Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Crabbedam; De bouw

Gestart door Vinkendrecht woensdag 25 maart 2020, 09:27:40

Re: Crabbedam; De bouw

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Dat is weer een mooie update in Crabbedam.
Onkruid is echt goed gedaan.

Mooi detailwerk Martin, het ziet er realistisch uit.

Luc
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Ik vind het fraai wat je aan het doen bent.
Allen bedankt voor de leuke, positieve reacties.
Dat geeft de buren moed verder te gaan op deze manier.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Prachtige update weer Martin  :thumbup: :thumbup:
De betonnen schutting staat daar toch niet verkeerd, wat is de reden dat hij er tijdelijk staat.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op zondag 09 maart 2025, 08:58:42Prachtige update weer Martin  :thumbup: :thumbup:
De betonnen schutting staat daar toch niet verkeerd, wat is de reden dat hij er tijdelijk staat.

Heel eenvoudig Peter, hij moet nog geschilderd worden en staat daar alleen voor de foto. Hij staat ook nog los, staat tegen het busje en scheef bij de woning... :)
Poging 4 om te updaten. Vannacht lukte het niet tijdens de nachtdienst om dat de wifi vreselijk traag was.

Nu het buitenterrein grotendeels ingericht is kunnen we verder met de loods zelf en het laadperron op deze module.
In de kantine staan tafels en stoelen. De kaarten van het klaverjassen tijdens de lunchpauze liggen nog op tafel, maar ook de drinkflessen en borden zijn nog niet opgeruimd. De chef zit achter zijn bureau.
Intussen is men binnen en buiten de loods druk aan het werk.
Binnen staat er al van alles klaar om verladen te worden.
De kleine pakketjes zijn verdeeld in de grote groen, blauwe en grijze boxen.
In de hoek liggen de lege pallets.
Buiten worden spullen klaar gezet om straks in de vrachtauto's of goederenwagens geladen te worden.
De heftruckchauffeur van de grote heftruck heeft even niets te doen en zit een peukje te roken.

2025-03-16; Goederenloods (5).JPG
De kantine

2025-03-16; Goederenloods (6).JPG
De chef achter zijn bureau

2025-03-16; Goederenloods (2).JPG

2025-03-16; Goederenloods (3).JPG
De loods binnen,

En buiten:
2025-03-16; Goederenloods (1).JPG

2025-03-16; Goederenloods (4).JPG

2025-03-16; Goederenloods (7).JPG

2025-03-16; Goederenloods (8).JPG

2025-03-16; Goederenloods (9).JPG

P.S. Dat witte wat je ziet is de lijm die nog niet droog is.
Forum Moderator

Leuke details Martin, altijd jammer dat het straks lastig te zien is als het dak erop zit.
Buiten het gebouw is en blijft er van alles te zien  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Speciale Gast

B) Erg leuk en mooi allemaal met alle details en inderdaad bijna zonde om er een dak op te plakken.

Citaat van: Vinkendrecht op donderdag 20 maart 2025, 16:01:12Vannacht lukte het niet tijdens de nachtdienst om dat de wifi vreselijk traag was.
:o) Is dat thuis of bij de baas? Anders klacht indienen bij de baas, wifi moet natuurlijk wel goed zijn om te kunnen forummen onder werktijd. >:-D
Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 20 maart 2025, 17:09:32B) Erg leuk en mooi allemaal met alle details en inderdaad bijna zonde om er een dak op te plakken.

Citaat van: Vinkendrecht op donderdag 20 maart 2025, 16:01:12Vannacht lukte het niet tijdens de nachtdienst om dat de wifi vreselijk traag was.
:o) Is dat thuis of bij de baas? Anders klacht indienen bij de baas, wifi moet natuurlijk wel goed zijn om te kunnen forummen onder werktijd. >:-D

Bij de baas. Er is natuurlijk al een boze mail gestuurd, dat begrijp je wel.  :D  :D

Als het maar Zwitsers is.

