Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

Wico's Donnerwetter Alm .. mini mijlpaal

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

Re: Wico's Donnerwetter Alm ... let it snow, let it snow ...
Volgens mij had je ChatGPT helemaal niet nodig. Gewoon raam openzetten dezer dagen en sneeuwlandschap op natuurlijke wijze geschapen. ;)

Wel een mooi plaatje dat winterlandschap. Echt Zwitsers...

Luc

Swiss rail .. what else?

Luc,

Je hebt helemaal gelijk, er ligt hier na vanochtend al gauw twintig centimeter sneeuw 8o. En ik kan zelf ook met plezier naar de foto kijken, want het lijkt net echt :D.

Groeten,
Wico
 @citaat ik dacht eerst, dat jullie aan het zwanzen waren, maar het blijkt dus inderdaad reëel te zijn.
Aan de kust valt het nog wel mee Herman, maar landinwaarts ligt er aanzienlijk meer. En nu afwachten wat er vannacht in de 3 noordelijke provincies met een klap wind gebeurd. Hopelijk niet zo als in de winter 78/79 met behoorlijke sneeuwduinen.
Zuid oost brabant ligt nu bijna niets meer, valt hier allemaal wel mee
 :offtopic:
Citaat van: Freek op donderdag 08 januari 2026, 22:01:32Hopelijk niet zo als in de winter 78/79 met behoorlijke sneeuwduinen.
Ik heb dat aan den lijve ondervonden toen ik op de zeevaartschool van Delfzijl zat. Eerst met acht man met twee auto's en spades mee. We kwamen tot Appingedam. Omgekeerd en nog net de laatste trein uit Delfzijl gehaald. Overstappen op Loppersum, wissels waren bevroren. Uren gewacht op Groningen (in de restauratie aan een tafeltje met een Zweeds echtpaar. De man: "Ja, het sneeuwt. Maar waarom rijden de treinen dan niet"?). Uiteindelijk tot Meppel gekomen. Trein ging niet verder omdat de wissels vastzaten in standje Leeuwarden. Uit de stilstaande trein gesprongen en lopend naar mijn ouders gegaan. Die woonden in Meppel.
Voordat het zo erg is moet er nog wel wat gebeuren. Hele dorpen geïsoleerd, sneeuwblazers uit Scandinavië laten komen en dat soort dingen.

Het "leuke" is dat wat er toen gezegd werd (we gaan hier lessen uit leren, dit gaat niet meer voorkomen) hoor ik nu opnieuw. Mensen zijn bijzonder kort van memorie.
@citaat De man: "Ja, het sneeuwt. Maar waarom rijden de treinen dan niet"?
En dat is een typische commentaar van iemand uit een land waar het vaak en hard sneeuwt...
Ongeveer gelijkaardige commentaar hier - hoe? het sneeuwt? En dan....
Maar dat is dan ook het verschil tussen waar het praktisch nooit gebeurt of waar het elke winter gebeurt! (my $0.02)

En: uit het leven gegrepen - wel al een tijdje terug december 2020...
Citaat van: ermindewinkel op donderdag 08 januari 2026, 23:18:28Het "leuke" is dat wat er toen gezegd werd (we gaan hier lessen uit leren, dit gaat niet meer voorkomen) hoor ik nu opnieuw. Mensen zijn bijzonder kort van memorie.
Je kunt krantenartikelen van een paar jaar geleden opsnorren met dezelfde boodschap. Het is net religie dit.
Re: Wico's Donnerwetter Alm ...romaanse ruïne

Swiss rail .. what else?

Een korte update voor we het weekend in gaan. Ik ben begonnen met het invullen van de scenery achter de romaanse ruïne. Klein maar fijn zullen we maar zeggen ...

20260109_105736a.jpg

Groeten,
Wico

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Wico,

Morgen voor het middaguur klaar? :D  :D

Henk

Eerder ;)

Als het maar Zwitsers is.

