Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Loreley - Gotthard - Ticino

Gestart door Jongslog maandag 06 juni 2022, 21:21:06

Re: Loreley - Gotthard - Ticino

Swiss rail .. what else?

Henk,

Bedankt voor de uitgebreide toelichting en foto's. Mooi dat je dat allemaal uit de printer kunt toveren. Toch vraag ik me één ding af. Zelf ben ik ook bezig met bovenleiding (Viessmann H profiel masten) en ik merk dat er toch behoorlijk spanning op de (metalen) masten komt te staan als de rijdraden worden aangebracht. Zonder spanning gaan de draden teveel "slingeren". Nu heb ik geen idee hoe stevig jouw kunststof masten zijn, maar ik zie een risico van kromtrekken als er spanning op de kunststof 3D masten komt te staan. Wellicht goed om dat met een beperkte set masten eerst uit te proberen? Misschien maak ik me druk voor niks, maar zou zonde van je werk zijn.

Groeten,
Wico

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Henk,

Het ziet er weer geweldig uit.

Voor de secondenlijm zou ik kijken naar een flesje.
Dat werkt bij mij prima.
Een tubetje wordt geklieder, ook bij mij, en alles zit onder en vastgeplakt behalve datgene wat geplakt moet worden.

(andere) Henk
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Henk,

Je zet de printer goed aan het werk  :thumbup:
Voor de isolators zou je wellicht een nozzle 0.2 kunnen overwegen, de aanschaf hiervan is gelukkig niet heel kostbaar maar ik kan natuurlijk niet in jou portemonnee kijken  :)

Met lijmen van pla heb ik ook geen ervaring, maar lees graag mee wat jou manier wordt.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Trainhenk op donderdag 09 april 2026, 22:27:37Een tubetje wordt geklieder, ook bij mij, en alles zit onder en vastgeplakt behalve datgene wat geplakt moet worden.
Op de een of andere manier krijg ik hier beelden bij :D

Als het maar Zwitsers is.

Genoten van je update Henk. :thumbup:
Krijg steeds meer zin om mijn Duitse bovenleidingmasten te vervangen voor jouw voorbeelden maar helaas heb ik geen printer.

Groet Michel

Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 10 april 2026, 20:00:19
Citaat van: Trainhenk op donderdag 09 april 2026, 22:27:37Een tubetje wordt geklieder, ook bij mij, en alles zit onder en vastgeplakt behalve datgene wat geplakt moet worden.
Op de een of andere manier krijg ik hier beelden bij :D

Laat eens zien.  >:-D

Henk
Helaas Henk, het zit in mijn hoofd ;)

Märklin fahren-ärger sparen

Ha die Henk !

Ik liep hier enorm achter, maar ben nu weer helemaal bijgelezen en - gekeken.
En ik moet zeggen, dat mijn bewondering voor wat je allemaal maakt en doet alleen maar groeit !
Je hebt in de loop der jaren helemaal je eigen stijl ontwikkeld en dat is een opsteker voor heel wat mede-knutselaars.
Het hoeft niet allemaal perfect te zijn, als het totale plaatje maar klopt en de juiste sfeer getroffen.
Vandaar een berg extra complimenten en  :thumbup:  :thumbup: voor jou !
Kijk maar, wat je er mee doet, je hebt ze dubbel en dwars verdiend.

Grtz Tony

Zwitserland fan

Met zo'n berg complimenten van Tony zou je bijna niet meer verder durven knutselen :). Maar dat heb ik toch wel gedaan. Of beter gezegd, dat heeft de 3D-printer gedaan.

Het printwerk laat zich prima als een bouwpakketje van voet, mast en bovenstuk in elkaar zetten zonder lijm. De uitleggers van ijzerdraad met een wikkel die de isolator moet voorstellen steek ik in het gaatje in de mast. Een beetje houtlijm houdt dat prima vast. De isolator nog een verfje geven.

De isolator bovenop is hol, daar kun je 2 bovenleidingdraden (de hangdraad) in steken / in hangen, de rijdraad wordt beneden op zijn plaats gehouden door de uitlegger. Althans dat is het plan. De pantografen span ik af zodat ze niet tegen de rijdraad aankomen. Het is dus allemaal voor de show.

