Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tja, Fem heeft gisteren zijn BAFO gepresenteerd; wellicht dat je dus zelf creatief moet gaan zijn; lukte in #173 ook :thumbup: .

J
Citaat van: Hanzi op dinsdag 11 juni 2024, 18:39:19Tja, Fem heeft gisteren zijn BAFO gepresenteerd; wellicht dat je dus zelf creatief moet gaan zijn; lukte in #173 ook :thumbup: .

jawel maar van de BAFO zou ik graag de railnummers hebben en de stuklijst die heb ik niet om zelf verder te kunnen.

Wat herwerkt volgens de BAFO van Fem met stationsspoor minder en dubbelspoor links.
Er kunnen 7 x een 2205 gebruikt worden ik heb er 10 stuks van.

mijn BAFO nu ken ik de railnummers, hoe vind ik de raillijst in WT?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

En wist je dat je die 2205 ook in bochten kunt buigen? Ik doe niet anders.
Maar om het jezelf dan gemakkelijk te maken moet je er wel die dure verbinders bijkopen en dat doe ik dus niet.

betere bereikbaarheid draaischijf zonder achteruirijden

zonder fantasie ook geen creativiteit

Die modelspoorterm ken ik nog niet: wat is een BAFO?   8o

BLIJ dat ik analoog RIJ

BLIJ dat ik analoog RIJ

Goede aanpassingen Yves, lijkt me een voor jou optimaal geheel zo.
Ga je ook een bouwtopic starten?

betere bereikbaarheid draaischijf zonder achteruirijden
Citaat van: Pt2/3 op woensdag 12 juni 2024, 13:10:59Je kunt toch de resterende 5 x 2205 op maat zagen voor alle rechte railstukken die in het plan zitten ?
Of heb je ook al die benodigde losse rechte rails ook op voorraad liggen ?

Cees
Ik heb momenteel een grondbaan en nog veel rails in de doos, en ik krijg er nog.
Daarom dat ik de tracklist wil zien om te kunnen vergelijken met wat ik heb.

Citaat van: FransW op woensdag 12 juni 2024, 14:23:15Die modelspoorterm ken ik nog niet: wat is een BAFO?   8o

dit is eerder een term uit de bouwwereld voor aanbestedingen, het betekent Best And Final Offer, maar kan eigenlijk overal gebruikt worden voor wat enige afwikkeling nodig heeft.

Citaat van: Pt2/3 op woensdag 12 juni 2024, 14:33:15Het is al eerder opgemerkt maar bij elke aansluiting op de draaischijf is railstuk 7287 nodig
Dat vergeet je steeds !

Cees

Cees,

volgens post 183 van Hans hoeft dit niet bij gebruik van de schijf 7286.

Citaat van: Hanzi op woensdag 12 juni 2024, 14:32:20Goede aanpassingen Yves, lijkt me een voor jou optimaal geheel zo.
Ga je ook een bouwtopic starten?

Zou wel willen bouwen (ben nu 1 maand met pensioen) maar momenteel geen plaats voor die oppervlakte.
Ik heb een antieke tekentafel die hiervoor zou moeten wijken en dit is een harde keus.

Fantasietjes op de baan

Bouwplan....😅😅😅

Citaat van: wimpietje op woensdag 12 juni 2024, 15:10:35Bouwplan....😅😅😅
[/quote

begrijp ik niet

Citaat van: Pt2/3 op woensdag 12 juni 2024, 15:15:28Dat heb j e dan verkeerd begrepen; een overgangsrail van m naar k dat nodig is voor draaischijf 7186 is iets anders dan een strikt noodzakelijk railstuk 7287 voor draaischijf 7286.
Ik heb twee draaischijven Fleischmann 6652 zijnde de equivalent van Märklin 7286.
(Die Fleischamnn variant is overigens beduidend goedkoper dan de Märklin draaischijf)
Kijk naar post 187: daar heeft Fem die railstukken wel degelijk gebruikt.
Dus ........................

Cees

welk railnummer is dat dan in WT raillijst?

draaischijf aangepast met benodigde overgangsrails

overgangsrails draaischijf heb ik 7287:3 gebruikt is dit goed?
in post 187 liggen die toch te dicht tegen elkaar?

aangepast

Citaat van: Pt2/3 op woensdag 12 juni 2024, 15:51:35Ja dat klopt in de praktijk liggen die met de beddingen tegen elkaar aan.

