Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

Wico's Thunderstruck Alley ... Old Mc Donalds farm

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

Re: Wico's Thunderstruck Alley ... big boy & friends
Mocht je ooit interesse hebben in MTH's Triplex, geschikt voor M, dan geef maar een seintje ;-). Misschien doe ik 'm wel ooit weg...

US rail .. what else?

Wim,

Ook ik heb (in spiraal en schaduwstations) R2 liggen. Het zou moeten kunnen, maar we gaan het zien. Al moet je nog even geduld hebben, want eerst moet de baan nog worden aangepast.

William,

Het is wel een heel fraai model! Zonde om weg te doen toch ;). Vraagje: heb je hem zelf omgebouwd van DC naar AC?

Groeten,
Wico
 :reactie: Ergens heb je gelijk, Wico! Maar ja, als de focus op Epoche 1 ligt, is dit een beetje een buitenbeentje...
Wico, die wagensets zullen perfect passen bij de nieuweling maar ook bij de 4 gepresenteerde locs. Ik kan met mijn Duits thema Epoque III en IV er geen plaats aan geven maar die Amerikaanse stoomlocs hebben iets speciaals dat de Duitsers niet hadden. Maar goed ik blijf bij mijn thema en dat is nog lang niet klaar. De foto's die je post zijn schitterend en laten veel details zien. Zo hebben wij het graag. En nu maar wachten op de eerste rit van de Big Boy op jouw baan.

Luc

Märklin fahren-ärger sparen

Zoooo Wico,

Ook al meteen een indrukwekkende verzameling imposante Stomers verzameld  B)
En de oranje rijtuigen mogen er ook zijn  :thumbup:
Persoonlijk vind ik de Amerikaanse diesels het mooiste en van die met stoom de Shays en Heislers.

Naar de foto's van het ontmantelde stationsgebied heb ik het langst gekeken  :)

Grtz Tony

US rail .. what else?

@ Luc,

Zo'n Amerikaanse stoomlocomotief is inderdaad toch wel andere koek. Door hun formaat al indrukwekkend, maar ook de vele details zijn minstens zo interessant. En Märklin heeft er wel heel fraaie modellen van gemaakt!

@ Tony,

Ik ben begonnen met een moderne diesel in dubbeltractie, maar een paar van die imposante stoomlocs mochten eigenlijk ook niet ontbreken. En als ze dan spontaan op je pad komen is het heel moeilijk om nee te zeggen :D.

Het ontmantelde stationsgebied heeft de laatste weken weinig aandacht gekregen. De prioriteiten lagen elders. Niet erg want ik moet nog een tijdje vooruit met de realisatie van alle plannen ;).

Groeten,
Wico 
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 16 september 2026, 09:14:37Mocht je ooit interesse hebben in MTH's Triplex, geschikt voor M, dan geef maar een seintje ;-). Misschien doe ik 'm wel ooit weg...

gelukkig werkt die van jouw nog
heb er hier 2 die het niet meer doen
maar ook een paar MTH treinen die het wel doen
als ze het doen zijn het altijd mooie treinen
maar ze staan er helaas bekend om dat ze de geest geven
 :reactie: Nou... Is al een tijdje geleden dat ze haar benen mocht strekken...
Re: Wico's Thunderstruck Alley ... hop hop hopper

US rail .. what else?

En opnieuw mag de UP Mikado opdraven voor een rol in het volgende filmpje. Ik had van Michel diverse (gecombineerde) sets met hopper cars overgenomen. En per ongeluk ook nog een zelfde set dubbel gekocht 8o. Het resultaat is een aardige en veelkleurige lengte aan wagons achter de loc. Kijk en geniet zou ik zeggen :).

Groeten,
Wico

Als het maar Zwitsers is.

Wat een schitterende lange kleurrijke sleep Wico. :favorite:
Meestal ben ik niet zo van het motorgeluid aan maar bij deze stomer klinkt het heel rustgevend. :thumbup:

Geniet maar lekker van het rijplezier van deze lange sleep.

