Beste Wico, Hans, Peter, Henk, Tony, Donald en Rob (in volgorde van reacties):
Bedankt voor jullie opmerkingen en suggesties.
Ringleiding: misschien is een ringleiding niet nodig en anders inderdaad wat Hans schrijft, vooraan en achteraan. Hier kom ik wel uit!
Wissels bedienen gewoon met de hand vind ik eigenlijk wel zo leuk. Ik moet toch wat te doen hebben nietwaar? Alles automatiseren is iets waar ik geen kaas van heb gegeten. Mijzelf kennend, de lol is er voor mij gauw van af als automatiseren mij niet zou lukken. Dat moeten we natuurlijk niet hebben! Met het bestellen van de rails dus ook niet de elektro-magnetische aandrijvingen niet vergeten mee te nemen.
Beveiliging stootjuk: ja, ik dacht al om de laatste paar rechte railstukken voor het stootjuk te isoleren zodat de sleper van de lok van daaruit geen spanning meer krijgt. Natuurlijk moet, om de lok in de andere richting weer te laten rijden, er op dat spanningloze stuk weer spanning komen maar dat kan inderdaad door een momentschakelaar (verend drukknopje?) in te drukken die weer spanning zorgt. Eenzelfde soort drukknopje bedoelt Henk met de enkelvoudige tastenschalter voor het ontkoppelrail.
Henk: mijn MS2 is gekoppeld aan de Gleisbox van M*60116; aan de achterzijde staat vermeld: 'Max 18-19 Volt. Deze Gleisbox krijgt zijn voeding van M*66360 [primair 220-240V AC (wisselstroom), 50-60Hz, secundair 18 Volt DC (gelijkstroom), 36 Watt].
Donald merkt terecht op dat het een eenmalige keergelegenheid is, op zich heb ik daar vrede mee. Een kruising er in maken ten behoeve van een gespiegelde keergelegenheid, maakt het wel erg vol, wat Rob later terecht ook opmerkt.
Uitgangspunt is dat ik van het kopspoor vooraan een trein ga samenstellen, om het even wat voor trein. Wanneer ik de trein laat rijden, gaat hij door de rechter boog (tegen de wijzers van de klok) in naar het doorgaande spoor tussen de twee wissels in (of naar keuze: op het parallelspoor na het eerste wissel in te zijn gereden). Zodra het tweede wissel is uitgereden en de linker boog berijdt, kan ik naar keuze de trein rechtdoor laten rijden naar de rechterboog, of via wissel 24611 het diagonaal gelegen deel berijden. Een trein kan dus altijd linksom of rechtsom rijden.
Hans: een overweg gaat er zeker komen, maar dan wel een onbewaakte overweg. Ruimte zat om één of meerdere overwegen te creëren. In ieder geval een overweg op het diagonaal gelegen spoor. Dat heeft ook te maken met de scenery die ik in gedachte heb (een Duitse boerenhoeve met een stuk akkerland).
Rob: mijn baantje wordt beslist geen oefenbaantje in aanzet naar iets groters en ook computergestuurd. Ik heb toch een bepaalde digi-vrees. Ik lees veel postings over computergestuurde banen op dit forum en ook de storingen die zich voordoen of problemen met de software. En als ik dat al lees, denk ik bij mijzelf: "niets voor mij!". Zou ik nu een stuk jonger zijn, dan heb ik wat meer affiniteit met computers, applicaties, software, arduino's en wat dies meer zij. Wat niet weg neemt dat ik het wel leuk vindt om met de MS 2 de lichten van de loks te kunnen bedienen en de geluidsmodule in de loc te kunnen activeren. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het schitterend dat iemand wèl een mooie computergestuurde baan kan creëren en zelf storingen kan verhelpen. Dergelijke banen mag ik graag zien. Maar voor mij is het niet weggelegd, het is voor mij een stap te ver.
Rob: je hebt een hele mooie en leuke variant gemaakt op mijn ontwerp. En daarmee ook wat schoonheidsfoutjes uit mijn ontwerp weten te corrigeren, waarvoor dank! Met dat Engelse wissel er in ook nog een paar kleine kopspoortjes er bij, prima. Rangeren vind ik ook leuk. En laat ik nou vorige week een leuk rangeerlokje met telex-koppelingen heb weten te vinden (M*37043; een klein kittig dingetje). Het tweede ontkoppelrails (tussen wissel 24611 en het Engelse wissel is zeker een goed idee dat maakt het rangeer-element helemaal af. Ben zeker blij met jouw ontworp en ga dit ook zo uitvoeren.
Iedereen: dank nogmaals voor jullie reacties.