Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Crabbedam; De bouw

Gestart door Vinkendrecht woensdag 25 maart 2020, 09:27:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Crabbedam; De bouw
Afgelopen week weer iets verder gegaan met het groen maken van de eerste module.
Als ondergrond gebruik ik turf van Woodland in de kleure Burnt grass en green grass.
Als ik een goede elektrostatische begrasser heb gekocht ( waarschijnlijk a.s. zaterdag) kan ik met de grasvezels aan de slag.
De begrasser van Ali-express werkt voor geen meter, maar dat was ok wel te verwachten voor een paar euro...

2023-11-30; Begroenen module 1.JPG
Het wordt groen rond de brandweerkazerne

2023-12-01; Begroenen module 1 (2).JPG
Aan de buitenzijde van het spoor komt een boerenpad en komen wat bomen en struiken.

2023-12-01; Begroenen module 1 (1).JPG
Ook achter de woningen wordt het groen.   
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Het blijven heerlijke plaatjes om naar te kijken Martin, heb je nog een goede begrasser kunnen kopen?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Dag Martin.

Wellicht nuttig om te vermelden welke AliExpress aankoop jouw niet is bevallen, om anderen hier op te wijzen?

Groeten,

Erik.
Re: Crabbedam; De bouw
Nog niet Peter, a.s. zaterdag naar de Kerstmarkt in Keulen, daar zit ook een modelspoorwinkel waar de begrasser van Noch in de aanbieding is.

Daar heb je wel een punt Erik, maar ik heb geen plaatje van het ding en hem al langer geleden gekocht, dus ook geen link meer. Gelukkig weet Google altijd wat ik gekocht heb due hier een plaatje er van:
Re: Crabbedam; De bouw
1160825494_max.jpg
Re: Crabbedam; De bouw
Weer even een update vanuit Crabbedam.
Nadat ik langs de kazerne en op het voorterrein van de kazerne het asfaltwegdek had gelijmd kwam ik er achter dat ik de stenen rand tussen het asfalt en de stoeprand vergeten was aan te brengen. Nu waren er 2 opties. 1. zo laten. 2 deze alsnog aanbrengen. Keuze 1 viel al snel af. Het is vooraan op de module, dus het is in het zicht en dan moet het in mijn ogen zo compleet en gedetailleerd mogelijk zijn. Het werd dus 2, maar hoe. Eerst wilde ik de stenen inkrassen in de rand van het aangebrachte karton, maar dat werd een drama. Ik kreeg het niet mooi, dus wat dan.
Het werd uiteindelijk een strrokje dun karton dat ingevoegd werd in het wegdek.
Op de werktafel werd in het velletje karton de tenen ingekrast. Over de gehele lengte werden 4 stroken van 2,5 mm ingekrast. Dit zijn de rijen stenen. In deze rijen komen om de 1 mm de stenen. Dit lijkt een pittige klus, maar omdat ik 4 rijen tegelijk inkras is het eigenlijk best snel gedaan. Ook al is het over een lengte van 30 cm...
Hierna werd zo'n strook op het wegdek gelegd, strak langs de stoeprand, goed vastgehouden en vervolgens werd er met een scherp mesje langs het strookje gesneden. Hierna werd de bovenste laag van het 'asfaltkerton' afgepeuterd en de strook met steentjes ervoor in de plaats gelijmd. Dat ziet er gelijk veel netter uit.

2023-12-14; Stenen rand aanbrengen (1).JPG
Het uitsnijden van de rand.

2023-12-14; Stenen rand aanbrengen (3).JPG
Het uitgesneden strookje is verwijderd en de stenenstrook wordt ingelijmd.

2023-12-14; Stenen rand aanbrengen (2).JPG
Langs de weg zijn de stroken al aangebrancht.

2023-12-14; Stenen rand aanbrengen (4).JPG
Even in detail. Dat ziet er toch wel mooier uit.

