Nieuws:

Help mee de enige echte Stichting 3rail kalender te vullen met foto's! Lees meer over in de oproep!

Sint Petrusburg: hotsebotsende V80

Gestart door Petrus woensdag 19 juli 2017, 11:26:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Beste allen,

Op 20 mei j.l. kocht ik op de beurs te Houten een locomotief van Märklin. Het is een V80 (36080).
De machine rijdt soepel over de baan? totdat hij een wissel of kruising passeert: daar gaat?ie hotsebotsend overheen. Het is geen groot probleem, maar ik wil er wat aan doen.
Her en der op het forum, op de Wiki en elders op het internet (Stummiforum) lees ik er over: de loc wordt door de puko?s opgetild.
Het advies is om de sleper te verstellen, maar dat helpt hier niet.
Anderen adviseren om een andere sleper te proberen. De V80 heeft een sleper met een kliksysteem (206 370).

Mijn vraag: gaat een andere sleper de kwestie oplossen, en zo ja, welk slepers komen daarvoor in aanmerking? Zijn er wellicht nog andere oplossingen denkbaar?



Dank en groet,

Petrus
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
-Petrus:
Zijn het de wielen of de sleper die de loc omhoog duwen op de wissels?
Staan de wielen op correcte afstand van elkaar?
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Kan ook zijn dat bij één van de wielassen de flens afstand te groot of te klein is. Kwestie van meten met schuifmaat. Ook eens kijken wat er precies gebeurt als je de lok kruipend over de wissel laat rijden.
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Mijn toevoeging blijft beperkt tot een link met 2 citaten:


Man spricht Deutsch, Frau auch.

CiteerDer Schleifer drückt mangels Bodenfreiheit das ganze Drehgestell hoch.

CiteerDie BR 185, die vom Drehgestell genauso gefertigt ist (s. oben im Thread),
hat ein ähnliches Fahrverhalten. Der Schleifer wird bei der Fahrt über die Weiche
auch nach oben gedrückt, aber nicht so stark, dass das Drehgestell angehoben wird.

Samengevat: er is erg weinig ruimte onder het draaistel voor de gemonteerde sleper.
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
De ruimte tussen de flenzen dient 14mm te zijn.
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Wellicht voor de liefhebber nog dit: er bestond ook een Hamo V80 in de jaren '60 met precies het zelfde euvel:


Hamo V80


fotobijschrift:
ein Blick unter die V 80 zeigt die selbstgebauten Schleifer (...)
Sie wurden aus den Federteilen ausgedienter Märklinschleifer gelötet.
Märklin Skischleifer waren aufgrund der sehr knappen Platzverhältnisse hier nicht montierbar

@Petrus:
En daarom ben ik nu benieuwd naar een foto van de onderkant van jouw V80 (36080).
Lijkt die erop of totaal niet?
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Hi Petrus,

Een kennis van mij heeft ook een V60 36080.
Al enkele keren voor hem gesmeerd en die loopt "gewoon" over de wissels heen.
Wil wel een keertje voor je kijken.

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Het probleem is de verdikking aan het eind van de sleper Marklin heeft meerdere klik sleper van de zelfde lengte maar deze hebben verschillende dikte aan de uiteinden.
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Beste allen,

Top! Men wordt op dit forum op zijn wenken bediend. Kom daar maar eens om in de echte wereld!

@ Jørg: Op de wissels en de kruisingen duwt de sleper de wielen omhoog. Het wielstel met de sleper komt even los van de rails. Tussen de flenzen meet het 14 mm.

@ Barry: Het langzaam rijden laat goed zien wat er aan de hand is. De schuifmaat toont aan dat de wielafstand overal gelijk is.

@ Jan Willem: 'Mangel an Bodenfreiheit. Das stimmt! Aber was soll man machen wenn man ungenügende Bodenfreiheit hast?' Een foto is bijgevoegd.

