Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Württembergse Schwarzwaldbaan
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 6 7 [8]   Omlaag

Auteur Topic: Württembergse Schwarzwaldbaan  (gelezen 28351 keer)

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
« Reactie #350 Gepost op: vrijdag 11 maart 2022, 08:57:28 »

Of... een mooi messing plaatje met daarop de naam "Thamm"...?

Leuk dat je dit uitzoekwerk met ons deelt! Aangezien ik het ontzettend leuk vind om te lezen, krijg ik ook meer en meer het idee om me te "specialiseren", niet zozeer op Epoche I, maar op bijvoorbeeld een beperktere periode (bijv. tot WOI) of een specifieke regio (Württemberg, Bayern, Preussen, misschien Pfalz)...

Met vriendelijke groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
« Reactie #351 Gepost op: zaterdag 12 maart 2022, 07:54:21 »

Ook ik vind het leuk om dit soort dingen te weten en uit te zoeken. Niet dat de modelbaan 100% met de werkelijkheid overeen moet komen, maar als het ergens binnen een bepaald tijdsbestek (van een jaar of 15) qua scenery en materieel klopt, vind ik dat extra leuk. Er zijn vrij harde overgangen als spoorwegmaatschappijen worden opgeheven of juist gevormd, andere nummering wordt toegepast en bepaalde tractie echt wordt afgeschaft of ingevoerd. Daar moet je wel op letten als je het een beetje echt wilt laten lijken.

En @ William: epoche I loopt tot het eind van WO I dus stoppen bij 1914 of daarna maakt echt niet zoveel uit. Tussen eind 19e eeuw en 1920 begint de trein volwassen te worden. Daarvoor is het nog flink pionieren en experimenteren. Gedurende WO I stonden de ontwikkelingen min of meer stil uit materiaalgebrek. Een echte noodzaak voor simpele kriegsloks of austerities was er toen niet, zoals een oorlog later, waarin er veel meer achter de linies van de vijand vernietigd kon worden en snelle vervanging nodig was.

Gelogd

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
« Reactie #352 Gepost op: zaterdag 12 maart 2022, 08:19:34 »

  @citaat

Dat weet ik (uiteraard, zou ik bijna zeggen  ;)). Het ging er meer om mijn eigen verzameldrang binnen de perken te houden  :?. Persoonlijk vind ik ook de “volwassenen” locs beduidend minder charme hebben dan locs zoals deze AD of T3.

Met vriendelijke groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

doevie

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
« Reactie #353 Gepost op: zaterdag 12 maart 2022, 20:14:52 »

Dank heren, dat jullie mijn fascinatie op waarde weten te schatten.

@blikkentinus: wat je zegt over het volwassen worden van de spoorwegen tussen eind 19e eeuw en de jaren 20: ja, zo voel ik dat ook. Dat vind ik ook het mooie aan tijdperk I: het grenzeloze optimisme, het gevoel van bijna revolutionaire vooruitgang. Wat betreft het na 1914 minder ontwikkelen van spullen: dat is denk ik niet helemaal correct: ik kan alleen voor de K.W.St.E spreken, maar Maschinenfabrik Esslingen heeft in de oorlog heel veel gebouwd. En ook doorontwikkeld: er zijn 17 Klasse C gebouwd met een nieuw ontwikkelde ketel. De Klasse K is in de oorlog voor het eerst gebouwd (8 stuks), er zijn nog een stuk of 25 T5,s gebouwd, T6, Hh etcetera. Allemaal gedurende 1914-1918. En dan hebben ze ook nog locs in Heilbronn besteld, dus daar werd ook geproduceerd. Na 1914 zijn de Klasse K ontwikkeld, de G12, de Tn, de T18, T14. En dat zijn och echt wel machines die tot tijdperk I worden gerekend (want: gebouwd voor de K.W.St.E, en later omgenummerd naar DRG baureihe standaard).

@William: als jij je tot 1914 wilt beperken, dan wordt de spoeling behoorlijk dunner (geen K, G12, Tn, T18, T14). De set Stuttgarter Bahnhof van M kun je dan laten staan, scheelt een bak centen :) Ik ben trouwens met je eens dat het wat oudere arsenaal meer charme heeft. Klasse C, Klasse D, Klasse AD, Klasse Hh, Klasse Fc, T3, het zijn allemaal mooie machines met een echte Württembergse signatuur.

Enfin, terug naar het ketelhuis, ik ben begonnen met de ketels. Dat krijgt nu vorm al moet ik wel zeggen dat corona me een poosje heeft beziggehouden en ik werd ook afgeleid door uitzoekerij omtrent locs :)
De ketels beginnen vorm te krijgen: het pijpwerk moet nog worden toegevoegd en dan alles mooi donkergrijs spuiten. Ik wil eigenlijk ook nog een laddertje naar de zolder maken. Nouja, morgen weer een dag.

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
« Reactie #354 Gepost op: vrijdag 03 juni 2022, 22:55:43 »

Hoi Doevie,

Hoe staat het leven/ de ontwikkeling van de baan?

Ben gewoon benieuwd…

Greetz,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)
Pagina's: 1 ... 6 7 [8]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.273 seconden met 29 queries.