Nieuws:

Heb je ook al de Stichting 3rail Jaarkalender 2024 besteld? Doe dit dan snel in onze Stichting 3rail Webshop

Loks die stotteren of stoppen

Gestart door Oscar zaterdag 10 mei 2014, 11:49:58

Loks die stotteren of stoppen
Bijna al mijn modellen rijden vlekkeloos, zonder stotteren of plotseling stoppen, zelfs bij super-langzaam rijden. Daar zitten ook piepkleine lokjes bij, zoals de 'Glaskasten' of de E69 (37477) - zelfs die rijden absoluut perfect. Die goede rij-eigenschappen zijn voor mij een belangrijke reden om Märklin te rijden. Maar ik heb 2 loks die niet zo goed rijden en de neiging hebben te stotteren of stoppen, vooral bij lage snelheden: diesellok BR 212 (37006) en stoomlok BR 94 (37160). Het is me een raadsel hoe dit komt. De stoomlok heeft 5 gekoppelde assen, de diesellok 4 assen verdeeld over 2 draaistellen. Je zou zeggen dat het daarmee wel goed zit qua stroomgeleiding.... niet, dus.

Heeft iemand ook dit soort ervaringen? Zijn er tips?

Dank & groet,
Oscar

Re: Loks die stotteren of stoppen

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

Voor het stotteren kun je naar een logopedist gaan. :D :D

Smerige wielen, sleper en stroomafnemers is meestal oorzaak nummer één van dit probleem. Dus deze punten eens reinigen en dan kijken wat er of dan het probleem verholpen is.

Rob
Speciale Gast

Hoi Oscar,

Een aantal locs van mij willen van tijd tot tijd ook wel eens even stotteren of stil blijven staan. Vaak ligt het aan de rails die dan toch weer even op die plek goed gereinigd moet worden. Sinds ik een tijdje geleden zo'n railreinigingswagentje regelmatig de baan op stuur, is het al een stuk minder geworden. Gek genoeg rijdt de ene loc prima over een vies plekje heen, terwijl de andere op zo'n plek stil blijft staan. Rails of wissels die niet helemaal mooi vlak liggen, kunnen ook nog wel eens voor problemen zorgen.

Dan naar de locs zelf. De 37006 is een vrij lichte loc (verdeeld over vier assen), die ook nog iets lichter is dan de 37000 en 37003 omdat er geen sound/geluidspreker in zit. Misschien dat iets extra gewicht inbouwen een tip is. Dat schijnt ook nog wel eens te helpen voor een beter contact. Ik meen ook ergens gelezen te hebben op het Stummi-forum dat na verloop van tijd deze locs steeds beter beginnen te rijden. Wellicht  heeft dat te maken met het 'bruneringslaagje' op de wielen dat naar verloop van tijd minder wordt.

Rijdt de BR 94 verder wel goed? Af fabriek waren deze locs oorspronkelijk van teveel vet voorzien, dat na verloop van tijd in de motor kon dringen. Overtollig vet op het wormwiel verwijderen en de loc in beide richtingen laten rijden was de remedie.

Groet, Marc 
@Rob: ik reinig de wielen en de sleper regelmatig.
@Mark: ik herken wat je zegt - de ene lok stopt bij de kleinste verontreiniging, de ander tuft gewoon door. Ik heb een ESU lok waar een elco in zit, dat is een slimme oplossing. Het gewicht van de 37006 is inderdaad laag, maar lang niet zo laag als bijv. de 'Glaskasten' en dat kleine ding rijdt prima. Maar ik zal eens kijken of er nog ruimte is voor een stukje lood. Het loopvlak van de wielen heb ik al met superfijn schuurpapier behandeld en het bruine laagje eraf gehaald. Dat maakte een heel verschil maar het is nog niet wat het zijn moet... De BR94 is na een uurtje rijden terug gegaan naar Märklin, de motor zat vast. Sinds ik 'm terug heb rijdt 'ie veel beter. Ook bij dit model heb ik de bruinering van de loopvlakken gehaald. Maar het is nog niet wat het zijn moet...