@ Harald: Het probleem wordt me langzaamaan duidelijk. Ik ga graag op je aanbod in om met mij mee te kijken.

@ Mark: De wielen vooraan de loc worden op de wissels en de kruisingen bijna 3 mm opgetild. Een sleper met dunnere uiteinden zou mijn probleem kunnen oplossen. Ik kan eens proberen om de uiteinden tussen de bankschroef te zetten.

Dank en groet,

Petrus
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Okee, het ding heeft dus een kliksleper, en die zijn vaak al vrij dun ..., dus je kunt niet zonder meer een dunnere liliputsleper plaatsen, bovendien is die waarschijnlijk te lang voor dit wielstel.

Heb nog even de alternatieven op een rijtje gezet:
Brawa Silencio sleper 2225 versus Roco fluistersleper 40500
Brawa Silencio Sleper
sleper in aanhangwagen
Märklin klik sleper
Märklin klik sleper bijbuigen
Gemodificeerde Roco sleper
Liliput en Brawa slepers

en kwam toen dit draadje tegen: 2 V80 locs haperen op K-rail wissels, een draadje waarvan de uitkomst ontbreekt.

Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
De Marklin V212 hebben dit probleem ook...
Te weinig bodemvrijheid.
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Citaat van: Wim op woensdag 19 juli 2017, 18:26:04
De Marklin V212
Daarvan zijn er nogal wat sinds 1966:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Sjabloon:M%C3%A4rklin-V100-modellen
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_3072
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_3347
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_29462
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_37725
Nergens op de wiki pagina's staat iets over de sleper.
Zou iedereen alleen maar met een ovaaltje rijden?

Een sleper-specialist is b.v. Aliebengalie, een meester in het bijbuigen, en net zolang rommelen tot het perfect werkt.

Maar kijk nog eens bij:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64146.msg1129893#msg1129893
CiteerIk heb de 37126 NS 1222 welke ook is uitgerust met de nieuwe Märklin fluistersleper.
Deze gaf bij mij op C Rail kruisingen hetzelfde probleem.
Ik heb de uiteinden van de sleepschoen iets uitgebogen en het probleem was grotendeels verholpen.
Alleen hoorde ik soms een tik bij het passeren van de kruising.
Nu blijkt dat het plastic plaatje waar de sleper op vastzit opstaande randen te hebben waar de
sleper bij passage van de hogere puko's als het ware in verzinkt.
Na deze opstaande randen iets te hebben verlaagd (Afvijlen en/of snijden) rijd mijn 1222 zonder problemen
over wissels en kruisingen.

en, in het zelfde draadje: Dunne Marklin sleper 206370 kostte in Houten ? 3,- en zou ook goed zijn.
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Voor de goede orde: de klikslepers willen wel eens niet goed "ingeklikt" zitten, scheef of aan één kant er niet in, ook moet je na verloop van tijd de kliklipjes wat bijbuigen omdat ze te veel de verkeerde kant uit staan, de controle is simpel, de bovenkant van de sleper moet op alle plaatsen strak tegen de onderkant van het draaistel aan zitten en blijven zitten.

Groet, Anne W
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Het is jammer dat het stummiforum 's nachts tussen 23:00 en 24:00 slecht bereikbaar is (database server overbelast).
Want het forum van onze oosterburen biedt een en ander aan inzicht over locs zoals V80 en V212.

Wat ik daar las (voordat de server werd overbelast), komt op 3 dingen neer:
- massa-afname vormt een probleem (antislipbandjes), te verhelpen met contactstripjes bij het andere draaistel
- het gewicht op de draaistellen is te laag (iets meer lood onder de kap plaatsen)
- kliksleper is te dik ter hoogte van de assen, of komt te hoog (diverse remedies)

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=56221#p592002
Masseproblem macht V212 wackelig
CiteerWeiter habe ich festgestellt, dass die Lok ziemlich wackelt auf ihren
Drehgestellen und mit etwas Druck von oben sofort weiter fährt.

