Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De modelspoorbaanfoto's van Frank

Gestart door frank-103 zaterdag 30 januari 2016, 17:57:38

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Guillaume, op de foto zie je 2 Piko locomotieven, een 186 en een 187. Zie ook https://frank103.blogspot.nl/2017/04/treinen-bij-laurent.html. Beide locomotieven zijn van Laurent, volgens mij heeft hij geen aanpassingen hoeven te doen om ze zo kort te laten koppelen.

@Wim: bedankt voor de tip, ik heb ook gelezen dat het draadje vochtig gemaakt moet worden met houtlijm, dan blijft het ook strak zitten.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Citaat van: frank-103 op zondag 29 oktober 2017, 09:52:29
met houtlijm
Verdun de houtlijm zeer sterk. Zie ook ===> klik
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Wim: schitterende havenkraan en dat zal inderdaad een van de tips zijn geweest die ik heb gelezen om zeer verdunde houtlijm te gebruiken!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Ben den Hollander
gast

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Je mist een paar draadjes om het ding z'n virtuele werk te kunnen laten doen. Stukje dun zwart naaigaren op en neer rijgen, strak spannen en wat secondelijm erop, klaar.  ;)







Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
 @citaat Mooi glimmende banden. ;)

Ik zie de afbeelding van Ben niet meer. Verwijderd uit imageshack ?




Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
De knutselwerken aan de spoorbaan van Erik liggen niet stil, maar tijd en budget worden besteed aan het ombouwen van de Zwitserse locomotieven van de bouwserie re460 van delta naar hoogvermogen digitaal. Ook de Hag BLS Re 4/4 is voorzien van een decoder, een 66032 delta decoder zodat de motor niet omgebouwd hoeft te worden (onderdelen voor deze lok zijn slecht verkrijgbaar). De rotonde die de ingang van het schaduwstation vormt is nu van Marklin C rails omdat de Roco rijtuigen niet door de M rails wilden rijden.

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Op mijn spoorbaan verandert alleen het materiaal. Het rijtuigenpark is uitgebreid met een plan W van Roco. Voorts heeft Sinterklaas een nieuwe Cadillac 1952 opgeleverd. Uiteraard heb ik een teveel aan foto's gemaakt.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Gefelicisint!  En dan ben je ook al bijna jarig...

De HAG loopt erg mooi. Er moeten nu nog 2 460's omgebouwd worden, ik moet alleen even kijken waar ik nog motoren vandaan kan halen  :?

Groetjes!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank

Terwijl de stoomboot rustig huiswaarts puft en de Pieten zich afschminken,
rijdt de Sint in zijn Cadillac met open dak op de Route du soleil richting Madrid.
Hoogste tijd, om lekker een jaartje bij te komen  O:-D
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Citaat van: ErikW op maandag 04 december 2017, 08:53:16
nog 2 460's omgebouwd worden, ik moet alleen even kijken waar ik nog motoren vandaan kan halen  :?
Je bedoelt van deze jongens:


Wat moet er met de motoren gebeuren, dan?
Zijn dat AC-motoren?
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank,

Mooie aanwinsten. :thumbup:
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
 :thumbup:
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
 @citaat
Inmiddels is één van de twee resterende locs (hondje/koetje) al bijna helemaal omgebouwd van Delta naar 5*, en met een hoogvermogen decoder. De verlichting is omgebouwd naar LED met zwitserse lichtwissel.  Nu resteert alleen de TSR loc nog, waarvoor ik nog een 5* rotor nodig heb. De eerder omgebouwde locs wil ik nog wat aanpassen, zodat de bedrading overal hetzelfde is.  Ik zal eerdaags eens foto's plaatsen van zo'n ombouw.  De twee rode 460's gaan in trek/duw bedrijf rijden, daar wil ik eigenlijk ook nog rode sluitverlichting in bouwen.

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Erg mooie foto's van de sint en zijn zwarte piet, jammer dat het maar een keer per jaar sint is  :)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Neef Erik: ook dit jaar ben ik weer niet in de zak naar Spanje beland, helaas. As dinsdagavond bij jou dan maar? Ik heb nog een analoge re460.....

@Tony: ik had het niet beter kunnen verwoorden. Mijter in de kofferbak van de Cadillac en samen met Dieuwertje Blok cruisen richting de zon.  :)

@Jan Willem: dat zijn inderdaad de 9 re460 van Erik. Eén heeft een sinusmotor (die met de afbeelding van de wielen) en één is origineel hoogvermogen. De rest is delta, met een 3-polige motor. Die wil Erik allemaal ombouwen naar 5 polig rotor en een permanent magneet, naar hoogvermogen dus. De (gelige) gloeilampjes worden daarbij vervangen door witte led-verlichting. Maar vooral de rijeigenschappen worden veel beter.
Eén is trouwens een dummy, daarvoor zal Erik ook op zoek moeten naar tandwielen etc.