2023-12-14; Stenen rand aanbrengen (5).JPG
En van wat verder weg. Ik vind het mooi. 
Re: Crabbedam; De bouw
Nog een update, maar dan over de voertuigen.
In voorbereiding op de 2e module zijn er voor de BHC, de Brandstoffen Handel Crabbedam 2 tankwagens gemaakt.
Eén is een tankwagen met aanhanger komt uit de rommeldoos en is een Kibri bouwdoos die ik ergens in de jaren 80 heb gemaakt en nu weer enigszins toonbaar is gemaakt. De andere is een truck met oplegger. De truck komt weer uit de rommeldoos, althand het voorste deel van het chassis en de cabine. Het achterste deel van het chassis en de oplegger zijn van de Kibri bouwdoos met het verlaadstation van het brandstofdepot. De cabine uit de bouwdoos wordt ergens anders voor gebruikt. De voertuigen zijn in de bedrijfskleuren geschilderd en verder gedetailleerd.

2023-12-14; Tankwagen 1 BHC (1).JPG
Tankwagen met aanhanger

2023-12-14; Tankwagen 1 BHC (2).JPG
De cabine in detail

2023-12-14; Tankwagen 2 BHC (1).JPG
Tankwagen met oplegger

2023-12-14; Tankwagen 2 BHC (2).JPG
De cabine in detail

2023-12-14; Bedrijfsbus BHC (2).JPG
En de bedrijfsbus, die was er al maar heeft nu een kenteken gekregen.   
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2016

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Het wordt allemaal heel fraai! Mooie details op alles onderdelen van de scenery.
En daarover nadenkend: De bedrijfsbus zou misschien zelfs nog blauwe kentekenplaten mogen. Of is hij toch niet zo oud? Het was zo maar een ingeving.

Hè is een genot te vorderingen te volgen!

Groet,

Peter
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Leuk gedaan. Maar -en wellicht is het een open deur- op het front van de truck met tankoplegger is er iets mis gegaan met de belettering: BCH ipv BHC. Had de stickerPreiser een bakkie te veel op?
Re: Crabbedam; De bouw
Ha Hanzi,

Zo dan, die had ik zelf niet eens gezien.  :O  8o
Bedankt dat moet wel aangepast worden natuurlijk.  ;)
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 15 december 2023, 07:07:41De bedrijfsbus zou misschien zelfs nog blauwe kentekenplaten mogen. Of is hij toch niet zo oud? Het was zo maar een ingeving.

Ha Peter,
Dankjewel.
Bij de brandweer hadden we ook 2 van dat soort bussen, maar die hadden gele platen.
Ik heb ze van een stickervel waarbij stond 1994/1995.
Misschien zelfs al te jong voor dit voertuig, maar ik had even niet anders.
Re: Crabbedam; De bouw
Vorige week zaterdag heb ik in Keulen bij een bekende modelspoorwinkel een Noch elektrostatische begrasser gekocht en gelijk wat terrasstoelen en tafels meegenomen. Thuis gekomen de begrasser gelijk eens uitgeprobeerd met grasvezels van Berka die ik nog had liggen. Het zag er aardig uit, maar nog niet wat ik mij er van had voorgesteld met allemaal mooi rechtopstaande grasvezels. Maar goed voor het oog ziet het er leuk uit. Daaruit ontstond het idee de week erop, afgelopen zaterdag (gisteren dus) naar de plaatselijke modelspoorwinkel te rijden om andere grasvezels te kopen, maar daarover in deel 2.
De tijd ertussen werd ingevuld door de kerk te voorzien van buitenlampen. Ooit per 5 besteld via de bekende chineese internetshop. Ik had bij de bestelling al gekozen voor spoor N modellen, maar dat hadden gerust spoor Z modellen kunnen zijn. Deze lantaarns zijn voor buitenlampen wel wat aan de grote kant, maar ze zijn gemonteerd en ik laat ze nu lekker zitten.

2023-12-17; nieuwe aanwinsten.jpg
De Noch elektrostatische begrasser en het terrasmeubilair

2023-12-17; eerste begrassing met Noch elektrostat (1).JPG
De eerste poging van het begrassen met 2mm vezels van Berka.

2023-12-17; eerste begrassing met Noch elektrostat (3).JPG
Ook naast de kazerne is er gras aangebracht.

2023-12-18; buitenlamp kerk (2).JPG
De buitenlamp bij één van de zijingangen van de kerk.

