We doen nog een setje...
Antal: volgende ronde zit-ie erbij!
Na jarenlang zonder nummer op de korte neus rondgereden te hebben werd in 1988 de 2423 wat dat betreft alsnog gecompleteerd. De cijfers zijn echter iets te groot, staan iets te laag, iets te ver uit elkaar en niet helemaal recht...
De loc komt hier samen met de 2414 binnen met een trein voor de stapelplaats Crailoo. Naarden-Bussum, 20-9-1988.
Het was vaste prik, twee keer per uur per richting, dat te Naarden-Bussum een stoptrein werd gepasseerd door een intercity (thans gebeurt dat in Weesp). Dit is echter wel een bijzondere passage... IC-III 4041 is verzeild geraakt in de stoptreindienst en wordt hier gepasseerd door de 1304 met een... kalktrein! Naarden-Bussum, 5-10-1988.
Märklin-loc 1631 is schoon in vergelijking met hoe Railion haar 1600-en er tegenwoordig bij durft te laten rijden. Amsterdam CS, 8-10-1988.
Prototypetreinstel 4004, thans niet meer in dienst,
dendert over de stalen bruggen aan de oostzijde van het Amsterdamse Centraal Station. Het stel is o.a. herkenbaar aan de plaats van de koersrollen. Ook heeft het nog geen baanruimers en een rode koppelplaat (en een werkende doorloopkop...). Amsterdam CS, 8-10-1988.
In die tijd (en nu soms nog wel) ging ik daar graag een paar uurtjes treinen kijken, óp de brug, en dan lekker daveren en denderen als er treinen langs kwamen.
Topper waren de (zware) Hondekoppen als die van spoor 2 vertrokken en zich daarbij OP de stalen brug door het overloopwissel inclusief kruising persten, stampend, krijsend en kreunend, steeds sneller, vaak wel 12 bakken. Wat een geweld!!
:-D
Overigens was een 1200 met een sleep Plan E ook niet te versmaden op die plek
Meedaveren kan daar nog steeds, dus als je een keer in Amsterdam bent, wandel eens op perron 4b/5b helemaal naar het eind van het perron en geniet...
Voor de mensen die willen weten hoe dat klinkt heb ik een audio sample :-D Op de CD
Seven Stars van Quazar staat het nummer "Last Train To Paradise". Het nummer sluit af met het geluid van een trein en het boekje bij de CD vermeldt dat dit is opgenomen te Amsterdam CS, op 25-8-1991. En dat kán alleen maar op de oostelijke toegangsbruggen zijn geweest, want zo klinken ze
Hun hele leven lang hebben de Hondekoppen hun buitenste stroomafnemers gebruikt, waarbij de binnenste als reserve dienden en dus alleen gebruikt werden als de stoomafnemer aan het uiteinde defect was. In 1988 heeft NS een kortstondige stuip gehad dat ineens alle Hondekoppen met hun
binnenste stroomafnemers op moeten rijden. Dat is een bijzonder vreemd gezicht als je dat niet gewend bent... Erg lang heeft het niet geduurd. Waarom men besloot dit te veranderen weet ik niet, maar als ik het wel heb is de beslissing teruggedraaid na enkele brandjes in de vouwbalgen... Stellen 1768 en 1765, Amsterdam CS, 8-10-1988.
Dit was de voorloper van de Lada-blauwe Eanos-en: twee-assige wagentjes van het type E. Dit exemplaar heeft het einde van zijn loopbaan bereikt en was gereserveerd voor het vervoer van bieten (je wil geen bieten vervoeren in een wagen waar bijvoorbeeld schroot in heeft gezeten...). Legendarisch zijn de plaatjes van een Eloc serie 1000 met een lange sliert van dit soort wagentjes tijdens het bietenseizoen. Wagen 514 0 004-1 bij
Hollandia Schroot in het Amsterdamse Westhavengebied, 8-10-1988.
Loc 1624 rangeert met soortgenoot 1616, Amsterdam CS, 8-10-1988.
Motorpost 3017 in zijn uppie aan de westkant van Amsterdam CS, 8-10-1988.
Treinstel 1768 passeert Naarden-Bussum, met de "verkeerde" stroomafnemer op, 8-10-1988.
Behalve de 2295 (zie
deze post) was er nog een 2200 die de gele band miste aan de zijkanten. Hier de 2338, met daarachter de 2439 én de Ultrasoon Meetwagen, opgesteld te Den Haag Hollands Spoor, oktober 1988.
De 1138 staat gereed met de
Intercena Express, een gezelschapstrein bestaande uit een Restauratiewagen, een Buffetrijtuig en een Bm. Bussum Zuid, 10-12-1988.
Wordt vervolgd...
Martijn