Schrijver van dit draadje heeft van alles gedaan: extra massa-strips, extra gewicht,
maar niets met de sleper.

Slepers bijstellen
Het citaat is een beetje lang door tijdgebrek:
CiteerDer Umbau ist denkbar einfach: die Kupferlaschen an der Kunststoffaufhängung (vorsichtig!) aufbiegen
und in die entsprechenden Schlitze am Märklin-Klipp einfädeln (die passen nämlich, o Wunder, ganz genau).
Wieder umbiegen. Fertig.

Die Roco-Schleifer tragen insgesamt mehr auf und je nachdem, wieviel Raum unter dem Fahrgestell ist,
kann das zu Problemen auf den hohen Pukos der Weichen führen. In diesem Fall die Kunststoffseiten
der Roco-Schleifer seitlich abziehen (das geht problemlos) und die Schleifer-enden mit einer Zange
leicht zusammendrücken. Auf diese Weise paßt der Schleifer unter jedes Fahrgestell.
Die größere Breite des Rocoschleifers hat bei mir noch nie zu Problemen geführt.

Auf die gleiche Weise kannst Du auch den Brawaschleifer verwenden. Sein Vorteil ist,
daß er nicht so stark aufträgt und so schmal wie der Märklin-Schleifer ist. Ich bin mir aber jetzt
nicht ganz sicher, ob die Kupferlaschen genauso gut passen (seltsam eigentlich, wo ich soviele
Schleifer umgebaut habe. Aber ich mache das mittlerweile irgendwie automatisch auf verschiedene Weise).

Ich habe mittlerweile alle Märklin-Schleifer rausgeworfen und sie - je nach Modell - durch Roco lang,
Roco kurz oder Brawa ersetzt. Von Kontaktproblemen kann ich nicht berichten. Neben dem Vorteil
der Geräuschlosigkeit kommt noch hinzu, daß sich bei kleineren Loks (z. B. T3) die Zugkraft erhöht,
da der Anpreßdruck geringer ist.

Manche Märklin-Klipps sind allerdings besonders, z.B. sehr lang. In diesem Fall kann man:
Entweder die Märklin-Kupferstreifen kürzen (also v. a. die verbreiterten Enden abschneiden) und die oco-Schleiferstücke daran befestigen.
Oder man schneidet die Kupferstreifen ab, so daß nur noch die Kupferaufnahme vorhanden ist, legt in diese den neuen Schleifer ein und nutzt sie quasi wie eine Schelle, um den Schleifer am Klipp zu befestigen. Das hält sicher.
Diese Methode ist auch dann zu empfehlen, wenn bei Aufbiegen der Roco-Schleifer die Befestigungslaschen abgebrochen sein sollten (das Roco-Kupfer bricht irgendwie leichter als das Märklin-Kupfer?!) oder es sich um den Einbau von Roco kurz in Klippaufnahmen handelt (hier passen nämlich die Kupferlaschen nicht in die Klipps).
Beim Brawa-Schleifer kann man auch die Möglichkeit nutzen - die richtige Länge der Märklin-Kupferarme vorausgesetzt -, daß man die Enden des eigentlichen Schleifstücks ein wenig aufbiegt (einfädelt und wieder vorsichtig zusammendrückt) und so nur das Märklin-Schleiferstück ersetzt.

Mark heeft dus een goed punt (wat betreft de sleper):
CiteerHet probleem is de verdikking aan het eind van de sleper Marklin heeft meerdere klik sleper van de zelfde lengte maar deze hebben verschillende dikte aan de uiteinden.
Daarnaast is de sleper lengte mogelijk een probleem, want idealiter zou de sleper tussen de assen moeten vallen, en de assen niet moeten overlappen, tenzij er voldoende ruimte is in de bodem voor die verdikkingen aan het eind van de sleper.