Cees

dus ik kan die hier ook vlak naast elkaar leggen of gaat dit ook zoals ik tekende?

BLIJ dat ik analoog RIJ

234 posts om tot een ontwerp voor een baan te komen die er mogelijk nooit gaat komen ivm een tekentafel die in de weg staat :D ...
En als je dan vroeg of laat besluit dat de tekentafel weg mag, zal je zien dat je tgv voortschrijdend inzicht iets compleet anders wil ;) .
Anyway, er is voor de liefhebbers een leuk baanplannetje ontstaan. Hopelijk gaat ooit iemand het bouwen want ik ben wel benieuwd hoe het er in werkelijkheid uit gaat zien!

Fantasietjes op de baan

Zoals ik al vermoedde , veel goeie zielen zijn weer gevallen in de  Troll-trap.......

Fantasietjes op de baan

Heeft in '21 dezelfde stunt uitgehaald; velen hebben energie gepompt in iets dat nooit zou verwezenlijkt worden... in-triest

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat  &  @citaat  @citaat

@wimpietje Prima dat je een vermoeden hebt, maar nogal wrang om dat zó mede te delen ...  :confused:
We weten niet precies wat de achterliggende gedachte of context is  :wink:
Verder heb ik mijzelf goed vermaakt met dit topic, sommige zaken zijn best leerzaam namelijk  :cool:

Groeten,

Erik.

Citaat van: wimpietje op woensdag 12 juni 2024, 18:37:35Heeft in '21 dezelfde stunt uitgehaald; velen hebben energie gepompt in iets dat nooit zou verwezenlijkt worden... in-triest

Wim,

ik vind je opmerkingen zelf in-triest, in '21 had ik nog 3 jaar te werken en nu moet ik een plaatsprobleem oplossen maar heb ik dit plan.
Niet veroordelen wat je niet kent.
Trouwens raad geven bij een ontwerp impliceert toch niet dat men verplicht is het uit te voeren, waar staat dat geschreven?

doe maar een treintje

@citaat ik begrijp dus dat je 3 jaar geleden geen baan kon maken?

gr. Ruud

Citaat van: Rudibeer op woensdag 12 juni 2024, 21:03:10@citaat ik begrijp dus dat je 3 jaar geleden geen baan kon maken?

gr. Ruud

correct

doe maar een treintje

@citaat
de insteek om forumleden te vragen voor hun (uitgebreide) inbreng of bijdrage moet wel ergens leiden tot bijvoorbeeld een oplossing van een probleem of met de baanbouw o.i.d. en niet voor de leut...toch? corrigeer als ik het fout ziet

gr. Ruud

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Hanzi op woensdag 12 juni 2024, 16:45:15En als je dan vroeg of laat besluit dat de tekentafel weg mag, zal je zien dat je tgv voortschrijdend inzicht iets compleet anders wil ;) .
En dat blijkt maar weer al te waar te zijn :wink: ; in je draadje uit 2021 eindig je met: het plan ligt klaar voor over 2 jaar. En nu wordt dat plan van toen compleet losgelaten en is er een totaal ander plan ontstaan :roll: .
Ben dus benieuwd wat het gaat worden als de tekentafel eruit gaat, of plat gezet zodat er een treinbaan op gebouwd kan worden :biggrin: .
spoorz
gast

