Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Crabbedam; De bouw

Gestart door Vinkendrecht woensdag 25 maart 2020, 09:27:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2010

offline
Crabbedam; De bouw
Hallo allemaal,

Ik was meer een meelezer op dit forum, af en toe plaatse ik een reactie.
Ik had zelf geen modelbaan, wel gehad, maar die is vanwege een verhuizing naar de stort gegaan (zonder de bebouwing en de treinen uiteraard).
Ik dit huis, waar we inmiddels ruim 10 jaar wonen, komt de hobbyruimte op de zolder, maar die moet daarvoor wel ingericht worden. Het is nu één open ruimte. Er moeten dus wanden in geplaatst worden er er komt een bergvliering. Door andere prioriteiten is het daar nog steeds niet van gekomen.
Het verzamelen is wel geleidelijk aan doorgegaan, zowel van modeltreinen als van scenery.
Ik wilde echter wel weer eens gaan bouwen aan een modelbaan, dus afgelopen week hout gekocht om de eerste 4 modules te gaan maken.
Hierop komt Crabbedam, een fictief dorpje met enkele spooraansluitingen naar wat kleine industrie. Deze modules moeten in de toekomst deel uit gaan maken van een grotere modelbaan, met als hoofdstation, station Vinkendrecht.
De baan is gesitueerd tussen 1983 en 1996, de tijd waarin NS nog alleen heerser was op het spoor.
In dit topic hoop ik jullie geregeld bij te praten in woord en beeld over de vorderingen van de bouw.
Op de bijgevoegde plaatjes, een plattegrond van Crabbedam, een 3d screenshot gemaakt in Wintrack. (Let niet op de gebouwen, dit worden heel andere gebouwen, maar wel zo ongeveer op dezelfde plaatsen).
Enkele foto's van de voorlopige indeling op de platen, die ik even voor het beeld op de grond had gelegd en van de bouw van de modules.

Uiteraard is de bouw ook te volgen op mijn website. Daar is onder andere de bouw van de gebouwen beschreven.
Re: Crabbedam; De bouw
En de laatste foto's.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Martin, stadsgenoot, dat gaat de goede kant op.
Leuk baanplan zo met ruimte voor veel en mooie scenery.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2016

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Leuk ontwerp, Martin! Ik word hier heel vrolijk van. Heldere lijnen, geen achtbaan met een spaghetti aan rails of bergen als gatenkazen waar een Emmentaler jaloers van zou worden. Dit is modelspoor.
Ik ga je met belangstelling volgen.

Groet,

Peter
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi Martin,

Het gaat er eindelijk toch van komen  :thumbup: :thumbup:

De basis staat er ondertussen en gezien het feit dat we zo min mogelijk naar buiten moeten gaan is er een mooie gelegenheid de tijd op zolder door te brengen.

Ik ga je bouwvorderingen graag volgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Crabbedam; De bouw
 :) Hoi Martin, leuk dat aan het bouwen bent geslagen. :thumbup:
Je hebt al een aantal mooie huisjes en kerk en waarmee je een sfeervolle scenery kan maken.
Alleen die twee silo's vind ik er niet goed bijpassen zo dicht bij de kerk en de omliggende huisjes. :roll:
Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk, je moet bouwen zoals jij het mooi vindt.
Veel plezier met de verdere opbouw.

Dirk-Jan
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 25 maart 2020, 11:12:50
Leuk ontwerp, Martin! Ik word hier heel vrolijk van. Heldere lijnen, geen achtbaan met een spaghetti aan rails of bergen als gatenkazen waar een Emmentaler jaloers van zou worden. Dit is modelspoor.
Ik ga je met belangstelling volgen.

Groet,

Peter

Ha Peter,

Bedankt voor je positieve reactie.
Ik ben inderdaad ook niet van de spaghettibanen en gatenkazen.
Dit is wel het begin van, in de toekomst, een groter geheel. maar dat is pas over een paar jaar (denk ik).
Liever gefaseerd bouwen dan in één keer alles, want dan zie ik door de bomen het bos niet meer.
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 28 maart 2020, 10:27:59
:) Hoi Martin, leuk dat aan het bouwen bent geslagen. :thumbup:
Je hebt al een aantal mooie huisjes en kerk en waarmee je een sfeervolle scenery kan maken.
Alleen die twee silo's vind ik er niet goed bijpassen zo dicht bij de kerk en de omliggende huisjes. :roll:
Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk, je moet bouwen zoals jij het mooi vindt.
Veel plezier met de verdere opbouw.

