Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Wico's Donnerwetter Alm ... zomers intermezzo

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

Re: Wico's Donnerwetter Alm ... vectron varianten

Swiss rail .. what else?

Tony,

Ik moest even terugzoeken, maar hier vind je het antwoord op je vraag.

De locs met tweebenige panto moet ik nog gaan doen, maar het principe is hetzelfde.

Groeten,
Wico

Märklin fahren-ärger sparen

Nou Wico,

Jij weet onderhand dondersgoed, hoe je je baan in beeld moet brengen  :thumbup:
En "room for a pony" genoeg, want je lange slepen hebben alle ruimte om van niks naar nergens te gaan.
Smulfactor 12  :P

Mij lijkt, dat je met een gebogen (evt. geverfd) ijzerdraadje de panto's ook zou kunnen fixeren.

Grtz Tony

Swiss rail .. what else?

Tony,

Al doende leert men, al wordt het moeilijk om steeds weer een nieuwe invalshoek te vinden ;). Maar zolang ik er zelf ook plezier in blijf houden, zullen de videos regelmatig aangevuld worden!

Panto's met een ijzerdraadje kan natuurlijk ook. Heb dat zelf ook uitgeprobeerd, maar visdraad blijkt voor mij de beste (onzichtbare) oplossing.

Groeten,
Wico

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Wico.

Citaat van: Wico op zondag 14 juni 2026, 10:20:53Daar is tie dan, de eerste video met de pantografen omhoog :). Alle Vectrons zijn inmiddels voorzien van pantofixer of visdraad, dus die konden mooi opdraven om een lekker lange video te maken!

Zo, da's inderdaad een lange film!
Daar ben je wel even druk mee geweest  :thumbup:

Allemaal lange slepen, korte treintjes ken je niet  :wink:
Ik heb helaas ook nauwelijks personenvervoer gezien.
Trouwens zo'n Coöp-sleep blijkt in het echt ook
nagenoeg compleet maagdelijk wit te zijn!  :cool:
En de beelden van de waterval en het Holcim-terrein
waren toch ook welkome afwisselingen  :wink:
De bovenleiding heb niet continu op gelet
maar het viel op dat het niet opviel  :lol:
Op de pantografen heb wel gelet en dat
ziet er prima uit: je hebt die wasrekken
helemaal onder controle!  :mrgreen:   :thumbup:

Groeten,

Erik.

Swiss rail .. what else?

Erik,

Bedankt voor de suggesties voor een volgende film met personenvervoer en korte slepen :thumbup:. Zo houden we een beetje variatie in de beelden :).

Groeten,
Wico

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Citaat van: Tony op maandag 15 juni 2026, 12:38:33Mij lijkt, dat je met een gebogen (evt. geverfd) ijzerdraadje de panto's ook zou kunnen fixeren.

Het nadeel van een ijzerdraad lijkt mij dat dit nogal stug is tov visdraad.
Daarmee loop je m.i. het risico dat als je een bovenleidingmast hebt die net niet hoog genoeg is de pantograaf er toch achter blijft haken.
Met visdraad heb je het niet.
Daarnaast is visdraad meer "onzichtbaar" dan ijzerdraad lijkt mij.

Henk

Als het maar Zwitsers is.

Even of topic :offtopic:

Ik kreeg soms mail van notificaties zoals bij Henk zijn bericht na 5 minuten weer mail dat er een bericht door Henk geplaatst is maar er is geen bericht geplaatst ja 5 minuten eerder.

Hebben meer forumleden hier last van dat ze soms na 5 minuten weer mail krijgen dat er een bericht geplaatst is ?

Groet Michel

zonder fantasie ook geen creativiteit

@citaat Michel, heb hier al zeker een jaar 'last van' maar wijt dit aan een technisch probleem. Kennelijk ben ik dus niet de enige.

doe maar een treintje

geheel  :offtopic:  maar waarom niet tegen de draad aanrijden? op zich moet dat geen probleem zijn, toch? 

@citaat

Sommige Zwiterse loks hebben een hele kleine pantograaf.
De kans dat deze dan achter de bovenleiding blijft haken is er groot.
Daarnaast is het een zware klus om de bovenleiding goed op te hangen zodat er geen pantografen achter blijven hangen.

Henk

Michel, Frans,

Ik herken het probleem.
Kijk eens bij notificaties of de melding daar staat.

