Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?

Gestart door ROMiJo woensdag 19 februari 2020, 11:01:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Hallo,
In mijn baanbouwtopic heb ik er hier al melding van gemaakt. Het probleem is kort samengevat als volgt:

1. Ik had wissels met oude decoders/aandrijvingen 74460 en 74490: die functioneerden onbetrouwbaar/niet en heb ik vervangen door de nieuwe versies 74462 en 74491.
2. Ondanks het gebruik van een AJ Booster voor één schaduwstation (17 wissels en 7 stilstaande treinen) reageerden de wissels nog steeds onbetrouwbaar. De booster viel daarbij soms uit bij het schakelen van een wissel. Nog steeds vermogen tekort bij pieken was mijn conclusie.
3. De 74462 decoder is voorzien van een aansluiting voor een externe voeding. Bij vijf wissels heb ik die aangesloten cf schema. Het effect is -bij gebruik van de AJ Booster- dat deze wissels heel moeizaam (pas na herhaald aansturen vanaf de MS2) of helemaal niet schakelen. Dit terwijl de overige wissels in de baan nog prima werken...
4. Bij het storingzoeken heb ik de AJ Booster er tussen uit gehaald en de baan direct aangesloten op de MS2 aansluitbox: nu werken alle wissels probleemloos! Maar heb ik te weinig vermogen...
5. Ik heb drie AJ Boosters en vandaag een andere booster geprobeerd (afbeelding). Dat was niet de oplossing helaas; de wissels met externe voeding (zie afbeelding voor een wissel met decoder/lantaarn die extern wordt gevoed) vertonen hetzelfde gedrag.

Ik heb geen ideeën voor vervolgonderzoek meer. Jullie misschien?

Dank alvast,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
En ik had nog een idee :idea: De externe voeding van de decoder in de wissel aansluiten op een tweede AJ Booster. Weer een proefopstelling gemaakt (zie afbeelding). Resultaat: dat werkt!

Maar zo hoort het niet natuurlijk???

Groet,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
3 Ampere is wel heel erg veel voor een wisseltje.  Heb je de wisselaandrijvingen aangepast, of zijn ze standaard?

Het langzaam / niet schakelen van de wissels als ze op die booster aangesloten zitten lijkt me uit de booster vandaan te komen.  Heb je de massa wel goed aangesloten?
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
 @citaat Erik,
De decoder en aandrijvingen in de wissel zijn standaard. Niets aan gedaan...
Waar ik op stuk loop is dat de wissels het prima doen als ik zowel de rode/digitale als de gele/externe aansluitingen van de decoder op de digitale baanspanning aansluit (intern en nu ook extern de wissel via een tweede booster), maar dat ze niet meer werken als ik cf het schema van de 74462 de gele/externe aansluiting via een lichttrafo voedt... 8o

En ik denk ook dat het een probleem in de booster is (te zwak digitaal signaal?), want de wissel schakelt uiteindelijk wel na herhaaldelijk drukken op de knoppen van de MS2 (ik laat iTrain nog maar even niet mee doen). En direct aangesloten op de aansluitbox van de MS2 werkt het allemaal wel...

En de massa is common ground en zo heb ik het ook aangesloten, maar ga ik nog een keer controleren. Kan bijna niet anders want in de booster zijn de inkomende massa van de trafo, de digitale aansluiting en de uitgang naar de baan al met elkaar verbonden.

Dank voor je reactie!
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Citaat van: ROMiJo op woensdag 19 februari 2020, 11:54:05

De decoder en aandrijvingen in de wissel zijn standaard. Niets aan gedaan...
Waar ik op stuk loop is dat de wissels het prima doen als ik zowel de rode/digitale als de gele/externe aansluitingen van de decoder op de digitale baanspanning aansluit (intern en nu ook extern de wissel via een tweede booster), maar dat ze niet meer werken als ik cf het schema van de 74462 de gele/externe aansluiting via een lichttrafo voedt... 8o

Beste Rob,
Waarom zou je een externe aansluiting gebruiken. De inbouw decoders zijn juist bedoeld om de wissels te schakelen zonder draadjes naar buiten. En je schrijft dat de wissels het dan prima doen. Digitaal schakelt altijd maar één wissel gelijktijdig mits je de wissels van b.v. een wisselstraat niet allemaal hetzelfde adres geeft. Hebben de wissels allemaal een eigen adres dan hoor je het gewoon, klap, klap, klap enz. Al heb je 50 wissels, het stroomverbruik is altijd maar van één wissel.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Hallo Leen,
Helemaal in het begin van dit topic beschrijf ik het 'echte' probleem. Als alle wissels intern zijn aangesloten, de treinen gaan rijden en er wordt geschakeld dan gebeurt het regelmatig dat een wissel niet of onvolledig schakelt en dan valt ook vaak gelijktijdig de booster uit. Toch onvoldoende vermogen ondanks gebruik van een booster lijkt mij dan de oorzaak. Daarom ben ik begonnen om 1 draadje van de decoder 74462 tbv externe voeding apart aan te sluiten op een lichttrafo (de B en de O aansluiting van de decoder blijven dus in de wissel). Helaas werkt dat niet in combinatie met de door mij gebruikte AJ booster, terwijl het met de originele MS2 aansluitbox wel werkt...