Bedankt voor deze kleine update Wico. :thumbup:
Nu heb ik weer wat inspiratie om lekker te slapen straks op het bankje. :P

Groet Michel

Waar een wil is, is een spoor

Ja hoor es beste Wico, zo blijft er niks meer over voor het tweede, derde en vierde kwartaal dit jaar :D  Goed bezig :thumbup:

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Ik heb laatst ook zoiets aangeschaft van Noch, een kasteelruïne, maar heb het weer teruggezonden, want ik vond het veel te klein naar verhouding.
Dat vindt ik wel een probleem en daarom val ik vaker terug op lasercut modellen, want veel daarvan zijn wel redelijk goed op schaal.
 @citaat heb deze "live" gezien bij Wico, en moet zeggen dat deze wel redelijk op schaal is Martin.
De eerdere? grijze versie van noch was inderdaad wel wat te klein. Als je dat bedoelt.

Wat is het idee Wico? Nog iets hoger op een kleine berg plaatsen of het model omdraaien en een afgrond erachter waardoor de toren is ingestort en weg gevallen?

@citaat Klopt, dat was een geheel grijze.
Ik heb toen wel de ruine van een kapel behouden.
Die vond ik wel passen.

Swiss rail .. what else?

Heren, heren,

Kalm aan en rap een beetje, dat is blijkbaar het motto :). Ik zal bij de volgende update een preisertje bij de ruïne plaatsen om een beter beeld te krijgen van de grootte.

Groeten,
Wico
Goede avond Wico!

Toen ik jaren geleden pauze nam in de hobby was je nog niet begonnen aan de baan. Ik was dan ook flabbergasted toen ik dit topic ontdekte.
Bij deze een kleine felicitatie over de baan en hoe je de ruimte met de schuine wanden benut hebt. Ook je scenery...!... Inspirerend.

Het raakte me ook in het bijzonder de kleine tender loc te zien op het filmpje van een week geleden. Deze was namelijk de eerste loc die ik voor mezelf kocht toen ik begon.
Ik wist toen nog niet dat deze Zwitsers was en ik rijd ondertussen Duits
Toch heeft deze loc altijd een bijzondere plaats bij me en is bovendien oersterk.

Mvg,
Jens

Swiss rail .. what else?

Hoi Jens,

Bedankt voor je positieve reactie, dat wordt zoals altijd erg gewaardeerd. Schuine wanden zijn zeker een uitdaging, helemaal als je ook nog de hoogte in wilt. Maar al met al is het toch aardig gelukt om er een mooie baan van te maken.

En leuk om te lezen dat de kleine stoere Zwitser voor jou een speciale betekenis heeft! Zelf ben ik op mijn vorige baan begonnen met Duits materieel, maar dat is in de loop van de jaren opgeschoven naar de Zwitserse treinen.

Groeten,
Wico

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: Wico op vrijdag 09 januari 2026, 21:43:11Kalm aan en rap een beetje, ...

Mooi dat het gedachtegoed van mijn voormalige
stadsgenoot voort blijft leven in de juiste context!  :thumbup: 

Image_2026_01_10_11_14_47.jpg
Bron: eigen foto, goed boek trouwens  :wink:

Groeten uit Almelo 🚦

Erik.
Je gaat er best iets leuk van maken Wico. Ik ben benieuwd.

Luc

Swiss rail .. what else?

@ Erik,

Ik heb het vaker gezegd, maar een snufje cultuur hier op het forum kan geen kwaad. Ik kan de droge humor van Finkers zeer waarderen :thumbup:.

@ Luc,

Ik ga weer mijn best doen :).

Groeten,
Wico

Swiss rail .. what else?

Een deel van de zaterdag weer nuttig besteed aan de hobby en lekker bezig geweest met de scenery. En nee, het is nog niet af ;).

De berm tussen de sporen voorzien van een frisse zomerse "groenstrook".

20260110_155149a.jpg

20260110_155132a.jpg 

De romaanse ruïne is nu vastgezet en rondom in de Mifoshape geplaatst.

20260110_155024a.jpg

En zoals beloofd een preisertje erbij om een idee te krijgen van de grootte van de ruïne. Kerken kom je natuurlijk in alle maten tegen, maar deze vind ik wel geloofwaardig :).

20260110_155027a.jpg

Morgen verder ...