Als je het forum open heb staan en er volgt een tweede aanvulling dan volgt er volgens mij een notificatie en geen mail.

Henk

Schermafbeelding 2026-06-15 174542.jpg

Henk

@citaat

Als ik mail krijg dat er een bericht geplaatst is in dit geval Wico zijn topic dan staat de notificatie toch aan ?

En ik krijg precies na 5 minuten na de eerste mail dat jij een berichtje geplaatst hebt weer een mail en het topic had ik afgesloten zelf het forum had ik niet aan /open

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Michel,

Ik dacht dat ik dat probleem nu ook had, maar bleek dat Henk binnen korte tijd vier berichten had geplaatst. Haha ik werd dus even op het verkeerde been gezet.

Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... vectron video

Swiss rail .. what else?

Citaat van: Rudibeer op maandag 15 juni 2026, 17:21:42geheel  :offtopic:  maar waarom niet tegen de draad aanrijden? op zich moet dat geen probleem zijn, toch? 

Ruud,

Ik verwijs graag naar onderstaande reactie van Roeland:

Citaat van: Sprengerville op zaterdag 13 juni 2026, 20:46:11Google KI zegt over dit thema:

Het rijden met een pantograaf tegen de rijdraad biedt een ongeëvenaard realisme, maar vraagt uiterste precisie bij de aanleg.
Voordelen omvatten een authentieke uitstraling en de mogelijkheid tot stroomafname via de bovenleiding.
Nadelen zijn mechanische slijtage, kans op vastlopen en een hogere storingsgevoeligheid.

Voordelen
Hoog realisme: Het oogt precies zoals in het echt; elektrische locomotieven horen contact te maken met de stroomdraad.
Functionele stroomvoorziening: De bovenleiding kan gebruikt worden als stroomvoerend circuit, wat handig is voor specifieke rijsituaties, zoals het gescheiden aansturen van meerdere treinen op hetzelfde spoor.

Nadelen
Beschadigingsgevaar: Fijne modelpantografen kunnen achter bovenleidingsportalen, in tunnels of bij complexe wisselstraten blijven haken.
Slijtage: Het voortdurend slepen zorgt voor wrijving. Dit leidt tot snellere slijtage van de sleepstukken van je pantograaf en de rijdraad.
Constante afstelling: De bovenleiding moet exact op de juiste hoogte en perfect zigzag (om inbranding te voorkomen) worden gespannen. Een minieme afwijking kan de pantograaf doen uitschieten.
Lawaai: Het slepende geluid van metaal op metaal of plastic/metaal kan storend zijn tijdens het rijden.
Onderhoud & Tunnels: In verborgen trajecten (zoals schaduwstations en klimspiralen) is functionele bovenleiding erg storingsgevoelig en lastig bereikbaar bij ontsporingen.

Alternatieven & Tips uit de praktijk
Veel modelspoorders kiezen ervoor om de pantografen esthetisch in te stellen, net onder de rijdraad (op een vaste hoogte). Dit kan onzichtbaar worden gefixeerd met bijvoorbeeld een stukje dunne vislijn, wat de visuele illusie van contact wekt zonder de nadelen van mechanische wrijving.

Persoonlijk denk ik dat rijden tegen de draad met ouder (vaak analoog) en vaker robuster materiaal nog zin kan maken maar tegenwoordig met digitale besturing, filigrane, smallere, dure en de vele verschillende type pantografen (moeilijker opnieuw te vinden en te vervangen) het bijna geen optie meer is.

Mvg
Roeland

Vanwege de genoemde kwetsbaarheid en risico's heb ik bij de start van mijn baan al besloten om niet tegen de draad aan te rijden. Dat betekent dat in de tunnels etc. ook geen pantovangers of andere voorzieningen zijn aangebracht. Ik heb voor circa 100 meter bovenleiding dus bedrijfszekerheid boven realiteit de voorkeur gegeven. Het argument van Henk wat betreft smalle Zwitserse pantografen heeft hier zijdelings ook in meegespeeld.

Groeten,
Wico
Citaat van: Trainhenk op maandag 15 juni 2026, 17:40:47Sommige Zwiterse loks hebben een hele kleine pantograaf.
Mijn beide krokodillen hebben daar precies last van (een Duitser en een Zwitser)... :sad:

CiteerDe kans dat deze dan achter de bovenleiding blijft haken is er groot.
Je neemt me de woorden uit de mond... en die bovenleiding lijkt dan nog (af en toe) een eigen leven te leiden, en er dus voor zorgen dat het plots niet meer lukt zonder te blijven hangen... :sad:
CiteerDick,

Ik ben nu in elk geval tevreden met het resultaat :D.

