Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

"Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III

Gestart door basjuh1981 zaterdag 11 augustus 2018, 20:12:21

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Wim heeft een erg fotogenieke baan Bas, en in combinatie met jou rollende materiaal  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 08 augustus 2024, 17:54:48Maar rijdt er nu ook wel eens wat op die baan?
Oh jawel hoor. Het is alleen wat lastig op de foto te zetten ;)
Bas,

Als je nog een keer die overgangs bielzen gebruikt.
Dubbelzijdige printplaat gebruiken.
Dan kun je de puko,s aan de onderkant er zo tegenaan solderen.

Mvg,Robin
Dank voor de tip :thumbup:

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Zo! Wauw!  :cool:  Die Kuba Imperial wagon is geweldig mooi geweatherd  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Forum Moderator

Prachtige omgeving om deze trein zo op de foto te krijgen, bij de tweede foto zit er een mooie dieptewerking in  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 22 september 2024, 11:32:15Die Kuba Imperial wagon is geweldig mooi geweatherd  :thumbup:  :thumbup:
Die had ik al eens eerder vervuild, maar ik wilde iets anders proberen. Dus schoongemaakt - voor zover dat gaat, fabrieksnieuw wordt het nooit meer - op nieuw vervuild.

Ik heb nog meer plaatjes van deze wagon op deze pagina.

Fantasietjes op de baan

Ik vind ze allemaal mooi geweathered, ook de Loc. Alles zelf gedaan?
Jaa, dat was weer een hele fraaie fotoserie van Wim, met Bas zijn materieel.

Weet niet of "deeplinken" gaat, eens even proberen, overzichtje van Wim zijn zijn fotoshoots met het materieel van Bas:
(elk plaatje klikbaar voor de hele serie)

Groeten,
Jelmer
Fraaie beelden

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Weer mooie plaatjes.

groet
Harald

Prachtige foto's  :thumbup:
Dank voor het delen!

Groeten,

Erik.
Citaat van: wimpietje op maandag 23 september 2024, 08:06:11Alles zelf gedaan?
Ja, alles is zelf gedaan :)

Citaat van: Jelmer op maandag 23 september 2024, 11:26:55overzichtje van Wim zijn zijn fotoshoots met het materieel van Bas:
Een mooi overzicht Jelmer :thumbup:

doe maar een treintje

dit is gewoon genieten  :thumbup:

gr. Ruud
Weer van die prachtige foto's in een meesterlijk decor. Super!

Als het maar Zwitsers is.

Prachtig om je mooie materiaal op deze schitterende baan te zien Bas. :thumbup:
Maar hoe gaat het ondertussen met voortgang van jouw baan ?

Groet Michel
Forum Moderator

Prachtige foto's  :thumbup:

Dank voor het delen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Voor zulke mooie foto's zit men op dit forum, toch....

Luc

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hahah, Leuk Luc, Die prachtig mooie foto's komen van dat andere forum, Beneluxnogwat.  >:-D

Oooh, nu heb ik het verklapt, sorry hoor. :P
 @citaat
Maar nu staan ze hier net zoals vele andere leuke foto's. Dus allen hierheen  :P

doe maar een treintje

niet allemaal hoor, anders wordt het hier te druk :D
Citaat van: h0_miessie op maandag 23 september 2024, 17:18:16Maar hoe gaat het ondertussen met voortgang van jouw baan ?
Dat staat op een laag pitje. Mede door drukte met werk. Daarnaast moet ik nog hout bestellen. Ik hoop ergens oktober/november weer wat aan de baan te kunnen doen. Wordt trouwens ook wel weer eens tijd ;)

Ik ben al wel bezig met het vervuilen/verouderen van een stoomloc (BR 18.5). Als deze klaar is, zal ik een fotoserie maken.

Citaat van: Lobomotion69 op maandag 23 september 2024, 17:37:44Die prachtig mooie foto's komen van dat andere forum, Beneluxnogwat.  >:-D
Dat zijn niet de enige foto's die daar vandaan komen ;)

Citaat van: Degeluidsman op maandag 23 september 2024, 17:21:25Prachtige foto's  :thumbup:

Dank voor het delen.
Dit soort overzichten kun je wel aan Jelmer over laten :)
Zoals hierboven geschreven ben ik op dit moment bezig met het verweren/verouderen van een BR 18.5. Eerst een klein onderzoekje naar het grote voorbeeld. Eisenbahnstiftung is daar een mooie bron voor. Je kan daar heel gemakkelijk op Baureihe zoeken. Deze loc heeft niet veel foto's in kleur, echter de foto's die er in kleur zijn geven een goed beeld.