Groeten,
Wico

Dat ziet er inderdaad goed uit Wico.
Waar heb je deze ruïne vandaan?

Het is meteen een heel ander gezicht als de middenberm beplant is. :thumbup:
Het Preisertje geeft een goede verhouding aan bij de ruïne Wico vroeger waren dat grote indrukwekkende gebouwen.
Ben benieuwd hoe je de ruimte eromheen gaat invullen maar dat heb je al in je hoofd zitten denk ik. :P

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

@ Martin,

Dit is een kant en klaar model van Noch. Stond ook al op mijn oude baan, dus is minstens 15 jaar oud 8o. Helaas heb ik geen artikelnummer voor je. Wordt lastig om deze nog ergens te vinden.

@ Michel,

Zo zie je maar weer wat een beetje groen kan doen. Voor de verdere aankleding van de ruïne heb ik inderdaad al wel een idee. De toerist preisertjes liggen er al voor klaar :).

Groeten,
Wico

doe maar een treintje

de laatste foto is het mooist (vind ik) en laat heel precies dit prachtig en rustig stukje scenery zien
 :)  Dat wordt een erg leuk hoekje zo met de mooie ruïne. :thumbup:

Citaat van: Wico op zaterdag 10 januari 2026, 16:47:06dus is minstens 15 jaar oud
:o) Dat moet veel ouder zijn, lijkt mij eerder een paar honderd jaar. :P

Citaat van: h0_miessie op vrijdag 09 januari 2026, 16:19:24te slapen straks op het bankje.
8o Ruzie met Karin? >:-D
Niet altijd even imposant, maar weerom heel plezierig om de opbouw te volgen  :thumbup:
"Keep up the good work".. ;-)

Zwitserland fan

Zeker wel imposant. Het zijn juist dit soort aardige hoekjes die de modelbaan interessant maken. Weer leuk om te volgen hoe het tot stand komt.

The meaning of life is to give life meaning!

Ha Wico,

De sneeuw op jouw baan is gelukkig weer verdwenen, groene scenery ziet er gelijk veel vriendelijker uit!

Zo'n ruïne doet het goed op jouw baan. Breekt lekker even de natuur voor een cultureel uitstapje naast het spoor. Ben jij dat, die bij de ingang? :D

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Wico.

De ruïne is groter dan ik had gedacht!
Uiterst fraai gedetailleerd, zo te zien.
Mijn handen zouden jeuken om het
gebouw juist in ere te herstellen  :wink:

Groeten,

Erik.

Swiss rail .. what else?

@ Ruud,

Ik probeer op de hele baan zoveel mogelijk de Zwitserse rust, ruimte en reinheid te handhaven. Lukt niet altijd, maar dat noem ik dan de broodnodige variatie :).

@ Dirk-Jan,

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, het is een stukje eeuwenoud Zwitsers erfgoed. Dat moeten we koesteren!

Ik denk dat Michel doelt op zijn dagelijkse ouwelullentukkie :o).

@ Erik,

Heel eerlijk zijn de details me nooit eerder zo opgevallen 8o. De ruïne stond op mijn oude baan achteraan in een hoek, dus dat viel niet zo op.

Nee, herstellen begin ik niet aan

@ Herman,

Zoals gezegd, morgen rustig verder werken ...

@ Henk,

Werken aan de strekkende meters vind ik leuk, maar ook het pielen op de centimeter (als ik een dag wat meer geduld heb ...).

@ Marcel,

Nee dat ben ik niet. Na mijn laatste werkdag heb ik mijn colbert aan de wilgen gehangen, en daar hangt het nog steeds :D.

@ Erik,

Ik moet eerlijk zeggen dat de details me nooit zo zijn opgevallen. De ruïne stond op de oude baan veel verder naar achter in een hoek.

IMG_2625.JPG

En aan herstel ga ik niet beginnen, weet je wel wat dat kost (geschatte herstelkosten Notre Dame 700 - 850 miljoen euro).

Groeten,
Wico

Swiss rail .. what else?

