Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Back to the 80's and 90's

Gestart door kippenlijntje zondag 06 januari 2008, 16:15:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Van de 60 elfjes waren er snel 2 verongelukt. Welke nummer er misten weet ik niet zo snel maar er waren slechts 58 elfjes in dienst.

Mvg, Johan.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
@ HansKl: je hebt helemaal gelijk. Toendertijd was de serie 1100 wel de grootse serie Elocs die NS gehad heeft, maar dat is later overtroffen door de serie 1700.

@ Marcel: nee, 58. Althans, er zijn er in totaal 58 gebouwd: 1601-1648 plus een nabestelling van 10 locs tbv DDM1.

@ Antal: Ik weet niet precies hoeveel er nog zijn eigenlijk... Niet meer dan een stuk of vier inderdaad. Misschien dat we er nog eentje over het hoofd zien, maar ik dacht van niet.

@ Johan: Inderdaad, de 1156 verongelukte in 1961 bij een aanrijding met de 1006 te Tilburg, en een jaar later verongelukte de 1131 te Harmelen. De overige achtenvijftig hebben daarna nog lange tijd dienst gedaan.

Okay... Let's do some more... ;-)



De 2450 + 2510 staan klaar met de beladen VAM-trein van Crailoo naar Amersfoort. Uit het raam hangt mijn 'favoriete' machinist: met hem mocht ik regelmatig mee van Naarden-Bussum naar Crailoo om de VAM-wagens op te halen. In die tijd had Crailoo nog geen spooraansluiting aan de Hilversumse zijde en moesten alle treinen van/naar Amersfoort kopmaken in Bussum. Zeer vroeg in de ochtend reed de lege VAM naar Crailoo, tussen tien en twaalf reed de 'Crailootrein' die de stapelplaats (zoals dat toen nog heette) bediende. Om vier uur arriveerden dan twee 2400-en of 2200-en die ook de lege VAM hadden gebracht, sommige jaren met een stuk of vijf met cacaobonen beladen Hbis-en (schuifwandwagens) voor cacaofabriek Bensdorp. Na bediening van Bensdorp gingen ze de beladen VAM-wagens ophalen, waarna om 18:25 uur met veel gebrul naar Amersfoort werd vertrokken. Naarden-Bussum, 22-5-1987.

Overigens is op deze foto te zien dat het derde frontseintje wit is, of in ieder geval witter dan de twee grote frontseinen.


De 1647 met een kalktrein voor de Hoogovens, Naarden, 26-5-1987.


De 2236 en 2274 komen binnen lopen met de Crailootrein, welke doorgaans bestond uit rongenwagens met allerhande spooronderdelen zoals klemmen, platen en hartstukken van wissels en zo. Ook zaten er wagens met rails en dwarsliggers bij en soms wat gesloten goederenwagens. Naarden-Bussum, 27-5-1987.


DDM1 Bvk 102 na de openingsrit van het eerste deel de Felvolijn, de gelegenheid waarbij de 1641, aan de andere kant van de stam, "Almere" gedoopt werd. Almere Centrum, 29-5-1987.


De 1304 staat gereed met een trein naar Emmerich en verder, Amsterdam CS, 30-5-1987.


Drie stuks Benelux-hondekoppen: NS 1207 + NMBS 220902 + NS 1208. Aanvankelijk werd de Beneluxdienst met deze stellen gereden. Ze zijn geschikt voor 1500 en 3000 Volt gelijkstroom, acht waren er van NS en vier van de NMBS. Vanaf  1971 kregen ze gezelschap van de (beruchte) trek-duw-treinen. Amsterdam CS, 30-5-1987.


De 1305 in zijn element, met flinke snelheid onderweg met een beladen drieproductentrein met kalk voor de Hoogovens. De achterste, grijze wagens zijn open aan de bovenkant en stuiven zichtbaar. In het midden rijdt een aantal bollenwagens mee. Naarden-Bussum, juni 1987.


Terzijde gestelde Benelux-stuurstanden WRDs 102 + 101 + 107 te Roosendaal. Een Beneluxstam bestond uit een NMBS loc reeks 25.5 + NMBS A + NMBS AB + 3 Plan W1 + stuurstand. De stuurstanden waren omgebouwde bagage/restauratierijtuigen Plan D. Roosendaal, 22-6-1987.


