Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Wico's Donnerwetter Alm .. mini mijlpaal

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

Re: Wico's Donnerwetter Alm .. ruïne in het groen

Swiss rail .. what else?

@ Henk,

Het blijft lastig om de sfeer met verlichting goed over te brengen.

@ Frans,

Terwijl ik dus helemaal niks met Halloween heb. Al vinden mijn kleindochters het prachtig om opa te laten schrikken :).

20260204_201915a.jpg

Groeten,
Wico
Het lijkt wel of de hele boel serieus in de fik staat.... dat was mijn eerste gedacht toen ik de zwarte foto zag... Mis dus   ;-)
Citaat van: Wico op woensdag 04 februari 2026, 21:48:41Al vinden mijn kleindochters het prachtig om opa te laten schrikken :).
Ik heb er zo ook twee, die dat af en toe eens proberen... dan gaat mijn tikker in overdrive... ;-)

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Beetje Spooky feeëriek plaatje hoor.
Ik heb niks met Harry Potter maar zou er wel goed in passen denk ik.

Swiss rail .. what else?

@ Herman,

Nee gelukkig niets in de brand, al maakte ik wel kortsluiting bij het provisorisch aan elkaar knopen van de elektradraadjes 8o.

@ Tom,

aan Harry Potter had ik nog niet gedacht, maar die sfeer dat klopt wel.

Groeten,
Wico
Harry Potter is te koop (te bestellen) bij Hünerbein in Aken. Vraag niet waarom ik dat weet...  :-)

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Hoi Wico,

Misschien komt het door de foto maar het licht lijkt wel wat fel.
Zie jij dat ook zo?

Verder ziet het er wel spannend uit.

Henk

Swiss rail .. what else?

Henk,

Klopt, dat is inderdaad op de foto veel sterker dan in werkelijkheid. Maar als ik de instellingen op mijn telefoon aanpas vallen te veel details weg.

Het is ook nog niet de definitieve oplossing, maar ik was een beetje aan het pielen met een oud spotje wat ik nog had liggen.

Groeten,
Wico

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klikkie voor Harrie mit seinen Freunden
en nog een klikkie voor de bijbehorende Ford Anglia!

Swiss rail .. what else?

Hanzi,

Op zich wel een origineel setje natuurlijk, maar het blijft voor mij wennen aan die 3D geprinte figuren. Maar misschien vallen ze in de praktijk mee, want ik heb ze nog niet in het echie gezien.

En vanuit de Historischer Opel Club Helvetia bestaan ernstige bezwaren tegen de aanschaf van een Ford Anglia. Daar moet ik dus mee uitkijken, want voor ik het weet ben ik ruim honderd leden kwijt O:-D.

Groeten,
Wico

Citaat van: Wico op donderdag 05 februari 2026, 13:38:54En vanuit de Historischer Opel Club Helvetia bestaan ernstige bezwaren tegen de aanschaf van een Ford Anglia. Daar moet ik dus mee uitkijken, want voor ik het weet ben ik ruim honderd leden kwijt O:-D.

Beetje uit het zicht zetten.
Valt niemand het op.  :D  :D

Henk
Mooie scenery verwacht mooie verlichting. Deze is geslaagd voor het examen met onderscheiding...

Luc

Swiss rail .. what else?

Luc,

Ik hoop over twee weken de definitieve opstelling van de lichtspots met jullie te kunnen delen.

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Wico,

Ik liep erg achter, net genoten van de nieuwe bomen en het testen met de verlichting maakt het nu al helemaal sfeervol  :thumbup: :thumbup:

Hans had al een link neergezet van de Harry Potter figuren, die had al ik daarvoor al besteld voor Saskia die is een groot fan  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Swiss rail .. what else?

Peter,

Hier recent wel wat Harry Potter lego sets gekocht voor de kleinkinderen. Opa vind het lego bouwen ook nog steeds leuk :).

Groeten,
Wico
Citaat van: Wico op vrijdag 06 februari 2026, 11:34:14Ik hoop over twee weken de definitieve opstelling van de lichtspots met jullie te kunnen delen.
Ook hier wachten we uiteraard met spanning af.  :thumbup:

Citaat van: Wico op vrijdag 06 februari 2026, 14:43:10Hier recent wel wat Harry Potter lego sets gekocht voor de kleinkinderen. Opa vind het lego bouwen ook nog steeds leuk :).
Heb ik ook nog kunnen, mogen doen ;-)
Spijtig genoeg is het allemaal verleden tijd :sad:

Swiss rail .. what else?

Herman,

Lego levert ook volop (grote) sets voor volwassenen, dus leef je uit zou ik zeggen ;).