@citaat  @citaat

ChatGPT uit nieuwsgierigheid even gevraagd naar een impressie van de kerk in volle glorie (niet perfect maar toch...) :P .

kerk.jpg

Groeten,
Wico

Wico,

@citaat
De kerk in volle glorie ziet er ook wel fraai uit.

Gezien de herstelkosten van de Notre Dame snap ik dat je ruïne laat zo als hij is.

Henk
Noch H0 58606 Gebäude Ruine romanische Kirchenruine  ;)

Swiss rail .. what else?

@ Henk,

Nee dat geld gaat bij mij op aan de bovenleiding 8o.

@ Bulletje,

Blijkbaar kun jij beter zoeken dan ik, waarvoor dank! Google AI had me ook kunnen helpen (maar dat is achteraf makkelijk praten ;)):

NOCH bietet Fertigmodelle von Kirchenruinen und ähnlichen Ruinen (z. B. Burgen, Kapellen) an, meist aus Struktur-Hartschaum, die sehr realistisch gestaltet sind und sich ideal für Modellbahnanlagen in verschiedenen Spurgrößen (H0, N, TT) eignen, um eine detailreiche Landschaft zu schaffen, oft als Hintergrundmodelle für Gebirge. Diese Modelle sind oft als Fertigmodell erhältlich, aber es gibt auch ähnliche Bausätze von anderen Herstellern wie Faller. Bekannte Modelle: Die NOCH Kirchenruine 58606 (romanisch) und die Kapellenruine 58611 sind populäre Beispiele, die direkt einsetzbar sind. Material: Der Struktur-Hartschaum ermöglicht eine einfache Integration in die Landschaft und eine hohe Detailtreue. Einsatz: Sie sind perfekt für Gebirgslandschaften, als Blickfang oder als Hintergrundelement, auch für andere Maßstäbe. Hersteller: Neben NOCH gibt es auch Bausätze (z. B. von Faller), die oft noch eine eigene Gestaltung erfordern. Suchen Sie am besten nach "NOCH Kirchenruine Fertigmodell" oder "NOCH Ruine H0" bei Ihrem Modellbahn-Händler, um das passende Modell zu finden.

Groeten,
Wico

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Wico,

Die ruïne was op je vorige baan al een pareltje en staat nu in mooi contrast met je groeve  :thumbup:
Misschien is die groeve - lang geleden - mede debet - aan de ondergang van de kerk geweest  O:-D
We zullen het nooit weten, want zo oud is jouw huis nog niet....... :o)

Grtz Tony

Swiss rail .. what else?

Tony,

Ik heb het eens nagekeken, maar het verval van de kerk vindt zijn oorsprong in de aanleg van het spoor. Toen de spoorwegen in de 19e eeuw ook op zon- en kerkelijke hoogtijdagen gingen rijden, bleek dat het koor tijdens het Ave Maria niet meer boven het geluid van de stampende stoomlocomotieven uit kon komen. Kerkgangers zaten te trillen op hun houten banken en Jezus viel zowat van zijn kruis 8o. De gelovigen zochten al snel elders hun heil en de kerk kwam al gauw leeg te staan. Daarna trad onherroepelijk het verval in. Vandaag de dag is de ruïne een toeristische bezienswaardigheid en volgens de gidsen kun je soms nog de gillende stoomfluiten door de resterende gewelven horen gaan :)

Groeten,
Wico

Altijd interessant om een stukje geschiedenis van de baan te lezen Wico. :thumbup:  :P

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Michel,

Ik vertelde mijn dochter laatst dat we dit soort wetenwaardigheden in diverse topics met elkaar delen. Die moest alleen maar lachen en vroeg of ik al toe was aan het bejaardentehuis :D.

De jeugd van tegenwoordig ...