Aardig wat dat betreft is ook het draadje Locs die stotteren of stoppen
CiteerDe oorzaak is inmiddels bekend, de oplossing niet.
Het komt door het type sleper dat in deze twee modellen wordt gebruikt.
De uiteinden van het sleepcontact zijn minder ver omgebogen dan bij oudere types.
De twee verende koperstripjes zijn er simpelweg doorheen gestoken en maken minder contact
dan bij oudere modellen. Als de loc stopt en ik met een tandestoker heel licht tegen het
verende koperstripje druk, dan rijdt de loc meteen weer weg.
Van al mijn modellen hebben alleen deze twee dit type sleper en alleen deze twee haperen.
Een van de oplossingen is dan om dan een draadje te bevestigen aan de koperstripjes, voor meer prik.

En zo zitten we dan midden in de checklist (die ongetwijfeld in de 3rail-wiki staat of komt te staan):
Gesteld de puko's op een wissel zitten goed (alle andere locs hebben geen probleem):

Als een loc een wissel hobbelend neemt of erop stopt, dan zijn er meerdere oorzaken denkbaar.

De meest simpele: de sleper zit niet goed (scheef, verbogen, enz) of maakt niet goed contact (sleper aanpassen, bijbuigen).
Als de loc stopt: de massa-aansluiting en/of de prik aansluiting verbeteren, en eventueel het gewicht verhogen.
Als het draaistel met de sleper echt omhoog komt, dan moet of de sleper beter afgesteld (bijvoorbeeld einden samenknijpen), of vervangen door een dunnere en/of kortere, of de bodem moet worden uitgefreesd om meer ruimte te maken voor de sleper-uiteinden.

Terug bij de vraag:
Citaat van: Petrus op woensdag 19 juli 2017, 11:26:08
Mijn vraag: gaat een andere sleper de kwestie oplossen, en zo ja, welk slepers komen daarvoor in aanmerking? Zijn er wellicht nog andere oplossingen denkbaar?
Als de Marklin sleper 206370 niet past, of er al op zit, dan kun je de Brawa schudden, want die is dan zeker te lang. Het enige wat je dan kunt doen, is het kliksysteem bijvijlen, de slepereinden samen knijpen, en als dat ook niet werkt, het kliksysteem verwijderen, en de sleper vastlijmen of een deel van de bodem af frezen of afvijlen ten behoeve van de sleper-uiteinden. Evengoed lijkt mij gewichtverzwaring van het draaistel met sleper daarna een goede toevoeging.


In dat draadje worden wat artikelcodes van fluisterslepers genoemd
(is nooit weg om ergens op te slaan):
- Roco 40500 (Länge 42mm)
- Roco 40501 (Länge 56mm)
- Brawa 2225 (Länge 50mm)
- Liliput 38991 (Länge 52 mm)

(incompleet) sleper-overzicht (stummiforum)
Märklin-Standard-Slepers (7174, 7175, 7185, etc.) bestaan in de lengten 42mm, 50mm, 62mm,
en dat zijn allemaal slepers met een schroef.  Deze slepers zijn 4 mm dik, en dat is vaak te dik voor onder wielstellen. De dikte is de hoogte van de sleper-einden.

Opeenvolging merk, arikelnummer, lengte, dikte  en bevestiging van vlakkere slepers:

Märklin
144133 - 50 - 3,8 - Clip (heel vlak en dun)
206370 - 50 - 3,8 - Clip standaard-sleper
Beide zijn ook zonder de cliphouder bruikbaar.