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Ik weet niet hoe ver je van de voedingen en boosters af zit, maar het zou mij niet verbazen als je met deze dunne visdraadjes uit de fotos een hoop vermogensverlies hebt. Heb je nog een fatsoenlijke ringleiding of doe je daar ook niet aan?

Ik zie trouwens niet waarom je aan de aansluiting voor een externe voeding wederom een booster zou hangen. Daar mag, uit het hoofd, gewoon een DC of AC voeding aan. En even opgezocht: Er moet zelfs een max 20V DC voeding aan. Digitaal signaal mag niet!
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Nou, nou, Laurent,
Ik kan best tegen stevige reacties, maar dan moet wel het hele topic en de handleiding zijn gelezen...

1. Als de decoder intern in de wissel wordt aangesloten moet -volgens de handleiding- de extra gele kabel ook worden aangesloten op de digitale baanspanning B. Dat mag dus wel (en als je het niet doet werkt de wissel niet)! Als je mijn hele topic leest zie je dat mijn doel was een lichttrafo te gebruiken voor de externe aansluiting van de wissel. Dan werkt echter de aansturing via de AJ booster niet (en overigens via de MS2 aansluitbox wel). Daarna heb ik het nogmaals uitgevoerd, maar dan door een extra booster te gebruiken op een aparte trafo. Dan schakelt de wissel prima, maar het is niet de door mij gewenste oplossing.

2. Wat bedoel je met '...of doe je daar ook niet aan'? Waar doe ik nog meer niet aan? Ben altijd geïnteresserd in positieve tips.

3. Ik heb geen ringleiding. Vanuit de booster gaat een dikke kabel naar een stevige verdeelplaat. Iedere bezetmeldrails is voorzien van aansluitdraden voor de baanspaning, massa en natuurlijk de melder en afzonderlijk aangesloten op de voedingsverdeelplaten en de S88N-modules. Aangezien de visdraadjes geschikt zijn voor 3A en hierin ook de rails een functie hebben leek mij dat voldoende, maar goed, daar zou ik me in kunnen vergissen...

Gelukkig heb ik vanaf het begin besloten mijn kennis en ervaring te verrijken door het schaduwstation als experimenteeromgeving te gebruiken, voordat ik ga bouwen aan de 'echte' baan. En natuurlijk draagt dit forum daar in hoge mate aan bij :thumbup:

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

Ik ken de AJ Booster niet, maar heb een Edits booster, die is wat symmetrischer in zijn aansluitingen: data en dat massa, voeding en voeding massa en puntcontacten en railstaaf, dat zie ik niet erg in jouw foto, wellicht kun je het schema publiceren n.a. waarvan jij de AJ Booster hebt aangesloten?

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Citaat van: ROMiJo op woensdag 19 februari 2020, 21:33:09
Nou, nou, Laurent,
Ik kan best tegen stevige reacties, maar dan moet wel het hele topic en de handleiding zijn gelezen...
Als je dit al stevig vindt... >:-D

Citeer1. Als de decoder intern in de wissel wordt aangesloten moet -volgens de handleiding- de extra gele kabel ook worden aangesloten op de digitale baanspanning B. Dat mag dus wel (en als je het niet doet werkt de wissel niet)! Als je mijn hele topic leest zie je dat mijn doel was een lichttrafo te gebruiken voor de externe aansluiting van de wissel. Dan werkt echter de aansturing via de AJ booster niet (en overigens via de MS2 aansluitbox wel). Daarna heb ik het nogmaals uitgevoerd, maar dan door een extra booster te gebruiken op een aparte trafo. Dan schakelt de wissel prima, maar het is niet de door mij gewenste oplossing.
En als je hem extern gaat voeden, mag dat niet. Dat staat vrij duidelijk in de handleiding. Dan moet ie aangesloten zijn op maximaal 20 volt gelijkstroom. Waarom? Geen idee. Daar zal wel weer een of andere knappe kop over nagedacht hebben. Ik gok dat het te maken heeft met stoorsignalen. Welk protocol gebruik je trouwens? Dat al eens gewisseld? Motorola wil wel eens wat gevoelig zijn.