2023-12-18; buitenlamp kerk (3).JPG
En een buitenlamp bij de ingang in de toren.   

 
Re: Crabbedam; De bouw
Afijn. Zoals hierboven beschreven ben ik gisteren naar de plaatselijke modelspoorwinkel gereden om grasvezels te halen in verschillende lengtes.
Het zijn grasvezels van Woodland geworden in de lengtes 4, 7 en 2x 12 mm. daarnaast een setje vuilnismannen van Artitec, de nieuwe Märklin catalogus en een 2CV, Eend van Herpa meegenomen. Die Eend is een cadeautje van mijn vrouw. Gewoon omdat ze hem leuk vond.
Ook nu na thuiskomst gelijk aan de slag met de grasvezels. Ik weet het niet hoor, maar ik ben nog niet tevreden. Er zijn er die keurig rechtop staan, maar het merendeel licht gewoon plat. Toch maar weer eens wat YouTube filmpjes bekijken om te kijken wat ik fout doe.
Ik breng lijm aan, zet een spijker in de lijm met de krokodillenklem er aan, dan de begrasser aan en schudden boven de lijm. Zo moet het dacht ik, maar het merendeel van de vezels blijft liggen.

2023-12-23; Nieuwe aanwinsten.JPG
De gekochte vezels, vuilnismannen en Eend.

2023-12-23; Begrassen (1).JPG
Het resultaat van vandaag.

2023-12-23; Begrassen (2).JPG
De witte druppels zijn houtlijm druppels waarin ik lange grasvezels wilde hebben waarin dan weel paaltjes komen voor een afrastering.

2023-12-23; Begrassen (3).JPG
Vanuit een lager punt bekeken.

2023-12-23; Details (2).JPG
De Eend is wel leuk.   
 
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi martin, lekker aan het prutsen met grasjes? Hoeveel KV levert die Noch? Vast niet zoveel als wat er op staat. Hoe hoger de hoogspanning die opgewekt wordt hoe langer de grasvezels kunnen zijn die verwerkt moeten worden. 12mm is al behoorlijk (te) lang.
Zelf heb ik een 35KV model van RTS en die kan 11 tot 12mm vezels net aan. Voor nog langere vezels moet je dan al het 50KV model hebben en die is duur! Maar 2mm vezels kan ik ook met mijn Chinese elektrostaat (7KV?) mooi rechtop krijgen. Dus daar zal het niet aan liggen. Heb je wel de juiste "zeef" in de elektrostaat zitten? Een te grote maas werkt ook niet lekker. Succes met testen en nog prettige feestdagen.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2019

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Ik heb het ding van Woodland en ben ook niet volop tevreden. Wat helpt: juiste maat "gaas", beker zo dicht mogelijk bij oppervlakte en de massaspijker ook dicht bij. Maar vooral: direct na het grassen de stofzuiger er bij. Een beetje op een afstandje. Je haalt daarmee losliggend gras weg en overige gaan beter overeind staan.

Groet, Arie
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 24 december 2023, 04:53:14Hoi martin, lekker aan het prutsen met grasjes? Hoeveel KV levert die Noch? Vast niet zoveel als wat er op staat. Hoe hoger de hoogspanning die opgewekt wordt hoe langer de grasvezels kunnen zijn die verwerkt moeten worden. 12mm is al behoorlijk (te) lang.
Zelf heb ik een 35KV model van RTS en die kan 11 tot 12mm vezels net aan. Voor nog langere vezels moet je dan al het 50KV model hebben en die is duur! Maar 2mm vezels kan ik ook met mijn Chinese elektrostaat (7KV?) mooi rechtop krijgen. Dus daar zal het niet aan liggen. Heb je wel de juiste "zeef" in de elektrostaat zitten? Een te grote maas werkt ook niet lekker. Succes met testen en nog prettige feestdagen.
De Noch Grasmaster levert volgens Noch 11kV. Moet genoeg zijn voor vezels tot 12mm, maar ik ben er wel achter dat ik die te lang vind. Maar eens kijken of ik die in de blender een kopje kleiner kan maken. En met de zeven moet ik even stoeien om de juiste te vinden. Bedankt voor je reactie.

