Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Ta2trainman's Studiobaan - Soort van update 20-07-'22
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ta2trainman's Studiobaan - Soort van update 20-07-'22  (gelezen 1503 keer)

Ta2trainman

• Vaste Gast
  • **
    • Ta2Trainman's Zolderbaantje
Ta2trainman's Studiobaan - Soort van update 20-07-'22
« Gepost op: maandag 04 april 2022, 17:04:55 »

Ik had het al beloofd in mijn oude topic, dus bij deze. Over een goed jaar breek ik mijn werkplek en werkzame leven af en komt er op die plek een nieuwe baan. Tijd om de fantasie (weer) los te laten op Wintrack, en dat is gelukt volgens mij. Lange sporen voor een lange rondgang en bereikbare tafels in U, L, W, G vorm, kortom overal waar ruimte is. En een schaduwstation in het volle licht in de ruimte ernaast, want het bukken en kruipen zal ongetwijfeld een keer wat minder soepeltjes gaan worden. Het sporenplan geeft een beetje weer wat ik voor ogen had, maar ik sta kompleet open voor suggesties, waarschuwingen en adviezen.

En om lekker bezig te blijven ben ik ook maar aan de slag gegaan met een inrichtingsplan. Midden komt een stad, nu nog Lindenthal, maar die zal volgend jaar veranderen in Nadelstadt, gezien de plaats waar de baan gebouwd gaat worden, mijn oude tattoostudio.
In die stad zal het wegennet voornamelijk bestaan uit mijn oude Faller AMS baan. Ook komt een een leuke villawijk.
Aan de ene lange zijde komt een industriegebied en aan de korte zijde een landelijk thema met wat boerengedoe.
De andere lange zijde herbergt wat bergen (met klimspiralen) en een vakantiedorp met uitgebreide camping. En natuurlijk de Brawa kabelbaan van mijn oude baantje. En er komt zelfs een soort van paradespoor.
In mijn oude wachtruimte komt dan het schaduw/opstelstation. Moet er nog wel een dapper gat voor in de muur hakken.

Tijdperk zal III - IV worden want daar staan de kasten nog mee vol. Alles wordt hergebruikt, dus veel zal herkenbaar zijn.
Het plan is nog lang niet klaar en zeker nog niet definitief, maar ik heb er zeker nog een jaar voorpret aan.
En in dat jaar zal ik ook gaan stoeien met  automatisch PC rijden op het testbaantje en gaan bedenken of dat wat word of dat het geheel kansloos is en we het toch maar met de hand gaan doen. Maar de vorderingen en andere berichten komen in dit nieuwe topic.

« Laatst bewerkt op: woensdag 20 juli 2022, 19:01:30 door Ta2trainman »

Hanzi

• Vaste Inboedel
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Ta2trainman's Studiobaan - Toekomstmuziek
« Reactie #1 Gepost op: maandag 04 april 2022, 19:09:58 »

Mooie plannen Gerrit! Al moest ik wel even kijken hoe die spiralen exact lopen met beide 3 spoor aansluitingen. Handig ook, als je de ruimte hebt om een "schaduw"-station in een andere ruimte en goed bereikbaar te plaatsen!
Mooie rijlengtes en leuk dat je ook een AMS baan gaat integreren! Je oldskool kabelbaan komt toch ook wel weer terug hoop ik!?!
Misschien dat je wisselstraten nog wat geoptimaliseerd kunnen worden, maar daar hebben anderen veel meer kijk op dan ik.
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Ta2trainman

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maandag 04 april 2022, 21:59:17 »

Mooie plannen Gerrit!
Je oldskool kabelbaan komt toch ook wel weer terug hoop ik!?!

Dank. En ja, de kabelbaan komt zeker terug

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 04 april 2022, 23:35:28 »

Als je zulke lange lengtes hebt, is het misschien toch het overwegen waard om flexrail te proberen? Je kunt er mooie vloeiende bogen mee leggen. Hoeft niet, maar het is maar een suggestie. Het wordt misschien toch met een vleug Old Skool....
Een ander puntje is dat het station in het midden noodgedwongen kortere sporen heeft dan wanneer het aan een langere zijde zou liggen. Omdraaien met de overslag/industrie? Dan hebben je treinen in het station wat meer ruimte, kunnen ze langer zijn.
Tot slot het schaduwstation. Fijn als dat bereikbaar is en in het zicht. Maar een breedte van 1.22 m is veel hoor! Vooral als het volstaat met treinen. De helft is beter,  al heb je dan minder opstelruimte.
Maar het biedt allemaal perspectief! Het ziet er nu al leuk uit.