18 516 (Bw Lindau) vor E 690 nach Kempten in Augsburg Hbf. (22.09.1957) Foto: Manfred van Kampen

18 508 fährt mit E 690 nach Kempten aus dem Augsburger Hauptbahnhof. (1959) Foto: Bardula

Vom 17.03.1955 bis 20.05.1967 war 18 505 für die Lokversuchsanstalt in Minden tätig. Im Jahr 1960 wurde die Lok anläßlich der 125-Jahr-Feier der deutschen Eisenbahnen vorübergehend mit dem Tender der 18 483 gekuppelt, in Länderbahnfarben lackiert, ohne Windleitbleche und mit der (falschen) bayerischen Betriebsnummer 3642 ausgerüstet (vgl. Bild-Nrn. 13195, 19145 und 20743). Noch vor ihrer Ausmusterung wurde die Lok Anfang 1969 in das stillgelegte Bw Treuchtlingen überführt und von dort nach Neuenmarkt-Wirsberg verbracht. 1972 wurde die Lok als Leihgabe der DB zusammen mit den Lokomotiven 23 105 und 45 010 an die DGEG übergeben. (06.06.1968) Foto: Will A. Reed

Die 1924 bei Maffei gebaute 18 505 (urspr. "Bayern 3706") überlebte ihre Schwesterloks durch den Einsatz beim Lok-Versuchsamt der DB in Minden, wo sie erst im Mai 1967 ausgemustert wurde. Heute ist sie als Exponat der DGEG in Neustadt/Weinstr. hinterstellt. (26.04.1968) Foto: Wolfgang Bügel

Zo zag de BR 18.5 (18 537) er uit:

BR 18 537 | Märklin 39030_02 by Basjuh1981, on Flickr

En dit is na een behandeling.

Eerst heb ik de zwarte bovenbouw gespoten (airbrush) met een mix van Burned Black en Dust Type I. Daarna nog een laag van de mix Worn Black, Burned Black en Dust Type I. Het onderstel is gespoten met een mix van Rust Light Shadow 1 en Rust Light Shadow 2. De verf is van LifeColor.

Na droging nog een laag matte, blanke lak er op gespoten ter bescherming van de verflaag.

Het onderstel is vervolgens behandeld met Track Wash. Je kan die van Mig of AK gebruiken. Ik heb hier gekozen voor de Mig-versie. De BR 95 hierboven is gedaan met AK. Na drie kwartier tot een uur drogen kan de Track Wash een beetje "opgeruimd" worden. Hier gebruik ik Thinner for Washing van Mig voor.

Vraagje:
Op het model heb je net boven de voetplaat een brede strook 'roest, vuil, whatever' gespoten wat de wielen daar opgeworpen zouden kunnen hebben. Dat is aannemelijk te maken. Echter op de bijgaande foto's is daar niets van te zien. Hoe ben je op dat idee gekomen?
Ik vind deze lok wat betreft veroudering ook niet lijken op de foto's van de echte loks, zoals Henk al noemt, die rare oranje (roest?) streep onderaan de ketel en de egale grijskleur over de lok zie ik niet bij de echte loks. De vervuiling op de spaakwielen heb je dan weer niet toegepast.
De loc is nog niet klaar. De ketel en tender krijgen nog lagen met wash. Dat zal de roest op de ketel doen verminderen. Kalkafzetting moet ook nog gezet worden.

Dat is ook de reden dat de loc nog in z'n bed ligt op keukenrolpapier. Als de loc klaar is maak ik fatsoenlijke foto's op het spoor.
Gisteravond de bovenkant van de loc in de Track Wash gezet. Na drie kwartier verdund met Thinner for Washes.

Volgende stap is kalkaanslag en de gehele bovenkant voorzien van een verdunde NATO camo wash.
Wat kalksporen toegevoegd. Het lijkt misschien wat heftig. Maar als de NATO camo wash er overheen is geweest, wordt het subtieler.

Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 24 september 2024, 20:07:01

18 516 (Bw Lindau) vor E 690 nach Kempten in Augsburg Hbf. (22.09.1957) Foto: Manfred van Kampen

18 508 fährt mit E 690 nach Kempten aus dem Augsburger Hauptbahnhof. (1959) Foto: Bardula

Hier twee foto's van de E 690. Ik was benieuwd waar deze trein uit bestond. Deze site heb ik al een paar jaar in mijn favorieten staan. Het blijkt om de trein "E 690 Kempten - Lindau 1962" te gaan.

Dit zou de samenstelling moeten zijn:

• DB BR 18.6  Fleischmann
  • Pw4y Gepackwagen Piko 53170
  • AB4yswe 1/2 Klasse Liliput 328793
  • B4ywe 2 Klasse Liliput 328681, Roco 44546

Volgens de foto's mag het ook een een BR 18.5 zijn. Eigenlijk is er weinig verschil tussen de 18.5 en 18.6. Tussen 1953 en 1956 kregen een aantal locs van de serie 18.5 een nieuwe ketel en werden in de serie 18.6 geplaatst. De resterende locs van de serie 18.5 werden uiteindelijk gesloopt - op een paar na.
Terug naar de 18 537. Nog even een plaatje hoe het was...

BR 18 537 | Märklin 39030_02 by Basjuh1981, on Flickr

...en hoe het geworden is.

BR 18 537 | Märklin 39030_03 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_04 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_05 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_06 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_07 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_08 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_09 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_10 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_11 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_12 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_13 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_14 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_15 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_16 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_17 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_18 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_19 by Basjuh1981, on Flickr

BR 18 537 | Märklin 39030_20 by Basjuh1981, on Flickr

Nadat de kalksporen zijn toegevoegd met Salt Streaks van AK heb ik nog een laag NATO cameo wash over het bovenste deel gekwast. Mocht het te dik zijn, kun je altijd nog met Thinner for Washes (Mig) - binnen een uur - de wash er "afhalen". Daarna nog wat details zoals slangen aanbrengen.

Als het maar Zwitsers is.

Prachtig Bas heel knap gedaan. :thumbup:
Ik durf het niet te doen met mijn moderne materiaal jij durft het wel daarom mijn complimenten met dit mooie resultaat.

Groet Michel

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi verweerd Bas, maar tegelijkertijd vind ik de locs op de voorbeeldfoto's in vergelijking tot jouw loc meer zwart en minder grijs. Desalniettemin toch een mooi resultaat :thumbup: .
Die foto's gebruik ter inspiratie. Trouwens, de eerste inspiratiefoto is de loc behoorlijk grijs. Lichter dan die van mij :)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat is waar, Bas. Wellicht speelt ook mijn eigen persoonlijke voorkeur mee, wat zwarter vind ik mooier.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Je moet maar durven op zo'n mooie lok.
Maar mooi is ie geworden.

Henk
Dat is een mooi kunststukje van verweren. Is mooi geworden Bas.

Parbleu, pottedikkie hee, die lok is vies! Het personeel wat daarop rijdt mag wel een uitbrander krijgen en een weekend strafdienst. Boennuh!! Dat ze met zo een vervuild monster durch die Gegend danpfen dürfen.  B)
Je hebt flink je best gedaan, iets te flink naar mijn smaak.
Hoi Bas, over smaak valt niet te twisten!  Ik vind het erg mooi geworden!!! Gr. Peter
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 30 september 2024, 02:43:10Parbleu, pottedikkie hee, die lok is vies! Het personeel wat daarop rijdt mag wel een uitbrander krijgen en een weekend strafdienst. Boennuh!! Dat ze met zo een vervuild monster durch die Gegend danpfen dürfen.  B)
De loc gaat over een paar maanden  uit de dienst gehaald worden. Dan is schoonmaken niet zo belangrijk meer.
Ik vind het knap gedaan en met een mooi resultaat. Gaandeweg het proces leek het veel te heftig maar is goed uitgekomen. Ik weifel nog steeds: locs verouderen of niet, of maar een heel klein beetje.....

Groet, Arie

Fantasietjes op de baan

Ferm gedaan Bas, wie niet waagt.... compliment hoor  :thumbup:

Dag Bas.