Groeten,
Wico
En nog verder een beetje  :offtopic:
Die keren, dat ik nog met Lego speelde, was het altijd in gezelschap, en dat maakt het stukken prettiger...  :thumbup:
Op je eentje is er niet veel plezier aan. Trouwens: buiten mijn treintje(s) heb ik nog Arduino en een Raspberry PI, om mee te spelen, en dan vind ik het nog altijd prettig om hier en daar iets te programmeren op de computer - script is een betere omschrijving, dan een programma - Het is -FWIW- bash in Linux... ;-)

Trouwens straks even mijn versie 6 bijwerken... ;-)
Re: Wico's Donnerwetter Alm .. mini mijlpaal

Swiss rail .. what else?

Vandaag een kleine mijlpaal in Donnerwetter Alm, want de bovenleiding op het tweede niveau is nu compleet. De laatste masten stonden al, maar de bovenleiding is nu ook panzergrau geverfd en weer aangebracht. Daarmee is de paradebaan van een kleine tien meter klaar! Daarom ook maar eens geprobeerd om de eerste loc met de pantografen omhoog te laten rijden.

In dit geval betekent dat dat de pantografen net onder de bovenleiding worden vastgezet. Beetje pielen om te kijken of dun ijzerdraad of visdraad de beste oplossing biedt. Uiteindelijk voor dun visdraad gekozen, die je (tijdens het rijden) niet ziet. Op de foto zie je dat de pantograaf nog iets strakker onder de draad geplaatst kan worden en het knoopje moet nog afgeknipt, maar voor een eerste poging vond ik dit wel prima.

20260207_101828a.jpg

20260207_101827a.jpg

En toen heel voorzichtig een eerste ritje over de paradebaan gemaakt met een test loc. Bewust gekozen voor de pantograaf die meebuigt in de (normale) rijrichting. Mocht een mastje wat (te) laag staan afgesteld, dan buigt de pantograaf gewoon mee, dus dat zou geen problemen moeten geven. De visdraad is natuurlijk primair bedoeld om de pantografen ook in de tunnels in bedwang te houden.

Het test ritje levert een uiterst saai filmpje op, maar ik deel het met plezier want hierna kunnen dus de testritten worden uitgebreid en meerdere locs op dezelfde manier worden aangepast.

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Helemaal geen saai filmpje Wico, ik kan mij nog herinneren dat er locomotieven geweest zijn waar een klein blauw ledje in het schuitje van de pantograaf zat, dit simuleerde de vonkenregen om het nog realistischer te maken.

Mooi dat je deze mini mijlpaal met ons deelt, ik heb er met plezier naar gekeken.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Wico,

Wat een saai filmpje.
Een lok zonder wagons of rijtuigen?
Was die op hol geslagen?

Het lijkt wel of de pantograaf niet tegen de bovenleiding aan komt.
Klopt dat?

:-)  :-)  :-)

Henk

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Wico.

Gefeliciteerd met het behalen van de bovenleiding mijlpaal  :thumbup:
Rijdraad, visdraad, je bent er maar druk mee!

Groeten,

Erik.

Als het maar Zwitsers is.

@citaat

Zolang Wico maar niet zelf de "draad" kwijt raakt is alles goed Erik. ;)  :thumbup:

Erg mooi gedaan Wico dat visdraadje bij de pantograaf goed te zien tijdens het filmpje. :thumbup:
Hier in Michelstadt rij ik als het kan met de pantograaf tegen de draad aan erg leuk om te zien hoe de pantograaf heen en weer beweegt met de bovenleiding mee maar helaas heb ik ook vele smalle pantografen waar deze handigheid van jouw goed van pas kan komen zodat het toch lijkt of ze er tegenaan zitten.

Zelf ga ik wat experimenteren met een stukje bloemschikdraad tussen de pantografen te lijmen zodat ze wat breder worden kijken of de smalle pantografen dan ook tegen de draad aankunnen tijdens het rijden.

Maar erg bedankt voor de inspiratie heb meteen zin in om er morgen mee te gaan beginnen. ;)

Groet Michel
Kleine mijlpaal, is dat geen kilometerpaaltje?

Mooi filmpje en mooie baan
Hoi Wico dat ziet er goed uit. Ik durf dat echt niet want bij mij stopt de bovenleiding net in de tunnels ben bang dat blijft haken.

Gr henk
Citaat van: Wico op zaterdag 07 februari 2026, 16:40:36Het test ritje levert een uiterst saai filmpje op, maar ik deel het met plezier want hierna kunnen dus de testritten worden uitgebreid en meerdere locs op dezelfde manier worden aangepast.
Het deed mij even denken aan de discussie, naar aanleiding van de vraag: "welke en wanneer gaat of gaan pantogra(a)f(en) (voor- of achteraan of allebei) omhoog in het echte leven?"