Citaat van: Rudibeer op woensdag 12 juni 2024, 21:38:20de insteek om forumleden te vragen voor hun (uitgebreide) inbreng of bijdrage moet wel ergens leiden tot bijvoorbeeld een oplossing van een probleem of met de baanbouw o.i.d. en niet voor de leut...toch? corrigeer als ik het fout ziet
Kan best dat jij dat zo ziet, maar wat jij daar stelt als NIET bijdrager aan de baanplannen hoor ik nooit van de WEL bijdragers. Beetje vreemd toch?
Dit gaat hier toch ook helemaal niet over 'problemen' of over 'baanbouw', voor zo ver ik het begrijp gaat het hier, of zou het hier moeten gaan over baanplannen.
Ik probeer hier altijd voorbeelden te geven van wat kan in de gegeven situatie, altijd vrijblijvend, wie het leest en bekijkt doet er uiteindelijk mee wat hij wil.
Sommigen die het blijkbaar niet helemaal begrijpen noemen dat 'opdringen' wat natuurlijk complete onzin is, moest ik alles moeten toepassen dat ik in mijn leven aan baanplannen bekeken heb dan had ik nu al 1000 banen moeten bouwen...
En ik richt mij nooit tot de topic starter zelf, ik hoop en weet dat vele anderen er ook hun voordeel mee doen en appreciëren wat er hier getoond wordt, met de nadruk op 'getoond'.
Wie niet geïnteresseerd is in het uitwisselen van ideeën over baanplannen kan toch elder terecht?
Voor mij mag Yves en om het even wie vragen wat ze willen en over wat ze willen, zij stimuleren mij om nieuwe ideeën uit te werken waar altijd iemand iets aan heeft, in de eerste plaats ikzelf, door voor anderen iets uit te werken heb ik al veel ideeën opgedaan die ik zelf kan gebruiken.
Hou het hier bij baanplannen en ga voor baanbouw en problemen naar de gepaste rubrieken.
Ik en vele andere ontwerpers van baanplannen, zeker wie publiceert in boeken en tijdschriften, doen het dus wel voor de 'leut' zoals jij dat uitdrukt.
spoorz
gast

Om het bij baanplannen te houden wil ik toch nog iets opmerken, Yves gebruikt weer een  industriebocht 2210 waar het helemaal niet nodig is, er is met een beetje handigheid net genoeg plaats voor R1 2221.
Het is ook interessanter de achterste hoeken van de baan vrij te houden, dan kunnen hoeken bij het plaatsen van een achtergrond mooi afgerond worden.
En in het verborgen gedeelte is plaats voor enkele kopsporen voor treinstellen, keertreinen of railbussen.
En voor wie het nog niet helemaal snapt, dit is GEEN evangelie, Yves MOET dit advies echt NIET volgen, maar misschien doet iemand er zich voordeel mee... Mij maakt het geen fluit uit.

Fem,

goede tip voor gebogen opstelspoor boven, bocht 2221 is idd beter maar ik kon er hem niet inpassen.
Wat is eigenlijk het probleem met de 2210?
Je 3D zicht is nog zonder dubbelspoor links en de rechtstreekse aansluiting van het hoofdspoor naar de draaischijf uit post #232.
Is wat ik in bijlage schetste mogelijk of wordt dit te krap? Wissel 2263 komt dan te vervallen en dit scheelt weer een bottleneck.
Ik zou het zelf proberen tekenen maar mijn laatste versie is van WT verdwenen  :-( , ik gebruik de demo versie vandaar.
Zodoende zal het wel nog even in beslag nemen om dat te reconstrueren.
spoorz
gast

De boogstraal van de 2210 is wel heel klein... Modern materiaal geraakt soms al niet meer door de 2221.
Het kan dat al wat je hebt door de industriebochten geraakt, maar al wat je bijkoopt kan een probleem zijn, dus als het kan beter de 2210 vermijden. Ik probeer zelfs R1 2221 te vermijden, maar dan heb je al gauw wat meer plaats nodig en kun je de meegebogen wissels ook niet meer gebruiken, wat je nog meer plaats kost.
Met oud materiaal valt het allemaal wel mee, ik heb ooit eens een test gevonden: klik.
Wat je tekent lijkt mij een beetje bizar, dat dubbelspoor komt uit op een stootblok...
En die bottleneck waar je over spreekt is toch geen probleem op zo een kleine baan met al die wissels? Enfin, ik zie het probleem er toch niet van in, meer dan 1 trein tegelijk kan er toch nooit rijden?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: yves op donderdag 13 juni 2024, 14:43:23Wat is eigenlijk het probleem met de 2210?
Dat  is een industrieboog met een hele kleine radius. Veel van het moderne materieel gaat daar niet doorheen, dat zal ontsporen.

