.

Maar kijk eens in het topic over oude baanplannen. Daar staan echt heel mooie banen in met functie.

Fantasietjes op de baan

Dag Yves
Wim hier uit Kluisbergen
Ik sluit me aan bij Henk&Hanzi's comments. Je hebt altijd 2 keerlussen nodig . Ook eens gaan kijken naar die sectie met oude baan plannen , daar ga je zeker inspiratie opdoen

Ik zie in de titel dat het sporenplan bedoeld is als testbaan. Dat verklaart misschien iets. Kennelijk wilde de opsteller ervan flink experimenteren met veel rollend materieel tegelijk. Met de helft zou je ook al genoeg kunnen uitproberen, maar goed.

De fascinatie met keerlussen op dit soort baantjes, anders dan als probeersel snap ik niet zo goed. Ja, je kunt de andere kant oprijden. Maar je ziet het helemaal gebeuren. Een verborgen keerlus vind ik zinvol maar volledig in het zicht? Je kan ook even de loc oppakken en omdraaien als je hem zo graag andere rondjes ziet rijden. Heeft trouwens ook geen enkele zin als het een symmetrische diesel of e-loc is. Zet hem dan gewoon in zijn achteruit!
Wat dit baantje in mijn ogen echt zou kunnen redden is een visuele scheiding tussen de beide lange helften. Dat kan een simpele achterwand zijn. Dan heb je twee aparte stations waartussen je redelijk leuk treinverkeer met treinstellen en trek-duwcombinaties kunt nabootsen. En bij het grote station kun je nog wat rangeren.
Verder gaat dit plan, waarschijnlijk ook met keerlussen, heus snel vervelen.

De tip om eens in het oude baanplannentopic van Spoorz te kijken, is een goeie!

Groet,

Peter

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat ik vermoed dat Yves het baanplannetje van het www heeft afgehaald en het mogelijk niet als testbaantje ziet.

Maar -zoals anderen ook al schreven- het ligt al vreselijk vol en als je dan ook nog keerlussen 2 kanten op wil hebben én alles vlak dan kom je op zoiets uit:
VLAK BAANPLAN
spoorz
gast

Alhoewel ik er in de verste verte geen idee van heb wat je aan dit plan leuk vindt heb ik het toch eens getekend met K-rail en 2 keerlussen.
Maar ik sluit mij aan bij alle andere, hier valt behalve testen niks op te beleven.

Dank voor jullie visie.

Ik zie inderdaad ook dat met 2 zichtbare keerlussen dit plan banaal wordt wanneer alles op 1 niveau blijft, dit doet afbreuk aan het tweede plan met één keerlus in het zicht. Ik zoek verder met dit plan om een tweede keerlus "uit het zicht" te implementeren.

Citaat van: yves op zaterdag 25 mei 2024, 12:58:04Ik zoek verder met dit plan
Kijk en dat snap ik dan helemaal niet. Di8t plan is echt drie keer niks, nu niet, dan niet en nooit niet. Waarom dan star er aan vast houden? Er zijn zoveel veel mooiere mogelijkheden te vinden. Vergeet het en zoek wat anders, aanbod genoeg.

Begrepen ik steek er geen tijd meer in over naar iets anders.

Ik heb dit baanplan met WT uitgetekend, één keerlus en verschillende opstelsporen.
De keerlus is bruikbaar rijdend van links naar rechts, van rechts naar links rijdend kan niet gekeerd worden.
Dit vind ik een gebrek, ik vermoed dat daar met dit plan niet kan aan verholpen worden?
Hier en daar zijn de aansluitingen niet optimaal, is er een goede ziel die dit kan optimaliseren?

Carpe diem

Als dit puur als testbaan bedoeld is, is de vraag wat je wilt testen. Er ligt erg veel rails en de vraag is of dit nodig is. Uiteraard is ook van belang van waar je uiteindelijk naar toe wil. Anders gezegd toekomst plannen.

Een enkele keerlus op zich is wel verdedigbaar maar dat zou het station een doorgaand/kop station moet worden. Via de keerlus kun je dan met railbussen of TD treinen rijden. De keerlus ku je later afdekken door op nivo daar bijvoorbeeld een stadje op dorp op te bouwen.
Wil je in de loop van de tijd naar een definitief ontwerp zou ik het binnenste ovaal er uit halen en de keerlus laten zakken. Rangeer mogelijkheden kun je dan naar het naar het station verplaatsen.