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Het was weer genieten Wico, net al een heerlijke film bekeken en nu trakteer jij ons ook nog op een super filmpje   :thumbup: :thumbup:
Ik telde even snel 21 wagons aan de haak, daar wordt je toch blij van  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

doe maar een treintje

normaliter ben ik niet zo snel jaloers maar nu wel........ :P
Jullie hebben onderling een geweldige ruiling gedaan! Beide winnaar in dit verhaal.
Wat een geweldige sleep is dit! Echt fantastisch om te bekijken. Is je schaduwstation groot genoeg voor zo een sleep te stockeren?

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Ik moet nog wel wennen aan het beeld maar genoten van het filmpje.
Zo'n lang lint is wel genieten natuurlijk en het zal best wel goed komen met het landschap, daar ben ik niet bang voor.

Er valt zeker nog veel te doen maar ja, daar heb jezelf voor gekozen natuurlijk en ik begrijp dat je daar ook naar uitkijkt om het aan te pakken.
Scenery is zeker jouw ding en we gaan het beleven als je straks helemaal los gaat.

Ik zeg maar zo, no guts no glory, no Train no story  :-)

US rail .. what else?

@ Michel,

Bij de stoomlocs vind ik het geluid wel leuk (zolang er maar één loc rond tuft).

@ Peter,

Eerlijk gezegd had ik ze nog niet geteld, maar het klopt! Het moet een beetje in verhouding tot de baan blijven, maar de extra lange US slepen zijn wel leuk om samen te stellen.

@ Ruud,

Niet jaloers worden, ook jij kunt je baan gewoon afbreken en een nieuw thema kiezen O:-D.

@ Kenny,

Zonder meer een goede onderlinge ruil, allebei blij :D. Deze trein is ongeveer 3.65 meter lang, de langste opstelsporen in het schaduwstation zijn 4.25 meter dus dat gaat lukken!

@ Tom,

We zullen het maar een hybride beeld noemen, niet ideaal maar het is wat het is. Dat gaat in de toekomst allemaal goedkomen. Voorlopig kan ik weer lekker bouwen en met de scenery aan de slag!

Groeten,
Wico
Citaat van: Wico op zondag 20 september 2026, 14:20:48En per ongeluk ook nog een zelfde set dubbel gekocht 8o.
:o) Et zal de leeftijd wel wezen of zo. :P
Maar het maakt eigenlijk toch niks uit, hoe meer karretjes hoe mooier en langer de slepen zijn. B)
En de Mikado tuft er mooi mee rond, leuk filmpje. :thumbup:

US rail .. what else?

Dirk-Jan,

Meer een kwestie van hebbe hebbe hebbe denk ik :D. Maar je hebt gelijk, het maakt het geheel alleen maar mooier!

Groeten,
Wico

Hoi Wico,

De Amerikaanse Spoorzaken worden hier meteen groots aangepakt.
Van bescheiden beginsleepjes is geen sprake; het is direct groots en meeslepend  :-)

Het is voor mij als vaste volger wel nog even wennen, om het Zwitserlevennatuurlandschap als SmokeyMountans te zien, maar dat komt met de tijd vanzelf.

Grtz Tony (Montana  B))
Citaat van: Tony op maandag 21 september 2026, 01:34:41Het is voor mij als vaste volger wel nog even wennen, om het Zwitserlevennatuurlandschap als SmokeyMountans te zien, maar dat komt met de tijd vanzelf.
Ik volg je wel hier. Ergens voelt het voor mij ook niet 100%...
Het landschap lijkt mij iets te groen om Amerikaans te zijn, maar ja: wie ben ik.  ;-)

US rail .. what else?

@ Tony,

Mooi verwoord: "groots en meeslepend". Dat is toch het beeld wat je met die Amerikanen wilt opwekken. En ja het landschap is voorlopig nog Zwitsers, die make-over staat voor de komende jaren op de rol.

Ik zal binnenkort wel weer eens een Zwitsers filmpje maken, om het oude goede gevoel weer terug te halen :).

@ Herman,

Zoals gezegd moet het landschap nog aangepakt gaan worden, zodat het meer Smokey Mountains wordt. De eerste stap is echter het voormalig stationsgebied aanpakken, waar Thunderstruck City moet komen.