Het ziet er geloofwaardig realistisch uit :thumbup:
Toch zou ik mij er niet aan wagen ... :roll:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

TOP gedaan Bas, je moet het maar durven  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: basjuh1981 op maandag 30 september 2024, 21:13:05Ik moet alleen nog de E 10.12 vervuilen. Dan ben ik door mijn loc voorraad heen.

Eerst maar eens wat vooronderzoek doen :)

De serie E 10.12. Voornamelijk gebruikt voor de Rheingold en Rheinpfeil. Voordat de serie E 10.12 ingezet werd, zijn er reguliere E 10's gebruikt. Die locs werden aangepast - de overbrengingen alsook de draaistellen. Uiteraard werd ook de kleurstelling aangepast en ze kregen een voorloop één toegevoegd aan het bedrijfsnummer (E 10 239 - 244, werd E 10 1239 - 1244). Bij aflevering van de definitieve locs, werden deze locs weer teruggezet in de serie E 10.

En natuurlijk voor foto's op Eisenbahnstiftung struinen. :)

Een reguliere E 10 als Rheingoldloc:

Die seit April 1962 zum Bw Heidelberg gehörende "provisorische Rheingoldlok" E 10 1242 vor einem Schnellzug in Frankfurt Hbf. (04.05.1962) Foto: Walter Hollnagel

Wat foto's ter inspiratie:

E 10 1312 ist mit einem Schnellzug aus Dortmund in Frankfurt Hbf eingetroffen. (10.04.1966) Foto: Steve Zabel

E 10 1268 vom Bw Heidelberg wartet mit F 9 "Rheingold" nach Amsterdam über Mannheim - Mainz - Köln - Duisburg - Arnheim - Utrecht / Hoek van Holland auf Abfahrt in Basel SBB. (1963) Foto: Joachim Claus

Halt eines F-Zuges mit der Heidelberger E 10 1269 im Bahnhof Baden-Oos auf der Rheintalbahn. Die kobaltblau/beige Lackierung besaß die Lok seit ihrer Anlieferung am 14.03.1963, im September 1965 wurde sie in die rot/beige TEE-Farbe umlackiert. (03.1965) Foto: Dr. Hans-Jürgen Vorsteher

E 10 1265 vom Bw Heidelberg hat in Frankfurt/M Hbf den F 21 "Rheinpfeil" nach Dortmund übernommen. (1964) Foto: Gerhard Röder

En wat foto's van de rijtuigen. Die heb ik ook en die moeten ook vies gemaakt worden:

Blick auf den ausfahrenden F 22 "Rheinpfeil" mit E 10 1310 in Frankfurt Hbf. (1964) Foto: Joachim Claus

E 10 1266 verlässt mit dem TEE 21 "Rheinpfeil" nach Dortmund den Münchener Hauptbahnhof. (18.09.1965) Foto: H.D. Kremer

E 10 1310 (Bw Nürnberg Hbf) vor F 22 "Rheinpfeil" in Frankfurt Hauptbahnhof. (1964) Foto: Joachim Claus

Hier de loc nieuw uit de doos:

zonder fantasie ook geen creativiteit

Mooie e-loks "die Bügelfalte".
Ik moet zeggen dat ik de eenheidslocomotieven sowieso mooi vind. De Bügelfalte zijn gracieuzer.

Trouwens, reguliere E 10's kregen vanaf 1964 ook deze vorm - vanaf E 10 288 (BR E 10.3). De overbrenging en draaistellen waren anders dan de E 10's van de Rheingold en Rheinpfeil.
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 01 oktober 2024, 21:36:27De serie E 10.12. [...]

Hier de loc nieuw uit de doos:

Het onderstel heeft een laag NATO Black (XF-69 - Tamiya) gekregen. Op de bovenbouw heb ik rond ramen, deuren en het rooster Wash for German Vehicles in Dark Yellow (AK 300) aangebracht. Na 10 minuten met Mig Thinner for Wash de wash een beetje opgeruimd.

Hierna het onderstel en het blauwe deel van de carrosserie voorzien van stofaanslag met Light Sienna (73.104) en Light Yellow Ochre (73.102) pigmentpoeders van Vallejo.
Het onderstel en de blauwe band met Light Sienna.

En met Light Yellow Ochre.

Dat is heel fraai geworden!!, Bas. Schitterend en heel realistisch. Gr Peter
En dan ben ik nog niet eens klaar! :)