Overigens ga ik niet alle topics zitten uitpluizen. Dan kan ik wel stoppen met werken en slapen, dan kom ik nog tijd tekort. Ik ga uit van de informatie die in het vraagtopic staat. Weet ik toevallig meer, dan is dat meegenomen. Anders niet. ;)
Citeer
2. Wat bedoel je met '...of doe je daar ook niet aan'? Waar doe ik nog meer niet aan? Ben altijd geïnteresserd in positieve tips.
Er zijn lieden die alles op 1 dun voedingsdraadje gooien en dan mopperen dat niets werkt. Er is een reden dat wij met Tischbahning 2,5mm² gebruiken. ;)

Citeer3. Ik heb geen ringleiding. Vanuit de booster gaat een dikke kabel naar een stevige verdeelplaat. Iedere bezetmeldrails is voorzien van aansluitdraden voor de baanspaning, massa en natuurlijk de melder en afzonderlijk aangesloten op de voedingsverdeelplaten en de S88N-modules. Aangezien de visdraadjes geschikt zijn voor 3A en hierin ook de rails een functie hebben leek mij dat voldoende, maar goed, daar zou ik me in kunnen vergissen...
Je snapt natuurlijk wel dat dat op dezelfde manier werkt. ;) Dat wordt in de volksmond ook ringleiding genoemd. Belangrijkste is dat je niet op 1 punt met die dunne visdraadjes je baanspanning verzorgt. Dat is vragen om ellende.

CiteerGelukkig heb ik vanaf het begin besloten mijn kennis en ervaring te verrijken door het schaduwstation als experimenteeromgeving te gebruiken, voordat ik ga bouwen aan de 'echte' baan. En natuurlijk draagt dit forum daar in hoge mate aan bij :thumbup:
Dat is natuurlijk erg verstandig! :thumbup:
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster
Je schrijft iets over decoders aangesloten volgens het schema.
Zet dat eens in dit topic dan weten we wat je gedaan hebt. 
Moet je daar niet met DC spanning voeden?

Die MS 2 booster ,weet je zeker dat die commen ground is?
Ik dacht dat alle nieuwe Marklin centrales dat niet meer waren.

Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Wat een drama dit.

Ik heb juist het omgekeerde gedaan , inbouw decoders er uit , en weg ermee.

Wissel schakelaars er juist ondergezet , schakelaartje eruit/door gesoldeerd , probleem opgelost.

49 wissels en 3 kruispunten worden bedient door 1 Albert Jan Booster .

Dit is eigenlijk al overdreven , daar er altijd maar 1 wissel tegelijk schakelt.

Vandaar dat op deze (wissels) booster ook al me andere decoders staan aangesloten.

Dit alles werkt perfect met en zonder iTrain.

Helaas kan ik je niet helpen om dat ik gebruik maak van een IB.

Ik vermoed gewoon dat je ergens een aansluit foutje hebt gemaakt.

Wens je veel suc6.

Mvg: Alex
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
 @citaat  @citaat Goedemorgen Laurent,
Bedankt voor je uitgebreidere reactie; daar kan ik wat mee :thumbup: En dat ik je eerste reactie 'stevig' vond kan natuurlijk heel goed worden veroorzaakt door de irritatie waar ik mee van de treinzolder ben gekomen ... >:-D

Allereerst goed om te lezen dat mijn manier om de baan van voeding te voorzien ook wordt gezien als 'ringleiding'. Dat is in ieder geval één zorg minder ;)

Met betrekking tot de aansluiting van de decoder heb ik de plaatjes uit de handleiding hieronder gezet. Het eerste plaatje laat zien dat als de decoder in de wissel wordt aangesloten, de gele aansluiting wordt verbonden met de B-aansluiting in de wissel. Of je dat nou in de wissel doet of daarbuiten: het kan en mag allebei, in de wissel moet het zelfs anders werkt het niet. Ik heb dat alleen maar uitgeprobeerd (met succes!) omdat de andere manier van aansluiten via de AJ Booster niet werkte.

En je kunt de wissel ook extern voeden met een aparte trafo (tweede afbeelding; daar staat inderdaad max. 20V DC bij (sluit andere stroombronnen daarmee niet uit) en ik heb gebruik gemaakt van een standaard Märklin 60052 trafo met 16V AC) waarbij je voorkomt dat je vermogen gebruikt van de kostbare baanspanning. En ik heb het al een paar keer gezegd: dat werkt niet via de AJ booster, maar wel met de MS2 aansluitbox. Daarbij heb ik inderdaad ook geprobeerd om DCC te gebruiken voor het aansturen van de wissel.

Ik denk er nu over om de manier van werken toe te passen die Alex beschrijft. Daarbij heb ik ook de optie om alle decoders van de hele baan extern aan te sluiten op een AJ -Booster (dat scheelt twee draadjes per aandrijving), maar dan blijft de decoder toch een ruststroom van de digitale spanning gebruiken. En dat loopt met 17 decoders al snel op naar een 0,5A. Alle wisselstraten boven en onder moeten er dan weer uit, maar het belangrijkste doel is een 100% betrouwbaar schaduwstation  :D

@Anne: tevens het aansluitschema van de AJ-booster bijgevoegd (kan bijna niet eenvoudiger).