zoiets, 2 wissels 2063 weg, 1 wissel 2269 erbij

Citaat van: spoorz op donderdag 13 juni 2024, 15:38:46De boogstraal van de 2210 is wel heel klein... Modern materiaal geraakt soms al niet meer door de 2221.
Het kan dat al wat je hebt door de industriebochten geraakt, maar al wat je bijkoopt kan een probleem zijn, dus als het kan beter de 2210 vermijden. Ik probeer zelfs R1 2221 te vermijden, maar dan heb je al gauw wat meer plaats nodig en kun je de meegebogen wissels ook niet meer gebruiken, wat je nog meer plaats kost.
Met oud materiaal valt het allemaal wel mee, ik heb ooit eens een test gevonden: klik.
Wat je tekent lijkt mij een beetje bizar, dat dubbelspoor komt uit op een stootblok...
En die bottleneck waar je over spreekt is toch geen probleem op zo een kleine baan met al die wissels? Enfin, ik zie het probleem er toch niet van in, meer dan 1 trein tegelijk kan er toch nooit rijden?

Dat van dat dubbelspoor en stootblok begrijp ik niet
spoorz
gast

Volg de blauwe lijn eens, die komt uit op een stootblok in het diagonale gedeelte...
Ik had er ondertussen ook zo iets als jij van gemaakt, maar zie geen meerwaarde, 't wordt alleen nog drukker aan rails en of je dan met meer materiaal tegelijk kunt rijden betwijfel ik, de ganse baan is 1 grote bottleneck, maar zo lang je met 1 trein tegelijk rijdt en met een 2de rangeert ondertussen is het toch in orde?
spoorz
gast

Een filmpje van een vorig voorbeeld:
Leut zonder bouwen  ;)

mooi filmpje.
Ik heb snel het plan hertekend in WT (wel sneu dat niets kan bewaard worden behalve een screenshot) en er je tips in verwerkt.
er zijn wel een boel meer kleine stukjes nodig dan op jouw plan.

Citaat van: spoorz op donderdag 13 juni 2024, 15:38:46Ik probeer zelfs R1 2221 te vermijden, maar dan heb je al gauw wat meer plaats nodig en kun je de meegebogen wissels ook niet meer gebruiken, wat je nog meer plaats kost.
Of je moet naar andere merken kijken, zoals Peco. Maar dan moet je er zelf nog de puko's erin klussen.
spoorz
gast

Yves, ik kan alleen maar dezelfde raad geven die hier al gepasseerd is, verzaag goegkopere lange rails ipv kleine passtukjes te gebruiken. Voor de opbouw van je tafel moet je toch ook hout op maat zagen? Stel je een tafel of meer, een huis, voor opgebouwd met standaardmaten van bouwmaterialen, zonder iets op maat in te korten...
Bogen leggen met flexrail is misschien te ver gegrepen, maar een rail inkorten moet toch kunnen voor iemand die een baan wil bouwen.

al een paar keer gevraagd maar nog niet gevonden: waar vind ik de tracklist in WT16?
spoorz
gast

Ik heb het je al eens getoond voor de Duitstalige versie van Wintrack 11 waar ik mee werk, zou dat veel verschillen?

Gevonden op dezelfde plaats thx

Citaat van: spoorz op donderdag 13 juni 2024, 19:57:25Ik heb het je al eens getoond voor de Duitstalige versie van Wintrack 11 waar ik mee werk, zou dat veel verschillen?
Niet met Wintrack 10 ;)

Station logischer minder sporen en wissels.

Extra wissel links

3 stationssporen doorlopend + wissels beter

BLIJ dat ik analoog RIJ

#260 is zonder die overloopwissels een stuk minder druk en je mist er niks aan.

Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 14 juni 2024, 21:53:19De vier overloopwissels aan de linkerkant zijn zinloos, tenzij je vindt dat elk spoor bestemd is voor twee-richting verkeer.
Anders is het alleen maar zonde van de centen.

Cees
Er zijn toch maar 3 overloopwissels 2262, 2268 en 2269 ?

Citaat van: Hanzi op vrijdag 14 juni 2024, 22:00:58#260 is zonder die overloopwissels een stuk minder druk en je mist er niks aan.

ik verkies 2-richtingsverkeer dan zullen die wissels wel nodig zijn zeker, op 3D vind ik het qua drukte wel meevallen.