Groeten,
Wico

Inderdaad en dat is het enige wat telt. Voor de rest je mede-Zeeuw gewoon lekker laten lullen.  :-)

Je verkoper die op de grond ligt met een kratje voor zijn neus die is echt geweldig gevonden. En dan nog die vrouw die gaat vragen "gaat het?" hahaha en daarachter dan 2 van die mannen met hun handen in zakken  :-)  :-)  :-)

Swiss rail .. what else?

Dick,

Het is altijd leuk om dat soort scenes op je baan toe te voegen. Die bakker is een standaard setje, maar die vrouw en twee mannen voeg je dan toe om het effect te versterken :P.

Groeten,
Wico

doe maar een treintje

CiteerVanwege de genoemde kwetsbaarheid en risico's heb ik bij de start van mijn baan al besloten om niet tegen de draad aan te rijden
en dat begrijp ik.  ;)

Gelukkig heb ik slechts op 1 plek gehad dat een pantograaf achter bleef hangen aan een bovenleiding c.q. mast en pantografen hier zijn duits tijdperk III dus dubbel uitgevoerd.
Qua slijtage zie ik nog geen problemen, aldus blijft deze hobby divers  :)

groetjes,

Ruud
Wiki Redactie

Wico, Bedankt voor je verwijzing van naar de panto's en de visdraad. Hier kan ik wel wat mee.

Swiss rail .. what else?

Citaat van: Rudibeer op dinsdag 16 juni 2026, 08:58:19
CiteerVanwege de genoemde kwetsbaarheid en risico's heb ik bij de start van mijn baan al besloten om niet tegen de draad aan te rijden
en dat begrijp ik.  ;)

Gelukkig heb ik slechts op 1 plek gehad dat een pantograaf achter bleef hangen aan een bovenleiding c.q. mast en pantografen hier zijn duits tijdperk III dus dubbel uitgevoerd.
Qua slijtage zie ik nog geen problemen, aldus blijft deze hobby divers  :)

groetjes,

Ruud

Tegen de draad aan rijden blijft zonder meer de mooiste oplossing! Slijtage lijkt mij ook nauwelijks een probleem (zie ook Michel die 3.000.000 schaalkilometers tegen de daad aan heeft gereden!).

Groeten,
Wico

Swiss rail .. what else?

Citaat van: Hitmaan op dinsdag 16 juni 2026, 10:00:18Wico, Bedankt voor je verwijzing van naar de panto's en de visdraad. Hier kan ik wel wat mee.

Kleine moeite, graag gedaan!

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Wico,

Wat een top filmpje heb je weer in elkaar gezet, heerlijk met de panto net onder de draad en dan heerlijk genieten van al die lange slepen  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Waar een wil is, is een spoor

Wat een mooie video weer Wico! *droomdroomdroom* Net als Erik houd ik ook van personenveroer dus neem dit alsublieft mee in de volgende video!

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Ha Wico! Vanwege de vakantie (en wat andere afleidingen vanwege een verbouwing) een poosje niet op het forum gekeken. Vandaag dus 10 pagina's "bijgelezen". En daarbij de schrik van je opmerking dat de baan nu bijna klaar is is en wat dan...
Ik ben nu al 8 jaar aan het bouwen en mijn doel is om die voor mijn 70e klaar te hebben... En dan wil ik er eindeloos mee rijden. En hoop eens net zulke leuke filmpjes ervan te maken zoals jij die maakt.

Dus wat mij betreft: maak mooie combinaties, verzien een leuk verhaal erbij en rijden maar!

Swiss rail .. what else?

@ Peter,

Wederom bedankt voor de mooie complimenten :thumbup:.

@ Adriaan,

Genoteerd en het gaat helemaal goedkomen. Maar even geduld want de zomer komt er nu echt aan :).

@ Ernst,

Rijden met de treintjes is natuurlijk leuk, maar bouwen aan de scenery vind ik eigenlijk nog leuker. Eens kijken of ik daar een mooie combinatie in kan vinden!