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Citaat van: ROMiJo op donderdag 20 februari 2020, 09:55:32
En je kunt de wissel ook extern voeden met een aparte trafo (tweede afbeelding; daar staat inderdaad max. 20V DC bij (sluit andere stroombronnen daarmee niet uit)
Volgens mij sluit dat juist wel uit dat je andere stroombronnen gaat gebruiken. Het is natuurlijk maar net hoe je het leest. Maar ik zou er geen 16 V AC trafo aanhangen.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
En ik bedenk net vanwege de opmerking van Alex nog een oplossing :idea:

Deels gaat het natuurlijk ook om de investering die ik heb gedaan in alle nieuwe decoders en die ik nooit terug ga krijgen via Marktplaats oid; hergebruiken dus. Een optie is ook dat ik op iedere decoder rood en geel met elkaar doorverbind en één draadje extern aansluit voor ALLE wissels van de hele baan op een aparte AJ-booster. Dan worden zowel de ruststroom als de schakelpuls -en eventuele stroomvoorziening van andere digitale verbruikers- verzorgd door die ene booster en kan alle rijstroom maximaal worden gebruikt voor treinen. En ik hoef niet mijn hele schaduwstations af te breken om weer vele nieuwe draadjes aan te leggen... Ik laat dit idee nog even bezinken voordat ik weer aan de slag ga ;)

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
 @citaat Het is niet zozeer hoe ik het lees, maar ingegeven door het feit dat de gele draad ook gewoon aan de digitale spanning mag worden verbonden basjuh1981.
Gr,
Rob.

NB: en aangesloten op een lichttrafo werkt het dus wel via de MS2 aansluitbox, maar niet via de AJ-booster 8o Misschien dat een TAMS boosterlink daar verbetering in zou kunnen brengen, maar die heb ik niet.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

Het is voor mij niet goed te zien, maar ik zie de "bruine" aansluiting op de "digital-eingang" niet zitten.

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Je bedoelt op mijn foto Anne?
Dat klopt. Die is niet aangesloten in het experiment omdat alles wat 'braun' heet in het schema van de booster met elkaar is doorverbonden. Niet nodig om dat apart aan te sluiten daarom.
Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Die zou ik dan -als experiment- toch maar eens aansluiten!

Cees
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
 @citaat Dat is niet nodig Cees,
Omdat dit experiment al succesvol was! De wissel met de decoder via de extern aansluiting (geel) aangesloten op een AJ Booster werkte uitstekend in dit experiment (en op de manier waarop het op de foto is aangesloten).

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Rob,

Vooropgesteld: de foto's maken niet helemaal duidelijk doe je e.e.a aangesloten hebt.
Maar je opmerking dat de wissel/decoder extern aangesloten op een AJ booster wél uitstekend werkt, brengt me op een ander geachte: wanneer je meer dan één digitale voeding (ms2 of booster) gebruikt dan dien je de baan op te delen in secties.
Het betekent dat je de B (rode contactlassen) van de wissels dient te isoleren van de rest van de baan zodat de decoders alleen digitaal gevoed worden door de booster en niet door booster + ms2

Cees
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

Drie situaties:

AJ Booster op schaduwstation en wisseldecoders: werkt niet goed

AJ Booster op schaduwstation en wisseldecoders met 16 V AC hulpvoeding: werkt niet goed

AJ Booster op schaduwstation en wisseldecoders met hulpvoeding op 2e AJ Booster: werkt goed.

Klopt mijn samenvatting?

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Anne,
100 punten; je samenvatting klopt :thumbup: Kleine aanvulling:

Situatie 1: werkt op zich wel goed, maar te weinig vermogen. De booster stopt er mee als er treinen rijden en een wissel wordt geschakeld. Zonder treinverkeer werken de wissels wel. Onbetrouwbaar dus.

Situatie 2: dat werkt niet goed met een AJ Booster, maar de wissel werkt dan wel rechtstreeks via de MS2 aansluitbox (dus zonder AJ Booster ertussen). Maar die MS2 is natuurlijk vanwege het beperkte vermogen niet voor de hele baan te gebruiken.

Situatie 3: geen aanvulling; en dit komt in de richting van de manier waarop Alex alles heeft aangesloten. Ik had beter externe decoders met de nieuwe aandrijving 74491 kunnen gebruiken in plaats van de dure wisseldecoders.... :-(

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
 @citaat @citaat Hallo Cees,
Blij met je gedachte :), want dat komt overeen met mijn idee hierboven: 'Een optie is ook dat ik op iedere decoder rood en geel met elkaar doorverbind en één draadje extern aansluit voor ALLE wissels van de hele baan op een aparte AJ-booster.'.

Het resultaat is dan samengevat dat het bovenste schaduwstation één booster krijgt, het onderste schaduwstation één booster en alle wisseldecoders/aandrijvingen ook een eigen booster krijgen.

Mvrgr,
Rob.