Groeten,
Wico
Ik kan alleen maar herhalen at hiervoor al is geschreven, het is een prachtige lange gevarieerde sleep die door een mooie loc door het Zwitserse landschap wordt getrokken. Ik ben benieuwd hoe jij dat gaat omtoveren tot een meer Amerikaans landschap. Ik ben ervan overtuigd dat dit helemaal goed komt met jouw skills.

Luc

US rail .. what else?

Luc,

Ik ben blij met het in mij gestelde vertrouwen :). Ik ga in elk geval weer mijn best doen om er wat moois van te maken!

Groeten,
Wico

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Hoi Wico,

Ben je even op vakantie en dan vliege4n de stoomloks je om de oren.
Zelf ben ik niet zo van de stoomloks maar die Amerikaanse modellen mogen er wezen.

Nu heb ik zelf ook een klein Amerikaans stoomlokje en die zou denk ik straks prachtig hoog op een zijlijntje bij je passen (maar verkopen die ik hem niet  ;) ):

En dan met de bijbehorende wagons:

KLIK: hout

Henk
Prachtig model zeg!

Ik had deze aandrijftechniek met die verticale cilinders en lange cardanas nog nooit eerder gezien. Ik heb even gegoogled en nu blijkt dat dit type loc is uitgevonden voor zwaar werk op steile bosbouwlijnen. In het echt kon hij hellingen aan van 9%.

@Wico ga je ook een dennebos met houtzagerij opnemen in je baanplan voor soort unieke locs?

US rail .. what else?

@ Henk,

Het grappige is dat dit model door zijn bijzondere aandrijving mij triggerde om eens na te denken over een Amerikaans thema als vervolg op mijn Zwitserse avonturen. Daarna heb ik me toch vooral gefocust op materieel van Union Pacific, maar wie weet in de toekomst ...

Roger,

Het is wel een idee dat ik in gedachten heb/houd, maar op dit moment zie ik nog niet waar dat te realiseren (tenzij ik de steengroeve/betoncentrale opoffer 8o).

Groeten,
Wico

Wico,

:reactie:

Goed idee van Rosbrik.

Citaat van: Trainhenk op maandag 21 september 2026, 21:55:43Nu heb ik zelf ook een klein Amerikaans stoomlokje en die zou denk ik straks prachtig hoog op een zijlijntje bij je passen (maar verkopen die ik hem niet  ;) ):
Dat bedoelde ik hiermee ook te zeggen.

Henk
Re: Wico's Thunderstruck Alley ... Old Mc Donalds farm

US rail .. what else?

Nu de donkere avonden weer wat langer worden, kan ik aan de slag met de diverse pakketten die klaar liggen. Als eerste het Old Mc Donalds farmhouse aangepakt. Een merkloos product via AliExpress gekocht, wat grof maar het valt me niet tegen. Maar Old Mac Donald is wel met zijn tijd meegegaan, dus ook wat moderne bedrijfsgebouwen voor opslag etc. Deze zijn van Walthers Cornerstone, die doen helaas weinig aan kleur en detaillering. Maar voor een paar functionele opstallen is dat geen bezwaar.

Het geheel na het in elkaar zetten, nog maagdelijk plastic.

20260929_101419a.jpg

En na behandeling met AK potloden en verf ziet dat er dan zo uit.

20260930_113531a.jpg

Op de boerderij wat meer kleur en veroudering toegepast.

20260930_103636a.jpg

Groeten,
Wico

Dag Wico,

Geen slecht resultaat.

Ik zou alleen bij de boerderij de pilaren van de veranda nog wat meer kleur proberen te geven.
Steekt te schril af tegen de rest van het gebouw.
De hekjes kun je zo laten, die zijn net geschilderd.
Eventueel kun je straks er een schilderpreisertje tegen aan zetten.
Dan ontstaat daar geen discussie over.  :D  :D

Henk

US rail .. what else?

Henk,

Mooi dat jij precies de zaken benoemd die mij op de foto's ook opvallen. Zelfs jouw excuus voor de (te) witte hekjes had ik ook al bedacht :). Maar die schilder is wel een idee om te onthouden!