Maar uiteindelijk is het natuurlijk jouw (test)baan en je moet doen wat je zelf leuk vind. Dat het soms tegen de visie van anderen in gaat ............ het zijn goed bedoelde adviezen waarmee je kunt doen wat je wil.

Carpe diem

Yves, je komt nu met een compleet ander ontwerp. Ik mis hier het nut van de keerlus nog meer als in je eerste ontwerp. Als je de 2 kopspoortjes onderaan recht i.p.v links laat aansluiten gaat het zin krijgen.

Een snelle blik op het railplan leert mij al dat een heleboel van deze aansluitingen gecorrigeerd kunnen worden door gebruik te maken van de juiste railstukken. Verdiep je eens in de geometrie van het railsysteem dan kun je die zelf ook makkelijk corrigeren, Verder is een afwijking van een paar millimeter hier of daar geen enkel probleem, Dat kan met een beetje smokkelen wel opgevangen worden, zolang er maar geen knikken in de rails ontstaan. Juist  vanwege het gepiel met vulstukjes en verschillende lengtes rail gebruik ik uitsluitend flexrail.Bijkomend voordeel is dat je de bochten veel mooier en vloeiender kunt maken.

Het railplan op zich ziet er al iets beter uit dan het vorige. Moet alles perse vlak blijven? Met een fly-over zie ik wel mogelijkheden om een tweede keerlus de andere kant op te implementeren. Maar ja, dan is het geen vlakke baan meer. Daarmee krijg je hoogte verschillen.

CiteerYves, je komt nu met een compleet ander ontwerp. Ik mis hier het nut van de keerlus nog meer als in je eerste ontwerp. Als je de 2 kopspoortjes onderaan recht i.p.v links laat aansluiten gaat het zin krijgen.

dit begrijp ik niet, rechts kopspoortjes aansluiten welke zin krijgt het dan?

Het is logisch om van een kopspoor, dus een doodlopend spoor, naar een keerlus te rijden zonder eerst ergens anders terug te hoeven te steken. Daar ziet bovengenoemde opmerking op.

De fixatie op keerlussen snap ik overigens nogvsteeds niet goed, ze zijn alleen maar zinvol om een elders, uit het zicht gelegen station te simuleren. 'Kijk, die trein vertrok richting A en komt een tijdje later uit A weer terug!'
Dat is leuk, hoewel de hele trein dan gekeerd is.
Maar het is een meerwaarde boven rondjes rijden, hoewel je dan wel steeds (bijvoorbeeld) treinen met kolen uit B ziet komen en de lege bakken uit A. Dan moet je juist niet keren.
Maar in het volle zicht een trein door een keerlus te zien gaan en nog een keer de andere kant op... Daar zie ik echt de lol niet (meer) van in.
Maar ja: wil je een bepaald treinverkeer simuleren of lekker onbezorgd wat heen en en weer of rond rijden? Het wordt jouw baantje en als jij het leuk genoeg vindt, is het OK.

Groet,

Peter

[quoteHet railplan op zich ziet er al iets beter uit dan het vorige. Moet alles perse vlak blijven? Met een fly-over zie ik wel mogelijkheden om een tweede keerlus de andere kant op te implementeren. Maar ja, dan is het geen vlakke baan meer. Daarmee krijg je hoogte verschillen.][/quote]

hoe en waar start dan de tweede keerlus?

[quoteHet railplan op zich ziet er al iets beter uit dan het vorige. Moet alles perse vlak blijven? Met een fly-over zie ik wel mogelijkheden om een tweede keerlus de andere kant op te implementeren. Maar ja, dan is het geen vlakke baan meer. Daarmee krijg je hoogte verschillen.][/quote]

hoe en waar start dan de tweede keerlus?

stationssporen aangepast ifv de keerlus, nu 1 doorij- en 2 kopsporen

nog wat aangepast, station kan op verschillende plaatsen staan

Kopspoor aan station verlengd + station geplaatst.
Ik heb in Wintrack iets aangeklikt zo dat de rails er anders gaan uitzien, hoe krijg ik dit terug "normaal"?

Doorlopend spoor ipv kopspoor thv station.

