Weer een update.
Afgelopen week weer veel gezaagd en geschroefd.
Daarnaast het een en ander verplaatst op de zolder.
Van een vorige modelbaan had ik nog Ikea kasten staan waar de oude modelbaan in een vorig huis, nu ruim 12 jaar geleden, op stond, in een hoek staan.
Deze stonden vol met tijdschriften over de hobby. De afgelopen weken/maanden ben ik bezig geweest deze in te scannen en daarmee digitaal te maken, waarna ze in de papiercontainer belanden. Ze zijn toch waardeloos geworden omdat de rug eraf gesneden is. Maar het scheelt wel enorm veel plek op zolder.

En toen kwam het idee om deze kasten onder de modelbaan te plaatsen.
Mijn manier van bouwen lijkt een beetje een omgekeerde volgorde en dat is het ook, maar dat heeft een reden.
Na 12 jaar, waarvan meerdere jaren financieel zwaar was er weinig van bouwen gekomen.
Een deel van de verzameling werd verkocht en ik heb alleen dat gehouden waar ik mee verder wilde. Treinen uit de jaren 1983 tot 1996. Dus na de serie 1000, maar nog wel met de 1500 en voor de komst van particuliere vervoerders. Alleen heb ik wel een Duitse en 2 Oostenrijkse locomotieven gehouden, maar dit is omdat het Feuerwehr locs zijn.
Na 12 jaar wilde ik wel weer eens bouwen en financieel kan het weer, maar ik wil wel zuinig aan doen. Er zijn nog zoveel andere dingen die ik nog wil doen in huis. Dus werd het idee geboren met modules te gaan werken zodat ik in ieder geval wat kon gaan bouwen. Mijn vrouw vond echter dat ik er meer mee moest doen, zodat ik wel kon rijden, dus werd de constructie onder de baan gewijzigd zodat er ook een schaduwstation onder kan.
Dat is hierboven te lezen.
Om meer ruimte te krijgen op zolder werd het idee geboren om de kasten, die nu bijna leeg zijn van tijdschriften, onder de modelbaan te plaatsen. Dat is afgelopen weekend gedaan. Het ziet er gelijk veel netter uit, al zeg ik het zelf.
In de open plaats tussen de kasten zijn 2 planken gemaakt waar mijn verzameling Märklin catalogussen van 1979 tot heden op staat. Die worden niet ingescand. De plank er boven is een uitschuifbare plank geworden. Hier komen alle digitale componenten, zoals Trafo's, Boosters, wisseldecoders e.d. op. Als laatste van deze update zijn de platen waar het schaduwstation om moet komen op maat gezaagd en geplaatst. Gelukkig zijn de delen erboven modules die verwijderd kunnen worden om de rails in het schaduwstation te leggen.