Citaat van: ArieV op zondag 24 december 2023, 16:52:52Ik heb het ding van Woodland en ben ook niet volop tevreden. Wat helpt: juiste maat "gaas", beker zo dicht mogelijk bij oppervlakte en de massaspijker ook dicht bij. Maar vooral: direct na het grassen de stofzuiger er bij. Een beetje op een afstandje. Je haalt daarmee losliggend gras weg en overige gaan beter overeind staan.

Groet, Arie

Ik heb afgelopen nacht tijdens mijn nachtdienst wat filpjes zitten kijken en de massaspijker dichtbij en de beker laaghouden scheelt denk ik wel ja. Volgende week maar eens uitproberen. Bedankt voor je reactie

Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Vinkendrecht op zondag 24 december 2023, 17:00:37De Noch Grasmaster levert volgens Noch 11kV.
Oei dat is net voldoende voor 4mm vezels, meer moet je daar niet mee willen doen. En geloof nooit de producent van een artikel op zijn woord of blauwe ogen. Hij wil alleen maar verkopen! Je moest eens kunnen horen wat ze hier allemaal beweren over hun producten in reklames. Een reklamecodecommissie zou zijn handen daaraan vol hebben om al die fantastische onzin aan banden te leggen.
Re: Crabbedam; De bouw
Daar heb je wel gelijk in. Ik had me er beter ook eerst in kunnen verdiepen, dan had ik zeker de 12 mm vezels niet gekocht, maar ja berouw komt na de zonde.  :D En in hun eigen filpjes ziet het er altijd gelikt uit.  :?
Re: Crabbedam; De bouw
Zo, de laatste update van 2023.
Na de problemen met het begrassen en de tips eens wat YouTube filmpjes bekeken en hierin zag is dat anderen eerst de lange vezels aanbrengen en dan naar de steeds kortere vezels en dat de krokodillenklem niet persé met een spijker in het te begrassen oppervlak moet zitten, maar dat je die ook vast kunt houden onder de zeef en de begrasser zo dicht mogelijk boven het oppervlak. Dit eens geprobeerd en ik moet zeggen, het resultaat is stukken beter dan voorheen. Oké de 12mm vezels zijn gewoon te lang, maar die moet ik nog eens proberen een kopje kleiner te maken. Ik heb dit geprobeerd in de blender, maar hierin draaiden ze vrolijk net zo hard mee rond als de messen in de blender. Misschien eens proberen met een pureerstaaf.....
Voor een ieder. Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2024.

2023-12-28; Groen aanleggen (3).JPG
Grasvezels in de spoorberm en langs de sloot.

2023-12-28; Groen aanleggen (4).JPG
De grasvezels staan nu wel beter rechtop.

2023-12-28; Groen aanleggen (2).JPG
En als het gras goed is kunnen de bomen geplant worden

2023-12-28; Groen aanleggen (1).JPG
Begint leuk te worden zo. 
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Bedankt weer voor de leuke en leerzame update Martin  :thumbup: :thumbup:

Fijne jaarwisseling en een goed maar vooral gezond 2024.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2016

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Het begint zeker leuk te worden!
En mooi dat het ook beter lukt met de grasvezels.
Ik vond het trouwens optimistisch om te proberen de lange vezels in de blender te snijden. Ik denk dat het ook met de pureerstaaf niet (makkelijk) zal gaan. Misschien maar beschouwen als verloren investering op dit moment...
Crabbendam bloeit toch wel!


Groet,

Peter
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2012

offline
Re: Crabbedam; De bouw
mooi resultaat :thumbup:;

12 mm met 4 mm vezels mengen werkt beter voor het aanbrengen,
en die krokodillenklem kan je ook aan een rail bevestigen;

mvg,
Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hallo Martin,

Het gras ziet er al mooi uit, volgens mij ook precies de goede kleur voor jouw baan! :thumbup:

Re: Crabbedam; De bouw
Bedankt allemaal voor de positieve reacties. Dat motiveert om verder te gaan.  :thumbup:  :thumbup:
Overigens de afgelopen dagen tussendoor ook nog een old school Wiking tractor met aanhanger gepimpt.
De aanhanger heeft aan de achterzijde ook nog een laadklep gekregen.

