Heel interessant, al die geheimtaal...
Back on topic met een setje diascans dat ik nog op voorraad bleek te hebben

Er is in totaal drie keer een afscheidsrit georganiseerd met de serie 1500. Twee daarvan heb ik eerder al geplaatst, en hier volgt de mooiste: de gerust legendarisch te noemen
EM2 Farewell Tour op een zonovergoten 14 juni 1986

De trein zat vol met Britse
railway enthusiasts die echt de dag van hun leven hebben gehad! Vier 1500-en zetten hun beste beentje voor, evenals de weergoden en alle mensen die her en der in het land verrassingen hadden georganiseerd

De trein werd getrokken door steeds wisselende locomotieven, waarbij ook vaak een 1500 in opzending werd meegenomen.
De dag begon voor mij in Tilburg, waar bij de werkplaats drie 1100-en op nooddrraaistellen stonden. Van links naar rechts de blauwe 1133, de eveneens blauwe 1118 en de 1126, helaas zonder de naam Lombardijen. Tilburg, 14-6-1986.
We komen natuurlijk voor de 1500-en! Hier de 1503 + 1501, klaar om hun bijdrage te leveren aan het festijn - te beginnen in Boxtel. Het nummer van de DE-II links is onbekend gebleven. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat dat ding daar deed op die dag... Iemand die het kan vertellen? Tilburg, 14-6-1986.
De dag werd georganiseerd in samenwerking met de EM2 Locomotive Society, eigenaar van de thans in Engeland verblijvende EM2 27000 (ex-1502). Sticker op de neus van die loc toen ze nog 1502 was, Boxtel, 14-6-1986.
In Boxtel werd een line-up georganiseerd met de vier nog rijvaardige machines. De 1502, 1501 en 1503 staan hier reeds opgesteld. De 1505 is nog onderweg met de excursietrein. Boxtel, 14-6-1986.
Drie neuzen in de zon, Boxtel, 14-6-1986.
Als dan de 1505 vanuit Hoek van Holland aankomt met de excursietrein, is het viertal compleet. De 1505 was kort voor dit afscheid geheel geschilderd en staat nu, in het geel/grijs, in het Manchester Museum of Science and Technology. Boxtel, 14-6-1986.
Een fraaie pose voordat de rit echt gaat beginnen en de locs kris-kras door het land zullen rijden om om beurten de trein te kunnen trekken. Boxtel, 14-6-1986.
In Amersfoort was een verrassings-materieelshow georganiseerd (in een omgeving die totaal onherkenbaar veranderd is) met onder andere de 4011 (KLM) en 4012 (Martinair). Amersfoort, 14-6-1986.
Maar er was meer: dit is de op dat moment laatste rijdende blauwe 1100, de 1121. Amersfoort, 14-6-1986.
De 1502 en 1505 zijn inmiddels aangekomen met de excursietrein en poseren naast de luchtvaartstellen. Amersfoort, 14-6-1986.
Daarna voegde het tweetal zich bij de min of meer spontane line-up; de Britten vonden het allemaal prachtig! Amersfoort, 14-6-1986.
Uiteraard mag een plaatje in m'n woonplaats niet ontbreken! De 1502 en 1505 komen met de 11 rijtuigen tellende en bont samengestelde trein door Naarden-Bussum, 14-6-1986.
Nog een verrassing: In Amersfoort was ook de nieuwe NMBS 1181 aanwezig. Die was toevallig even in Amsterdam en kon precies een slagje Amersfoort maken om bij de materieelshow te zijn alvorens terug naar België te moeten. Op blokafstand achter de excursietrein keerde de loc terug naar Amsterdam, daarmee onderweg vele fotografen verrassend die net hun spullen weer aan het inpakken waren... Naarden-Bussum, 14-6-1986.
Via Amsterdam ging het uiteindelijk naar Den Haag, waar het feestje werd opgeluisterd met traditionele muziek. Den Haag HS, 14-6-1986.
Als klap op de vuurpijl werd een deel van het traject met stoomtractie afgelegd, geleverd door de SSN 65 018. Den Haag HS, 14-6-1986.
Na afloop werden de behoorlijk flabbergasted Britten nertjes naar de boot in Hoek van Holland gebracht. De 1503 met de 1501 en 1502 op sleeptouw, Rotterdam CS, 14-6-1986.Dit was écht in alle opzichten een fantastische dag. Het was schitterend weer, de locs deden het prima, het hele programma kon uitgevoerd worden en er waren meerdere geslaagde verrassingen

Uit zeer betrouwbare bron heb ik naderhand vernomen dat de EM2 Locomotive Society en hun fans diep onder de indruk waren en het absoluut geweldig vonden dat zoiets als dit mogelijk was in Nederland, en dat voor een serie waarvan slechts zes exemplaren in dienst zijn geweest

Martijn