Piko
56110 - 50 - 3,5 - schroef

BraWa
2225 - 60 - 3,0 - schroef
(BraWa heeft een nieuwere, dunnere, versie uitgebracht)

Hornby
HS 1722 - 62 - 3,0 - schroef
HS 1188 - 50 - 3,5 - schroef

Mehano
53954 - 50 - 3,0 - schroef

Fleischmann
692020 - 50 - 2,8 - schroef (heel vlak)
(voor zover nog leverbaar)

Liliput
L 38991 - 52 - 2,2 - Clip
L938991 nieuw catalogusnummer


*** edited: stummiforum weer online
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Beste allen,

Bijgevoegd twee detailfoto?s.

@ Anne W: Ik snap wat je bedoelt. Ik heb een en ander gecontroleerd. De sleper is goed vastgeklikt.

@ Jan Willem: Top dat je door de sleper-bomen het sleper-bos blijft zien.
In mijn geval drukt het sleper-eind aan de voorzijde tegen de bodemplaat; daar ben ik nu wel achter gekomen. Vervolgens maakt het nog verschil of de trein over een wissel rijdt of over een kruising. Bij de kruisingen gaat het voorste wielstel helemaal los van de rails.
Ruimte geven door de bodemplaat aan de voorzijde ietwat uit te boren of te frezen gaat helpen. Echter op de foto kun je zien dat de tandwielkasten ook hoog liggen. De winst zal minimaal zijn. Nu al raakt het koper van de sleper bijna de behuizing.

Dank en groet,

Petrus
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Je ziet gewoon dat de constructie niet deugt...
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Ik heb zojuist de lok even geïnspecteerd bij mijn winkel in Waalwijk, mij lijkt het probleem te zitten in een tekort aan ruimte tussen de "knots" aan de voorkant en de koppelinghouder.

Als de sleper horizontaal blijft dan zou er geen probleem zijn, maar als hij omhoog moet omdat de puko's in de wissel hoger worden gaat eerst de voorkant omhoog en dat blijft zo tot de sleper half over de hoogste puko is, dan zal hij weer horizontaal gaan, en daarna weer schuin maar dan de andere kant op.

Als dit het probleem is, dan is er wellicht één remedie: de bovenkant van de voorste "knots" van de sleper af beginnen te vijlen, er kan veel af, indien dat niet genoeg is dan het dekseltje van de koppelinghouder "uithollen".

Als dit echt de oorzaak is, dan heeft er een constructeur bij Märklin zijn werk niet goed gedaan.

Groet, Anne W
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
 @citaat Kennelijk heeft Märklin het reeds bestaande Trix model "geschikt" gemaakt voor 3rail. :thumbdown:
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Citaat van: Anne W op donderdag 20 juli 2017, 17:00:26
Als dit echt de oorzaak is, dan heeft er een constructeur bij Märklin zijn werk niet goed gedaan.
Het personeel is niet meer wat het geweest is, bij Märklin.  :D

Blijft de vraag: is de sleper foutief geconstrueerd, is de wielstelonderkant niet goed geconstrueerd, of beide?
En wat doe je eraan?

Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
 @citaat Er is te weinig vrije ruimte voor een sleper.
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Je zou de hier onderstaande sleper 144133 even kunnen proberen misschien dat het dan beter gaat?
Bron ebay.
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Ik lees net dit draadje, ik heb hier de V80 36080.30 uit startset 29711, exact hetzelfde model als hier beschreven, met dezelfde sleper eronder, en dezelfde draaistellen.
Gekocht in 2015 en ik heb nog nooit deze problemen vastgesteld. Deze loc rijdt zeer mooi over de wissels.
In de handleiding KLIK staat dat de sleper max 2mm onder de wielen vandaan mag komen. Misschien dat dat het probleem is?
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Beste allen,

Vanmiddag de platte bektang op de 'knotsen' van de sleper gezet en flink geknepen. Daardoor kwamen de kopers klem te zitten en veerde de sleper niet meer. Vervolgens de 'knotsen' weer een weinig opengewrikt en de vering van de sleper teruggebracht.

Het werkt! Het hotsebotsen is voorbij. Top! De wissels worden probleemloos genomen en op de kruisingen zie ik alleen nog een lichte bibber bij de koppeling aan de voorzijde van de locomotief.