Deutz.JPG
De old school tractor van Wiking

Aanhanger 1.JPG
En de aanhanger

Deutz met aanhanger; 30-12-2023.JPG
Zo zien ze er nu uit, moeten nog wel verouderd worden, maar de verf moet even goed uitharden.

Deutz; 30-12-2023 (1).JPG
De Deutz tractor van dichtbij

Aanhanger 1; 30-12-2023 (2).JPG
De achterzijde van de aanhanger is aangepast. Heeft een laadklep en een lichtbalk gekregen.   
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2019

offline
Re: Crabbedam; De bouw
ziet er netjes uit, en u heeft ook een mooie baan al

en de beste wensen voor 2024.
Re: Crabbedam; De bouw
Afgelopen tijd vooral bezig geweest met het verder detailleren van de achtertuinen achter de winkels en het detailleren van de spoorberm.
Zo zijn er koeien gekomen die het weiland langs het spoor begrazen. De boer is net een koe met kalfje op komen halen voor de verkoop op de markt.
De achtertuinen waren als voorzien van tegels en groen. Nu zijn er terrasmeubels geplaatst en in een enkele tuin zitten de bewoners te genieten van de zon. Het cafe op de hoek is van een naam voorzien en heet 'De kastanje'. Het terras is ingericht en bevolkt met gasten. Ook is de parkeerplaats tussen de huizen verder af gemaakt. O ja, en langs de weg naar de achteringang van de kazerne is een lantaarnpaal geplaatst.

2024-01-15 (3).JPG
Het hoekje met de koeien.

2024-01-17 (4).JPG
De achtertuinen.

2024-01-18 (1).JPG
Het terras bij het cafe

2024-01-17 (2).JPG
De parkeerplaats

2024-01-16 (1).JPG 
De lantaarnpaal achter de kazerne

2024-01-18 (4).JPG
Café 'De Kastanje'     
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Dag Martin.

Die laatste foto is bijna een ansichtkaart, zo mooi!  :thumbup:
De scheve lantaarnpaal is een punt van aandacht  :wink:
Net als de -zo uit de verpakking komende- tuin
attributen, tenminste dat lijkt zo over te komen :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Erg leuk Martin, prima sfeer en in het echt staan er ook weleens lantaarnpalen scheef, zeker na de storm van vandaag  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 18 januari 2024, 20:39:50Die laatste foto is bijna een ansichtkaart, zo mooi!  :thumbup:
De scheve lantaarnpaal is een punt van aandacht  :wink:
Net als de -zo uit de verpakking komende- tuin
attributen, tenminste dat lijkt zo over te komen :roll:

Dankjewel Erik.
Die scheve paal komt door een onhandige bestuurster en die tuinmeubels komen idd net uit het plastic. De bewoners hebben er nog niet op gezeten. :D

Re: Crabbedam; De bouw
De eerste module van de modelbaan nadert haar voltooiing.
Deze week is het laatste stuk wegdek aangebracht naast de kerk.
Dit is de Dorpsstraat, de hoofdweg door het dorp. De belijning ontbreekt nog.
Verder zijn er rondom de kerk zijn leilindes geplaatst.

2024-01-25 (1).JPG
Op de voorgrond het nieuwe wegdek, nog zonder belijning.

2024-01-25 (3).JPG
Even een plaatje met de kerk in haar geheel er op. De leilindes zijn geplaatst.

2024-01-25 (4).JPG
Ook achter de kerk staan leilindes

2024-01-25 (6).JPG
Net als aan de zijde van de kerkstraat. Het is nu nog wachten op de Preisers die de straten onveilig moeten gaan maken.

2024-01-25 (7).JPG
Alleen voor de consistorie staan geen leilindes. Anders wordt het te donker binnen en kan de kerkenraad er hun licht niet over laten schijnen :D   

2024-01-25 (8).JPG
Als laatste nog een sfeerplaatje van de brandweer die bijna klaar is met de werkzaamheden na de brand in de Kerkstraat.
Re: Crabbedam; De bouw
Zo, weer eens even wat updaten hier.
In het wegdek zijn wat delen trottoir en een vluchtheuvel aangebracht.
Nadat deze op kleur gebracht waren en de tegels ingekrast is het wegdek voorzien van belijning.
Bij de vluchtheuvel is een zebrapad. Hierop staan ook de verkeerszuilen van Artitec.
De brandweerkazerne heeft een schild gekregen met het oude brandweerlogo.
Daarna ben ik vooral verder gegaan met detailleren.
2024-01-29 (9).JPG
Trottoir en vluchtheuvel zijn aangebracht

2024-02-01 (1).JPG
De belijning staat er op.