Groeten,
Wico

Märklin fahren-ärger sparen

Zo'n bejaardentehuis leek me altijd wel wat. Totdat ik hoorde, dat je je zolder er niet mee naartoe mag nemen  8o

PS.....dat verval is snel gegaan, want dat spoor ligt er volgens mij nog niet zo lang ( geologischerwijsgeziendantoch )  :o)

Mijn dochter zegt meestal alleen maar PAAAAAAAP !!!  :D

Grtz Tony

@citaat  @citaat

@citaat

Mijn dochters zeggen vaak "alweer" als ik iets gekocht heb. :P
Ze zullen het druk krijgen aankomende week met het woordje "alweer" mijn dochters. :D

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Citaat van: Tony op zondag 11 januari 2026, 12:38:20Zo'n bejaardentehuis leek me altijd wel wat. Totdat ik hoorde, dat je je zolder er niet mee naartoe mag nemen  8o

Grtz Tony

Ik moest gelijk denken aan een soort Bronbeek voor de oudere modelspoorder :D. Lijkt mij wel wat, maar ik krijg mijn vrouw niet mee ...

Groeten,
Wico
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 10 januari 2026, 22:06:53Gezien de herstelkosten van de Notre Dame snap ik dat je ruïne laat zo als hij is.
Nog altijd goedkoper dan het Binnenhof.

Citaat van: Wico op zondag 11 januari 2026, 12:27:44Ik vertelde mijn dochter laatst dat we dit soort wetenwaardigheden in diverse topics met elkaar delen. Die moest alleen maar lachen en vroeg of ik al toe was aan het bejaardentehuis :D.

De jeugd van tegenwoordig ...

Daarom delen we het ook in topics.  :D

Citaat van: h0_miessie op zondag 11 januari 2026, 13:02:52Mijn dochters zeggen vaak "alweer" als ik iets gekocht heb. :P
Ze zullen het druk krijgen aankomende week met het woordje "alweer" mijn dochters. :D

Zoveel koop jij toch niet Michel?   8o  8o  :-)

Citaat van: Wico op zondag 11 januari 2026, 13:16:11
Citaat van: Tony op zondag 11 januari 2026, 12:38:20Zo'n bejaardentehuis leek me altijd wel wat. Totdat ik hoorde, dat je je zolder er niet mee naartoe mag nemen  8o

Ik moest gelijk denken aan een soort Bronbeek voor de oudere modelspoorder :D. Lijkt mij wel wat, maar ik krijg mijn vrouw niet mee ...

Maar dat is toch niks voor vrouwen?
Dat moet je als mannebroeders onder elkaar doen.
Biertje erbij.  B)

Citaat van: basjuh1981 op zondag 11 januari 2026, 14:21:03
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 10 januari 2026, 22:06:53Gezien de herstelkosten van de Notre Dame snap ik dat je ruïne laat zo als hij is.
Nog altijd goedkoper dan het Binnenhof.

:-)  :-)  :-)

Henk

(die vandaag de kerstboom de deur heeft uitgedaan.
Nu de zooi nog naar de vliering. pffff)

Swiss rail .. what else?

Henk,

Quote: "Maar dat is toch niks voor vrouwen? Dat moet je als mannebroeders onder elkaar doen. Biertje erbij.  B)"

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk (al mag een wijntje ook), maar ik heb de huwelijksbeloften afgelegd, dus daar zit ik aan vast >:-D.

Groeten,
Wico
@citaat tijd om er weer een spreekwoord tussen te gooien  >:-D
Veel beloven en weinig geven,
doet de zottekes in vreugde leven
:lol:  >:-D  >:-D

Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 10 januari 2026, 17:18:388o Ruzie met Karin? >:-D

Nee hoor Dirk-Jan mijn lieve vrouw en ik hebben nooit ruzie. :P
Wij vinden het gewoon heerlijk om in de middag in het weekend eventjes op de bank heerlijk een nappie of zoals Wico het diplomatiek verwoord een ouwelullentukkie te doen. >:-D
Trouwens ook in de avond na een zware werkdag heb ik er geen moeite mee hoor om even de binnenkant van mijn ogen te bekijken. :P

Groet Michel

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Citaat van: Wico op dinsdag 06 januari 2026, 16:20:55@citaat  Je hebt helemaal gelijk, maar we praten een beetje langs elkaar heen. Peter Alex heeft het over de cab ride video, die is opgenomen met een (diesel)loc die 50 km per uur rijdt. Jij refereert aan de video met de stoomlocs en die rijden inderdaad rond met een hogere snelheid van max 80 km per uur.
...

Dank voor de toelichting!