NB: eerlijk gezegd had ik vooraf niet bedacht dat ik zoveel vermogen nodig zou hebben voor een 'eenvoudig' schaduwstation 8o
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Rob,

Zonder zout in de wonden te willen strooien: zoals Alex het aangesloten heeft, geldt dat ook voor mijn baan.
Totaal 4 boosters: 1 x Ecos 3 x AJ.
Hoofdbaan 18 wissels en 6 seinen  1 x Ecos
Zijlijn + bedrijfswerk :16 wissels, 8 seinen én draaischijf: 1 x AJ booster
2  x Schaduwstation: 10 sporen incl. helix 8 wissels : 1 x AJ booster.
Alle k-83 decoders voor wissels en seinen, decoder voor draaischijf, aandrijvingen voor wissels, seinen en draaischijf worden extern gevoed door één lichttrafo (Conrad) van 70 VA.

Cees
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Citaat van: Pt2/3 op donderdag 20 februari 2020, 15:50:12
....
2  x Schaduwstation: 10 sporen incl. helix 8 wissels : 1 x AJ booster.
....

Cees

Hallo Cees,
Valt nog wel mee hoor die wonden; moet een hobby blijven hé :)

Vraag over je schaduwstations: is dat totaal 20 sporen en 16 wissels op één AJ Booster? Dat komt ongeveer overeen met één schaduwstation van mij. En dat werkt hier echt niet met één AJ Booster...
Hoeveel treinen rijden er gelijktijdig rond in je schaduwstations? En wat voor trafo gebruik jij bij de AJ Booster?

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Met verbazing heb ik dit draadje gevolgd. Wat er precies aan de hand is, weet ik ook niet, maar ik heb wel zo mijn ideeën.

Aangezien jouw wissels goed werken in combinatie met MS2 plus aansluitbox, concludeer ik dat er niets mis is met jouw wisselaandrijvingen of decoders. En dat kan maar een ding betekenen: het ligt aan de AJ-booster(s) of aan de manier waarop je ze gebruikt. Dat kan dan van alles zijn, van een instelling in de centrale tot te dunne draadjes. Je schrijft dat je ook een andere booster hebt geprobeerd. Op de afbeelding zie ik iets met een groot koelelement. Als dat hem is, wat is dat dan voor booster?

Nog een idee voor een vervolgonderzoek:
- Probeer eens een CS 3 in combinatie met een AJ Booster
- Probeer eens een CS 3 in combinatie met een bijpassende Märklin booster

Als het allebei goed werkt, ligt het niet aan de AJ booster. Als het met de Märklin booster goed werkt maar met de AJ booster niet, heb je de alvast de bevestiging dat het niet aan de aandrijvingen of decoders ligt.

P.S. Met uitzondering van de engelsmannen hebben al mijn wissels aandrijvingen 74491 (nieuwe versie); een deel heeft inbouwdecoders 74461, voor de rest gebruik ik externe decoders 60832. Als magneetartikelprotocol gebruik ik MM. Alles werkt prima, vroeger met een MS 2 plus aansluitbox, later met een CS 3 en tegenwoordig met één booster 60175 voor de hele baan, die kan het makkelijk aan.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
ik heb gewoon al mijn  wissels en seinen op een aparte booster aangesloten en externe voeding met een power module ertussen.Nooit schakelproblemen terwijl het verschillende soorten zijn zoals gewone wissel omlegger,hoffmann en servo aandrijvingen.Als het betrouwbaar is dan rijd alles lekker en anders niks dan miserie.
PS: hier zelfs een 4 amps booster van esu ervoor gebruikt als stuurlijn met externe 16 volt 3 amps via power module.Deze lijn stuurt ook de leds van de signalen aan.
In jouw plaats zou ik dat gewoon ook doen : wisseldecoders op aparte booster .Powermodule is mss niet nodig maar ik gebruik ze en alles schakelt netjes na elkaar zonder problemen.powermodule kost niks als je ze zelf bouwt.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
 @citaat @citaat Hoi Rob,
Eigenlijk ben ik er met alle info die ik heb vergaard in dit draadje wel uit: de AJ Booster is het 'probleem', maar alleen als je de nieuwe decoder (die nu ook MFX en programmeerbaar is) extern voedt met een aparte trafo (dus geen digitaal signaal). Dat begrijp ik echter technisch nog niet...

Als ik de AJ Booster op de baan aansluit en alle decoders intern de wissel aansluit, dan werkt eigenlijk alles feilloos, maar dan kom ik vermogen tekort. Gisteravond heb ik heel enthousiast vier treinen gelijktijdig rondjes laten rijden met geluid etc., maar het gebeurt dan te vaak dat de booster uitvalt bij het schakelen van wissels. En die onbetrouwbaarheid wil ik niet in het schaduwstation.

Dat apparaat met het grote koelelement is inderdaad de AJ Booster. En dat is een heel simpel ding: digitaal signaal/baanspanning van de aansluitbox MS2 er op aansluiten, een trafo aansluiten (ik gebruik een Märklin trafo van 60VA, maar de booster kan tot 5A aan -dus een optie is ook nog voor een trafo met meer vermogen gaan-) en de uitgang is weer een digitale baanspanning (je ziet het terug in het schema hierboven).