Nog wat gefinetuned geen gele bollen meer tussen de rails.

centraal passeertracé verlengd

opstelsporen logischer

beter

geen commentaar

Ja, dan blijft het stil :D  :D
spoorz
gast

Ja, 't is nu eigenlijk al gans de tijd zonder commentaar, er is al een paar keer gevraagd of dit een testbaan wordt, zonder antwoord, en indien niet wat moet het dan wel voorstellen? Heb je een doel? Wat moet er op rijden? Want als we dat allemaal niet weten is het heel moeilijk, zo niet onmogelijk je wat te helpen. Of maakt het allemaal niet uit? Nu lijkt het precies een spelletje om de gele bolletjes kwijt te geraken, is het dan voldoende dat alles past?
Misschien moet je je eerst een beetje inlezen ipv enkel plaatjes te bekijken.

doe maar een treintje

inderdaad want er is geen wisselwerking ( met nadruk op wissel)   :P

Citeera, 't is nu eigenlijk al gans de tijd zonder commentaar, er is al een paar keer gevraagd of dit een testbaan wordt, zonder antwoord, en indien niet wat moet het dan wel voorstellen? Heb je een doel? Wat moet er op rijden? Want als we dat allemaal niet weten is het heel moeilijk, zo niet onmogelijk je wat te helpen. Of maakt het allemaal niet uit? Nu lijkt het precies een spelletje om de gele bolletjes kwijt te geraken, is het dan voldoende dat alles past?
Misschien moet je je eerst een beetje inlezen ipv enkel plaatjes te bekijken.

Een testbaan wat is dat? Iets wat maar tijdelijk opgesteld wordt?
Mijn doel is om een eenvoudige baan te hebben met korte treinen, stoom- en dieselloks.
Voor enkele jaren was ik ook reeds actief op dit forum en een 3-tal banen passeerden toen de revue maar uiteindelijk bleken ze toch te moeilijk uitvoerbaar voor mij.
Vandaar dat ik opnieuw met een schone lei vertrokken ben met dit als (voorlopige) resultaat voor de beperkte oppervlakte die ik heb.

o ja hier de laatste versie ik zoek nog steeds om een keerlus in de andere richting toe te voegen.

nog wat verder gesleuteld

Citaat van: yves op dinsdag 28 mei 2024, 18:20:10Een testbaan wat is dat? Iets wat maar tijdelijk opgesteld wordt?
Bijvoorbeeld. Meestal wordt een simpele ovaal met wat wissels en opstelsporen gemaakt om bijvoorbeeld computergestuurd rijden uit te proberen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Beste mensen, in Yves' openingspost wordt een baanontwerp getoond dat van internet is geplukt en waar toevallig testbaan op staat. Dat wil niet zeggen dat Yves zijn ontwerpen ook als testbaan ziet; integendeel zelfs volgens mij.

@citaat klopt, maar het leek mij niet verkeerd erop te wijzen dat het door Yves aanvankelijk gevonden ontwerp niet echt bedoeld was als definitieve baan. Het is niet veel meer dan een schematische rangeerbaan en ovaal met inhaalsporen om bijgestuurd rijden  mee te testen. En daarmee is het wat zouteloos, wat mij betreft.

Maar het is mij niet zo duidelijk waar Yves nu naar op zoek is; het lijkt vooral naar veel spoor dat in alle richtingen bereden kan worden. Wil je op dit oppervlak twee keerlussen, dan kun je het beste een ovaal leggen met een kruising in het midden en dan in de open ruimten een serie kopsporen leggen.

Groet,

Peter

Tja, Yves schijnt wat dat betreft niet al te moeilijk te willen doen dus houden we het er maar bij. Zoals ik reeds had vermeld zal je voor het maken van een tweede keerlus de hoogte in moeten. Hoe je dat doet is van minder belang. Er zijn complete opritten te koop of je maakt zelf wat.
In onderstaand plan zit een tweede keerlus de andere kant op (rode lijnen) grof aangegeven. Om het mooi te maken en de tafel niet verder te verbreden zou je de bestaande bocht rechtsonder wat moeten inkorten. Na het wissel aan de rechterzijde het korte stukje er uit en dan weer aanpassen links. (groene lijn).
Yves.jpg

Ik zie dat je in dit plan twee driewegwissels hebt gebruikt. Gezien het grote aantal problemen wat met die dingen optreedt wordt het gebruik er van sterk afgeraden.