Martijn :-)
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Wat een prachtige foto's zeg!
Die vam treinen zijn echt gaaf!
Van de benelux stuurstanden is er toch maar 1 over? (bij de VSM)
Is er ook maar 1 stuurstand meetrijtuig geweest of meerdere?

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
HansKl
gast

Re: back to the 90's
Wanneer ik deze plaatjes zo zie, zou ik bijna NL jaren 80'90 willen gaan rijden :D
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: HansKl op zaterdag 12 januari 2008, 19:37:23
Wanneer ik deze plaatjes zo zie, zou ik bijna NL jaren 80'90 willen gaan rijden :D

Tsja, dat heb ik gedaan tot dat ik helemaal BLS Freak werd, maar voor oud NS blijft ik zeker een zwak houden  8)

Mvg, Johan
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: HansKl op zaterdag 12 januari 2008, 19:37:23
Wanneer ik deze plaatjes zo zie, zou ik bijna NL jaren 80'90 willen gaan rijden :D
En dat is precies wat ik probeer te doen :-)
Je hebt echt mogelijkheden zat, de variatie is enorm in deze periode!

@ Antal: Volgens mij is dat de enige die meetrijtuig is geweest en ook de enige die bewaard is gebleven.

Martijn
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 12 januari 2008, 19:41:18
Citaat van: HansKl op zaterdag 12 januari 2008, 19:37:23
Wanneer ik deze plaatjes zo zie, zou ik bijna NL jaren 80'90 willen gaan rijden :D

Tsja, dat heb ik gedaan tot dat ik helemaal BLS Freak werd, maar voor oud NS blijft ik zeker een zwak houden  8)

Mvg, Johan

Ik heb het gekregen! :D

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Feijnoordsemeesters is ook een leuke site met aardig wat oud foto materiaal (hoofdzakelijk Rotterdam en omgeving).
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op zaterdag 12 januari 2008, 18:10:40
Dan kan ik niet achterblijven natuurlijk :-P

Martijn

Hé Martijn, we gaan er geen competitie van maken.... maar we bezorgen Antal en andere geinteresseerden mooie plaatjes  :P :wink:

Zo nu ga ik even posten ....................... mP's wel te verstaan  :mrgreen:

Antal, jou werkgever had treintjes!


Motorpost met twee H-posten langs het postperron te Zwolle


De "Wehkamp express" in hoogtij dagen :P Twee mP's echt in dubbeltractie met maarliefst 9 H-posten aan de haak. Wehkamp was een goede klant voor de posterijen. Meer dan 3/4 van de capacitiet nam Wehkamp met zijn postorderbedrijf in beslag.


De "Wehkamp express" bij doorkomst  Hde ('t Harde) Echter het Wehkamp aandeel begon ras te slinken.


Het postvervoer stond lange tijd onder druk. Moest sneller en met minder vertragingen. Allerlei oplossingen werden bedacht om efficienter en sneller te werken.
In 1993 reed een periode lang de middagslag van Zwolle - Utrecht en Zwolle - Amsterdam gecombineerd. Voorop twee mP's in dubbeltractie met 5 H-posten met achterop een mP op sleep. Te Utrecht werd de mP achterop geactiveerd en kon meteen vertrekken met enkele H-posten richting Amsterdam. Te Nunspeet waar deze dia gemaakt is ging de trein aan de kant (zie ook dia hier onder)


Achterop de mP voor Amsterdam. De foto is van dezelfde trein.

Verder was er instroom van nieuw materieel. SM '90 was een proefserie van negen stuks. Het casco werd te Talbot te Aken gebouwd. De afbouw vond in de werkplaatst te Zwolle plaats.


Hier de overbrenging van het tweede stel door de 1634. De rit ging via Utrecht met een halt voor de Hgb voor de directie.


Dezelfde trein aan de achterzijde. Locatie is Nunspeet.
De SM '90 is reeds gesloopt en is historie (zo snel kan het gaan......)

Mvg, Johan.

Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 12 januari 2008, 20:49:26
Citaat van: Acido op zaterdag 12 januari 2008, 18:10:40
Dan kan ik niet achterblijven natuurlijk :-P

Martijn

Hé Martijn, we gaan er geen competitie van maken.... maar we bezorgen Antal en andere geinteresseerden mooie plaatjes  :P :wink:

Mvg, Johan.

Hahaha, neehoor, geen competitie maar je foto's werken inspirerend... dus ben ik gauw even naar de fotozaak gerend om er nog een paar in te laten scannen ;-)

Leuk trouwens, die Wehkamp express! Ik kan me eigenlijk niet herinneren motorposten daadwerkelijk in dubbeltractie gezien te hebben. Op de Gooilijn hadden we onze dagelijkse posttrein, rond etenstijd, maar dat was altijd een mP met één Hbbkkss, of een 2200 met één of twee stuks.

Een losse, lege mP is trouwens gruwelijk snel... ga maar na: hetzelfde vermogen als een plan V, maar minder dan de helft van het gewicht :-P

Martijn
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Nog een rondje dan :-)

Geen specifiek thema omdat dit de volgorde is waarin ze in mijn diaverzameling zitten. Ik heb gewoon een paar dozen gepakt en daar wat leuke plaatjes uitgevist, ze staan dus op chronologische volgorde.

In deze lichting o.a. een paar voorbeelden van Duits materieel dat in Nederland of met Nederlandse rijtuigen heeft gereden, nog meer mogelijke treinsamenstellingen voor op de modelbaan dus :-)

Enne... Lang leve de TienerToer kaart! :mrgreen:


Het trieste einde van de blauwe 1133 op het achterterrein van de hoofdwerkplaats Tilburg, 22-6-1987.


De groene DB 140 718-8 met ICR, komende vanuit Keulen. Venlo, 22-6-1987.


Mee met de 2501, klaar om wagens met cacaobonen geduwd naar Bensdorp te brengen. De cacaofabriek is overigens al weer een paar jaar gesloten. De laatste twee jaar of zo dat ze open waren werd de aanvoer met vrachtwagens gedaan. Naarden-Bussum, 23-6-1987.


Een ex Plan E RD als Df oftewel fietsenrijtuig. De fietsenrijtuigen zijn als allerlaatsten van de rijtuigen plan E en L buiten dienst gegaan. Maastricht, 24-6-1987.


In Maastricht wemelde het altijd van de Elocs van alle beschikbare types vanwege de lijnwerkplaats aldaar. Ook de serie 1500 was hier in onderhoud. Hier de 1134 + 1629 + 1149 + 1132 + 1628 + 1653, waarschijnlijk klaar voor inzet na onderhoud of herstel. Op het spoor ernaast stonden o.a. de 2513 + 2404 + 2470. Maastricht, 24-6-1987.


Verleden tijd: ETA 515 588-2 naar Aken. Deze trein reed eens in de twee uur en vertrok drie minuten vóórdat de IC uit het noorden binnenkwam. Als je pech had kwam je het kreng dus een stukje voor het station tegen, waarna je 1 uur en 57 minuten op de volgende kon gaan zitten wachten... Maastricht, 24-6-1987.


Op de Miljoenenlijn reden verbouwde DE2-en, één van de meest fantastische ritten die je kon (en nog kunt) maken in Nederland. Een blik op de stuurstand van de 186, Valkenburg, 24-6-1987.


Nog meer klein grensoverschrijdend vervoer wat niet meer bestaat: Nijmegen-Kleve. Op spoor 35 (!) staat DB 218 130-3 gereed met maar liefst vier Zilverlingen. Soms was het er maar één... Nijmegen, 24-6-1987.


De fraaie DE24 van de Bentheimer Eisenbahn, waarmee o.a. Coevorden bediend werd. Bad Bentheim, 24-6-1987.


De 1621 met Plan E op de IJssellijnroute. Van Zwolle naar Vlissingen was het ruim vier uur rammelen terwijl er, bij wijze van spreken, bij elke dikke boom gestopt werd... Arnhem, 26-6-1987.