Dirk-Jan

Ha Dirk,

Je hebt wel een punt, maar ik vind een beetje dorpsindustrie wel leuk.
Het wordt een brandstofhandel, met een overslag van ketelwagens naar tanks en van tanks naar tankwagens.
Re: Crabbedam; De bouw
Eindelijk weer een update.
Afgelopen week de modulebakken in elkaar kunnen zetten.
De zijwanden zijn van 18 mm dik multiplex en de bodem is 12 mm dik.
Deze bodem ligt 18mm verzonken in de bak zodat er piepschuim van deze dikte in past.
Hierop zijn tijdelijk 1mm dikke vloerisolatieplaten gelegd waarop het sporenplan weer opgelegd is.
Op deze platen is het sporenplan aan weerszijden 1,5 cm breder uitgetekend en uitgeknipt.
Hierop komt een 2e laag de aan weerszijden 0,5 cm breder is dan de sporen.
Op deze manier hoop ik een realistisch spoorbed te krijgen.
Daarnaast is het goed voor de geluidsisolatie, zodat de huisgenoten niet weg zitten te denderen als de treinen rijden.  :P
Re: Crabbedam; De bouw
Even een close-up van de sporen met de blauwe platen.
Uiteraard moest ik er voor het beeld wat treinen opzetten.
De plan U is niet van Artitec, maar is een eigenbouw, uit een bouwset van Gerco van Beelen (sleutelspoor.nl).
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2017

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Echt waar ?
18 en 12 mm dik ?
In beide gevallen is de helft meer dan genoeg.
Er hoeft toch geen olifant op te staan ?

Cees
Re: Crabbedam; De bouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Crabbedam; De bouw
 :) Mooie modulebakken en lekker stevig, altijd goed. :thumbup:
En die plan U is ook een plaatje, mooi eigenbouw project. B) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Een mooie stevige basis Martin  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Mooi werk Martin, doe zo verder, ik blijf volgen.

luc
Re: Crabbedam; De bouw
Afgelopen week, tussen het werk en het genieten van de zon door nog wat aan de baan kunnen doen.
Het zijn veelal klusjes die nodig zijn, maar waar je straks weinig van ziet, zoals het indelen van de baan in secties, uit meten waar de terugmelders moeten komen en de daar voor benodigde rails van draden voorzien.
De gaten voor de draden zijn geboord en de draden hangen nu onder de bakken.
De rails ligt voorlopig gepositioneerd met behulp van kleine spijkertjes, die straks, als de rails geballast is weer weggehaald worden.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Ik ga je blijven volgen  :thumbup:
Re: Crabbedam; De bouw
Weer een klein stukje verder.
De boog rond het dorp is in verkanting gelegd en de twee sporen (dit is flexibele rails) zijn in een flauwe boog gelegd.
Na alleen nog de resterende stukken flexibele rails van de perssonsporen op maat maken en vastleggen.
De eerste loc heeft vandaag een testrit gereden over de rangeersporen en industrieaansluitingen.
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi Martin,

Je hebt weer meters gemaakt  :thumbup: :thumbup:

Verkanting is erg mooi om te zien, het zet net het . op de I


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Degeluidsman op maandag 13 april 2020, 21:01:26
Hoi Martin,

Je hebt weer meters gemaakt  :thumbup: :thumbup:

Verkanting is erg mooi om te zien, het zet net het . op de I


Mvg,

Peter Degeluidsman

Bedankt Peter,
Ik sta soms versteld van mijzelf wat ik in een paar uur aan vorderingen maak. :D
Helemaal mee eens dat die verkanting het af maakt.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Martin,

Mooie vorderingen laat je weer zien. :thumbup:
En als je lekker bezig bent vliegen niet alleen de uren voorbij maar ook de meters. :P

Groet Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Goe bezig Martin, goe bezig, doe zo verder

Luc
Re: Crabbedam; De bouw
Ook de laatste stukken flexibele rails liggen op hun plaats.
Ik vind het altijd weer 'spannend' om deze stukken op maat te zagen.
Zeker als de sporen in een boog lopen zoals op mijn baan is het maar te hopen dat ze, ondanks 3x meten, toch niet net iets te kort afgezaag zijn, zodat er geen grote openingen tussen de sporen komen.
Het is goed gegaan. :D
Plan U 114 kan nu de volledig perronsporen berijden en de buurtgoederentrein staat gereed voor vertrek.
Re: Crabbedam; De bouw
De NS heeft materieeltekort en heeft daarom bij de DB een treinstel van de Bauraihe 628 gehuurd.
Dit treinstel rijdt haar diensten op de lijn langs Crabbedam.
Als alle treinen vertrokken zijn uit het station kan de rails vastgelegd worden met druppels houtlijm.
Op twee punten bij één railstuk wordt dit gedaan, alleen bij de overgangen van de bakken op meer plaatsen.
Als de lijm droog is kan er geballast worden, kunnen de spijkertjes verwijderd worden en de rails op de bakovergangen doorgeslepen worden.
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Je hebt de smaak te pakken Martin  :thumbup: :thumbup:

Mooie plaatjes met het Nederlandse materieel erop  :favorite:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
De lijm is droog en de rails ligt verbazingwekkend goed vast.
Toch zet ik ze bij de module-overgangen nog extra vast met een spijkertje.
De rails is op de overgangen doorgeslepen en nu dat gedaan is kunnen de modules afzonderlijk op tafel op de kant gelegd worden om de bedrading aan te gaan leggen. Ik ben begonnen met het aansluiten van de stroomvoorziening voor de sporen.
De terugmelddecoders en wissels volgen hierna. Ik wil eerst weten of de treinen goed rijden over de overgangen.
De hoofdader voor de stroomvoorziening maak is van 3-aderige stoomkabel en de modules onderling worden gekoppeld met oude telefoonstekkers.
Re: Crabbedam; De bouw
Het is weer even geleden dat is een update heb geplaatst. Toch heb ik niet stil gezeten.
De treinen kunnen rijden, alle baanvakken en secties zijn aangesloten.
De volgende stap is het aansluiten van de wissels en de terugmelddraden aan de terugmeldmodules.
Voor dat ik daar aan kon beginnen heb is eerts eens uitgezocht hoeveel wisseldecoders en terugmelddecoders ik eigenlijk heb. Dat blijken er genoeg te zijn.  :D
Tussendoor heb ik enkele stad- en streekbussen geschilderd, van reizigers en verlichting voorzien.
Ziet er best cool uit. Nu nog fine-tunen en zorgen dat niet de hele voorkant en achterkant van de bussen verlicht wordt door de leds, maar dat er alleen licht uit de koplampen en achterlichten komt. Ik had de bussen aan de binnenzijde al helemaal zwart geschilderd, maar dat blijkt niet voldoende te zijn.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2018

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hallo Martin.

Dat ziet er al TOP uit, wat een leuk idee met die bussen.

Ik zelf ben ook net begonnen met een baan.

Ik blijf je volgen. :thumbup:

Groet Ron (RoCoMaDu-26).
Re: Crabbedam; De bouw
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Die verlichte bussen zijn echt super, erg fraai!
Re: Crabbedam; De bouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Crabbedam; De bouw
 :) Op een paar kleine lichtlekken na zien de bussen er heel gaaf uit, knap stukje werk. :thumbup: B)

Dirk-Jan
Re: Crabbedam; De bouw
Bedankt voor de positieve reacties. :D :thumbup:

Dirk-Jan, aan het lekken van het licht wordt gewerkt. ik vind dat zelf ook niet mooi.  ;)
Re: Crabbedam; De bouw
Om alle woningen en bedrijfspanden van verlichting te kunnen voorzien heb ik de afgelopen week SMD leds en verschillende weerstanden besteld. Ook een aantal draadspoelen van mijn voorraad begon op te raken, dus ook hiervan is e.e.a. besteld. Voorlopig kan ik weer vooruit.
Re: Crabbedam; De bouw
Chrissie
gast

