Want some more...?
KNOTS! Bakkie met twee grindwagentjes heeft een onzachte ontmoeting met een vrachtwagen die geen voorrang verleende en ze zijn er allebei ondersteboven van...
Oostelijk Havengebied Amsterdam, 16-2-1988.
Dit zijn de Rietlanden, in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam. ALLES wat je hier ziet is weg... de wagens, het spoor, de heuvel....
Na de ingebruikname van het Westelijk Havengebied en het steeds meer buiten gebruik raken van het Oostelijk Havengebied, werd het raccordement Rietlanden gebruikt om sloopmaterieel op te slaan. Zelfs het heuvelspoor wordt gebruikt om oude
Interfrigo-wagens te stallen. Rechts een hele lading "Bonwagons", zoals we eerder zagen op de Bussumse losweg. Verder stonden er vele wagens van de types G, Gs en Gbs (links en op de voorgrond). Helemaal links staan ook nog rijen platte wagens. Een waar goederenwagenkerkhof, zoals o.a. Susteren dat ook jarenlang is geweest. Amsterdam Rietlanden, 16-2-1988.
Een blik de andere kant op vanaf hetzelfde punt. Op de sporen rechts hebben ooit terzijde gestelde Dieselvijven gestaan, evenals mat '46 en aanverwanten. Op de achtergrond de Dijksgracht, daar waar de rijtuigen staan, met daar weer achter de loodsen van Stork Werkspoor Diesel, later Stork Wärtsilä Diesel, nu is er o.a. De Theaterfabriek gevestigd. Amsterdam Rietlanden, 16-2-1988.
In het Oostelijk Havengebied treffen we deze frivool geschilderde Sik aan. Het is de voormalige 294, in 1969 verkocht aan Havenbedrijf De Rietlanden. Oostelijk Havengebied Amsterdam, 16-2-1988.
Duidelijk recentelijk geschilderd staat de NMBS 2551 in volle glorie te glimmen bij de lijnwerkplaats Zaanstraat te Amsterdam, 16-2-1988.
De 4012
Martinair, inmiddels voorzien van lelijke stip "voor de zichtbaarheid", staat op het spoortje naar Pon in Leusden te wachten om bijgeplaatst te worden bij een InterCity naar het noorden of oosten van het land.
Amersfoort, 17-2-1988.
2283 + 2249 bij binnenkomt te Naarden-Bussum, 19-2-1988. Hier is goed te zien dat het derde frontsein (bij een L) wit is, net als bij de 2400.
Kijk, daar is zo'n kraan nou voor
Er wordt klein onderhoud verricht aan de overweg en de 361 assisteert. Naarden-Bussum, 14-3-1988.
Een paar keer per jaar ging het CTO-meetrijtuig op "Bovenleidingtournee". Op alle geëlectrificeerde lijnen werd o.a. de dikte van de rijdraad gemeten, met een gangetje van 80 km/h. Voorop loopt de 2202, achterop de 2203. Naarden-Bussum, 15-3-1988.
Op bezoek bij de Centrale VerkeersLeiding Amsterdam, toen nog gevestigd in het stationsgebouw. Dit is een verkeersleiding zoals-ie eruit hoort te zien: Twee enorme
Integra kijktableau's van zo'n drie bij tien meter elk, in plaats van een hele batterij computerschermpjes. Fantastisch overzicht, je kon een trein letterlijk van verre aan zien komen.
Rechts in beeld de bedieningstableaus en tussen de twee grote kijktableau's in staat het oude NX-tableau voor het Centraal Station. Op het linker tableau is station Zaandam te zien, daaronder de Schiphollijn met op de voorgrond Hoofddorp. Station Schiphol was toen nog driesporig.
Verderop zijn de toen nog doodlopende lijn naar het enkelsporige Amsterdam RAI, de Westtak en daarboven station Sloterdijk te zien. CVL Amsterdam, 19-3-1988.
Het oude NX-tableau (NX staat voor eNtrance/eXit en is een razendsnel systeem) met daarop heel Amsterdam CS. Het werd door twee man bediend, eentje voor de westkant en eentje voor de oostkant. De westzijde heb ik ook nog een uurtje mogen bedienen - fun! :-D
Op het schuine tafeltje dat de heren voor hun neus hebben staan, is een meterslange rol papier bevestigd met daarop de dienstregelinggrafiek. Dat zijn allemaal schuine lijnen met trein- en spoornummers erbij, en tijden. Hieruit was op te maken welke trein wanneer van waar naar waar veilig gezet moest worden. Had je dat gedaan, dan zette je met een rood potlood (!) een dubbele streep door de lijn van de trein die je had veiliggezet. Ook schreef je met dat potlood eventuele vertragingen (+7 bijvoorbeeld) erbij. De rol die ik toen zelf heb mogen afwerken heb ik nog steeds
CVL Amsterdam, 19-3-1988.
Wat je hier ziet is station Weesp, op het rechter tableau. Hierop waren de Utrechtselijn, de Gooilijn tot en met Weesp, alsmede de hele Flevolijn weergegeven. Die laatste zie je deels bovenin beeld, maar dat deel is nog niet in gebruik. Het viersporige station linksboven is Almere 5, wat nu Almere Oostvaarders heet (na ook nog een tijdje Almere Buiten Oost geheten te hebben).
In station Weesp staat de trein uit Almere aan het perron, terwijl de trein uit Bussum, rechts in beeld, net aan komt rijden om cross-platform aansluiting te geven.
Die aansluiting zie je aan de andere kant van het station de mist in gaan: de trein naar Bussum vertrekt al vanaf spoor 2 terwijl die naar Almere, links in beeld, nog moet binnenkomen. Voor de volledigheid: de groene lijnen zijn ingestelde rijwegen (die eindigen bij een rood sein) en de gele zijn de treinen. En "de gele eten de groene op", zo werd mij uitgelegd...
CVL Amsterdam, 19-3-1988.
De 2214 davert met een verzameling werkmaterieel door Naarden-Bussum, 1-4-1988.
Hondekop ontmoet Varkenskop: NS 725 en NMBS 828 neus aan neus in Roosendaal, 3-4-1988.
Wordt vervolgd, al moet ik wel weer even een nieuwe lichting laten scannen nu
Martijn