Martijn ;-)


Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
 :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Even bijkomen zeg :lol: :lol: :lol:

G E W E L D I G

Mvg Maurice
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
WAUW!
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: HansKl op zaterdag 12 januari 2008, 18:55:35
Van de 1700en zijn er meer van, 81 ofzo.

Inmiddels 80. 1735 is te Venlo dusdanig door brand beschadigd en niet meer hersteld.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op zaterdag 12 januari 2008, 19:16:48DDM1 Bvk 102 na de openingsrit van het eerste deel de Felvolijn, de gelegenheid waarbij de 1641, aan de andere kant van de stam, "Almere" gedoopt werd. Almere Centrum, 29-5-1987.

Waar ik nog dia's van heb. Overigens vond de doop van de 1641 onder grote belangstelling plaats te Almere-Buiten. Ik was er zelf bij en kan het me nog goed herinneren.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 12 januari 2008, 15:42:37Hans ik zou wel willen maar ik heb geen mogelijkheid om video op het web te laten zien. Dit is toch al mooi genoeg dacht ik  :wink:

Maar natuurlijk Johan. Het is werkelijk prachtig zo. Heel mooi.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
CiteerWaar ik nog dia's van heb. Jij niet????????

Niet van de doopplechtigheid zelf nee, wel van het wapen.
Ik heb wel foto's van de doop van de 1310 Bussum ;-)
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Ik heb nog het é.a als slot van de avond. We springen van de hak op de tak  :lol:

:shock: :shock: ja er gebeurd wel eens wat  :shock: :shock:


1993 te Zwolle GE wilden deze twee kijken wie de sterkste was  8)


Dit stukje van GE is onbeveiligd gebied. Gewoon niet goed opgelet.



2238 het spoor bijster te Amersfoort 5-11-1988
ik was naar de Flint geweest (de buers wat nu Houten is) en na de beursbezoek even treinen spotten op het staion. Daar was dus wat aan de knikker.

We gaan vliegen  :P


Beide in de oorspronkelijke uitvoering. Al spoedig verscheen op de martin Air een rode punt op de neus en bij de KLM een Zwarte dat voor de zichtbaarbeid. Deze foto is te Amersfoort gemaakt (tijdens een speciale dag afscheid 1500)


Van de Aegon hadden we er drie stuks van rijden. IJsselbrug Zwolle.

Nu we toch in de reizigers terecht komen......................


1208 met plan E op Zwolle - Roosendaal ofwel de schrootlijn. Foto te Zwolle genomen.


1209 net buiten Zwolle richting Deventer.


Op vrijdag middag reed een stam Roosendaal - Zwolle door naar 't Harde voor de militrairen. Deze reed als extra trein 't Harde Utrecht. Hier 1147 met Plan E bij vertrek naar Utrecht uit 't Harde.


1142 met M2 rijtuigen bij vertrek uit Zwolle.


1306 met 1100 en 1300 in opzending gereed voor vertrek met M2 rijtuigen naar Roosendaal vanaf Zwolle.


1106 met M2 rijtuigen bij de vork nabij Elst


1159 met trein Berlijn - Amsterdam bij doorkomst Assel


1103 met trein Berlijn - Amsterdam met een ICR restauratie bij doorkomst Assel


1209 met trein Berlijn - Amsterdam incl ICR restauratie bij doorkomst Assel.


1601 met trein Berlijn - Amsterdam incl ICR restauratie bij doorkomst Assel.


1132 met (ik meen) de Warschau Express aan de haak bij doorkomst Assel.
De mcn was zo grappig de stra naar beneden te gooien (gebeurde toen ook hoor)


1114 met Warschau Express bij doorkomst Assel.