Groet,

Peter

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 05 april 2022, 05:31:42 »

Dat ziet er veelbelovend uit Gerrit. Ik volg het  :thumbup:
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 05 april 2022, 05:52:06 »

Dat zijn mooie plannen Gerrit, ik ben benieuwd of je het rijden via de pc gaat lukken, op zo’n grote baan eigenlijk wel een must ( vind ik ).

Mvg,

Peter Degeluidsman

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 05 april 2022, 07:15:50 »

Gerrit,

Als trouwe volger van je "oude" baan ga ik de nieuwe baan zeker weer volgen.
Prachtig ontwerp lekker veel rails en mooie (rij)lengtes.

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Dirk-Jan

• Speciale Gast
    • Baanplan (zonder plan)
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 05 april 2022, 07:47:00 »

:) Dat wordt best een flinke spoorbaan, echt gaaf. B) :thumbup:
Ik zie in het ontwerp wel veel rechte lijnen, de rails en de bebouwing lopen op veel plaatsen evenwijdig met de de muur en ook de tafelrand.
Misschien proberen om op sommige plekken de rails of bebouwing schuin te plaatsen te opzichte van de muur/tafelrand. :roll:
En ik zie dat je Faller AMS baan nergens over een spoor gaat, misschien een idee om één van de twee sporen op tafelniveau te maken.
Die overweg is nog wel te koop, niet voor een koopje misschien maar dan maar effe een aantal weken je zakgeld oppotten. O:-D :D

Dirk-Jan

Wimdouwe

• Stamgast
  • Bakkie koffie? Lekker!
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 05 april 2022, 11:50:06 »

Nog een volger erbij  :)

Wico

• Stamgast
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 05 april 2022, 12:24:59 »

Gerrit,

Ook hier is de notificatie aangezet. Mooie plannen voor de toekomst. Herken mijn eigen proces van de afgelopen 4 jaar, te beginnen met de plannen op papier en in het hoofd: voorpret :thumbup:.

Groeten,
Wico

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 05 april 2022, 12:32:50 »

Hi Gerrit,

Interessante plannen dus ook hier de notificatie op aan.

groet
Harald

Ta2trainman

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 05 april 2022, 15:54:29 »

Als je zulke lange lengtes hebt, is het misschien toch het overwegen waard om flexrail te proberen? Je kunt er mooie vloeiende bogen mee leggen. Hoeft niet, maar het is maar een suggestie. Het wordt misschien toch met een vleug Old Skool....
Een ander puntje is dat het station in het midden noodgedwongen kortere sporen heeft dan wanneer het aan een langere zijde zou liggen. Omdraaien met de overslag/industrie? Dan hebben je treinen in het station wat meer ruimte, kunnen ze langer zijn.
Tot slot het schaduwstation. Fijn als dat bereikbaar is en in het zicht. Maar een breedte van 1.22 m is veel hoor! Vooral als het volstaat met treinen. De helft is beter,  al heb je dan minder opstelruimte.
Maar het biedt allemaal perspectief! Het ziet er nu al leuk uit.

Groet,

Peter

Dank Peter, voor de suggesties. Over het station (en flexrail) ga ik even nadenken. Over het "schaduwstation" heb ik nagedacht en deze in tweeën gedeeld. De ruimte is er, en ik begin gewoon met deel 1 om later met een brugje aan de voorkant deel 2 toe te voegen. Die is dan van 2 kanten bereikbaar. En inderdaad, behalve de C-rail is het vooral Old Skool  :)

:) Dat wordt best een flinke spoorbaan, echt gaaf. B) :thumbup:
Ik zie in het ontwerp wel veel rechte lijnen, de rails en de bebouwing lopen op veel plaatsen evenwijdig met de de muur en ook de tafelrand.
Misschien proberen om op sommige plekken de rails of bebouwing schuin te plaatsen te opzichte van de muur/tafelrand. :roll:
En ik zie dat je Faller AMS baan nergens over een spoor gaat, misschien een idee om één van de twee sporen op tafelniveau te maken.
Die overweg is nog wel te koop, niet voor een koopje misschien maar dan maar effe een aantal weken je zakgeld oppotten. O:-D :D

Dirk-Jan

Dank Dirk-Jan. Ook dit neem ik mee in de gedachten. Ik heb nog wel wat van die losse overwegstukken in de voorraad, wel M-rail, maar die zijn wel erin te frotten  :D

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 05 april 2022, 22:19:42 »

Grootse plannen Gerrit!