Re: Crabbedam; De bouw
Leuke stevige baan Martin :thumbup:
Ik ga je draadje volgen!
Re: Crabbedam; De bouw
Afgelopen weken heb ik niet heel veel aan de modules gewerkt. Ik was meer bezig met het bouwen van het station van Crabbedam en de inrichting ervan. Ook de hierboven genoemde bussen moesten nog verbeterd worden.
Afgelopen dagen ben ik eindelijk verder gegaan met de modules. Van MDF heb ik een paneel gemaakt waar de Intellibox in komt te staan. Links ervan komen een hoofdschakelaar waarmee ik straks de hele baan wel of niet van stroom kan voorzien. Daarnaast een dubbele schakelaar met eronder een stopcontact. Met de schakelaars kan ik dan of de Intellibox of alleen de verlichting boven de baan of beiden inschakelen. Rechts van de Intellibox komen drukknoppen om de wissels van het rangeerdeel van Crabbedam te bedienen.
Onder de baan heb ik een opklapbaar deel gemaakt waarop de trafo met een booster en de wisseldecoders en terugmelddecoders op gemonteerd zijn. Ook zijn alle wisseld van aandrijvingen voorzien. Vooralsnog de gewone Märklin aandrijvingen. Het liefst wil ik de wissels aandrijven met sevo's, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Misschien iets voor de toekomst.
Re: Crabbedam; De bouw
En toen werd het warm. Te warm om op zolder aan de modules te werken. Het voordeel van modules is dan weer dat je ze ook in de tuin, op de tuintafel kan zetten om aan te werken. Zo gezegd, zo gedaan. Eén van de modules werd naar beneden gesleept, op de tuintafel gezet om de bedrading van de wissels en terugmelders aan te sluiten. De verbinding tussen de modules komt tot stand via 25-polige stekkers. In de kabeldoos had ik nog een 25-adrige kabel liggen, ooit eens gekregen na een verbouwing op mijn werk. De draden in deze kabel hebben allemaal een andere gekleurde mantel. Dit had ik al eens uitgeschreven in een Word bestand opgeslagen, zodat ik kon noteren wat op welke kabel aangesloten werd. Altijd handg als je iets na wilt zoeken. Afijn ik had een middag lekker zitten freubelen met draadjes, kroonsteentjes en kabelgeleiders. Helemaal trots dat het zo goed gelukt was en alle kabels netjes aangesloten waren. De bak werd weer naar boven gebracht om aangesloten te worden op de andere bakken. Toen kwam ik er achter dat ik in al mijn ijverigheid de aansluiting naar de volgende bak aan de verkeerde kant had gemonteerd. Een hele middag voor nop zitten knutselen. Nou ja jammer. Uithuilen en de volgende dag opnieuw beginnen. Nu zit alles wel goed. :P
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi Martin,

Jammer dat je het nog een keer over moet doen, het is niet anders.
Je hebt nu wel ervaring met de kabel dus ff omdraaien die handel  :)

Je zou in de modules kunnen schrijven aan welke kant iets komt dan overkomt je dit niet meer, gelukkig hebben de vandaag weer een mooie dag om in de tuin te werken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Na de eerste module te hebben bedraad bleek de 25-aderige kabel die ik had liggen niet te voldoen aan dat wat ik wilde. Erg stugge draad en de kabels hadden veelal dezelfde kleur. Via internet nieuwe kabel besteld die wel voldeed.
Als eerste deze kabel aan de connector gesoldeerd zodat er weer verder gegaan kan worden met bedraden, maar gezien het mooie weer heb ik daar nog geen zin in gehad.😉
Wel ben ik verder gegaan met de inrichting van het station van Crabbedam. De stationshal is van loketten voorzien maar deze zijn gesloten vanwege de komst van de kaartjesautomaten. Verder is er in de hal een tabak en tijdschriftenshop gemaakt.
Re: Crabbedam; De bouw
Nog wat foto's
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2016

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Mooi! Zowel het station aan de buitenkant als de inrichting, ziet er prachtig uit. Ik hoop dat je er nog veel van kunt zien of zichtbaar kunt maken (dak eraf, of een wandje weg). Ik vind het sowieso prachtig als mensen zoveel moeite doen om alles mooi gedetailleerd af te werken.

Groet,

Peter
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2018

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Vinkendrecht op maandag 01 juni 2020, 10:39:17
kabels hadden veelal dezelfde kleur

In dat geval is de volgorde mede bepalend voor de nummering van de aders, zoals bv. bij telefoonkabels. Er worden maar een handvol kleuren gebruikt, maar doordat de draden per twee getwist zijn en de kabel in lagen is opgebouwd is er prima mee te werken. Ook bij kabels met 500 aders..  ;-)
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Erik Baas op maandag 01 juni 2020, 14:51:58
Citaat van: Vinkendrecht op maandag 01 juni 2020, 10:39:17
kabels hadden veelal dezelfde kleur

In dat geval is de volgorde mede bepalend voor de nummering van de aders, zoals bv. bij telefoonkabels. Er worden maar een handvol kleuren gebruikt, maar doordat de draden per twee getwist zijn en de kabel in lagen is opgebouwd is er prima mee te werken. Ook bij kabels met 500 aders..  ;-)

Ja maar dan moet je daar wel ervaring mee hebben, of je er heel erg in verdiepen. Ik vond dit makkelijker. De andere kabel wordt tzt goed besteed. Daar worden bomen van gemaakt.  ;)
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Crabbedam; De bouw
 @citaat

Hmm ja, er is nog een derde optie maar daar gaan we het nu niet over hebben.