Dank voor jullie tips.

Met groet,
Oscar
Er zijn ook loks met contactproblemen.
Zowel de sleper als het chassis moet continue een prima verbinding maken met de baan.
Versleten slepers zijn niet zo moeilijk te detecteren, maar die andere verbinding naar de wielen kan voor verborgen problemen zorgen.
Berucht is hier b.v. de Hippel (maar die is van Roco).
Ook de draaistellen kunnen een bron van storing zijn, gewoon vanwege het feit dat ze kunnen draaien (en dus geen permanente verbinding hebben).

grv Huub
Speciale Gast

Citaat van: Oscar op zaterdag 10 mei 2014, 12:50:20
Het gewicht van de 37006 is inderdaad laag, maar lang niet zo laag als bijv. de 'Glaskasten' en dat kleine ding rijdt prima. Maar ik zal eens kijken of er nog ruimte is voor een stukje lood.

Bij mij rijdt een E 69 - ondanks het mindere gewicht - ook over plekjes, waar mijn V 90 soms stottert. Maar bij die E 69 en jouw Glaskasten wordt het gewicht van de loc natuurlijk maar over twee assen verdeeld, bij de V 90 en BR 212 over vier.

Groet, Marc
Ik zal eens kijken of ik de aarding van de draaistellen kan verbeteren. Dank voor het meedenken!

Met groet,
Oscar

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Oscar,

Als er een lok gestopt is door "stroomgebrek", neem dan je multimeter ter hand en meet tussen de massa railstaaf en een "blank" wiel (zonder de lok te bewegen!), twee mogelijkheden:

je meet niets: geen spanning in de lok, dus sleper maakt geen contact

je meet spanning: spanning in de lok, maar geen massa verbinding tussen de lok een massa railstaaf.

Groet, Anne W
Dank je, Anne.

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Heb laatst mijn beide mä ns-1100en ook voorzien van massaveertjes op de wielen, en een draad rechtstreeks naar de decoder. Dat scheelt enorm. Normaal moet de masse van wiel naar draaistel, van draaistel naar chassis en van chassis naar de decoder.

Roy
De oorzaak is inmiddels bekend, de oplossing niet. Het komt door het type sleper dat in deze twee modellen wordt gebruikt. De uiteinden van het sleepcontact zijn minder ver omgebogen dan bij oudere types. De twee verende koperstripjes zijn er simpelweg doorheen gestoken en maken minder contact dan bij oudere modellen. Als de loc stopt en ik met een tandestoker heel licht tegen het verende koperstripje druk, dan rijdt de loc meteen weer weg. Van al mijn modellen hebben alleen deze twee dit type sleper en alleen deze twee haperen.

Een oplossing heb ik niet, dus terug naar de winkel en van Märklin eisen dat ze het oplossen.

Met groet,
Oscar
De oplossing is vrij simpel : Draadje solderen tussen koperen lipje en de sleperschoen.

Robin
De vraag is of er dan nog voldoende speelruimte overblijft om over wissels te komen.

Mvg,
Oscar
Dat ligt eraan waar je dat draadje erop zet.
En aan je soldeer kunsten.
Maar als je een sleper zo plat moet drukken dat dit niet past zit er iets niet goed.

Gewoon proberen lukt het niet nieuwe sleper erop.Deze doet het nu niet dus je kunt niets verprutsen.
Het was een goede tip, Hero. Ik had nog een stukje zeer soepel 1mm snoer en daarmee ging 't prima. Ook heb ik een klein velletje dubbelgevouwen aluminiumfolie tussen sleper en frame gedaan voordat ik de sleper weer op z'n plek klikte. De beide loc's rijden nu véél beter. Het haperen is nog niet helemaal weg, maar het is nu een uitzondering geworden.

Wel knap waardeloos dat Märklin de constructie van die slepers heeft gewijzigd.

Met groet,
Oscar