En ik zou graag een CS3 en originele Märklin booster willen proberen, maar... die heb ik niet. Ik denk dat dat trouwens hetzelfde oplevert als het gebruiken van de originele aansluitbox en MS2.

Johnny en Alex hierboven bevestigen het ook nog een keer: voor een betrouwbare stroomvoorziening is het nodig de baan in secties op te delen en decoders apart te voorzien van digitale voeding. Mijn plan is nu: één booster per schaduwstation en één booster voor al het decoder werk te gaan gebruiken. Eerst de schaduwstations weer een stukje afbreken dus helaas...

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Rob,

Elk schaduwstation zijn eigen booster: dus 10 sporen en 8 wissels en 2 k-83 decoders
In elk station staan 8 treinen te wachten op vertrek. In elke helix van/naar een schaduwstation zijn 6 treinen onderweg.
Voor zover aanwezig worden bij het binnenrijden van een helix alle geluidsfuncties automatisch uitgeschakeld.
De AJ-boosters worden gevoed met een normale Märklin 60052 trafo (60 VA).
In mijn beleving bereik ik de betrouwbare stroomvoorziening mede omdat ik -zoals aangegeven- alle magneetaandrijvingen (wissels + seinen), draaischijf en decoders (k-83 en tt-dec) heb aangesloten op een externe voeding (normale lichttrafo)
Deze componenten verbruiken dus alleen het digitaal signaal als schakelcommando.
In aanvulling op de reactie van Johnny:
powermodule verwijderd omdat deze leidde tot doorbranden van transistors in k-83 decoders
schakeltijd verlaagd naar 75 msec.
k-83 decoders van Märklin, Viessmann, IEK en Digikeys
ECos 2 en i-Train.

Cees

Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
 @citaat Bedankt Cees,
Jouw info maakt mij nog duidelijker dat ik echt moet sleutelen aan mijn stroomvoorziening :thumbup:
Ik moet wel even moed verzamelen om mijn schaduwstations weer deels af te breken om er goed bij te kunnen  8o

Hartelijke groeten,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Even snel tussendoor. En schakelend wissel bij Marklin vraagt ongeveer 1 tot 1,5 ampere piekstroom. Met 60 VA heb je ongeveer 3A tot je beschikking. Een modeltrein die rijdt trekt tussen de 0,3 en 1 A, afhankelijk van gewicht, leeftijd en type, exclusief eventuele verlichting, rookgeneratoren, soundmodules, etc. Zeg dat ie 0,5 trekt. Dan heb je met 4 rijdende treinen 2A verbruikt. Wisseldecoders in rust trekken zo'n 10 tot 30 mA, daar heb je nog een berg van en dan ga je nog 1-1,5A vragen voor de wisselspoel. Dat is er niet meer.

Met tischbahning gebruiken wij tams B4 met display. Dan kan je zien hoeveel je al verbruikt. Is soms best veel.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

Een reactie die ik gisteravond in je topic wilde zetten, maar die in de "storing" viel:

Ik zou graag in alle 3 de situaties van je weten wat de wisselspanning is op de klemmen van de AJ Boosters, onbelast en maximaal belast.

Commentaar op de gebruikscijfers: het piekstroomverbruik van een wisselspoel is heel kort, daarnaast schakelen er nooit twee tegelijk.

Bij mij zit er tussen mijn centrale en de Edits booster een LDT DB2 booster, naast het leveren van het digitale signaal heeft deze booster de taak om alle wissels en mechanische seinen en de overweg te schakelen.

Dan valt me nog op dat de voeding met een Märklin transformator voor de AJ Booster anders is als bij de Edits Booster, maar ik kan dat niet beoordelen om dat ik geen principeschema heb van de AJ Booster, wellicht dat één van de andere lezers daar wat over kan zeggen.

Groet, Anne W

En nu naar bed, ik "moet" merken dat ik een onderdeel van mijn voormalige professionele arbeid, het vertegenwoordigen van mijn bedrijf op een tentoonstelling, in dit geval mijn club op Rail 2020, niet meer kan, mijn enkels doen verschrikkelijk veel pijn.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Citaat van: Anne W op vrijdag 21 februari 2020, 22:46:54

Dan valt me nog op dat de voeding met een Märklin transformator voor de AJ Booster anders is als bij de Edits Booster, maar ik kan dat niet beoordelen om dat ik geen principeschema heb van de AJ Booster, wellicht dat één van de andere lezers daar wat over kan zeggen.


Anne,

In het edits pro boek staat dit beschreven.
Ipv een ringkern met twee wikkelingen een trafo met een wikkeling gebruiken.
Het positieve deel van de sinus voedt de +
Het negatieve de -

Je hebt dan wel een zwaardere trafo nodig als bij gebruik van twee windingen.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Hero,

Bij de Edits booster uit het boek van 1991 hangt de trafo aan de "plus" en aan de "nul", dus niet aan de "min" en er is geen verbinding tussen de aansluitingen zoals bij de AJ Booster, maar bij Edits zit de gelijkrichting en afvlakking ook buiten de booster, zonder intern schema van de AJ Booster kan ik er dan ook geen zinnig woord over zeggen.