Ik heb de notificatie aangezet.

Henk
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jan22

• Vaste Inboedel
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 05 april 2022, 22:53:54 »

Come On, wat een onzin, die enkelsporige overweg van Faller AMS:

ligt bij mij op zolder ergens te verstoffen. Als ik 'm ooit terug vind, maak je er maar zelf een gebouwtje en wat bewegende slagbomen bij, toch?

AlbertJan

• Speciale Gast
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 06 april 2022, 16:10:39 »

Ha die Gerrit.
Mooi om te zien dat er gelijk al mooie plannen op "papier" worden gezet en dan gelijk ook al plannen voor de scenery! 8o :thumbup:
Helemaal prachtig dat je ook de "oude blikken zooi" hierin gaat verwerken en dan misschien ook nog eens digitaal en automatiseren! :-*

Alvast veel (voor) plezier en succes en later voor het echte werk.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Gertjan H

• Stamgast
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 07 april 2022, 18:34:50 »

Hi Gerrit,
Mooi dat je al zover bent dat je zicht krijgt op herbouw  :thumbup:.

Ik ben zelf niet zo weg van je sporenplan (teveel 'vreemde rijwegen, te kleine stations  bij deze mooie lengte en in mijn ogen geen logica rijwegen), maar dat doet er niet zoveel toe, want het is jouw plan.
De aanbeveling van Dirk Jan over het statische geheel deel ik wel.

Maar inhoudelijk wel 1 opmerking: je gebruikt veel meegebogen wissels en waar je ze gebruikt lijkt het mij dat je steeds 1 bochtstuk te weinig toepast, waardoor de railafstand, met name direct na de wissel, wel erg krap wordt.
Ik weet dat je dit ook in je vorige M-baan zo hebt gedaan, maar het komt nu wel heel vaak voor in vooral je schaduwstations en daar wil je eigenlijk liever geen ontsporingen hebben. Ik zou dit wel goed testen.

Verder ga ik dit zeker volgen.

gr. Gertjan
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Ta2trainman

• Vaste Gast
  • **
Re: Ta2trainman's Studiobaan - Soort van update 20-07-'22
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 20 juli 2022, 19:08:36 »

Om het topic levend te houden. Plannen zijn weer iets gewijzigd. Heb nog een jaar dus why rush ? Het schaduw/opstelstation is behoorlijk geminimaliseerd. Wijze mensen vonden het geen goed idee om het toilet wat in die ruimte zit te slopen voor het opstelstation, en waarschijnlijk hebben ze daar gelijk in. Ik denk nu aan een wandgrote vitrine voor het materieel. We gaan het zien.

En ook de diverse suggesties hebben me aan het denken gezet. Aangezien ik vanmiddag toch een rustig uurtje had ben ik met de computerschaar en kwast een beetje aan het fröbelen geweest. Het is een begin, zak maar zegg'n  :-)

Hanzi

• Vaste Inboedel
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 20 juli 2022, 19:44:23 »

Beter een iets eenvoudiger baan die ooit afkomt (hoewel, is een baan ooit af?) dan een te ambitieus plan dat vroeg of laat strandt (zoals er hier ook zat voorbeelden zijn). Enne, verder uitbreiden kan altijd nog!

Maar wat is er eigenlijk mis met een stomer gevuld met Airwick ipv rookvloeistof die langs de wand door je toilet puft? Het nuttige met het aangename verenigen zeg maar ;).
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 juli 2022, 19:47:21 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 20 juli 2022, 19:47:10 »

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vanaf het kleine kamertje naar de treinen kunnen kijken  :)
Je kunt er nog een jaar over denken Gerrit.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Ta2trainman

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 20 juli 2022, 20:05:16 »

Maar wat is er eigenlijk mis met een stomer gevuld met Airwick ipv rookvloeistof die langs de wand door je toilet puft? Het nuttige met het aangename verenigen zeg maar ;).

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vanaf het kleine kamertje naar de treinen kunnen kijken  :)

Dat gaat ook gebeuren, Hans en Peter  :D De 4 sporen die er links rechts nog lopen gaan letterlijk door de plee  :P

Hanzi

• Vaste Inboedel
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 20 juli 2022, 21:17:18 »

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groetjes, Hans.

Pagina's: [1]   Omhoog