Mvg, Johan



Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op zaterdag 12 januari 2008, 23:49:41Niet van de doopplechtigheid zelf nee, wel van het wapen.
Ik heb wel foto's van de doop van de 1310 Bussum ;-)

Weet ik. Heb je ooit ook op dit forum laten zien. Hoe is het nu met dat wapen? Heb je er nog wel is wat van gehoord van de Gemeente? Ook jij hartelijk dank overigens voor je prachtige dia's die je met ons deelt. Het is weer even jaren 80-90 en het is dat ik er vanavond niet was maar anders had ik even m'n eigen dia's en projector van zolder gehaald en was er voor gaan zitten.....
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
hele mooie foto's van iedereen
erg mooi om te zien
bedankt aan iedereen die heeft geplaatst
groet robert
Re: back to the 90's
mhofman
gast

Re: back to the 90's
Bij deze nogmaals bedankt voor de schitterende serie foto's. Het was een waar genot om ze te bekijken.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Op deze vroege zondagmorgen genoten van deze prachtige serie foto's!
Waarbij materiëel wat ik nog nooit heb zien rijden, werkelijk schitterend!
Martijn en Johan bedankt voor deze prachtige presentatie!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: back to the 90's
Is dat ook niet die kraan van jou, AlbertJan...op die dia van Johan :?:
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn en Johan,

WOW!!!!!!
Super super super gaaf zeg!
Ik heb werkelijk met open mond gekeken naar al die prachtige foto's!
Jammer genoeg heeft de ptt (nu tnt) geen MP'tjes meer in dienst.
Anders had ik dat als bijbaantje genomen. :D
Ik heb wel in de zomervakantie iemand gesproken die in de PEC en in de MP'tjes sorteerde.
Ook in de Plan E post rijtuigen heeft die gesorteerd erg leuk om te horen allemaal.
Maar allebei hartstikke bedankt voor het plaatsen!
Wat is dat genieten zo op de zondag middag!
Super bedankt! :D

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Ja,

En dan stond je zelf aan de lijn bij Rijssen ( tussen Deventer en Almelo ) als kleine jongen te kijken en dan kan je jezelf wel voor je harses slaan dat ik toen der tijd geen foto's van al dat mooie spul heb gemaakt :cry:.
Maar ja daar is niets meer aan te veranderen he ;). Maar hele mooie foto's en er staan er een hele erg tussen die ik ook voorbij heb zien komen daar :D.

Groetjes,
Marcel
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Ik heb er 36 laten scannen en er 26 geplaatst... Hier volgt een toegift in de vorm van de laatste tien van deze run:


De 1315, met de 1145 in opzending, is zojuist gearriveerd. Emmerich, 26-6-1987.


De 1149 was ook van de partij, hier gebroederlijk naast Strijkijzer DB 110 413-5. Emmerich, 26-6-1987.


Dit zijn leuke treintjes: een 1100 met een stammetje Plan E op de IJssellijn, een vertrouwd beeld in die tijd. De 1125 staat nu neusloos als 1122 in het Spoorwegmuseum. Tilburg, 30-6-1987.


Ook toen had je natuurlijk gesloten containertreinen... Hier de 1215 met een lange sleep aan de haak, op weg naar Venlo. Tilburg, 30-6-1987.


Soms heb je mazzel en word je verrast door iets bijzonders. Hier de DE20 Kameel, onderweg met genodigden, die gezellig voorin zitten. Dankzij de hoge positie van de machinist kon men al vergaderend of borrelend genieten van een mooi uitzicht op het spoor! Voor wie de Kameel niet kent: dit was ooit het directie-motorrijtuig van NS. Later kon-ie ook gehuurd worden en werd de officiële naam "VIP-Car". Vanwege de twee bulten op het dak kent iedereen hem echter beter als De Kameel. Technisch is de Kameel gelijk aan een DE1, met dezelfde heerlijk ronkende dieselmotoren eronder (AEC A220). Thans heeft de Kameel weer zijn originele jasje uit 1954 en is hij voor zover ik weet rijvaardig. Mét de originele dieselmotoren! :-D  Tilburg, 30-6-1987.


De 2256 in zijn blootje. Wat je ziet is een Stork Superior 8 cylinder in lijn met tussen de motor en de cabine de Heemaf generator. Tegenwoordig staat hier een hek wat dit soort leuke plaatjes onmogelijk maakt :-( Sowieso gaat de wph daar over niet al te lange tijd verdwijnen.  Voor mij zal dit trouwens altijd "hoofdwerkplaats" heten, geen "revisiebedrijf" en al helemaal geen "refurbishment & overhaul" (bworps)... Hoofdwerkplaats Tilburg, 30-6-1987.


