Dank voor jullie reacties, informatie en vragen
Als jonge onderzoeker heb ik alles nog eens op een rijtje gezet en de proefjes opnieuw uitgevoerd. En zo'n Powermodule had ik hier nog liggen, dus ook die meegenomen in de experimenten
Uitgangspunt is de baan zoals jullie die op de foto's zien, aangesloten op één AJ Booster die wordt gevoed door een Märklin 60VA trafo en direct aangestuurd door de digitale spanning van de MS2 aansluitbox.
Eerst gebruik ik een wissel waar alleen de gele aansluiting tbv externe voeding wordt gebruikt. Binnen in de wissel is deze decoder verbonden met de O en de B van de baan.
a. Foto 0: de externe aansluiting van de decoder 74462 van de wissel (geel) is -cf schema- aangesloten op de B van de baan ter controle. Geen problemen, wissel schakelt zoals het hoort. Maar: als meerdere treinen gaan rijden valt de booster uit bij het schakelen van een wissel. Vandaar het onderzoek naar extern voeden van wissels.
b. Foto 1: de externe aansluiting van de decoder is direct aangesloten op de 60VA trafo. Wissel doet niets...
c. Foto 2: de externe aansluiting van de decoder is aangesloten op een Powermodule die wordt gevoed door de bekende 60VA trafo. Ter info: de trafo levert onbelast een spanning van +/- 16,8 V
AC en de Powermodule -ook onbelast- een spanning van +/- 21 V
DC. Dat laatste klopt dan met de handleiding van de decoder. Ook in deze situatie doet de wissel niets...
d. Foto 3: de externe aansluiting van de decoder is aangesloten op een tweede booster. De booster ontvangt digitale baanspanning van de baan (dus vanaf de andere booster) en heeft onbelast een uitgangsspanning van +/- 18,4 V DC. In deze situatie reageert de wissel wel, maar slaat zo nu en dan een commando over. Onbetrouwbaar dus...
Voor het volgende experiment maak ik een nieuw bericht aan >>>