@ Peter,
Ik heb niet zoveel met licht- en geluidseffecten, anderen maken er hun beroep van

. Alleen het typische geluid van een stoomlocomotief vind ik leuk, maar van mij mag Märklin ook locs zonder geluidsdecoder leveren. Lichtfuncties op een loc hebben voor mij dan wel weer toegevoegde waarde.
@ Sander,
Bedankt voor de link. Al met al lijkt me dit toch nog wel bewerkelijk met alle verschillende types pasringetjes, die je soms ook nog moet aanpassen en vastplakken voor de zekerheid.
Ben wel benieuwd of iemand hier (goede) ervaringen mee heeft?
@ Henk I,
Jij legt ook alle tekortkomingen in mijn baanbouwwerkzaamheden ongenadig vast

.
@ Erik,
Ach druk druk. Het leggen van knoopjes in visdraad die je bijna niet ziet werkt zeer therapeutisch/frustrerend (doorhalen wat niet van toepassing is

).
@ Michel,
Ik heb geen voorzieningen in de tunnels voor het opvangen van de pantografen, dus ik moet wel met een draadje werken. Metaaldraad was me te stug, vislijn werkt beter.
@ Kees,
Bedankt voor je complimenten. Ik zag je avatar en dacht dit recente filmpje maar even voor jou op herhaling te sturen.
@ Henk II,
Bij mij eindigt de bovenleiding ook bij het begin van een tunnel, vandaar de oplossing met vislijn en een ruime marge om ongelukken te voorkomen.
@ Herman,
Echte vonkjes lijkt me dan wel weer stoer

. Eigenlijk had ik natuurlijk niets moeten verklappen over die draad, want nu je het weet zie je het ...
@ Tom,
Visdraad aanbevolen door en gekregen van een ervaren visser. Ik was wel bezorgd of de trekkracht van 1 kg voor dit doel voldoende zal zijn, maar misschien is het wel beter dat de draad breekt als er toch een keer een ongelukje gebeurt in een tunnel(ingang) of zo. We gaan het meemaken ...
@ Luc,
Ik denk nog een stuk of veertig locs en elektrische treinstellen te gaan. Maar eerst verder proefrijden op de rest van de baan met deze rode rakker.
@ Henk III,
Precies dat gevoel dus, bij het eerste ritje met de pantograaf omhoog

. Nu heeft niveau twee maar een enkele ingang en uitgang dus het risico was te overzien. Maar toch rustig rijden en goed kijken bij de passage van elke mast. Een paar millimeter kan al het verschil maken tussen het (mis)lukken van een test. Daarom ook bewust een wat ruimere marge vanaf de bovenleiding aangehouden. Dat ziet er voor een kritisch oog misschien wat minder uit, maar ik ga voor zekerheid bij 40 locomotieven en in totaal 23 tunnelportalen op mijn baan! Nu rustig de hele baan eens rondrijden om te kijken hoe de rest verloopt, ook al is nog niet alle bovenleiding aangelegd.
Groeten,
Wico