Groeten,
Wico
Citaat van: ernstcramer op woensdag 17 juni 2026, 20:47:41Ik ben nu al 8 jaar aan het bouwen en mijn doel is om die voor mijn 70e klaar te hebben... En dan wil ik er eindeloos mee rijden. En hoop eens net zulke leuke filmpjes ervan te maken zoals jij die maakt.
Als ik het goed heb, is dat nog vijf jaar.... ;-)

We wachten geduldig af hoe die video's van dat eindeloos rijden zich gaan presenteren... ;-)  :thumbup:
Citaat van: Wico op woensdag 17 juni 2026, 20:54:55Eens kijken of ik daar een mooie combinatie in kan vinden!
Met de treintjes en een camera, door je landschappen rijden...  >:-D ;-) 🤔

M* en bezig te digitaliseren

Citaat van: ernstcramer op woensdag 17 juni 2026, 20:47:41Ha Wico! Vanwege de vakantie (en wat andere afleidingen vanwege een verbouwing) een poosje niet op het forum gekeken. Vandaag dus 10 pagina's "bijgelezen". En daarbij de schrik van je opmerking dat de baan nu bijna klaar is is en wat dan...
Ik ben nu al 8 jaar aan het bouwen en mijn doel is om die voor mijn 70e klaar te hebben... En dan wil ik er eindeloos mee rijden. En hoop eens net zulke leuke filmpjes ervan te maken zoals jij die maakt.

Dus wat mij betreft: maak mooie combinaties, verzien een leuk verhaal erbij en rijden maar!

Ik ben eigenlijk ook meer van 't rijden ipv het bouwen !
Het heeft allebei z'n charme, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar rijdende locomotieven, en wat er achter hangt.
Nu nog even op de rollenbank, maar na de zomer hopelijk op een aantal modules.

Swiss rail .. what else?

Rob,

We hebben een veelzijdige hobby, die iedereen op zijn eigen manier invult :).

Groeten,
Wico
 @citaat Klopt volledig en het mooie ervan is ook, dat je (ik vooral) door vooral dit forum kan genieten van alle aspecten... van rijdende slepen, tot pracht van meerdere scenery....
Betreffende 'tegen de draad aan te rijden'.
Blijkbaar gaat het in echt ook wel eens mis.  :-)   :P

Mfg
Roeland

Swiss rail .. what else?

Roeland,

En daarom dus beter een visdraadje :D.

Groeten,
Wico
 :reactie: 't Ja: in het echt gaat dat een serieuze visdraad worden of bestaan er ook "viskabels"... :lol:
En veel rijden gaat zo'n trein dan ook wel niet doen... :lol:

En blijkbaar gebeurde dit ergens in Polen...
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... zomers intermezzo

Swiss rail .. what else?

Nu de temperaturen weer dalen ben ik vanmiddag maar eens naar zolder gelopen. Maar helaas nog veel te warm om te rijden en te filmen :(.

Maar met het zweet op mijn voorhoofd ter compensatie snel wat foto's gemaakt, zodat ik jullie toch wat zomers vermaak kan bieden :).

De inspirerende teksten mogen jullie er verder zelf bij verzinnen, want ik ga zo eerst F1 kijken B).

20260628_124345a.jpg

20260628_130031a.jpg

20260628_124507a.jpg

20260628_124006a.jpg

20260628_124115a.jpg

20260628_125729a.jpg

20260628_125856a.jpg

20260628_125926a.jpg

Wordt vervolgd ...

Swiss rail .. what else?

Vervolg ...

20260628_124809a.jpg

20260628_124754a.jpg

20260628_125806a.jpg                            20260628_124712a.jpg

20260628_123935a.jpg

20260628_123811a.jpg

20260628_123211a.jpg

20260628_123424a.jpg

20260628_123640a.jpg

Groeten,
Wico       
Weer schitternde plaatjes gemaakt, ondanks de warmte. Blij dat je even tijd genomen heb & de zweet als beloning is een cadeau  :P ! Zoveel bezienswaardigheden dat je niet weet waar je moet gaan kijken!
Hoe meer ik foto's van Zwitsers materiaal zie krijg ik terug heimwee  :D De groeve is wel echt een pareltje, sjiek om te zien!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Wico,

Jij durft wel om met dit weer naar zolder te gaan  :)
De foto's zijn heerlijk om te zien en net voor de F1, ik zit er al klaar voor  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Deze foto's laten weer zien hoe jouw baan mooi is afgewerkt met vele details. Het is genieten. Ik ga naar BK wielrennen kijken.