Och en om efkes moeilijk te doen: als je het weet, zie je inderdaad dat de pantograaf de rijdraad niet raakt...  >:-D
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 07 februari 2026, 17:10:19dat er locomotieven geweest zijn waar een klein blauw ledje in het schuitje van de pantograaf zat, dit simuleerde de vonkenregen om het nog realistischer te maken.
Ik denk dat ik wel echte vonkjes heb gezien... ;-)
Dat kan natuurlijk als de trein(en) echt op bovenleiding rijdt of rijden...
MAAR: dan vloek je ook weer dikwijls (niet altijd) binnensmonds, als de pantograaf weerom blijft haken... en de trein ontspoort... :sad:

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Knap gedaan hoor, mooi dun visdraad.
Vroeger veel gebruikt met vissen op de Ruisvoorn met een klein pluimpje brood.
Man wat een feest en wat een gevecht om de draad niet te laten breken.

Pantograaf ziet er goed uit met dit draad
Dat is mooi werk Wico, met een filmpje als teken dat het perfect werkt. Je hebt nu nog wat locs om dat toe te passen.

Luc

Zwitserland fan

Ja geslaagd! Toch een spannende actie omdat je maar moet hopen dat je je nergens hebt vergist in de hoogte van de masten en rijdraden en dat er tijdens het scenery-geweld niets onbedoeld is gewijzigd. Maar misschien ben ik wat minder zorgvuldig dan jij. Ik heb de panto's ook op die manier omhoog staan met een zwart nylondraadje. Alleen bij mij missen de rijdraden nog :).

Henk,

Citaat van: ÖBB op zaterdag 07 februari 2026, 21:58:10Hoi Wico dat ziet er goed uit. Ik durf dat echt niet want bij mij stopt de bovenleiding net in de tunnels ben bang dat blijft haken.

Als je er nog bij kunt dan zou een stuk rijdraad kunnen opofferen door deze door te knippen en in de tunnels te plaatsen en de onderste draad, waar de pantograaf tegen aan komt, naar boven te buigen.De bovenkant van de rijdraad moet je bij het afgeknipte gedeelte wel vastzetten om "zwabberen" te voor komen.

(ook) Henk

Swiss rail .. what else?

@ Peter,

Ik heb niet zoveel met licht- en geluidseffecten, anderen maken er hun beroep van ;). Alleen het typische geluid van een stoomlocomotief vind ik leuk, maar van mij mag Märklin ook locs zonder geluidsdecoder leveren. Lichtfuncties op een loc hebben voor mij dan wel weer toegevoegde waarde.

@ Sander,

Bedankt voor de link. Al met al lijkt me dit toch nog wel bewerkelijk met alle verschillende types pasringetjes, die je soms ook nog moet aanpassen en vastplakken voor de zekerheid.

Ben wel benieuwd of iemand hier (goede) ervaringen mee heeft?

@ Henk I,

Jij legt ook alle tekortkomingen in mijn baanbouwwerkzaamheden ongenadig vast :o).

@ Erik,

Ach druk druk. Het leggen van knoopjes in visdraad die je bijna niet ziet werkt zeer therapeutisch/frustrerend (doorhalen wat niet van toepassing is :?).

@ Michel,

Ik heb geen voorzieningen in de tunnels voor het opvangen van de pantografen, dus ik moet wel met een draadje werken. Metaaldraad was me te stug, vislijn werkt beter.

@ Kees,

Bedankt voor je complimenten. Ik zag je avatar en dacht dit recente filmpje maar even voor jou op herhaling te sturen.

@ Henk II,

Bij mij eindigt de bovenleiding ook bij het begin van een tunnel, vandaar de oplossing met vislijn en een ruime marge om ongelukken te voorkomen.

@ Herman,

Echte vonkjes lijkt me dan wel weer stoer :). Eigenlijk had ik natuurlijk niets moeten verklappen over die draad, want nu je het weet zie je het ...

@ Tom,

Visdraad aanbevolen door en gekregen van een ervaren visser. Ik was wel bezorgd of de trekkracht van 1 kg voor dit doel voldoende zal zijn, maar misschien is het wel beter dat de draad breekt als er toch een keer een ongelukje gebeurt in een tunnel(ingang) of zo. We gaan het meemaken ...

@ Luc,

Ik denk nog een stuk of veertig locs en elektrische treinstellen te gaan. Maar eerst verder proefrijden op de rest van de baan met deze rode rakker.

@ Henk III,

Precies dat gevoel dus, bij het eerste ritje met de pantograaf omhoog :). Nu heeft niveau twee maar een enkele ingang en uitgang dus het risico was te overzien. Maar toch rustig rijden en goed kijken bij de passage van elke mast. Een paar millimeter kan al het verschil maken tussen het (mis)lukken van een test. Daarom ook bewust een wat ruimere marge vanaf de bovenleiding aangehouden. Dat ziet er voor een kritisch oog misschien wat minder uit, maar ik ga voor zekerheid bij 40 locomotieven en in totaal 23 tunnelportalen op mijn baan! Nu rustig de hele baan eens rondrijden om te kijken hoe de rest verloopt, ook al is nog niet alle bovenleiding aangelegd.

Groeten,
Wico