2024-02-01 (2).JPG
De vluchtheuvel heeft de zuilen van Artitec

2024-02-11 (1).JPG
Ook bij de brandweerkazerne zijn parkeervakken aangebracht

Dan wat meer details:
2024-02-13; Details Modulebak 1 (2).JPG
De politie is nog bezig met de afhandeling van de brand. De bewoonster zit in de politiebus.

2024-02-13; Details Modulebak 1 (4).JPG
De Brandweer is net terug van de brand en is de spullen in orde aan het maken. Op de gevel het schild met het oude brandweerwapen.

2024-02-13; Details Modulebak 1 (3).JPG
Deze dame heeft net haar nieuwe fiets opgehaald.

2024-02-13; Details Modulebak 1 (6).JPG
De bus naar Vinkendrecht pikt nog wat passagiers op bij de bushalte bij de kerk.

2024-02-13; Details Modulebak 1 (9).JPG
Bij de chinees worden nog wat goederen uitgeladen. De bestelbus mag wel eens gewassen worden. Een nieuwe zou ook geen kwaad kunnen gezien de roestplekken.

2024-02-13; Details Modulebak 1 (12).JPG
De 2221 komt de bocht om en is bijna in Crabbedam met haar buurtgoederentrein.         
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2016

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Heel sfeervol! Of ik weer in het dorp ben waar ik opgroeide, al was daar helaas geen trein dicht in de buurt.
Je weet het beeld goed te treffen, Martin!


Groet,

Peter
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi Martin,

Net heerlijk genoten van jou update, wat een sfeer  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Crabbedam; De bouw
Gewoon: wow!
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2012

offline
Re: Crabbedam; De bouw
strakke belijning  :thumbup:;

mvg,
Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Bedankt allen voor de leuke positieve reacties. Dat geeft moed om verder te gaan.  :D
Re: Crabbedam; De bouw
Weer even een update vanuit Crabbedam.
Aan de 1e module is inmiddels de laatste hand gelegd.
De kerk moest wat bijgewerkt worden en is daarom van de module gehaald, dat gaf mooi de gelegenheid de voorgevels van de panden in de Kerkstraat te fotograferen. Hier zien we naast het café en de chinees, de bloemenwinkel Bloem & zo, daarnaast zit slagerij van Os en op de hoek is kapsalon Annie gevestigd.
Op deze module komen enkele voertuigen waarvan de verlichting ingeschakeld kan worden als de avond valt. Naast de bus bij de bushalte zijn dit 2 personenauto's waarvan er één gele koplampen had, heel normaal in die jaren en de vuilniswagen die door de Kerstraat rijd. Dit voertuig heeft uiteraard ook een knipperend oranje licht achterop.
Als laatste is er nog een glasbak geplaatst. Dit is een Matica exemplaar, voorzien van zelfgemaakte decals.

2024-02-20; details (2).JPG
De panden achter de kerk in de Kerkstraat

2024-02-24; details (1).JPG
De Volkswagen Passat met gele koplampen

2024-02-24; details (2).JPG
Ook deze Ford Escort heeft verlichting die aan kan.

2024-02-24; details (4).JPG
De vuilniswagen in de Kerkstraat met het zwaailicht achterop.

2024-02-27 (4).JPG
De bus heeft als eindbestemming Vinkendrecht.

2024-02-29 (3).JPG
De mastica glasbak met zelfgemaakte decals

2024-02-27 (1).JPG
En dan is deze module zover klaar dat ze op haar plaats gezet kan worden.

2024-02-27 (2).JPG
En met de blauwe achtergrond ziet dat er best gaaf uit.