Luc

Märklin fahren-ärger sparen

Het doorkijkje bij de flats met de dame op het balkon is voor mij vandaag de kers op de taart, Wico  :P
Alsof ze zich ongegeneerd staat uit te rekken na een middagdutje op de tuinstoel  B)

Grtz Tony

( Die hoopt dat Messi nog wat goaltjes maakt  B)  )

De koffie staat altijd klaar

mooie foto's wico

mvgr. gerard
Prachtige plaatjes weer Wico, das echt genieten.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Wico.

Dat zijn fijne plaatjes voor de zondagmiddag  :thumbup:
Het valt op dat alles er zo schoon uitziet  :cool:
Je hebt je nog nooit gewaagd aan verwering?
Dat is een begrijpelijke lastige stap,
maar zorgt wel voor nóg meer realisme  :wink:

Groeten,

Erik.

Wico,

Bij de eerste foto was ik al verkocht wat een pracht foto is dat zeg de heerlijke ontspannen sfeer komt bijna door het beeldscherm heen. :favorite:  :favorite:
Ook de andere prachtige foto's hebben zoveel details dat je blijft kijken en "zoek" je naar nog meer details die er genoeg zijn.
Ja de Holcim groeve blijft een lust voor mijn oog en blijft voor mij het hoogte punt van je schitterende baan. :favorite:

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

@ Kenny,

Wederom bedankt voor de positieve reactie! Er valt inderdaad genoeg te zien op de baan. Dat is voor mij een deel van het plezier om zo de boel "aan te kleden".

@ Peter,

Ik was ook snel weer beneden want veel te warm. Maar hier in het zuidwesten is het met een beetje wind inmiddels een stuk aangenamer dan de afgelopen week.

@ Luc,

Ik zag dat hier ook het NK wielrennen wordt verreden. Ik kon na de F1 nog een mooi stuk van de damesfinale meepakken!

@ Tony,

Yep die dame had zich duidelijk verslapen, want ze zou mee eigenlijk meegaan met de sportieve dames op de volgende foto 8o.

@ Gerard,

Bedankt voor de complimenten!

@ Freek,

Kijk, goed om te lezen dat jij er ook van genoten hebt :thumbup:. Zelf kan ik ook nog steeds met veel plezier naar mijn "eigen werk" kijken ;).

@ Erik,

De Zwitsers zijn een proper volkje en dat zie je ook terug op mijn baan :P. Verweren doe ik trouwens wel hoor, maar dat zie je bijvoorbeeld meer op de daken en bijvoorbeeld in de steengroeve / betoncentrale.

@ Michel,

Zo bouwt iedereen een eigen sfeer op zijn baan. Ik vind het bij mij wel aansluiten bij het echte  "Zwitserleven" gevoel (rust, ruimte en reinheid) :).

Groeten,
Wico 

Weer een mooie fotoreportage Wico.
Dank je wel.

Henk

Ik was een tijdje niet meer op het forum geweest en had duidelijk wat in te halen.

Mooi filmpje Wico! Natuurlijk een mooi beeld, die lange treinen maar omdat ik de bouw van je baan pas recent volg vond ik het nog mooier om een overzicht te krijgen van je zolderbaan. Bij dit filmpje zag ik eigenlijk voor het eerst hoe je baan langs beide zijden van je zolder is opgebouwd en hoe enorm dat station van jou is. Prachtig!

Swiss rail .. what else?

@ Henk,

Graag gedaan!

@ Roger,

Bedankt voor de complimenten! Oorspronkelijk had ik eigenlijk geen personenvervoer in gedachten. Maar toen dit station uitgebracht werd zijn de plannen aangepast, zodat het een plek op mijn baan kon krijgen :).

Groeten,
Wico
Citaat van: h0_miessie op zondag 28 juni 2026, 18:31:08Ja de Holcim groeve blijft een lust voor mijn oog en blijft voor mij het hoogte punt van je schitterende baan.
Buiten alle andere commentaren al dan niet met  :thumbup: , blijf ook dit HET attractie punt van je baan vinden...  :thumbup:

Swiss rail .. what else?

Herman,

Zelf vind ik ook de steengroeve / betoncentrale de beste "proeve van bekwaamheid" als het gaat om mijn scenery kunsten :).

Groeten,
Wico