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Was hier ook geen liedje van  ;)

Je bent weer goed op dreef Wico  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Toch weer knap, wat je daar in mekaar hebt gebokst... ;-)  :thumbup:

Ik ben nieuwsgierig hoe die op je baan gaan floreren, maar no pressure! Ik wacht geduldig af... ;-)

Als het maar Zwitsers is.

Het Amerikaanse scenery gebeuren gaat beginnen Wico. :thumbup:
Wat al een beetje kleur al niet kan doen aan het geheel fleurt meteen de boel op. :thumbup:  :thumbup:
Net als Herman wacht ik rustig af hoe dit op de baan komt te staan en waar maar jouw kennende gaat dat zeker goed komen.

Groet Michel

US rail .. what else?

@ Peter,

Daar is zeker een liedje van, en als dat één keer in je hoofd zit, dan raak je het niet meer kwijt 8o. Probeer maar eens ...

@ Herman,

Een kwestie van braaf de bouwinstructie volgen. En dan wat verf en verouderen voor een realistischer resultaat.

@ Michel,

Ik heb even een proefopstelling gemaakt, maar die vraagt nog heel veel fantasie voor het eindresultaat.

20261001_085715.jpg

Maar ChatGPT helpt ons dan al een eind op weg in de goede richting :D.

ChatGPT Image 1 okt 2026, 09_08_53.jpg

Groeten,
Wico
Wico, je weet wat ze zeggen over John Deere?

Oh Heer, o Heer, geef mij een John Deere
Oh God, o God, rotding is al weer kapot.

>:-D

Waar een wil is, is een spoor

Het ziet er al best goed uit daar in Zeeland. Maar liggen die sporen niet een beetje ver uit elkaar?

US rail .. what else?

Adriaan,

Ja dat liggen ze, maar is een gevolg van het feit dat ik aansluit op bestaand spoor (voormalig stationsgebied). Moet ik in de toekomst dus een beetje camoufleren, maar mij stoort het niet.

Overigens liggen de sporen in de US daadwerkelijk wijder dan in Europa vanwege de omvang van het gebruikte materieel.

Groeten,
Wico
Waarom moeten sporen volgens jou op een bepaalde afstand van elkaar liggen? Je kunt prima een boog van 24430 leggen naast een boog van 24230.

US rail .. what else?

Cor,

Ik weet niet of je vraag voor Adriaan of voor mij bedoeld is. De vraag over de afstand tussen de sporen is in dit topic al eerder gesteld. De hart op hart afstand die Märklin hanteert in zijn C-rails geometrie is al niet conform de normen in de grote mensenwereld. Ik maak me er dus, zoals eerder al gezegd, niet druk om. Anderen blijkbaar wel O:-D.

Groeten,
Wico
Citaat van: Wico op donderdag 01 oktober 2026, 10:32:01Ik maak me er dus, zoals eerder al gezegd, niet druk om.
Prima toch. Jouw baan, jouw wereld.

Anders had je wel een ander railsysteem genomen.
 @citaat  @citaat Aan Adriaan.

En ben het met je eens, dat Märklin de werkelijkheid geweld aan doet met de hart-op-hart afstanden. Maar dat heeft alles te maken met de plug&Play-gedachte van de c-rail.

Waar een wil is, is een spoor

:reactie: Nee het maakt mij niet uit of het 5cm of 3cm is 5,4cm is, maar volgens mijn ogen klopt dit beeld niet meer helemaal. Er past bijna een huis tussen (lijkt mij) en dat is wel heel veel tussenruimte. Ik weet niet precies hoe de situatie is maar het viel mij op :)
Voor een gewoon dubbelspoor met niet-slanke wissels mogen de hart-op-hart afstanden ook wel dichter bij elkaar van mij, maar ja dat is nou eenmaal zo

Citaat van: Wico op donderdag 01 oktober 2026, 10:32:01Ik weet niet of je vraag voor Adriaan of voor mij bedoeld is. De vraag over de afstand tussen de sporen is in dit topic al eerder gesteld. De hart op hart afstand die Märklin hanteert in zijn C-rails geometrie is al niet conform de normen in de grote mensenwereld. Ik maak me er dus, zoals eerder al gezegd, niet druk om. Anderen blijkbaar wel O:-D.