Op naar module 2       
Re: Crabbedam; De bouw. Op naar module 2
Module 1 is klaar. We gaan beginnen aan module 2.
Hier ben ik begonnen met het aansluiten van het wegdek en de trottoirs aan module 1.
Als dit klopt en mooi aansluit kan ik verder met de verdere inrichting van deze module.
Van karton van diktes van 1 en 2mm worden weer het wegdek en de trottoirs gemaakt. De trottoirs en vluchtheuvels worden voorzien van trottoirbanden.
Hierna worden de tegels ingekrast en kan alles van de juiste kleuren voorzien worden.
Langs de weg komen hier ook enkele parkeervakken. Deze worden voorzien van klinkers.
Deze klinkers zitten op een folie en zijn van Redutex. Op zich een heel mooi product maar de klinkers voor H0 zijn eigenlijk te groot.
Naast het pand van de groenteboer komt een inrit naar een parkeerplaats bij het voormalige seinhuis.
Dit seinhuis is niet meer in gebruik voor de treindienstregeling maar wordt nu gebruikt door de modelspoorvereniging Crabbedam.
O ja, na zo'n 15 jaar heb ik mijzelf maar eens een nieuwe snijmat A2 formaat kado gedaan. De oude was echt versleten.

2024-03-01 (4).JPG
Het gedeelte waar we mee beginnen.

2024-03-01 (5).JPG
Eerst het wegdek aanbrengen. Dit is 1mm dik karton.

2024-03-04.JPG
De trottoirs zijn gemaakt van 2mm dik karton en zijn hier al voorzien van trottoirbanden. Dit zijn Evergreenstrips van 1,5 x 2mm .

2024-03-07 (1).JPG
En dan kan dit alles op kleur gebracht worden.

2024-03-07 (2).JPG
Mooi nieuw snijmatje. Blij mee.

Wordt vervolgd   

Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Martin,

Module 1 ziet er prachtige uit. :thumbup:
Kan je ook een foto maken van de gehele afgemaakte module of te wel een overzichtfoto ?
De bouw van module 2 wordt uiteraard ook gevolgd want je maakt hele mooie dingen die zo uit het dagelijkse leven geplukt kunnen zijn. :thumbup:

Groet Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Michel, ik zal wat foto's maken en hier plaatsen. Kan even duren, zit nu in de nachtdiensten.....
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Alle tijd Martin.

Werk ze in de nachtdiensten.

Groet Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Zo, nachtdiensten weer voorbij. Tijd voor de gevraagde en beloofde foto's van module 1.

2024-03-15 (1).JPG
De module zoals een meeuw hem ziet...  :P  :P

2024-03-15 (3).JPG
De module vanaf de voorzijde van de baan.

2024-03-15 (4).JPG
De module vanaf de zijde van module 2.   

Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Mooi Martin hele mooie overzicht foto's. :thumbup:

Bedankt voor de genomen moeite om de foto's te maken.

Groet Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Vinkendrecht op vrijdag 15 maart 2024, 20:18:45zoals een meeuw hem ziet.
Helicopterview heet dat tegenwoordig toch?

Dat is verrassend, een module die dwars ligt.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Leuke modules Martin!   :thumbup:
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 16 maart 2024, 11:34:07Helicopterview heet dat tegenwoordig toch?

Dat is verrassend, een module die dwars ligt.

Ja kan ook, maar in de jren 80 vlogen er nog niet zoveel helicopters als tegenwoordig  :D  :P

