Goedemorgen allen,
Gisteren was het zondag en dat is een rustdag

Het moment om er eens rustig voor te gaan zitten, al jullie reacties te verwerken en met minder irritatie en ongeduld aan de slag te gaan. Ik zal hieronder ook antwoord geven op vragen/opmerkingen die hierboven zijn gesteld

Om alles zorgvuldig op een rijtje te krijgen ben ik weer min of meer overnieuw begonnen. Allereerst heb ik beide schaduwstations gelijktijdig en direct op de MS2 aansluitbox aangesloten (dus
geen booster gebruikt). Daarbij gebruik ik de in de startset meegeleverde adapter als voeding. In iTrain kan ik de informatie die de aansluitbox levert over stroom, spanning en temperatuur aflezen. In die beide schaduwstations zitten 32 wissels voorzien van decoder en aandrijving. Daarnaast staan er 11 locomotieven (met lichtfuncties aan) en 8 wagons met verlichting aan. De aansluitbox geeft dan aan dat er +/- 0,6A wordt verbuikt. Alle wissels schakelen in deze situatie meerdere malen achter elkaar zonder problemen.
Vervolgens heb ik vier treinen gelijktijdig laten rijden (V320+BR50+BR52+BR65) met een snelheid van (in iTrain) 40km/h en bedrijfsgeluiden aan. Op onderstaande afbeelding kunnen jullie zien dat er dan ongeveer 1A wordt verbruikt. En ook in deze situatie kan ik wissels meerdere malen achter elkaar zonder problemen schakelen. Hier wordt ik blij van, want het toont aan dat de stroomvoorziening/bekabeling/werking van beide schaduwstations helemaal op orde is.
Vervolgens ben ik één booster gaan gebruiken voor beide schaduwstations. Daarvan is de digitale ingang direct en als enige aangesloten op de aansluitbox van de MS2 (de MS2 is dus nergens anders mee verbonden). De booster wordt gevoed door één standaard Märklin 60VA trafo. Als ik
niet schakel met wissels rijden de vier treinen zonder problemen hun rondjes. Zodra ik begin te schakelen met de wissels zijn er drie wissels die bij schakelen veroorzaken dat de booster uitvalt. En daarmee komt natuurlijk alles stil te liggen en het maakt het automatisch rijden onbetrouwbaar...
Die laatste situatie was voor mij de aanleiding om te kijken of ik de wisseldecoder extern kon voeden (de 74462 heeft daar een speciale aansluiting voor) en dat leverde 'discussie' op. De decoder zou volgens de schema's extern gevoed kunnen worden door de digitale baanspanning of door max. 20V DC. Bij gebruik van een aparte 60VA trafo met Powermodule functioneren de decoder en aandrijving echter niet en een aparte 20V DC voeding heb ik nog niet kunnen proberen. Wat wel werkt is als de decoder wordt aangesloten op een extra -correct aangesloten- booster. Daarbij kunnen de aansluitingen voor externe voeding en de 'B' aansluiting worden gecombineerd. Ten eerste wordt de baanspanning dan niet meer belast met het rustverbruik van de decoders en ten tweede wordt het schakelen van de wissel ook verzorgd door een aparte booster. Zoals sommige forumleden hierboven hebben aangegeven is het zinvol om 'rijspanning' en 'decoderspanning' van elkaar te scheiden (naast het opdelen van de baan in secties), om maximaal vermogen te verkrijgen voor de treinen.
@Anne: bedankt voor het meedenken (zelfs op Rail2020

) en de info. De wisseldecoders staan standaard ingesteld op MM.
@Erik: dank voor het schopje

Met een multimeter is dan nog wel te meten aan een trafo of Powermodule, maar digitale signalen zijn inderdaad alleen zinvol te meten met een oscilloscoop...
@Robert: de AJ Booster voorzie ik rechtstreeks van de MS2 aansluitbox van het benodigde digitale signaal. Uit reacties van dit topic blijkt dat je daarvoor geen gebruik mag maken van de digitale baanspanning van een andere booster vanwege mogelijke spannings/timings verschillen. Op dit forum heb ik overigens in een ander topic gelezen dat iemand dat wel deed en dat dat ook functioneerde... Bij mij werkt het in ieder geval niet. En de MS2 aanlsuitbox is nergens anders op aangesloten. Op dit moment bestaat mijn baan alleen nog maar uit beide schaduwstations die tezamen één stroomkring vormen en die worden gevoed door één booster. Isolatie van stroomkringen is daarom nog niet aan de orde.
@hmmglaser: bedoel je met je opmerking dat ik
de MS op een manier gebruik waarvoor deze niet is ontworpen het feit dat deze is omgebouwd naar een SRSEII? Zoals je hierboven kunt lezen functioneert de MS2 tezamen met iTrain tot nu toe zonder enig probleem. Ik ben nog geen onvolkomenheden tegen gekomen.
@Hero: ik heb de schema's van externe aan/uit knoppen en terugmelding van de kortsluit beveiliging voor deze booster gevonden (was dat ook van Tilly?). Op mijn boosterversie zit naast de 'GO'-knop nog een aparte aansluitmogelijkheid met twee pinnetjes die dezelfde functie lijken te hebben. Tijdens het rijden zoals ik hierboven aangaf heb ik daarmee ook de kortsluitbeveiliging tijdelijk overbrugd en dan werkt het schakelen van wissels wel probleemloos, maar rijden zonder kortsluitbeveiliging lijkt mij niet raadzaam/veilig. En bedankt over je tip over het aansluiten van twee DC-voedingen. Morgen komen er twee laptopvoedingen van 4,75A binnen en dan ga ik dat ook uitproberen. Maar dat lost denk ik niet het 'probleem' van een te snel (?) reagerende kortsluitbeveiling op...
Ik ga nu de drie wissels die bij schakelen het uitvallen van de booster veroorzaken onderzoeken en bekijken of ik kan zien wat er aan de hand is (een vorm van kortsluiting zoals Cees dacht) of anders vervangen door andere exemplaren.
Groeten,
Rob.