Citaat van: sbbmarklin op maandag 03 oktober 2011, 21:19:25
Voor de rest een leuk lokje voor een buurtgoederentreintje.
Dag Arnout,
Pas sinds kort heb ik me aangemeld bij dit forum, dit is dus een van mijn eerste berichten. Ik zit nu wat te grasduinen in de oudere bijdragen en stootte zodoende op deze
thread.
Je schrijft dat de Ce 4/4 een leuk locje is voor een buurtgoederentreintje, maar dit werkpaardje had wel meer te doen! Zo trok het jarenlang ook reizigerstreintjes van de dochtermaatschappijtjes van de BLS (te weten GBS en SEZ). De stammen van die korte treintjes bestonden jarenlang veelal uit twee personenrijtuigen Bi en ABi (met open eindbalkons) en een twee-assige bagagewagen.
Die personenrijtuigen lijken veel op de Seetal-rijtuigen van de SBB die Roco al jarenlang op de markt brengt, maar ze zijn langer. Het is me een raadsel dat die langere BLS-versies nog nooit door een van de grotere fabrikanten op de markt zijn gebracht aangezien er zonder dat de mallen behoeven te worden gewijzigd opvallend veel beletteringsvarianten van kunnen worden gemaakt (in ieder geval BLS, BN, SEZ, GBS), maar ook varianten wat klasse indeling betreft (het waren in de aanvang 3e en 2e/3e klasse rijtuigen die naderhand naar 2e klasse en 1e/2e klasse werden opgewaardeerd) bovendien kregen ze op een later tijdstip UIC-nummers. O ja, op een bepaald moment werden de open balkons van deze rijtuigen afgedicht en van toegangsdeuren voorzien.
Ik heb de Heer Doll van RailTop al eens benaderd of hij er niets in zag om dergelijke rijtuigen op de markt te brengen, zeker omdat zijn firma in een eerdere fase al een ABD rijtuig van
ondermeer de SBB maakte met aan één uiteinde een open balkon en datzelfde rijtuig ook nog eens met gesloten eindbalkon. RailTop weet in principe dus van wanten!
Ook EW 1 rijtuigen (waarvan Lima mallen bezit) werden op de korte lijntjes ingezet. Die waren beletterd als behorend tot de BLS, BN, GBS en SEZ (zowel groen als tweekleurig). Vroeger zijn er met name voor de Zwitserse markt nog wel versies in beide kleurstellingen van die kleinere maatschappijtjes op de markt gebracht, maar die zijn inmiddels uitverkocht en nauwelijks op ruilbeurzen nog te vinden.
Gegroet,
Rob
P.S. In de aparte
thread inzake de Rivarossi Ce 4/6 heb ik nog wat opmerkingen gemaakt hoe de Ce 4/4 aan de eisen kan worden aangepast om deze loc op analoge banen in te zetten.