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Om nog maar een toevoeging te plaatsen:

Er bestaat een powermodule van Viessman 5215, deze is direct door een (Marklin) trafo te voeden en daardoor heb je geen extra booster nodig.

Voeding voor de wisselspoelen gaat vanuit de trafo, massa's aan elkaar en de schakeldraden van de wissels op decoders aansluiten.

Werkt prima en de baanspanning heeft er geen last van.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Natuurlijk schakelen er wel twee wissels tegelijkertijd als deze hetzelfde adres hebben.
Op mijn baan zijn dat er 4 x2 = 8

Cees
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
powermodule van Viessman 5215 : goedkoper  link
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Dank voor jullie reacties, informatie en vragen :thumbup:

Als jonge onderzoeker heb ik alles nog eens op een rijtje gezet en de proefjes opnieuw uitgevoerd. En zo'n Powermodule had ik hier nog liggen, dus ook die meegenomen in de experimenten :)

Uitgangspunt is de baan zoals jullie die op de foto's zien, aangesloten op één AJ Booster die wordt gevoed door een Märklin 60VA trafo en direct aangestuurd door de digitale spanning van de MS2 aansluitbox.

Eerst gebruik ik een wissel waar alleen de gele aansluiting tbv externe voeding wordt gebruikt. Binnen in de wissel is deze decoder verbonden met de O en de B van de baan.

a. Foto 0: de externe aansluiting van de decoder 74462 van de wissel (geel) is -cf schema- aangesloten op de B van de baan ter controle. Geen problemen, wissel schakelt zoals het hoort. Maar: als meerdere treinen gaan rijden valt de booster uit bij het schakelen van een wissel. Vandaar het onderzoek naar extern voeden van wissels.

b. Foto 1: de externe aansluiting van de decoder is direct aangesloten op de 60VA trafo. Wissel doet niets...

c. Foto 2: de externe aansluiting van de decoder is aangesloten op een Powermodule die wordt gevoed door de bekende 60VA trafo. Ter info: de trafo levert onbelast een spanning van +/- 16,8 V AC en de Powermodule -ook onbelast- een spanning van +/- 21 V DC. Dat laatste klopt dan met de handleiding van de decoder. Ook in deze situatie doet de wissel niets...

d. Foto 3: de externe aansluiting van de decoder is aangesloten op een tweede booster. De booster ontvangt digitale baanspanning van de baan (dus vanaf de andere booster) en heeft onbelast een uitgangsspanning van +/- 18,4 V DC. In deze situatie reageert de wissel wel, maar slaat zo nu en dan een commando over. Onbetrouwbaar dus...

Voor het volgende experiment maak ik een nieuw bericht aan >>>
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
En nu maak ik gebruik van een wissel/decoder waarbij ik de aansluitingen voor de baanspanning (rood) en externe voeding (geel) heb samengevoegd. Dat komt op de foto's als een blauwe draad naar buiten. Dit betekent gelijk dat alléén gebruik kan worden gemaakt van de digitale spanning (dus via aansluitbox of booster).

Foto 4: de decoder is aangesloten op de booster, die de digitale input direct van de baan krijgt (vanaf een andere booster dus). In deze situatie doet de wissel niets (en dat was onverwacht).

Foto 5: nu heb ik de 'digitale ingang' van de booster ook rechtstreeks aangesloten op de MS2 aansluitbox. De wissel werkt als een zonnetje!

Conclusies/vragen in het volgende bericht ;)
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Conclusie: in mijn situatie waarbij ik gebruik maak van 60VA Märklin trafo's en AJ Boosters is er slechts één methode om de stroomvoorziening van de treinen te ontlasten van het verbruik door decoders en aandrijvingen en dat is door die decoders en aandrijvingen volledig te voorzien van een eigen digitale voeding. Dat is hierboven ook al door een paar forumcollega's opgemerkt. Dat betekent dat ik beide schaduwstations ga voorzien van een eigen booster en al het wissel- en decoderspul ook ga aansturen via een aparte booster.

Vragen die ik heb:
1. Is zo'n AJ Booster ook te voeden met een DC-trafo? En kan dat dan bv een laptop adapter zijn (specs: 19V DC, 4,75A)?
=> ik vermoed van niet, want in het schema (hierboven) zie ik alleen maar AC-trafo's.

2. Blijkbaar kan de digitale ingang van een AJ Booster niet worden gevoed vanuit een andere booster. Heeft iemand daar ervaring mee?

3. Bij welke kabellengte is zo'n digitaal signaal vanaf de aansluitbox nog betrouwbaar? Ik moet zo'n 7 meter overbruggen naar de andere kant van de zolder....