Martin, het interieur van de loods ziet er geweldig uit. :thumbup:
Zeker de kantine ziet er sfeervol uit.
Het dak hoeft er natuurlijk niet altijd op te zitten zodat je kan genieten van je gemaakte interieur. :)

Groet Michel

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Martin.

Je hebt flink jouw best gedaan op het interieur  :thumbup:  :thumbup:
Ik ben benieuwd wat daarvan later nog te zien is!

Het lijkt overigens alsof er brandalarm in de kantine is geweest en men alles heeft laten staan en is weggevlucht  :cool:

Groeten,

Erik.

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Super !!!!!!!!! :P

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Super mooi de foto's van je interieur van de loods!!
Solderen is niet mijn ding! Zeker niet met die priegel SMD leds.
Nu heb ik er al verschillende bedraad gekocht via de bekende Chinees.... maar die koperlakdraadjes. Grrrr.
En dan probeer ik, zoals zovelen de leds vast te lijmen met secondenlijm, nou alles zit vast behalve de led.
Maar ik hou vol en geef niet op, dus na wat krachttermen, die ik hier niet ga herhalen een uurtje rust en weer opnieuw proberen is het gelukt de goederenloods en een tankwagen van de BHC van verlichting te voorzien.
Verder zijn er wat auto's op hun definitieve plaats gelijmd, waar nog wel figuren bij moeten komen en is er wat bruine verf gesmeerd op plekken waar wat groen moet komen.

2025-03-28; Goederenloods (1).JPG

2025-03-28; Goederenloods (2).JPG

2025-03-28; Goederenloods (3).JPG

2025-03-28; Goederenloods (4).JPG
De verlichting brand in en buiten de loods.

2025-03-28; Tankwagen BHC (1).JPG

2025-03-28; Tankwagen BHC (2).JPG
De tankwagen met verlichting.

2025-03-28; Tankwagen BHC (5).JPG   
En deze staat op haar vaste plek.

2025-03-28; Auto's geplaatst.JPG

2025-03-28; Goederenloods (6).JPG
Her en der wat auto's geplaatst.

2025-03-30; Grond geverfd.JPG
Bruine smurrie, daar waar wat groen moet komen.

Het resultaat na de krachttermen mogen er zeker zijn Martin. :thumbup:
De verlichting ziet er goed uit en geven een heerlijke sfeer aan het geheel.
Prachtige details zijn ook de diverse deuren en achterkleppen die open staan de auto's en vrachtwagen maar het mooiste details is toch wel "het" Michelin mannetje op de spiegel op de vrachtwagendeur. :favorite:

Bedankt voor het kijkplezier.

Groet Michel

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Prachtig. Goed gelukt.  :-)

Dag Martin.

Weer zat leuke details om te bekijken komen voorbij :thumbup:
Maar waarom secondenlijm? Ik zou de LED's juist met houtlijm fixeren ... :roll:

Groeten,

Erik.

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 01 april 2025, 09:53:19...Ik zou de LED's juist met houtlijm fixeren ...

Mijn ervaring met houtlijm is dat je dan lang moet klemmen om het goed te krijgen. ik gebruik tegenwoordig meestal microscale kristal clear: werkt super
Forum Moderator

Dat ziet er goed uit Martin  :thumbup: :thumbup:
SMD leds lijm ik ook met seconden lijm, best goede ervaringen mee.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Bedankt weer voor alle reacties.
Houtlijm of Kristal clear heb ik niet geprobeerd, dat kan ik eens proberen.

Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 01 april 2025, 16:59:46Dat ziet er goed uit Martin  :thumbup: :thumbup:
Mvg,
Peter Degeluidsman
Welke secondenlijm gebruik jij Peter? Misschien ligt het daar aan.  :O

Windhoven

Bij mij willen de smd leds zeker de 0402, 0603, 0805 en de 1206 zeer slecht plakken met secondelijm. De 3528's gaan wat beter door de plastic behuizing. Maar wat ik doe is niet zozeer de led zelf lijmen maar de draden direct achter de led. En als het niet snel vast hoeft te zitten of bij transparante delen zoals zwaailichten dan gebruik ik de Kristal Klear.
Forum Moderator

Citaat van: Vinkendrecht op dinsdag 01 april 2025, 17:39:25Bedankt weer voor alle reacties.
Houtlijm of Kristal clear heb ik niet geprobeerd, dat kan ik eens proberen.

Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 01 april 2025, 16:59:46Dat ziet er goed uit Martin  :thumbup: :thumbup:
Mvg,
Peter Degeluidsman
Welke secondenlijm gebruik jij Peter? Misschien ligt het daar aan.  :O
Gewoon de standaard seconden lijm uit de bouwmarkt, ik hou na het lijmen met een klein schroevendraaiertje de led even aangedrukt tegen bv de muur.

Mvg,

Peter Geluidsman
 @citaat

O nou ik ook, maar bij mij zit dan de schroevendraaier vast en valt de led er weer af.  :)

Edit Frenkievee: citaat van voorgaande bericht verwijderd.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Herkenbaar....

Het lukt mij dan ook prima om schroevendraaier aan mijn vingers te plakken en de LED zoek te maken.....
Jaaa. De hoverniers zijn begonnen.
Als eerste is er bij de Brandstofhandel naast de openbare weg een groenstrook aangelegd met een enkele boom en struik.
Ook naast de inrit naar de bedrijven, naast de bakkerij is een groenstrook ingericht.
Daarna waren de tuinen achter de bakkerij en de groentewinkel aan de beurt.
Deze ruimte is verdeeld in 3 delen. Een deel achter de bakkerij, een deel achter de woning naast de bakkerij en een deel achter de groentewinkel.
Deel 1 is bestraat met gewone trottoirtegels.
Deel 2, achter de woning bij de bakker is wat eigenzinnig ingericht met grijze en rode tegels. De border langs de plantenbak is gemaakt van staafjes rond 0,75 mm. 15 staafjes van 14mm lang zijn er naast elkaar gelijmd. Toen de lijm droog was zijn deze lengtes in 4 delen van 3,5 mm gesneden waardoor borders ontstaan van, in 1:1 ca 30 cm hoog en 1 meter lang. Deze zijn in de tuin langs een op maat gesneden stukje karton gelijmd waarop later de bloemen en planten zijn gelijmd. De plantenbak in de tuin achter de groentewinkel is gemaakt van lucifers en moeten oude bielzen voorstellen. Deze tuin is voorzien van 60x40 tegels met vierkante opvulstukken, zoals je vaak zag in de jaren '80 en '90.
Ter voorbereiding op het verder begroenen zijn de overige open stukken op de module bruin geschilderd.

2025-04-09; Aankleding module 2 (1).JPG
Groen bij de Brandstoffenhandel

2025-04-14 (1).JPG
Het ontwerp van de tuinen.

2025-04-15 (3).JPG
De tuinen op kleur gebracht

2025-04-16 (2).JPG
Schuttingen hangen te drogen

2025-04-16 (3).JPG
Het maken van de borders

2025-04-17 (4).JPG
De tuinen worden verder ingericht

2025-04-17 (7).JPG
Gras en bloemen maken het fleurig

2025-04-17 (9).JPG
De tuin achter de bakkerij

2025-04-17 (8).JPG
De tuin achter de groentewinkel

2025-04-14 (3).JPG
De resterende vlakken op de module zijn bruin geschilderd en wachten op wat komen gaat         

Zoveel mooie details te zien.. maar voor mij springen de schuttingen er toch wel uit  :favorite:

Mooi Wark!  :thumbup:
Citaat van: Bulletje op donderdag 24 april 2025, 08:59:38Zoveel mooie details te zien.. maar voor mij springen de schuttingen er toch wel uit  :favorite:

Mooi Wark!  :thumbup:

Bedankt Bulletje. Ze zijn gemaakt van Evergreen strips van 1,5 x 0,25 mm  ;)

Martin, in het begin van de grijze / rode tuin stenen dacht mmm zal het wat worden maar als het op hun plekje ligt ziet het er geweldig uit. :thumbup:
Al de tuintjes zien er trouwens goed en verzorgd uit. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel

Mooie update! en leuk al die verschillendde soorten bestratingen!!

Waar een wil is, is een spoor

Dat ziet er weer goed uit! Ik vind de bloemperken het mooist :thumbup:  :thumbup: 
Voor de tuinen achter de bakkerij en de groentewinkel heb ik van Evergreen gegroefde plaat en diverse stripjes poorten gemaakt.
Na het schilderen zijn deze geplaatst. Het inrichten van het deel bij de bakkerij en groentewinkel is hiemee klaar op het plaatsen van tuinmeubilair en bewoners, maar die moet ik eerst nog kopen. Dat komt komende zomer wel.
Ik ga nu verder met het inrichten van de module rond het spoor. Helemaal vooraan op de module is nog een leeg hoekje en daar komt de Friettent van Artitec.
De bouw hiervan is begonnen, althans het schilderen van de onderdelen.
Hieronder een beknopt verslag:

2025-05-15; Poorten voor achtertuinen (3).JPG
De poort achter de groentewinkel

2025-05-15; Poorten voor achtertuinen (4).JPG
De poort bij de bakkerij staat open, de bezorger is net gearriveerd met zijn bus.

De bouw van de snackbar:
2025-05-04; Snackbar.JPG
De onderdelen van de snackbar na het schuren en schoonmaken.

2025-05-15; Snackbar (1).JPG
Na het gonden worden de onderdelen geschilderd

2025-05-15; Snackbar (2).JPG
De snackbar krijgt een echte jaren 80 look. In deze kleuren stond er vroeger ook één op het Vogelplein in Dordrecht.

2025-05-15; Snackbar (3).JPG
De onderdelen van de voorbouw van de snackbar hebben een eerste verflaag gehad. Het grootste deel lag in 3 stukken in de doos en moest gelijmd worden.

2025-05-15; Snackbar (5).JPG     
Ook de balie waar de bestellingen geplaatst worden krijgt een oudere look.

2025-05-09; Snackbar (2).JPG
Bij de bouwset zitten ook wat messing delen die in de juiste vorm gevouwen moeten worden. Dit zijn het gashok, de picknicktafel, kuipstoelen en een tafel.

2025-05-15; Snackbar (4).JPG
De picknicktafel, kuipstoelen en tafel zijn geschilderd. Waarom brnegt Artitec deze onderdelen niet als losse sets uit?? 

Leuke update weer Martin. :thumbup:
Alles ziet er weer prachtig gemaakt en verzorgt uit en kan zo voor een set van een Nederlandse serie dienen.
Persoonlijk zou ik alleen de bus van de bezorger omdraaien zodat hij makkelijker zijn spullen eruit kan halen. ;)
Zelf heb ik niks van Artitec maar de friettent en zeker de meubels zien er zeer goed en realistisch uit. :thumbup:

Groet Michel

Windhoven

Maar de zijdeur is toch open bij de bus van de bezorger?
Die friettent is echt een leuk model om een kleine ruimte mee te vullen. Ik moet eigenlijk ook weer eens verder met de friettent maar heb de creativiteit even niet voor een leuke naam.
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 17 mei 2025, 06:34:08Leuke update weer Martin. :thumbup:
Alles ziet er weer prachtig gemaakt en verzorgt uit en kan zo voor een set van een Nederlandse serie dienen.
Persoonlijk zou ik alleen de bus van de bezorger omdraaien zodat hij makkelijker zijn spullen eruit kan halen. ;)
Zelf heb ik niks van Artitec maar de friettent en zeker de meubels zien er zeer goed en realistisch uit. :thumbup:

Groet Michel

Nu staat de bus met de schuifdeur gelijk bij de achteringang van de bakkerij. Dat is korter lopen....  :P

Citaat van: NL-modelspoor op zaterdag 17 mei 2025, 15:00:02Maar de zijdeur is toch open bij de bus van de bezorger?
Die friettent is echt een leuk model om een kleine ruimte mee te vullen. Ik moet eigenlijk ook weer eens verder met de friettent maar heb de creativiteit even niet voor een leuke naam.

Ja klopt. De bezorger van de bakkerij moet er nog bijgeplaatst worden, maar ik moet even zoeken naar een goed poppetje.
Deze friettent staat op een hoek van de module en je kan er lekker smullen, dus "De Smulhoek" lijkt mij wel gepast en laat er nou een friettent in Dordrecht ook zo heten..  :D  :D
O ja, helemaal vergeten te melden. In Crabbedam kwam deze week een nieuwe Koploper binnenrijden:
2025-05-15; Märklin 39426 Koploper Martinair (1).JPG
De naar mij vernoemde koploper.  :D  :D  (Zou ik wel willen)

Schitterend op de foto gezet je nieuwste aanwinst Martin(air). :thumbup:

Groet Michel

Waar een wil is, is een spoor

Dat is een hele mooie foto! k'wou dat het mijn baan was  :thumbup:  :thumbup:
Forum Moderator

Veel plezier met je Martinair koploper Martin  :)
Hou even goed de front en sluitverlichting in de gaten, bij zowel voor als achteruit rijden.
Ik heb al twee keer pech gehad hiermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op zondag 18 mei 2025, 08:24:22Veel plezier met je Martinair koploper Martin  :)
Hou even goed de front en sluitverlichting in de gaten, bij zowel voor als achteruit rijden.
Ik heb al twee keer pech gehad hiermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Bedankt Peter.
Ik had het gelezen. Ik ga het zeker in de gaten houden.
De bouw van de snackbar gaat lekker door. Alles is geschilderd en het model wordt in elkaar gezet.
Ik heb als aanvulling nog 4 plateau's gemaakt waarop koketten, fricandellen, nasischijven en bamihapppen liggen.
De snackbar heeft 2 leds gekregen als binnenverlichting.
Op de module zelf is de plek bepaald waar de snackbar moet komen.
Van karton is een soort pleintje gemaakt waarin de snackbar komt. Links en rechts komen nog gebouwen in half reliëf, maar hoe en wat weet ik nog niet.
In mijn hobbykamer hangen vitrines. Eén hele en de helft van een andere vitrine zijn tijdelijk ontdaan van de treinen en gevuld met de modellen van de brandweer Dordrecht en in de andere politievoertuigen en ambulances.
De vitrine in de woonkamer moest leeg en gaat weg. Tot er een nieuwe is logeren ze in de hobbykamer....  :D

2025-05-20 Snackbar (1).JPG
Het interieur is ook geschilderd.

2025-05-20 Snackbar (5).JPG
De plateau's met snacks

2025-05-22 Snackbar (1).JPG
Verlichting in de snackbar

2025-05-22 Snackbar (2).JPG
De snackbareigenaresse wacht al op de klanten

2025-05-28 Snackbar (1).JPG
Het model is bijna klaar. De naam komt nog

2025-05-28 Snackbar (2).JPG
De snackbar staat tijdelijk op haar plaats

2025-05-28 Snackbar (7).JPG
Hier dus, in het hoekje van de module

2025-05-22 (16).jpg
De brandweermodellen logeren tijdelijk in de vitrinekast.     