WhatsApp Image 2026-04-17 at 13.19.48 (1).jpeg

Als het maar Zwitsers is.

Schitterende bovenleidingportalen Henk. :favorite:
Zal erg mooi staan als ze geplaatst zijn en de draden eraan gemonteerd zijn. :thumbup:

Groet Michel

Henk,

Citaat van: Jongslog op vrijdag 17 april 2026, 16:30:55Het is dus allemaal voor de show.

Een geweldige show!

De portalen zijn mooi gelukt.

(ook) Henk

Waar een wil is, is een spoor

@citaat  :-)
Netjes zo ene 3d printer! Hier ook twijfels voor eentje te halen.

Dit gaat zeker prachtig worden op je baan

@citaat Huib Maaskant zei over de aanschaf van zn lasersnijder dat ie het net zo goed kon aanschaffen en dat het even duur was geweest. Een investering kan ook veel dingen opleveren. Al die brievenbussen, bankjes en andere hebbedingetjes die een baan afmaken(bovenleiding bijvoorbeeld) kosten zodanig veel geld dat een 3D-printer ook ervanaf moet kunnen. Alleen is het een wat grotere investering...
Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 17 april 2026, 17:31:44Huib Maaskant zei over de aanschaf van zn lasersnijder dat ie het net zo goed kon aanschaffen en dat het even duur was geweest
De mijne, Flux Beam0, heeft me ruwweg 4.000 gekost. Er zijn er een stuk goedkoper, maar die zijn open (zit je in de brandlucht) en hebben vaak minder vermogen. Mijn model is gesloten en heeft een aparte afzuig. Software is grotendeels compatibel met Inkscape SVG. Helpdesk geeft via de dealer vlot en behoorlijk advies.
Als je met 3d software kunt omgaan is een goede 3d-printer tegenwoordig goedkoper. Uiteraard kun je daar ook 2d mee maken, mocht dat nodig zijn.

Zwitserland fan

Nou het prijsvoordeel is evident. Alles wat ik nu print is niet zomaar te koop maar Sommerfeldt komt aardig in de buurt met hun producten. Dan zou ik meer dan 1000 euro kwijt zijn. Een 3D printer met filament is veel goedkoper. Dus alleen met deze klus zou die al zijn terugverdiend. En laten printen bij je dochter is nog goedkoper ;). De rijdraden heb ik nog niet meegerekend. Dat wordt solderen van ijzerdraad. In alle gevallen is het veel werk om het voor elkaar te krijgen.

M* en bezig te digitaliseren

IJzerdraad ??
Tis natuurlijk te proberen, zelf heb (60 jaar geleden) rijdraden in elkaar gesoldeerd van 0,5 mm vertind messingdraad dat iemand voor me geregeld had. Zelf twee mallen (kort & lang) gemaakt van hout waar de losse stukken draad werden gefixeerd.
De draad kreeg ik op een klos en die werd recht getrokken in lengtes van 2 à 3 meter met behulp van een boormachine.

In Rijswijk vorig jaar heb ik echter ook 3D geprinte rijdraden gezien bij een demo. Die waren best stug en stevig.

Zwitserland fan

De eerste plaatsing van de bovenleiding. Achterin is dat nog een hele toer. Op een krukje staan en dan 1 meter reiken naar het spoor. Eigenlijk kom ik dan 10 cm arm tekort.

De rijdraad van ijzerdraad ziet er prima uit, maar schilderen is wel nodig. Het kost aardig wat tijd om zoiets te solderen. Ik ga toch proberen of een 3D print zou kunnen.

WhatsApp Image 2026-04-18 at 15.32.54.jpeg

De lamp is nog niet aangesloten, maar die was eenvoudig om te maken. Bij de chinees bedrade 12V SMD-LED's gekocht. Die passen er makkelijk in.

WhatsApp Image 2026-04-14 at 17.18.31.jpeg

Bij het monteren brak de uitlegger af van de mast. Niet zeggen, dan valt het niet op.

WhatsApp Image 2026-04-18 at 15.32.54 (4).jpeg

En dan de masten op de Mittlere Meienreussbrücke. Ze staan ongeveer 19cm uit elkaar. Ik wilde de plaatsing op de brug ongeveer overeen laten komen met de werkelijkheid.

