Ik heb er 36 laten scannen en er 26 geplaatst... Hier volgt een toegift in de vorm van de laatste tien van deze run:
De 1315, met de 1145 in opzending, is zojuist gearriveerd. Emmerich, 26-6-1987.
De 1149 was ook van de partij, hier gebroederlijk naast
Strijkijzer DB 110 413-5. Emmerich, 26-6-1987.
Dit zijn leuke treintjes: een 1100 met een stammetje Plan E op de IJssellijn, een vertrouwd beeld in die tijd. De 1125 staat nu neusloos als 1122 in het Spoorwegmuseum. Tilburg, 30-6-1987.
Ook toen had je natuurlijk gesloten containertreinen... Hier de 1215 met een lange sleep aan de haak, op weg naar Venlo. Tilburg, 30-6-1987.
Soms heb je mazzel en word je verrast door iets bijzonders. Hier de DE20
Kameel, onderweg met genodigden, die gezellig voorin zitten. Dankzij de hoge positie van de machinist kon men al vergaderend of borrelend genieten van een mooi uitzicht op het spoor! Voor wie de Kameel niet kent: dit was ooit het directie-motorrijtuig van NS. Later kon-ie ook gehuurd worden en werd de officiële naam "VIP-Car". Vanwege de twee bulten op het dak kent iedereen hem echter beter als De Kameel. Technisch is de Kameel gelijk aan een DE1, met dezelfde heerlijk ronkende dieselmotoren eronder (AEC A220). Thans heeft de Kameel weer zijn originele jasje uit 1954 en is hij voor zover ik weet rijvaardig. Mét de originele dieselmotoren! :-D Tilburg, 30-6-1987.
De 2256 in zijn blootje. Wat je ziet is een
Stork Superior 8 cylinder in lijn met tussen de motor en de cabine de
Heemaf generator. Tegenwoordig staat hier een hek wat dit soort leuke plaatjes onmogelijk maakt
Sowieso gaat de wph daar over niet al te lange tijd verdwijnen. Voor mij zal dit trouwens altijd "hoofdwerkplaats" heten, geen "revisiebedrijf" en al helemaal geen "refurbishment & overhaul" (bworps)... Hoofdwerkplaats Tilburg, 30-6-1987.
Normaal gesproken passeerde in Bussum de IC over spoor 4 de stoptrein die op spoor 3 aan het perron stond. In dit geval gaat het om een door de 1215 getrokken omgeleide IC naar Zuid-Limburg, die over spoor 3 een wachtende gemengde goederentrein passeert. De 1630 staat op spoor 4 te wachten voor de seinbrug aan de noordkant van station Naarden-Bussum, terwijl de machinist geniet van het zomerzonnetje, 3-7-1987. Plaatje is niet helemaal scherp omdat de dia niet goed in het raampje zat...
Vanwege spoorvernieuwing ergens in de buurt stond er die dag een lange sleep grintwagentjes op spoor 5 te Naarden-Bussum. "Ons eigen Tilburg" noemden we dat, want maar al te vaak stond er een zelfde rij wagens in Tilburg opgesteld, die je dan het zicht op de werkplaats ontnam. Door het bezette spoor 5, moesten de locs voor de Crailoose VAM-trein kopmaken op passagespoor 4. Hier de 2488, één van de 2400-en die tot aan zijn buitendienststelling bruin is gebleven, met daarachter de 2491. De VAM-trein zelf werd in zo'n geval buiten het station op spoor 1 gezet, het hoofdspoor naar Amsterdam. De IC's naar Amsterdam moesten dan met 40 km/h tussen de stoptrein op spoor 2 en de VAM-trein door slalommen... Naarden-Bussum, 3-7-1987.
Een uitstapje naar Keulen, waar we een kleurrijk geheel aantreffen in de vorm van de rode DB 215 035-7 en de groene DB 140 740-2 met geel/blauw ICR aan de haak. Köln Deutz, 4-7-1987.
Nog een voorbeeld van een mogelijke leuke treinsamenstelling: De blauwe DB 110 359-7 met ICR tussen het station en de imposante Rijnbruggen. Köln Hbf, 4-7-1987.
Dat was 'm weer voor even, maar ik ga er zeker binnenkort nog een paar meer in laten scannen, dus: wordt vervolgd...
Martijn