Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Retour à La Tour

Gestart door Charlemagne zaterdag 29 april 2023, 20:09:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Retour à La Tour
Lid sinds: 2021

offline
Retour à La Tour
In 'Banenplan ontwerpen' heb ik jullie op de hoogte gehouden van het ontwerpen van mijn La Tour de Carol 2.0 (Denkend over een nieuwe baan). Een aantal van jullie leverde nuttig commentaar, waarmee ik dankbaar mijn voordeel heb kunnen doen.

Uiteindelijk heb ik het hoofdtraject geheel op dubbelspoor gehouden om een realistisch en rustig treinenverloop te kunnen bereiken. De kamer op zolder die mij ter beschikking kwam, is een goede 3 x 3 meter. Dat leek ik het begin veel, in vergelijking met de pijpenla waarin mijn huidige/oude baan zich bevindt, maar het werd toch best passen en meten. Iets waar we natuurlijk allemaal tegenaan lopen.

Hierbij wat foto's van de eerste vordering van de daadwerkelijk bouw van de 'eerste verdieping', het schaduwgedeelte: het plan, de kamer, de ruwbouw en een eerste rondje buitenom met de BB 9200. Inmiddels heb ik een eerste helix in proefopstelling opgebouwd. Maar die gaat pas functioneren als ik het schaduw station heb beveiligd en de sporen uitgebreid heb getest. Nieuw is mijn Ecos 2 Command Station, die ik nu al als een zegen ervaar in vergelijking met de twee Mobile Stations bij mijn oude baan. Binnenkort komen Esu SwitchPilots en een S88. Dat is allemaal nieuw voor mij, maar ik geniet van het uitvogelen van alle beveiligingsmogelijkheden.


Re: Retour à La Tour
Lid sinds: 2020

offline
Re: Retour à La Tour
Mooie baan zo ben benieuwd als deze af is. :D
Re: Retour à La Tour
Lid sinds: 2011

offline
Re: Retour à La Tour
Tja, ca. 3x3 is best passen en meten maar het is genoeg om wat leuks te maken. Ik ben er best jaloers op. Jij kan tenminste rijden  :P  Het ziet er goed en geordend uit. Goed dat je eerst de tijd neemt om te gaan testen. Geldt ook voor die switchpilots die ik ook niet ken maar ESU maakt mooi materiaal. Succes! Ik ga je volgen.
Re: Retour à La Tour
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Retour à La Tour
Dag Karel.

Ik ga de bouw van jouw nieuwe modelbaan volgen  :thumbup:
Al moet ik stiekem toegeven dat het mij om de Franse scenery gaat en dat zal nog wel even duren voordat je daaraan begint ... :roll:
Succes met de bouw!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Retour à La Tour
Lid sinds: 2021

offline
Re: Retour à La Tour
Dank voor jullie waardering, Tom, Michiel en Erik. De scenery van mijn bestaande baan is puur Frans en die zal ik proberen op deze nieuwe baan nog mooier vorm te geven. In ieder geval heb ik er behoorlijk meer ruimte voor. Alle elementen zal ik zeer voorzichtig moeten ontmantelen en verhuizen. Ik zie dat als iets waar ik echt alle tijd voor ga nemen en nog lang over mag (en hopelijk kan) doen. De locs wil ik nu echt Frans hebben - daarmee heb ik tot nog toe een beetje gemarchandeerd. Voor de moraal en om straks mijn nieuwe baan in te luiden, heb ik de 39244 op het oog die binnenkort moet uitkomen. Een pracht exemplaar (Foto Märklin). Ik zal er wel wat voor moeten inruilen. Met de geometrie van de rails heb ik met het oog op zo'n lange loc al stiekem rekening gehouden (minimaal R2 bochten).
Re: Retour à La Tour
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Retour à La Tour
Dat is een heel mooi rondje Karel. Je hebt zo te zien niet stilgezeten de laatste tijd. Kijk al met spanning uit naar de volgende update.
Re: Retour à La Tour
Lid sinds: 2021

offline
Re: Retour à La Tour
Alweer lang geleden dat ik berichtte over de voortgang met de bouw van La Tour 2.0. De oude baan is inmiddels helemaal afgebroken en de nieuwe, op zolder, begint nu vorm aan te nemen. De digitalisering kostte mij wel moeite om onder de knie te krijgen, maar sinds ik het werken met rijwegen op mijn Ecos 2 begrijp, gaat het goed. Daarna de spiralen gebouwd en de bovenbaan gelegd. Toen de treinen (eindelijk) veilig gingen rijden, heb ik mijzelf als aanmoediging en schouderklopje - nou, zeg maar klop - de recent uitgekomen Franse Serie 13 Est loc (39244) cadeau gedaan. Wat een prachtig exemplaar!! Hierbij wat foto's van de voortgang.
Re: Retour à La Tour
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Retour à La Tour
Heya, dat ziet er allemaal erg goed uit. Ook wel enkele bekende gebouwen in een nieuwe setting.  :thumbup:
Komt er ook nog wat "nieuwbouw" of worden alleen de bestaande panden hergebruikt?
 En een video is dan ook wel op zijn plaats van dat nieuwe "monster".
Re: Retour à La Tour
Lid sinds: 2021

offline
Re: Retour à La Tour
Dank, Henk! Ja, ik gebruik om te beginnen alles wat ik heb. Maar er komt zeker ook nieuwbouw; al was het maar omdat ik nu meer (dan genoeg) ruimte heb. Maar zeker ook omdat het station nu echt Frans moet worden. Als dat La Tour wordt, zal ik het eerst zelf moeten ontwerpen. Zie ook uit naar de scenery rond de rangeersporen.
Karel