WhatsApp Image 2026-04-18 at 15.32.54 (3).jpeg

De masten waren makkelijk om te plaatsen. Het pad van "betontegels" langs het spoor was een uitkomst. De mast prik je gewoon in de xps en zet je met een drup hete lijm vast.

WhatsApp Image 2026-04-18 at 15.32.54 (2).jpeg

De seinbrug was met grijs filament geprint. De masten zijn met een speciale filament met metaalkleur geprint. Ik vind ze vrij donker maar het metaaleffect is er wel. Het hangt erg van de belichting af hoe het toont.

WhatsApp Image 2026-04-18 at 15.32.54 (1).jpeg     

Swiss rail .. what else?

Henk,

Jouw updates over de mooie 3D bovenleiding waren voor mij weer inspiratie om vandaag ook verder te werken aan de bovenleiding in Donnerwetter Alm. Omdat ik al minstens 80% nu met Viessmann bovenleiding heb gedaan is een 3D printer voor mij geen optie meer, anders had ik het wel geweten.

Groeten,
Wico

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Henk.

Je hebt de illusie van echte
bovenleiding goed weten te raken  :thumbup:
En dat -zoals altijd- met minimale
middelen die voorhanden zijn!
Chapeau, petje af en diepe buiging  :cool:

Groeten,

Erik.
Mooie palen, hoe zit het met de sterkte? Bv als je er perongeluk tegen aan stoot? Dan bedoel ik niet hard stoten, want dan gaat alles stuk, maar een klein tikje, overleven ze dat?

Want ik heb plastic seinen, die zijn wel fragiel namelijk.

Zwitserland fan

@flyerman De masten zijn best sterk en de overspanningen ook. Alleen de uitstekende delen met een gaatje voor het ijzerdraadje zijn kwetsbaar. Die moeten iets dikker worden gemaakt rondom het gat. Het zal mij benieuwen of rijdraden printen gaat lukken en of dat werkbaar is.

Fantasietjes op de baan

Nou zeg , prachtstukken weer

Zwitserland fan

Er is wat weinig tijd beschikbaar voor de modelbaan maar er wordt gewoon doorgewerkt! Nog steeds bezig met de bovenleiding.

Inmiddels zijn de 3D prints klaar. Het werk bestaat nu uit het in elkaar steken van de masten. De betonvoeten worden betongrijs geschilderd.

WhatsApp Image 2026-05-23 at 14.38.50.jpeg

Van ijzerdraad worden de uitleggers voor de rijdraaden gemaakt. De isolator maak ik van een wikkeltje ijzerdraad. Die moeten nog een verfje krijgen. Ze zijn meestal bruin, maar groen komt ook wel voor.

WhatsApp Image 2026-05-23 at 14.38.51 (1).jpeg

Een aantal masten wordt voorzien van een lamp. De superkleine SMD LED's zijn bedraad gekocht. Die draden zijn ook erg dun dus ik maak er een draad 0,14mm2 aan vast zodat het wat makkelijker is aan te sluiten.

WhatsApp Image 2026-05-23 at 14.38.51.jpeg

De 3D print lampekap monteer ik op een ijzerdraad met een krimpkous eroverheen waar de dunne bedrading doorheen gaat. Een dotje hete lijm op de SMD LED en de boel zit vast. De mast van ijzerdraad prik ik zo op de bovenleidingmast want die schuift zo in de ruimte van het H-profiel. De lampekap eerst nog zwart schilderen zodat er geen licht doorheen komt, en daarna in de gewenste metaalgrijs schilderen.

WhatsApp Image 2026-05-23 at 14.38.50 (1).jpeg   

Zo heb je toch wel enkele uurtjes werk aan, maar dan heb je wel zo'n 150 zelfbouw-masten. En de gein is wel dat het allemaal als een bouwpakketje past zonder lijm.

Als de masten gereed zijn, plaats ik ze met hete lijm op de tafel. Dat staat redelijk stevig en is ook weer af te breken zonder al teveel schade.

Swiss rail .. what else?