Allen bedankt voor het aanreiken van oplossingen en voor het medeleven.

Petrus.

P.s.: Ik zal een 144133 - contactsleper aanschaffen. Ik ben benieuwd of het verschil maakt.
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
-Petrus:
Mooi dat het opgelost is,  :thumbup:
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Petrus,

Hou er wel rekening mee dat het plastic deel van de 144133 anders is dan bij de huidige sleper.
Je zal dus alleen het metalen deel moeten overzetten, op je huidige plastic deel.
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Deze sleper is er ook met het juiste klik voetje moet alleen even het juiste artikel nr opzoeken ;)
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
@citaat
Dat is de 138079
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 20 juli 2017, 22:59:44
@citaat
Dat is de 138079
Opeenvolging merk, arikelnummer, lengte, dikte  en bevestiging van vlakkere slepers:

Märklin
144133 - 50 - 3,8 - Clip (heel vlak en dun)
138079 - 50 - ??? - Clip (heel vlak en dun)
206370 - 50 - 3,8 - Clip standaard-sleper

Van de eerste Märklin 144133 nog dit draadje
met deze foto

dat doorverwijst naar dit draadje:
Umbau des Märklinschleifers bei der V80
met o.a. dit schetsje:



En van het andere nummer:
https://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst29951findunread_Slider-Replacement-E138079---Alternatives.aspx
CiteerI wanted to report that last night I swapped an E206370 slider onto my BR221, and after testing the loco runs as it should in all previous trouble spots. E206370 has a more rigid slider bar/ski than E138079, which probably forces better contact and thus resolves my issues. E138079 has a thin and flexible slider bar/ski, which makes less noise but probably not as even of contact over all the pukos it touches, especially if there is any distortion in the metal.

Both sliders (the original E138079 and E206370) are the same size.
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Hi Petrus,

Mooi dat het is opgelost.
Zien we elkaar bij de Stamtisch Utrecht op op 1 september ?

Hier

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Dat afslijpen is een goede optie...
evenals de dunnere, nieuwe kliksleper monteren.

@Jan,
ik heb de V212's van de een na laatste generatie,
die met HVA en plastic kap,
waarbij ik een Feuerwehr uitvoering heb, waar door Marklin wel een massaveer extra is
geplaatst, tussen het sleperdraaistel en frame.

Wat bedoel je met heel vlak en duur ?
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
@ John, Mark, Wim: Dank voor de 'tips & tricks'. Ik ben er blij mee.

@ Jan Willem: Ik zie dat je zelfs bij 'nacht en ontij' aan het speuren bent naar oplossingen, in dienst van het Märklin-erfgoed. Bijzonder!

@ Harald: 1 September staat in de boeken. 'IJs en weder dienende' zal ik er zijn.

Beste groet,

Petrus
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Hi Petrus,

Wil je je ff aanmelden op dat draadje ?

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Citaat van: Wim op zaterdag 22 juli 2017, 15:44:14
Wat bedoel je met heel vlak en duur ?
De spellingscorrector ging met mijn tekst aan de haal  :?
Re: Sint Petrusburg: hotsebotsende V80
Beste allen,

Even dit draadje afmaken!

Ik heb twee slepers aangeschaft: het origineel, de 206370 en het alternatief, de 138079.

Resultaat bij vervanging van de originele sleper door eenzelfde nieuw exemplaar (de 206370): de trein rijdt prima over de wissels, het hupsen op de kruisingen blijft in geringe mate bestaan.
Resultaat bij vervanging door het alternatief (de 138079): de trein rijdt prima over de wissels en de kruisingen. Wie heel goed kijkt ziet dat de voorste wielen op de kruisingen nog iets worden opgetild, maar het waggelen - waar het allemaal om te doen was - is verdwenen.

Dank en groet,

Petrus