Snackbar (het hoekje) ziet er prachtig uit Martin. :thumbup:
En je verzameling brandweervoertuigen mag er zijn zeg wat een prachtige gevulde vitrine. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Forum Moderator

Leuk al die brandweer auto's Martin, in Dortmund op de beurs staan ook altijd vitrines vol met brandweer auto's  :)
De snackbar is prachtig geworden, het is me nu nog te vraag maar anders  :P

Mvg,

Peter Degeluidsman

Dag Martin.

De snackbar wordt een juweeltje qua detaillering  :thumbup:  :thumbup:
Geweldig hoe de schalen met producten gemaakt zijn!
Ook de reclameuitingen zijn subliem en zeer herkenbaar.
Maar ... de linker deur mist nog wel een (espagnolet-) sluiting :wink:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 30 mei 2025, 12:43:39Maar ... de linker deur mist nog wel een (espagnolet-) sluiting :wink:

Nou inderdaad. Die is Artitec vergeten mee te gieten. Gaan we wat aan doen.  :thumbup:

Leuke interieur zo!
Weer even een update vanuit Crabbedam.
De snackbar heeft haar naamborden gekregen en het gebouwtje is in een matte blanke lak gezet zodat de glans er af is.
In mijn beleving zagen dit soort gebouwtjes er altijd matig onderhouden uit. De vervuiling moet nog wel aangebracht worden.
Naast de snackbar was een open ruimte. Hiervoor ben ik van karton een gebouw gaan maken dat deze ruimte gaat vullen.
Eerst dacht ik aan 2 woonhuizen, maar als ik nou van één een modelbouwwinkel maak? Dat is toch ook leuk.
Dat gaat het dus worden. Een woonhuis met ernaast een modelbouwwinkel.
"Enkelspoor" voor al uw modelbouwzaken.  :D

2025-06-08; snackbar.JPG
De snackbar met haar naamborden

2025-06-08; Modelbouwwinkel (4).JPG
De voorgevel van de woning en modelbouwwinkel. De rollagen zijn al ingekrast

2025-06-08; Modelbouwwinkel (5).JPG
De zijgevel is al klaar

2025-06-08; Modelbouwwinkel (1).JPG
Even kijken of het past.

2025-06-08; Modelbouwwinkel (2).JPG
En zo staan ze naast elkaar.   

Windhoven

Verkoopt Enkelspoor dan alleen rails? Geen treinen of scenery?  :o)

Dag Martin.

De snackbar is zeker het 'snoepje van de week'  :thumbup:
En een modelbouwwinkel ernaast, hoe kom je er op  :roll:
Op de etalage ervan kun je natuurlijk helemaal los gaan met een klein modelbaantje met scenery ...
Kortom dit stukje scenery wordt een hangplek voor jongeren met daarnaast een hangplek voor ouderen!  :lol:

Groeten,

Erik.
Citaat van: NL-modelspoor op woensdag 11 juni 2025, 05:35:06Verkoopt Enkelspoor dan alleen rails? Geen treinen of scenery?  :o)
Nou dat weet ik niet Johan. Ik heb horen vertellen dat het een heel groot pand is, maar dat kan ik niet zien want dat past niet op de module.
Ik denk wel dat ze meer verkopen dan enkelspoor.  :P  :P  :D  :D

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 11 juni 2025, 09:28:35Dag Martin.

De snackbar is zeker het 'snoepje van de week'  :thumbup:
En een modelbouwwinkel ernaast, hoe kom je er op  :roll:
Op de etalage ervan kun je natuurlijk helemaal los gaan met een klein modelbaantje met scenery ...
Kortom dit stukje scenery wordt een hangplek voor jongeren met daarnaast een hangplek voor ouderen!  :lol:

Groeten,

Erik.

Dankjewel.
Die hangplek zou zomaar eens kunnen Erik, maar ze kijken dan wel naar de reklameposters van modelspoorfabrikanten die op de zijgevel komen.
Misschien worden ze er door aangestoken.  ;)