Henk,

Zoals altijd veel respect voor wat jij allemaal bij elkaar knutselt :thumbup:. Aan mij is zulk werk niet besteed, maar ik kan me voorstellen dat het resultaat veel voldoening schenkt!

Het zal een mooi gezicht zijn als al die masten een plekje op je baan hebben gevonden.

Groeten,
Wico

Henk,

Geweldig zoals je dit ook weer voor elkaar prutst.
Ik ben weer onder de indruk.

(ook) Henk
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

De 3D printer heeft overuren gemaakt Henk  :)
De masten zien er goed uit dit verdient een dikke  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Zwitserland fan

De werkzaamheden aan de bovenleiding vorderen gestaag. Vanwege toch wat hogere temperaturen niet te lang op zolder bivakkeren.

De Leggistein Kehrtunnel en daarvoor de Strahllochbrücke:

WhatsApp Image 2026-05-30 at 12.48.40.jpeg

De lampen zijn nog zwart dus je ziet ze nauwelijks op de foto. Dat lijkt mij een goed teken. Dan zijn ze dus niet te groot. Straks een verfje en als de lampen ook nog branden worden ze echt wel gezien.

Schermafbeelding 2026-05-30 150937.png

De bedrading naar de lampen is wel weer een klusje. Ik steek een lang eind ijzerdraad door de berg en knoop daar de bedrading aan. Die trek ik dan naar beneden onder de tafel zodat ik ze kan aansluiten op de ringleiding voor 12 volt licht.

De Mittlere Meienreussbrücke:

WhatsApp Image 2026-05-30 at 12.48.40 (1).jpeg

De masten plaats ik met een drup hete lijm. Een wasknijper houdt de mast nog even vast voor het beste resultaat.

De Untere Meienreussbrücke:

WhatsApp Image 2026-05-30 at 12.48.40 (2).jpeg

Onderlangs Wassen bij Wattingen:

WhatsApp Image 2026-05-30 at 15.02.07.jpeg

Bij de bruggen zit de mast vaak tegen de brug aan gemonteerd. Ik wikkel twee ijzerdraadjes om de mast en prik die in de XPS met een beetje lijm. Blijft prima zitten. Je hebt dan natuurlijk een langere mast nodig en het is even opletten met de juiste hoogte.

De Untere Wattingerbrücke:

WhatsApp Image 2026-05-30 at 15.02.07 (1).jpeg

De Obere Wattingerbrücke:

WhatsApp Image 2026-05-30 at 15.02.07 (2).jpeg

De Gotthard Noordkant is bijna klaar. Alleen nog het Quertragwerk bij station Wassen. Maar dat vraagt nog wat kluswerk. Op de overspanning zitten namelijk de seinen vast. Dus nog even wat knutselen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Henk.

Het zijn toch weer indrukwekkende
beelden die je ons hier voorschotelt!
Jij noemt dat gestage vorderingen,
maar hetgeen je in een week (vrije)
tijd neerzet is bewonderenswaardig,
zeker nu de warmte in het land is  :eek:

Met een dergelijke low-budget methode
om zelf nette, niet functionele bovenleiding
voor op de modelbaan te kunnen maken,
zou je nog wel eens mede-modelspoorders
kunnen overhalen om ook eens enkele
fraaie e-locs aan te schaffen ... :roll:
Ik ben dan ook zeer benieuwd
naar het eindresultaat hiervan  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Hallo Henk,

Het ziet er weer strak uit. :thumbup:
Ongelovelijk dat je op de aangeklede baan deze masten zo weet te plaatsen.
Daarover een vraagje: je zegt, ik zet de masten vast met een druppel hot glue.
Als ik het lijm pistool gebruik lukt het mij bijna nooit om een druppel te hebben, zonder dat deze draden trekt.
Hoe doe jij dat ?

Zwitserland fan

@erik01 De hotglue trekt inderdaad altijd draden. In dit geval doe ik de lijm op de mast die ik in de hand houd. En dan plaatsen met een wasknijper om de mast goed recht te zetten en de lijm even te laten uitharden. Ik lijm veel met de hotglue: huisjes, ijslands mos en van alles en nog wat. Daarna met een lamp erop alle draden weghalen. En dan zie je op de foto's wel wat je vergeten bent.

