Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Haperen op K-wissels van V80

Gestart door krokodil68 zaterdag 12 november 2016, 22:22:36

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

Goedenavond,
Ik heb 2 v80's en deze lopen allebei niet door de K wissels zonder haperen. Ik vind het een rare zaak dat dit kan. Bij een ander merk kan dit mijn inziens wel voor komen maar bij Marklin zelf?????
Zo heb ik een v60 waar ik een stukje uit de bodem heb moeten fresen om dit ding goed te laten lopen. Nu zit mijn neus er behoorlijk vol van. Dan kan ik alleen nog meer twijfels hebben bij de duurdere modellen van M.
Wie weet raad en wie heeft deze evaring ook?

Groeten Jeroen
Re: Haperen op K-wissels van V80

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

Ik heb ook een V80 van Marklin, maar die rijdt perfect op zowel K-rail als ook op C-rail wissels. Ook over slanke wissels kruipt de loc netjes.
Misschien de sleper eens bekijken en evt. iets meer of minder druk afstellen?

Gr.  Charlie

Glenfinnan viaduct, Schotland

Hoi Jeroen,

ik had eenzelfde probleem met een railbus. Het bleek dat de sleper niet goed aangedrukt was. Nadat dit opgelost was reed hij probleemloos!  :)

Dwarsliggers op de rails sporen niet

K-wissels, wat bedoel je precies?
Standaard wissels of slanke wissels,
oudere wissels (met vaste aandrijving) of nieuwere wissels (losse aandrijving)?

En wat raakt wat? De onderkant van de loc, de koppeling?
En wat wordt er geraakt? De wisselaandrijving, de puko's, de binnenste spoorstaven, het puntstuk?

Hoi Jan,
Op een slanke K wissel blijft de sleper hangen aan de puko's. Het lijkt of de sleper niet ver genoeg omhoog kan.
Ik heb 2 V80's en ze hebben allebei het zelfde euvel.

Groeten Jeroen

Sorry dat ik nu pas reageer (zit in verhuizing). Gaat het om een slanke k-wissel met beweegbaar puntstuk?

Hoi Jan,
allereerst succes met je verhuizing. ook veel geluk met de onderhandelingen hoeveel hobby ruimte je kan confisceren. Maar goed, het gaat om de wissel met vast hartstuk, de 22715 en 22716. Toch blijft het me tegenvallen dat Zelfs Marklin het niet lukt. Zal wel gemuteerde Trix zijn of uit tijd van het china avontuur. De modellen zijn wel niet de allerduurste maar evengoed.

Groeten Jeroen
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Jeroen,

Het kan voorkomen dat in bepaalde gevallen (bijvoorbeeld als er railisolatie is aangebracht voor bezetmelding) de railstaaf aan één kant van de rail geen massa heeft.
Als de lok dan over de wissel rijdt en één kant op een geïsoleerde railstaaf komt en de ander kant of een railstaaf zonder massa, dan stopt de lok.

Citaat van: krokodil68 op zaterdag 12 november 2016, 22:22:36
Zo heb ik een v60 waar ik een stukje uit de bodem heb moeten fresen om dit ding goed te laten lopen.
Bedoel je de bodem van de lok, of van het hartstuk van de wissel?

Andere oorzaak, eerder gemeld door belletj, een te sterk aangedraaid schroefje (vijsje) trekt de bedding (en daarmee de puko's) omlaag.

Dat gaat niet op als deze wissel niet is verschroefd.

Citaat van: krokodil68 op vrijdag 02 december 2016, 22:12:34
allereerst succes met je verhuizing. ook veel geluk met de onderhandelingen hoeveel hobby ruimte je kan confisceren.
Ik ben terug verhuisd naar eigen woning vanuit wisselwoning. Desondanks blijk ik te moeten gaan onderhandelen over de tot dan toe schier onbeperkte vlieringruimte en schier onbeperkte klerezooi die ik daar heb aangericht.
Dat komt zo. Andere buren hebben een vliezotrap bedongen bij de verhuurder. Mijn eega wil dat nu ook. Want dan kan zij er voortaan ook komen. Hoogtevrees weerhield haar. Ik voel de bui al hangen.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Wees er ook van bewust dat de twee kruisende sporen tussen wisseltong en hartstuk, potentiaalvrij zijn.
Op dat stukje krijgt de lok alleen massa via de buitenste railstaaf.
Als de lok dan even wiebelt en het wiel zonder antislipband los komt van de buitneste railstaaf, is het over en uit.

Citaat van: krokodil68 op zaterdag 12 november 2016, 22:22:36
Zo heb ik een v60 waar ik een stukje uit de bodem heb moeten fresen om dit ding goed te laten lopen.

Opnieuw de kernvraag:
wat gebeurde er precies?

In eerdere reactie geef je aan:
Op een slanke K wissel blijft de sleper hangen aan de puko's.
Het lijkt of de sleper niet ver genoeg omhoog kan.
Ik heb 2 V80's en ze hebben allebei het zelfde euvel.

Het gaat dus niet om een gebrek aan prik en/of massa (waar heel simpel iets aan is te doen),
maar om een fysieke hindernis van of te lage puko's of te hoge spoorstaaf (of een te kleine wielmaat)
ten opzichte van de sleper (en dus de bodem van het voertuig)?

Goedenavond,
Wat heeft de sint allemaal gebracht?

#kappa,
ik heb een stukje uit de bodem van dat ding gefreesd, nu rijd hij als een zonnetje. Zonder vloeken. GVD!!!!
Nee overal saat spanning op. Ik soldeer elke tweede raillas een draad aan. dus licht overdreven maar nooit te weinig. er zitten geen isolaties in de buurt. 3 op de hele baan.

#jan,
nee rail wordt alleen in de rand geschroefd, je kan dit op de foto's duidelijk zien hoe.
Het is dus een probleem van de sleper. Deze raakt het omhulsel van een tandwiel. Ontwerp fout categorie 1.

Wederom bedankt voor de repliek.

Groeten Jeroen

Citaat van: krokodil68 op maandag 05 december 2016, 20:09:20
je kan dit op de foto's duidelijk zien hoe.
Het is dus een probleem van de sleper. Deze raakt het omhulsel van een tandwiel
Ik wacht de foto even af. Ik vrees het ergste. M* skiet helling afwaarts.

Fred Vonk had een vergelijkbaar probleem (november 2011) met Amerikaanse locs. Helaas kwam hij er niet uit, maar hij kreeg wat tips, die hem overigens niet hielpen.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32886.0

#Jan
wat ik bedoel met schroeven kan je in dit filmpje zien

Ook via de link onderaan kan je in mijn bouw draadje komen.

Groeten Jeroen

Wat ik in het filmpje zie is niet het blijven haken met de sleper, maar het wegvallen van de verlichting als de V80 over het wissel rijdt: dat kan wel degelijk wijzen op een oud en bekend fenomeen: gebrek aan massa bij locs met ten hoogste 3 assen, waarvan een aantal wielen met antislipband is uitgevoerd.

De simpelste manier om even te checken of het dat is (en meteen de oplossing als het zo is): neem een metalen draadje van 0,6 mm (bijvoorbeeld oud telefooninstallatiedraad), en maak draadbruggen tussen buitenste en binnenste spoorstaaf.
Ik heb dat zelf gedaan door het draadje te klemmen tussen bielsmat en spoorstaaf, zo'n beetje halverwege wisselscharnier en puntstuk. Daardoor heb je optimaal massa op alle spoorstaven.

Piko wisels zijn standaard met 2 draadbruggen op die plekken uitgevoerd.