De module ligt inderdaad dwars. de 2e ook en dan 2 die wel normaal liggen. Anders kon in mijn keerlus naar het spoor achter de modules niet kwijt....
Re: Crabbedam; De bouw
Sinds de vorige update is er aan de 2e module zelf niet veel gedaan. Wel zijn de tanks met de leidingen en het overlaadstation voor de Brandstoffen Handel Crabbedam gebouwd en in de grondverf gezet. Daarna kwam ik met spit thuis te zitten en dat wil nog niet erg overgaan.
Met dat brandstofdepot heb ik overigens wel een dilemma. Het neemt meer plek in dan ik gehoopt had.
Het industrieterreintje, waar ook de goederenloods op staat is eigenlijk te klein als ik alles er op wil hebben. De vrachtauto's zouden dan niet meer kunnen keren en dat is niet realistisch vind ik.
Ik overweeg nu om, om ruimte te winnen, van de opslagtanks 1/3 af te zagen zodat deze tegen de achterwand aan kunnen komen te staan waardoor ik ervoor ruimte heb voor de aansluitingen al zijn deze volgens mij meer om te tanks te vullen en moeten deze bij de sporen komen. Het overdekte laadperron is volgens mij bedoeld om de tankwagens te laden. Kortom ik heb nog een puzzel die ik op moet lossen. Wordt vervolgd.
Ik heb module 2 tijdelijk even teruggeplaatst in de modelbaan. (Ik had de schragen eronder voor iets ander nodig). Hierdoor kon ik wel mooi zien dat het wegdek en de trottoirs mooi aansluiten op module 1.

2024-03-24 (3).JPG
De brandstoftanks met de aansluitingen

2024-03-24 (4).JPG
Het laadperron

2024-03-24 (5).JPG
Dat wordt best krap.

2024-03-24 (1).JPG
De straat sluit mooi aan bij module 1

2024-03-24 (2).JPG
Nog even een beeld van de aansluiting van module 1 op 2
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2016

offline
Re: Crabbedam; De bouw
De zaag in de opslagtanks zetten is zeker een optie. Visueel kan het goed werken. Ik heb het ook overwogen met een gashouder te doen maar het paste nog net zonder ingreep.
En sterkte met de rug!

Groet,

Peter
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 25 maart 2024, 07:13:04De zaag in de opslagtanks zetten is zeker een optie. Visueel kan het goed werken. Ik heb het ook overwogen met een gashouder te doen maar het paste nog net zonder ingreep.

Ha Peter, ik zie nu pas je reactie. Sorry, beetje laat.
Het is inderdaad de zaag geworden.
Re: Crabbedam; De bouw
Tijd weer voor een update. Het gaat niet zo hard de laatste tijd.
Mijn rug is weer hersteld, maar de vrouw zit erger in de lappenmand en dat heeft z'n aandacht nodig waardoor er wat meer taken op mij neer komen. Geen probleem, dan maar wat minder modelbouwen.
Voor nu dan de update.
Ik ben aan het puzzelen geweest met de ruimte om de olieopslagtanks te plaatsen.
Soms lig je dan op bed erover na te denken en schieten je ideeën te binnen. De volgende dag toch maar eens geprobeert.
De tanks schuin plaatsen en dan afzagen op de lijn van de achter wand. Dat scheelt een hoop ruimte.
Ik heb het eerst even "droog" bekeken en toen toch maar de dremel gepakt en één tank afgezaagd.
Nu heb ik het zo gedaan dat het afgezaagde deel precies het deel is dat op de plaats van de tweede tank komt. Zo hou ik nog één hele tank over voor later..
Ook het deel met de pompen en leidingen naar de opslagtanks is aangepast.
Eén van de kopsporen wordt ingekort zodat er straks 1 ketelwagen kan staan in plaats van 2. Op het ingekorte deel komt het deel met de pompen en leidingen. De aansluitingen naar de ketelwagens is verplaatst van links naar rechts zodat het realistischer oogt.
Het overlaadstation met afdak ben ik aan het schilderen. De definitieve plek hiervoor moet ik nog bepalen.
Verder is het wegdek ingekleurd en het zwart van het asfalt met gipspoeder wat lichter gemaakt.De trottoirtegels zijn weer met potloden vervuild en op de plaats waar de bus straks kan stoppen zijn zwarte en witte tegels aangebracht.

2024-03-27; BHC (1).JPG
Eerst even "droog" uitprberen.

2024-03-27; BHC (2).JPG
En dan toch de zaag er in.

2024-04-08; BHC (2).JPG
Het deel met de pompen en leidingen is aangepast en komt straks achter het ingekorte spoor.

2024-04-11; BHC.JPG
Het overlaadstation wordt geschilderd in de kleuren van de BHC.

2024-04-11; wegdek (2).JPG
Het vervuilde wegdek met de trottoirs.

2024-04-11; wegdek (1).JPG
De bus stopt straks voor de bakkerij.