Vandaag verder met het Quertragwerk waar de seinen aan moeten hangen. De seinplaat komt uit de 3D printer maar die is ook prima te maken van een stukje karton.

Bij Wassen zijn het flinke seinplaten met veel lampen, maar het station wordt eigenlijk niet meer gebruikt. Ik gebruik slechts rood en groen als seinbeelden. Dat scheelt nogal in het aantal draden wat je weg moet werken. 1 voedingsdraad met een weerstand en voor elke sein een rode en groene massadraad. Op het portaal zet ik ook weer een lampe dus die draden komen er ook nog bij.

WhatsApp Image 2026-05-31 at 12.34.08.jpeg

Ik soldeer aan de 3mm LED's de bedrading. Altijd een gepruts met dat lakdraad. De pennen van de LED's die ik niet gebruik knip ik af. En ik maak een hekwerkje van de pennen.

WhatsApp Image 2026-05-31 at 12.34.08 (3).jpeg

Ik fixeer de boel met hete lijm want die gebruik ik overal voor ;). De achterkant schilder ik zwart zodat er geen lichtlekkage ontstaat. De witte rand maak ik met een verfstift.

WhatsApp Image 2026-05-31 at 12.34.08 (2).jpeg

Dan het spul in elkaar zetten. De seinen hang ik op met de bedrading en die laat ik door de H-balk naar beneden gaan. Met wat strookjes schilderstape zet ik een en ander vast.

WhatsApp Image 2026-05-31 at 12.34.08 (4).jpeg

De opstelling voor de Mittlere Enschigtal Gallerie bij Bahnhof Wassen.

WhatsApp Image 2026-05-31 at 12.34.08 (5).jpeg

Aan de andere zijde de Rohrbachtunnel. Het zit op mijn treintafel allemaal wat dichter bij elkaar dan in werkelijkheid. De tunnel heeft nog veel werk nodig. Maar de mast voor de afspanning is aardig gelukt. De rijdraden en de gewichten ontbreken nog.

WhatsApp Image 2026-05-31 at 12.34.08 (6).jpeg

Het zijspoor moet nog worden voorzien van masten en dat spoor moet ook verder doorlopen.

WhatsApp Image 2026-05-31 at 12.34.08 (8).jpeg

De basis staat. Er valt nog genoeg te hobbyen om er een station van te maken.

WhatsApp Image 2026-05-31 at 12.34.08 (7).jpeg         
Chapeau je eigen mast voor de seinen & aansluiten hiervan. Hier heb je een vasthand voor nodig denk ik!
Prachtig om de baan verder aangekleed te zien worden, oog voor detail is hier zeker en vast! Ondanks je zegt voor veel aandacht nodig heeft voor verdere afwerking is de basis alvast tip top inorde. Je gaat u goed kunnen bezig houden & ben benieuwd naar de rest!

Dag Henk,

Geweldig weer!
Ik wou dat ik het je na kon doen.

(ook) Henk

Hoi Henk,

Het ziet er heel mooi uit weer!  :thumbup: Je zegt zelf al dat het zijspoor langer moet worden, maar volgens mij kan hij niet heel veel langer. Wat komt er naast?

@citaat

Waarschijnlijk een passtukje tussen de wissel en de tegenbocht en dan kom je waarschijnlijk naast het tunnelportaal terecht en daar heb je wat ruimte.
Daar dan nog een of twee rechte stukken aan en je hebt wat.

(ook) Henk

Zwitserland fan

@Adriaan_Berg er is niet veel ruimte dus hooguit een half railsje. Maar ik wail dat stootblok ook iets anders oplossen zodat het wat meer lijkt op het origineel. In het echt ligt er meer spoor maar daar heb ik de ruimte niet voor. Het zijspoor doe ik verder toch niets mee. Het stationsgebouw van Wassen komt er te staan.

Fantasietjes op de baan

Mooie update weer 👌

Henk,

Citaat van: Jongslog op maandag 01 juni 2026, 16:54:02In het echt ligt er meer spoor maar daar heb ik de ruimte niet voor. Het zijspoor doe ik verder toch niets mee. Het stationsgebouw van Wassen komt er te staan.

Heb je niet een defecte lok of een wagonnetje wat je daar kunt stallen?

(ook) Henk