Wat je met die "verkeerde" kabels gaat doen is veel interessanter. Dat is ook een vorm van recyclen, of niet? Terug naar de natuur. 😉. Goed bezig.
Re: Crabbedam; De bouw
Door het werk (veel nachtdiensten) en andere prioriteiten de laatste tijd weinig kunnen doen aan de hobby.
Ondanks dat wil ik jullie laten zien wat ik de afgelopen jaren aan voorbereiding voor de baan gebouwd heb aan modellen:
Een bakkerij (Tilly Models)
Een groentewinkel (Tilly Models)
Een brandweerkazerne (Tilly Models)
Een kerk (zelfbouw)
Een ambulancepost (zelfbouw)
Een goederenloods (zelfbouw)
Daarnaast nog diverse woningen met mansardekap. (deels Hollands Scale en deels zelfbouw)
En een rijtje oude stads/dorpshuizen (zelfbouw) (staan op de foto op de oude modelbaan)
Re: Crabbedam; De bouw
EN de laatste foto's
Re: Crabbedam; De bouw
Na lange tijd niet veel gedaan te hebben aan de modelbaan weer eens een update.
De afgelopen weken was het te warm om te hobbyen op zolder. Gelukkig had ik ook genoeg te doen in de tuin aan de overkapping en dus eigenlijk ook geen tijd voor de modelbaan.
Nu is het wat afgekoeld op zolder, dus ben ik weer aan de slag gegaan.
Ik was helemaal tevreden over de manier waarop ik de modules had staan.
De poten zaten aan de modules vast en dat was niet handig als ik iets aan een module afzonderlijk wilde werken.
Dus ben ik naar de bouwmarkt gegaan en het hout gehaald om een onderbouw te maken waar de modules op geplaatst kunnen worden.
Om ook een achterwand achter de modules te kunnen plaatsen zijn de poten aan de achterzijde langer gehouden zodat daar een achtergrond tegen geplaatst kan worden. Later moet er nog een koof boven de baan komen.
Na een dag zagen, boren en schroeven staat de onderbouw in elkaar. Ik had hierbij één foutje gemaakt. Ik had de onderbouw aan de achterzijde gelijk gehouden, maar de modules waarop het station komt staan iets naar voren ten opzichte van de dorps modules met als gevolg dat de stations modules aan de voorzijde uitsteken, maar dat wordt nog aangepast.
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Je bent lekker op dreef Martin  :thumbup: :thumbup:
Leuke Nederlandse gebouwen, de brandweerkazerne lijkt op die uit Maartensdijk  :(


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Dat klopt Peter.
Ik heb alleen de deuren gewijzigd en de toren voorzien van kozijnen. Daarnaast heeft de kazerne een interieur gekregen.😀
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Beste Martin,

Help me even, heeft de groenteman, de Graaf, zijn geveltekst met een knipoog aangebracht?
Zoals ook anderen aangaven, een hele mooie, eenvoudige, opzet, is mischien toch t kenmerk van t ware?
Ook ik blijf dit draadje volgen!

Peter   
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Munin op vrijdag 03 juli 2020, 17:52:49
Beste Martin,

Help me even, heeft de groenteman, de Graaf, zijn geveltekst met een knipoog aangebracht?
Zoals ook anderen aangaven, een hele mooie, eenvoudige, opzet, is mischien toch t kenmerk van t ware?
Ook ik blijf dit draadje volgen!

Peter   

O haha. Je bent de eerste die het ziet.
Ik had het zelf nog niet eens gezien. Foutje.
Moet uiteraard Groente zijn.
Ik ga binnenkort een nieuwe maken. B) :D
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Groeten en fruit klinkt anders best wel vriendelijk  ;)
Een spelfoutje is zo gemaakt, ik had er ook over heen gelezen, maar hoe dan ook het je maakt fraaie gebouwen  :thumbup:
Re: Crabbedam; De bouw
De modules staan nu op een frame. De afgelopen week heb ik onder het frame van de modules een frame gemaakt waar het schaduwstation op komt. De volgende stap zal het maken van een klimspiraal tussen de beide niveaus zijn, maar dat laat nog even op zicht wachten want dan moet er eerste weer e.e.a. geruimd worden op de zolder.
De rails op de modules ligt nu op een hoogte van 1,05 meter. Een mooie hoogte want als ik dan achter de knoppen zit, rijd de trein op ooghoogte voorbij.
Op de modules is intussen het definitieve wegenplan van Crabbedam getekend. De hoofdweg slingert door de dorpskern. Ik heb er bewust voor gekozen hier geen rechte weg van de maken, maar er enkele flauwe bochten in te maken. Hierdoor kan ik de panden dusdanig positioneren dat, als je op ooghoogte het dorp inkijkt het eind van de weg niet zichtbaar is. Hiermee probeer ik een betere overgang te hebben naar de achtergrond.