Normaal gesproken passeerde in Bussum de IC over spoor 4 de stoptrein die op spoor 3 aan het perron stond. In dit geval gaat het om een door de 1215 getrokken omgeleide IC naar Zuid-Limburg, die over spoor 3 een wachtende gemengde goederentrein passeert. De 1630 staat op spoor 4 te wachten voor de seinbrug aan de noordkant van station Naarden-Bussum, terwijl de machinist geniet van het zomerzonnetje, 3-7-1987. Plaatje is niet helemaal scherp omdat de dia niet goed in het raampje zat...


Vanwege spoorvernieuwing ergens in de buurt stond er die dag een lange sleep grintwagentjes op spoor 5 te Naarden-Bussum. "Ons eigen Tilburg" noemden we dat, want maar al te vaak stond er een zelfde rij wagens in Tilburg opgesteld, die je dan het zicht op de werkplaats ontnam. Door het bezette spoor 5, moesten de locs voor de Crailoose VAM-trein kopmaken op passagespoor 4. Hier de 2488, één van de 2400-en die tot aan zijn buitendienststelling bruin is gebleven, met daarachter de 2491. De VAM-trein zelf werd in zo'n geval buiten het station op spoor 1 gezet, het hoofdspoor naar Amsterdam. De IC's naar Amsterdam moesten dan met 40 km/h tussen de stoptrein op spoor 2 en de VAM-trein door slalommen... Naarden-Bussum, 3-7-1987.


Een uitstapje naar Keulen, waar we een kleurrijk geheel aantreffen in de vorm van de rode DB 215 035-7 en de groene DB 140 740-2 met geel/blauw ICR aan de haak. Köln Deutz, 4-7-1987.


Nog een voorbeeld van een mogelijke leuke treinsamenstelling: De blauwe DB 110 359-7 met ICR tussen het station en de imposante Rijnbruggen. Köln Hbf, 4-7-1987.


Dat was 'm weer voor even, maar ik ga er zeker binnenkort nog een paar meer in laten scannen, dus: wordt vervolgd... :mrgreen:

Martijn 8)


Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Wat gaaf zeg dat ziet er echt fantastisch uit!
Het mooie ervan zijn toch die bont gekleurde treinen!
Heerlijk om te zien! :D
Hartstikke bedankt om deze 'desert' hier te plaatsen! :D
Ik heb echt heerlijk lopen genieten!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Zo,

Weer hele mooie foto's Martijn :D.
Bedankt voor het plaatsen, nu wachten we weer op Johan :lol:.

Marcel ;).
Re: back to the 90's
Hallo,

wat een mooie foto's allemaal zeg.

Eeieder bedankt voor het plaatsen van deze foto's.
Zit hier echt van te smullen.

Laat de rest maar komen.

Mag gerust een Huckepack Malenstein trein zijn  :D (zie mijn site)

Groetjes,

Aad
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Aad op zondag 13 januari 2008, 15:23:06
Mag gerust een Huckepack Malenstein trein zijn  :D (zie mijn site)

Groetjes,

Aad

U vraagt wij draaien  :P
Zit in de pen maar duurt even (scannen neemt erg veel tijd in beslag. Ik heb één dia van en die had ik al geselecteerd  :wink:

@Martijn, mooie opnamen. Leuk voor de kijkers dat wij voornamelijk in verschillende delen van het land onze spotplaatsen hadden.

Mvg, Johan
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Net even met me moeder een collage gemaakt van oud en nieuw materiaal.
Ik zal er een foto van maken!! :D

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Marklin-Tim
gast

Re: back to the 90's
Super mooie foto`s komen er elke keer weer op.

Ik ga ze nu elke keer wel verder kijken!!!
Re: back to the 90's
Hoi,

nou Johan en Antal ik wacht met spanning wat er gaat komen  8)

Groetjes,

Aad
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
@ Johan: Dat is leuk inderdaad, dat geeft nog meer variatie :-)

Het moge duidelijk zijn dat Naarden-Bussum mijn thuisbasis was, en dat alleen daar al meer dan genoeg leuks voorbij kwam (en nog steeds komt!).