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
antwoord vraag 3 : gebruik gewoon elektriciteitskabel 2.5 mm vierkant en geen enkel probleem van verzwakking op die afstand.Denk zelfs dat 1.5 al voldoende zal zijn.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Rob,

Het antwoord op vraag 2 volgt toch uit de gebruiksaanwijzing/aansluitschema van de AJ-booster ?
Dat antwoord is: NEEN !
Elke booster dient voor het digitale signaal rechtstreeks aangesloten te worden op het besturingsapparaat (CS2/3, MS2/3, Ecos, etc.)
De enige correcte aansluiting is foto 5. !!!
Daar werkt de wissel dus ook zonder power-module die in mijn beleving overbodig is.
Verder nog dit: een booster is ruim voldoende om je hele schaduwstation + wissels te voorzien van digitale voeding mits je de wisselaandrijvingen en -decoders extern -dus via de lichttrafo- van spanning voorziet.
Vraag 1: alhoewel een leek op dit gebied veronderstel ik dat de booster een gelijkrichter omvat en dat daarom geen dc-voeding gebrukt kan worden.
Vraag: ik overbrug 6,5 meter met 1 mm2 ; geen problemen.

Succes verder
Cees
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
je kunt geen dc voeding gebruiken op je booster,omdat die bij gelijk richting
de halve sinus voor de + en de andere helft voor de min gebruikt.
Daarmee bespaar je een trafo uit.  ;)

Wat wel kan is twee dc voedingen aansluiten.
Een op de plus en 0 op massa
De andere met de plus op massa en de 0 als min.
Dan moet je dus die draadbrug bij de voedingsconnector verwijderen.

Meet eens na of het metalen huis van je wisselaandrijvingen contact maakt met een van de draden die naar de wisselspoelen gaat.
Je snelle afschakelen zou ook zomaar eens een kortsluiting via die weg kunnen zijn.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
 @citaat @citaat Hallo Cees,
Bedankt voor je heldere antwoord op vraag 2 (en dat klopt volgens het schema), maar ik blijf dan met nog een vraag zitten: wat is het verschil tussen de digitale baanspanning die de MS2 aansluitbox levert (en ook direct op de baan kan worden aangesloten, maar max 1,9A) en de digitale baanspanning die een booster levert (in mijn geval max zo'n 3A)? Waarom kan een volgende booster daar niet het benodigde digitale signaal uit halen?

Mvrgr,
Rob.

Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Rob,

De reden dat je alle boosters uit een bron voed is dat je geen spannings en timings-verschillen wil hebben. Dan krijg je rare zaken op de overgangen van de boostersecties.

Zoek eens in het draadje van Kelderspoorder hij heeft samen met mij ooit externe aan/uit knoppen en terugmelding van de kortsluit beveiliging aangebracht op deze boosters.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
 @citaat @citaat Hallo Hero,
Al die wissels zal ik moeten demonteren en dan zal ik gelijk jouw voorgestelde meting uitvoeren. Omdat de wissels echter wel allemaal werken als er geen treinen rijden denk ik dat ik geen probleem tegen kom...

En als ik de uitgangsspanning van de booster meet, dan is dat AC en geen DC. Wordt er intern zo'n booster gebruik gemaakt van gelijkrichting om het digitale signaal toe te voegen aan de uitgangsspanning?

Mvrgr,
Rob.
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
 @citaat @citaat Zie nu je volgende reactie en ik ga het draadje van Kelderspoorder opzoeken :thumbup: Timing is natuurlijk wel een dingetje...
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Beste Rob,

De uitkomsten van je experimenten worden mij steeds minder helder, het gaat mijn elektro kennis en logisch denken steeds verder te boven, verder:

de gleisbox geeft het meest zuivere signaal, daarna biedt je het aan AJ Booster, die het signaal wat onzuiverder maakt en, belangrijk, ook vertraagt, als je het signaal van deze AJ Booster dan weer aan een andere AJ Booster aanbiedt wordt hij weer onzuiverder en vertraagt nog meer.

het digitale signaal is een blokvormige wisselende spanning, wat er op de puntcontacten staat wisselt van polariteit t.o.v. de spanning op de railstaven, dat valt met een multimeter niet correct uit te lezen, je moet er een gelijkrichtbrugje tussen zetten.

voor een heel klein beetje uitleg wat het digitale signaal is, zie http://members.upc.nl/edits/dataformaat.html

bij foto 4 krijg ik het (logische) idee dat er geen digitaal signaal op de rails staat, klein vraagje: de gleisbox is toch wel helemaal los gemaakt van de puntcontacten en de railstaven?

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74491: werkt niet met externe voeding en AJ Booster?
Citaat van: Anne W op zaterdag 22 februari 2020, 22:19:28
dat valt met een multimeter niet correct uit te lezen, je moet er een gelijkrichtbrugje tussen zetten.
En dan nog zie je alleen maar óf er spanning op staat. Voor een meting waar je echt wijzer van wordt heb je een oscilloscope nodig.