Henk, thx voor jouw inbreng.
Ik heb het bovenste spoor wat naar beneden gebracht om onderaan extra plaats te hebben voor een bijkomend spoor op niveau zonder de plaat te vergroten.
De 3-weg wissels zijn er uit.
Ik zal nu eens proberen dat rode spoor erbij te krijgen, wat bedoel je met "aan de rechterzijde het korte stukje er uit" na de wissel?
Na de wissel zit direct bocht 2232.
shekiba
gast

Als dat een baan is die bedoeld is om aan te kleden liggen er echt veel teveel rails in het zicht, door nog een keerlus toe te voegen als fly over maak je het alleen maar erger.
De bouwproblemen die je vroeger had hebben je blijkbaar doen besluiten geen hoogteverschillen te gebruiken en een volledig vlakke baan te bouwen, waarom dan een fly over?
Veel beter zou zijn alles vlak te houden en een deel van de baan af te dekken door er landschap of een stad of de combinatie van de 2 boven te bouwen. In die verborgen gedeelten kun je dan keerlussen onder brengen waar gekeerd wordt uit het zicht. En dat gecombineerd met een schaduwstation kun je een heel boeiend treinverkeer creëren en blijft de baanbouw uiterst eenvoudig. Maar ja, dan zal je de treinen geen rondjes meer zien rijden, maar dat lijkt mij eerder een voordeel dan een nadeel...
En als je toch hoogteverschillen wil in de rails denk dan eens aan 2 volledig vlakke banen, niet met elkaar verbonden, die op elkaar liggen. Niet alle treinen kunnen dan overal komen, maar dat doen ze bij het grote voorbeeld toch ook niet? 't Spaart je die vervelende hellingen waarmee je toch geen acceptabel hoogteverschil kunt bereiken op een kleine oppervlakte.
spoorz
gast

Verwijderd wegens te hoog 'modelbaangehalte'  ;) 

oplossing gevonden om een keerlus zonder niveau te implementeren dmv wissel 2260 waarmee alle kanten op kan gereden worden.Knipsel.PNG
spoorz
gast

Verwijderd wegens te hoog 'modelbaangehalte'  ;)

Ik denk eraan het linker gedeelte wat uit het zicht te onttrekken om minder rails te zien, daar is het minder druk, alleen doorrij.

Als ik linksom rij, is er geen keermogelijkheid hoor, of ik zie het echt niet.
Je geeft aan dat dat wel kan dmv wissel 2260, ik zie het niet.
spoorz
gast

Ik zie wel 2 keerlussen, maar in dezelfde richting 😉
In wijzerzin kun je niet keren, omgekeerd 2 keer... of beter gezegd op 2 plaatsen, maar wat schiet je daar mee op behalve nog meer rails?

Citaat van: Pt2/3 op woensdag 29 mei 2024, 13:17:29Inderdaad, je ziet het niet: de keerlus is er zowel links- als rechtsom rijdend.
Om te keren passer je vier wissels: eerste afbuigen, tweede rechtdoor, derde afbuigen, vierde rechtdoor.

Cees

Cees, begin eens helemaal rechtsonderin en dan rij je met de klok mee, ik zie dan echt nergens een mogelijkheid om te keren.
Fem ziet het ook niet, wel idd 2x keerlus om eenmalig te keren.

Cees,

alle gekheid op een stokje maar nu zie ik het ook niet meer, kan je even duidelijker beschrijven welke 4 wissels je net bedoelt?
Alvorens ik verder zoek :)
spoorz
gast

Je kunt zoeken zo lang je wilt, er zijn 2 keerlussen maar die jammer genoeg net  het zelfde doen... Hoe zou dat anders kunnen zonder te kruisen ergens in het midden, daar moet je echt niet meer op zoeken, dat zie je in 1 oogopslag.
Kijk eens naar mijn plaatjes, zo kun je het wel doen zonder kruising.
Maar ik hou mij nu een beetje op de vlakte, wie weet wat wordt hier nog allemaal uitgevonden  ;)
Heeft mijn inziens meer te maken met een toevalsgenerator dan met een ontwerp...
Zoals ik al eens heb proberen uitleggen, bepaal eerst wat je wil doen, teken eerst de elementen die je zeker nodig hebt en vul dan de rest op. Een kom spagetti uitkieperen kan ook kunst opleveren, maar hoeveel keer moet je dat dan niet proberen?
Eerst denken, dan doen, en het komt allemaal wel goed 😉
spoorz
gast

Ja, dat is zeker, maar ze doen alle 2 hetzelfde, keren van een trein die aankomt in tegenwijzerzin  ;)
Kleur maar eens in hoe jij een trein ziet keren die in wijzerzin rijdt, ik ben benieuwd.