De meeste andere dia's zijn genomen tijden een zomerse tienertoer :-P waarbij ik volgens een zorgvuldig geplande dienstregeling in vier dagen tijd zoveel mogelijk interessante stations aandeed. Dat betekende met de allereerste trein vertrekken en dan rond twaalf uur weer thuis met diverse volgeschoten rolletjes ;-)

Good old times...

@ Antal: ben benieuwd...

Martijn 8)

Re: back to the 90's
mhofman
gast

Re: back to the 90's
CiteerDat was 'm weer voor even, maar ik ga er zeker binnenkort nog een paar meer in laten scannen, dus: wordt vervolgd... Mr. Green
CiteerZit in de pen maar duurt even (scannen neemt erg veel tijd in beslag. Ik heb één dia van en die had ik al geselecteerd  Wink

Heren, wederom heel erg bedankt. Ik wacht weer met spanning af.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
By the way... het valt me eigenlijk nu pas op dat die Duitsers overdag zonder frontseinen reden. Is dat nog steeds zo? Ik denk dat er erg weinig mensen zijn die dat op hun modelbaan ook doen...
Re: back to the 90's
Marklin-Tim
gast

Re: back to the 90's
@Acido ik denk dat het ook ligt aan wat voorn machinist erop zat. sommige treinen hebben de frontseinen aan maar anderen denken nee dat hoeft niet.
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Ik heb wel meegemaakt vroeger dat als je in Duitsland langs de lijn stond dat de mcn het frontsein aan deed als hij je zag staan. Tegenwoordig rijden ze met licht op overdag.

Mvg, Johan.
Re: back to the 90's
HansKl
gast

Re: back to the 90's
Toendertijd was het nog niet verplicht in Duitsland om met licht aan te rijden.
Later is dat verplicht geworden.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Weer zo'n prachtige reeks foto's!
Wat mij nu erg opvalt is het verschil in vervuiling, een aantal vreselijk smerig en een aantal wat minder, dan een DE20 "kameel" (wat een prachtige loc!) die blinkend schoon mooi staat te wezen! :lol:
Dus dit kan dan op de modelbaan natuurlijk ook gewoon, geweatherde loc naast een splinternieuwe (schone) loc, alleen de combinaties met wagons moeten dan wel kloppen! (denk ik?)
Of kom je in het grootspoor ook wel combinatie schone loc met vuile wagons of andersom voor?

@Johan/Rolf.

Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 13 januari 2008, 00:01:06




Is dit dezelfde kraan, de NS "Utrecht"?
Het zou kunnen Utrecht-Amersfoort is maar een klein stukje! :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey,

Hier een foto van de colage (hoe je het ook schrijft) van eigen foto's van vroeger en van kaarten.
zie hier

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
@AlbertJan,

Nee het is niet dezelfde kraan.
Zie de raampjes boven en jou model heeft er geen raampjes.
Maar jou kraan blijft enorm mooi!!!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Martijn, hoe deed jij dat destijds, had je ook de beschikking over de tamtam? Of moets je het van geluk hebben.

Ik had de beschikking over een paar kontakten bij NS te Zwolle. Een brugwachter en een rangeerder. Daar kreeg ik regelmatig info van en zo kwam ik ook wel de werkplaats binnen. Als het urgent was werd ik gewoon op het werk gebeld. Ik werkte in 2 ploegendienst zodat ik afwisseld s'morgens of s'middags en  s'avonds wat kon doen. Ik heb er wat benzine verstookt dertijds om te fotograferen  :mrgreen:

Goed we gaan even dieselen als jullie het niet erg vinden  :P


De 2275 was de laatste 2200 in het bruin. Zwolle had de diesels in onderhoud zodat de 2275 toch regelmatig in het Zwolse te vinden was.


Motorwisseling voor de 2275 in de werkplaats te Zwolle. Op deze dia staat een datum van 4-11-88 (een zeer korte tijd heb ik datums bijgehouden)


2275 in de Wpl Zl voor periodiek onderhoud.