En dan kom ik anzetten met mijn gewauwel over een schilder preisertje.  8o

Henk  >:-D  >:-D

US rail .. what else?

@ Bas,

Dat klopt helemaal, het blijft uiteindelijk altijd een fantasiewereld. En die vult iedereen op zijn eigen manier in.

@ Cor,

En ook dat klopt, er zijn andere oplossingen die dichter bij de werkelijkheid komen. Maar de C-rails werkt voor mij prima.

@ Adriaan,

Op de foto lijkt het erger dan dan het is, straks met ballast erbij en wat dorre beplanting er tussen ziet het er al weer heel anders uit!

@ Henk,

Haha, allebei is prima hoor! Jullie houden mij lekker scherp en geven weer inspiratie om zaken beter en/of anders te doen. Dus blijf mij aub voeden met feedback, suggesties en tips.

En soms doe ik er ook nog wat mee :o).

Groeten,
Wico

Citaat van: Wico op donderdag 01 oktober 2026, 12:26:37En soms doe ik er ook nog wat mee :o).

Dat is je maar geraden ook!  :D  :D

Henk
Citaat van: Wico op donderdag 01 oktober 2026, 09:26:10Maar ChatGPT helpt ons dan al een eind op weg in de goede richting :D.
:roll: Dat kan je wel stellen inderdaad, dat ziet er heel mooi en geloofwaardig uit.
 :o) Dus dan misschien maar wat rotsen op je schuine plafond schilderen om ook een beetje dat plaatje te krijgen.
Best nog een gedoe zo'n Amerikaanse baan bouwen. :P

US rail .. what else?

Dirk-Jan,

Ach ik ben met iets minder ook al tevreden, maar als inspiratiebron helpen dit soort fraaie plaatjes wel!

Groeten,
Wico

Old Mac woont in AI wel erg stereotiep  :-)

Wat ik trouwens in mijn vorige bijdrage eigenlijk bedoelde, is dat je in de States bijna alle landschappen die er bestaan wel aan kunt treffen en zeker ook dat van jouw baan.
Alleen is dat al een aantal jaren voor ons "Zwitserland" geweest en moeten we dus omdenken.
De Amisfeer zal vooral van typische gebouwen en alle voertuigen moeten komen, maar daarmee stamp ik een open deur open.

Is een heerlijke puzzel om te leggen, Wico !

Grtz Tony

US rail .. what else?

Tony,

Je hebt helemaal gelijk, mijn bestaande baan met andere gebouwen en voertuigen zou ook prima voor een USA landschap door kunnen gaan. Maar ja ,waar ligt dan voor mij de uitdaging de komende jaren? Dus pak ik het wat rigoureuzer aan en verbouw zowel het spoor en krijgt de natuur een volledige make-over. Tegelijk kan ik wat suggesties voor verbetering van mijn huidige baan dan ook gelijk meenemen!

Sommigen vinden dat zonde van alle tijd en energie die ik in de bouw van de Zwitserse baan heb gestoken, maar voor mij betekent het een nieuwe uitdaging en nieuwe energie!

Ondertussen groeit hier het aantal typisch Amerikaanse gebouwen en voertuigen en vandaag kwam nog een pakketje binnen met de basisbehoeften voor de nieuwe landschapsbouw.

20261003_151538a.jpg

Groeten,
Wico
Als ik aan beiden denk:
Zwitserland: bergen en groene valleien, bij wijze van spreken dicht bij en op elkaar gestapeld...

USA: ook bergen, maar eerder dorre landschappen, met ongelooflijk veel ruimte tussen beiden in.

Maar dat is dan weer mijn allerindividueelste expressie van mijn allerindividueelste emotie

US rail .. what else?

Herman,

Het wordt nog een uitdaging om de uitgestrektheid van het USA landschap te vertalen naar mijn baantje ;). Maar er borrelen genoeg ideeën in mijn hoofd om het karakter van sommige typische US landschappen vorm te geven.

Vrij vertaald: Colorado Plateau meets Rocky Mountains :).

Groeten,
Wico