Mooie bijdrage, timtrein! Dit topic begint steeds leuker te worden

En Johan, bedankt voor de 2400-plaatjes

Hier zijn er weer een paar van mij, ik ga stug door op chronologische volgorde...


De verbouwde DE-II-en waren ook over de grens te vinden, onder andere in de dienst naar het Belgische Visé, vanuit Maastricht. De 185 treffen we aan op het meest zuidelijke station van Nederland: Eijsden, 29-7-1987.

Tussen Maastricht en Aken reden de accuwagens serie 515. Hier vertrekt de 515 522-1 uit het klassiek beveiligde Simpelveld, nu de thuisbasis van de ZLSM. Simpelveld, 29-7-1987.

Slechts vijf treinstellen mat '46 hebben de gele huisstijl gekend. Eén ervan is de 279, welke zijn bestaan heeft weten te rekken door de inzet als Mw3 proeftrein voor draaistroomtractie. Hier is het stel inmiddels terzijde gesteld. Lijnwerkplaats Leidschendam, 1-8-1987.

Kijk, dat zijn de betere treinen

Koersbord van de
Austria Express, Hoek van Holland, 1-8-1987.

En dit spreekt helemáál tot de verbeelding natuurlijk... Hoek van Holland - Moskou zonder overstappen! Een koersbord op zijn Russisch... prachtig

Hoek van Holland, 1-8-1987.

De 1646 staat klaar met een olietrein, Rotterdam CS, 1-8-1987.

De Betuwe
lijn (de enige echte) was een genot om te rijden. In een ronkende DE-II lekker rammelen over 30-meterspoor, wat je nu niet of nauwelijks nog tegenkomt in Nederland. Het was één van de plekken waar je nog heerlijk kon genieten van een echte ouderwetse kadans, zoals een trein hoort te klinken, terwijl je over enkelspoor tussen de weilanden door dieselt.
Kedeng kedeng in optima forma
De 170 rijdt net onder de bovenleiding (de derde mast in beeld is de laatste) te Tiel, 1-8-1987.

De 2501 en 2508 voorzien de inmiddels gesloten cacaofabriek
Bensdorp van schuifwandwagens met cacaobonen. Het spoor was daar werkelijk spiegelglad door de platgereden cacaobonen. Het plaatsen moest dan ook heel voorzichtig gebeuren en ging gepaard met het nodige geslip en geglij. Op het terrein staat verder een klassieker die de foto leuk completeert

Bussum, 16-9-1987.

Ook in Bussum hadden we een Sik op de losweg staan, zoals hier de 299. Geen idee waarom eigenlijk, ik heb nooit gezien dat-ie ook daadwerkelijk gebruikt werd. Het rangeerwerk op de losweg werd immers door de VAM-locs gedaan. Toch stond-ie soms ineens op een andere plek of stond er ineens een andere... Naarden-Bussum, 16-9-1987.

De 1138 met een IC richting Duitsland. Naarden-Bussum, 18-9-1987.

Dit zou nu absoluut niet meer kunnen! Werkzaamheden aan het spoor terwijl over het naastgelegen spoor het treinverkeer onverminderd doorgaat... Weliswaar met een snelheidsbeperking, getuige het E-bord dat het einde van de beperking aangeeft, maar toch rijdt de 1651 met een IC rakelings langs de werklieden. Kijk bijvoorbeeld maar eens goed waar de man in het midden zijn schop in de ballast geplant heeft...

Naarden-Bussum, 6-10-1987.

Was de 1125 een paar maanden eerder nog in actie te zien met Plan E (zie een eerdere post), tijdens de open dag op de Hoofdwerkplaats Tilburg trof ik de loc weggestopt in een hoekje aan. De 1125 zou niet meer in dienst komen, maar uiteindelijk in het Spoorwegmuseum eindigen - met de nummerplaten van de 1122, dat wel. Hoofdwerkplaats Tilburg, 10-10-1987.
Wordt vervolgd...
Martijn