Beste allen,
Op 12 maart jongstleden heb ik mij op dit forum aangemeld en voorgesteld en verteld hoe de ?Märklin bananendoos? uit mijn jeugd plots weer opdook en ik opnieuw verslingerd raakte aan het modelspoor. Er zijn op dit forum zoveel geweldige verhalen over het bouwen van modelbanen, dat ik wil proberen - op deze regenachtige zomerdag - een ?draadje? bij te dragen.
Eerste update Sint Petrusburg
Rails
In de hervonden oude bananendoos lag mijn locomotief met vijf wagons en nog genoeg M-rails voor een flinke ovaal met passeerspoor en opstelspoor. Ik heb de baan op de grond uitgelegd en al meteen besloten meer rails te kopen, want een dubbele ovaal door wissels verbonden moest het zijn. Dan zouden er twee treinen kunnen rijden. Er moest dus ook een tweede locomotief opgesnord worden en bovendien een nieuwe tweedehands trafo! Het snoer van de blauwe trafo uit de oude doos was vergaan. Dat ?Märklin? een nieuw type rails had bedacht wist ik niet, laat staan dat het modelspoor gedigitaliseerd was. Op het forum leerde ik erover en nam het besluit om voor C-rails te gaan. De M-rails bood ik te koop aan op ?Marktplaats?. Iemand bood een tientje. Nu ligt het terug in de bananendoos.
Waarom C-rails, Petrus? Ik weet het niet. Soms gaan die dingen zo. Op gevoel. Op het forum staken de stemmen als het hierover gaat. Hartstochtelijke voor- en tegenstanders. Dan moet men zelf tot besluit komen. Met het stap voor stap verzamelde C-rails materiaal heb ik minstens honderd varianten uitgeprobeerd; in elkaar en uit elkaar. Ik kreeg er splinters en snijwonden van in mijn vingers. Nu draag ik werkhandschoenen en gebruik ik ?Anyrail?.
Techniek
Van analoog naar digitaal, met Delta als korte tussenstap (alsof ik alle ontwikkelingsstadia van ?Märklin? zelf wilde doorlopen, geen fase wilde overslaan). De trafo en de regelunit ?Control 4f?, eveneens van Marktplaats, liggen nu ook in de bananendoos. De treinen rijden met hulp van een zwarte ?Mobile Station?. Hoppa!
Waarom niet analoog, Petrus? Vele treinen tegelijkertijd willen laten rijden, langs elkaar en achter elkaar. Hard en zacht. Grenzen opzoeken. Zó simpel is het. Een jongensdingetje, toch?
Het baanplan
Ik schrok me een hoedje toen ik me daarin op het forum verdiepte. Men denkt in étages, in schaduwstations en helices, paradebanen en men bouwt eigenhandig speciale tafels alsof het niets is. Petje af! Mijn baan is nu een tapijtbaan, een ?Teppichbahn?. De Duitsers hebben daar een eigen forum voor opgericht. Ik kan het er mee doen: een meter twintig bij drie meter tachtig maar ik pieker me al weken suf over hoe ik die van de vloer krijg en toch bij de boekenkast kan.
De baan bestaat uit drie ovalen. Dat mochten wij vroeger niet zeggen. Ellipsen waren dat. In de wereld van het modelspoor is ovaal een ingeburgerd begrip las ik ergens op het forum. Prima! R1, R2 en R3. De overkant van de opstelsporen in ?hondenbotvorm?. Via bochtwissels en rechte wissels kunnen de treinen overal rijden. De R1 ovaal heeft een inhaalspoor en de R2 en de R3 delen samen een opstelspoor dat via kruisingen te bereiken is. Soms gaat dat mis. Opletten geblazen. Voorlopig bedien ik alle wissels met de hand, kruip op de knieën heen en weer, leid alles zo goed en zo kwaad als het kan in de juiste banen.
En dan het rollend materiaal
Een snoeptrommel is het. Naar nu blijkt kocht ik intuïtief en altijd tweedehands vooral tijdvak III en IV. Wat ik per ongeluk uit een later tijdvak kocht valt uit de toon op de baan qua kleur en vorm. (Ik zal het binnenkort hier op het forum te koop zetten.)
En dan nog zowat: alles is diesel. Elektrisch kan niet? want geen bovenleiding. Ik lees hierover op het forum en kijk met bewondering naar de banen waar de elektrische locomotieven zonder zorgen en bovenleiding voortrazen met fier in de lucht priemende stroomafnemers. Ik vind dat dappere keuzes. Het kan omdat het mag in de wereld van de ?homo ludens?.
Bij mij rijden een sneltrein met d-rijtuigen, een stoptrein met ?Silberlingen?, twee goederentreinen, waarvan een beladen met containers die je op de platte wagen moet vastklikken. Ik vind dat fantastische karretjes.
De locs wisselen bij voortduring van positie, al zal de V60 nooit de sleep met d-rijtuigen trekken. De locs zijn voorzien van decoders: ?delta, fx, mfx en dcc?, de laatste met een ?Tams LD-G-32.3 decoder?.
Verstand van zaken, Petrus? Dan toch met dank aan de leden van het forum.
Scenery
Op het ?3Railforum? komt van alles voorbij. Het is allemaal even prachtig om te zien. Hoge bergen. Fantastische dorpen. Superrealistische stadsgezichten. Geweldige bruggen. IJverige industrie. ?Gewedderd en ongewedderd?. Bijna altijd is het nog in wording en ik herken de problemen waarvoor de ontwerper zich geplaatst weet. En er is non-scenery. Dan telt alleen de uitleg van het banenplan. Dat laatste spreekt me het meest aan. Ik zal denk ik nu niet gaan voor de scenery. Misschien ga ik voor een mengvorm: de summiere aanduiding van een perron, een station. In de R3 ovaal ligt een brug die rust op M10 en M8 bouten. Ik vind dat mooi.
Ambitie
Misschien nog een R4 ovaal. Die sluit ik aan op de oude trafo. Dan kan ook een analoge trein rijden. En de baan zal van de grond moeten: er komt een tijd dat een heer van stand niet meer op de grond heen en weer kruipt. Qua rollend materieel denk ik na over het opnemen van een ?museumtrein?, uit tijdperk II of III. Daar oriënteer ik me nu op. En de belangrijkste wissels digitaliseren? Een loc zelf ombouwen en het solderen onder de knie krijgen? Alles naar kortkoppeling?? De modelspoorbeurzen bezoeken? Deelnemen aan de stamtafel Utrecht?
Ik zal misschien niet vaak een update plaatsen, alleen de grote stappen stel ik mij voor.
Weet dat ik dit forum in mijn hart heb gesloten.
Petrus