Omdat de Wpl ZL diesellokken in onderhoud had hadden goederentreinen richting Zwolle v.v. altijd veel lokken mee in opzending. S'nachts en s'morgens naar Zwolle en s'avonds vanuit Zwolle het land in. Rond 17:30 had je een goederentrein van Zwolle naar Amersfoort. Daar mochten 5 diesellokken voor, meer niet. Een half uur later was een facslag voor een lokkentrein. Als er dus meer dan 5 diesels gereed waren om het land in te gaan reed de lokkenslag, anders niet. Op deze dia twee 2200 en twee 2400 die gereedgemaakt worden voor de goederentrein.

Lokkenslag met drie 6400-en en twee 2200-en op de oprit naar de Ijsselbrug te Zwolle.


2246 met gesloten wagens bij doorkomst te Assel. Ik heb een verhaal gehoord dat dit de fietsentrein uit Deventer zou zijn. Fietsen van groepen vakantiegangers worden weggebracht na vakantie terug naar het westen des lands (ik weet niet of het waar is)


Drie maal 2200 voor een goederentrein van af Onnen tijdens een tussenstop op spoor 2 onder de kap van Zwolle rond 00:00 uur


2291 met de VAM te Apeldoorn (lente 1988)


Af en toe nam ik een snipperdag en flipperde bij Rotterdam de havens in. Hier de 4800 tons erts-trein met 4x 2200 er voor via de havenlijn richting Kijfhoek.


Vanaf Kijfhoek reed de 4800 tonner met 1600 en twee 2200-en als hulpdiesels naar Venlo. Hier bij vertrek vanuit Kijkfhoef geven de 2200 hulp aan de 1606.
In de begin periode van de 4800 tonner waren er platte twee-assers verzwaard met railstaven als koppelwagens (zie foto) Die werden al snel vervangen omdat ze te licht bleken te zijn (zie foto met 4x 2200)


2200 met Malenstein Hupac uit Ede bij aankomst te Emmerich.


Van een nieuwe lokserie is er altijd één lok die aan een zgn typebeproeving onderworpen wordt. Voor de 6400 serie was de 6404 aangewezen voor deze klus. Vanuit Zwolle werden diverse testritten gereden.
Let even op hier is de 6404 nog zo als hij afgeleverd werd, dus zonder spoilers aan de neus.


Ik heb toch gezegd dat ik altijd een techneut ben geweest  :mrgreen:
Meet apparatuur in de cabine van de 6404 t.b.v. de typebeproeving.


Het CTO meetrijtuig had een zo druk programma dat de typeberoeving niet ingepland kom worden. Daarvoor werd een ex Benelux stuurstandrijtuig omgebouwd tot een MW meetrijtuig.

Mvg, Johan

Re: back to the 90's
Ha Johan,

bedankt maar weer voor de mooie foto's
Zeker de Hupac Malenstein  :D

Ik heb j een PB gestuurd omtrent die foto

Groetjes,

Aad
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Johan,

Erg gafe foto's weer!!!
De hupac foto is inderdaad erg leuk! (komt ook omdat ik er nog weleens een ga om even lekker te kijken)
Super bedankt weer dit is heerlijk genieten van heel wat spectaculaire foto's!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: back to the 90's
Wauw had eventje dit draadje niet gevolg, want een geweldige foto's zeg. Super... doe er nog maar een paar  8)
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: kippenlijntje op zondag 13 januari 2008, 19:52:57
Heey Johan,

Erg gafe foto's weer!!!

Hier kan ik niet tegenop. Nogmaals Johan en Martijn: geweldig!!! Ik staak (voorlopig) mijn pogingen...
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Hans Biere op zondag 13 januari 2008, 19:59:38
Hier kan ik niet tegenop. Nogmaals Johan en Martijn: geweldig!!! Ik staak (voorlopig) mijn pogingen...
Nee Hans, dat moet je niet doen :(. We zijn ook benieuwd naar jouw collectie :P.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Johan, als echte dieselfreak kan ik deze bijdragen bijzonder waarderen :mrgreen:

Enne... ik ben ondertussen de volgende lichting te scannen dia's aan het uitzoeken... pomtiedom... daar komen ook weer leuke dingen uit :-)

@ Brigitte: ik dacht dat jij die groene en blauwe Duitsers wel leuk zou vinden ;-)

Martijn
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
En ik ben van '91 :cry:
Het mooiste heb ik gemist :x