@Michel: bedankt!

@Patrick: bedankt!

@neef: de laatste volgende week doen?

@Peterke: de kerstboom met verlichting en de bijbehorende kerstman staan al klaar. Nu nog de foto?s maken...
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Laurent was hier, om een aantal locomotieven uit zijn verzameling de benen te laten strekken. En de bijbehorende rijtuigen uit te laten.
Maar ook om zijn rangeerdiesel aan het werk te zetten en mijn 1202 van een nieuw adres te voorzien. Uiteraard hebben we foto's gemaakt!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoewel de drukknoppen en de regelaars (6021 en 6036) zorgen voor een uitermate eenvoudige bediening van de baan, is de afwezigheid van beveiliging wel hachelijk. Het rijdend materiaal op mijn baan moet botsproof zijn, zoals de stuurstand van Laurent heeft ondervonden. Uiteraard heeft Hagen von Ortloff weer een verslag gemaakt van dit gebeuren te Valkensteen, wellicht is er ooit een fraai filmpje op het internet terug te vinden van deze botsing. De stuurstand heeft de botsing zonder zichtbare schade overleefd, gelukkig!

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2017

Ecos2, Marklin, Roco, Brawa, viessman,

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Had mij maar gebeld dan was ik met mijn goliath spoorkraan komen hersporen
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Dat benenstrekken is blijkbaar een hachelijk avontuur in Valkensteen  :D
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank,

Wat een leuke foto reportage weer. :thumbup:
Jammer van het ongeval maar dat soort dingen gebeuren nu eenmaal op een druk spoorwegennet of de machinist keek teveel naar het andere mooie materiaal wat hij langs zag komen.  ;) ;)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@modelbouwer: inderdaad was een kraan wel zo handig geweest bij het weer op de baan zetten van de trein.

@Dick: dat benenstrekken is hier zeker hachelijk, denk maar aan jouw mooie Roco touristik rijtuigen die we veiligheidshalve ook weer snel van de baan gehaald hadden. Zo snel dat we daar zelfs geen foto van gemaakt hadden!

Michel: ik vrees dat de machinist de nummers van de diverse lokomotieven doorelkaar gehaald heeft terwijl hij afgeleid werd door de Doritos chips. Een bedieningsfout dus! Maar de Doritos waren wel heel lekker!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank

Mooie reportage, Frank  :thumbup:

En goed, dat je alles laat zien !
Wie nu nog denkt, dat je het schroefje van het stootblok rustig weg kunt laten, is een oliebol ( zie AD-test ) !

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Tony, daar hebben Laurent en ik het nog lang over gehad, wat was er met deze sleep rijtuigen gebeurd als het stootblok deskundig vastgeschroefd was, terwijl een zware, degelijke, geheel metalen Märklin locomotief, voorzien van hoogvermogen 5* motor of vergelijkbaar, op krachtige wijze tegen deze rijtuigen staat te duwen? Ik heb een Electrotren 1300 en een Piko 186 Fyra locomotief die aantoonbaar bewijzen dat hoogwaardig plastic het aflegt tegen het degelijke staal van de Marklin lokomotief. Nu de rijtuigjes van Laurent ook geheel van plastic zijn, zouden die ook wel eens ernstige schade kunnen oplopen bij zo?n botsing. Dat hebben we verder niet uitgeprobeerd, een rijtuigje doet snel 40 euro in de detailhandel en zo graag wilden we het nu ook weer niet weten. Het stootblok is weer zonder schroefwerk op de rails geklikt en is klaar voor een volgende aanrijding zonder schade. Hachelijk?
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank

Zeker hachelijk, Frank !

Net als bij Prorail bijvoorbeeld, is de schade toegebracht aan de rail-infrastructuur, geheel te vergoeden door de gebruiker van het spoor !
Richtlijn 45, appendix 478a is hier duidelijk over; "....derhalve worden de kosten verhaald op de berijder van het spoornet. In dier voege is dan ook de schade, opgelopen aan het materieel van de veroorzaker, geheel voor diens eigen rekening."

Ik kan er niks anders van maken  :D

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Fraaie serie foto's Frank. Het was weer gezellig.

Mocht Guillaume nog meelezen: Mijn 186 en 187 zijn van Piko, die rust zijn loks wel uit met schaargeleiding op zijn NEM schacht.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
De laatste week van het jaar had ik nog een bouwserie 247 Siemens Vectron gescoord, de diesel-elektrische versie (marklin 36290). De MS (multicourant) versie staat hier al op de baan (Marklin 36193), uiteraard heb ik ze naast elkaar gezet om te zien in hoeverre ze verschillen. Volgens de vakliteratuur is de DE (diesel-elektrische) versie bijvoorbeeld een stuk langer dan de MS. Dat blijkt het model ook te zijn! Voor de liefhebbers heb ik een filmpje van de 247. Hachelijk?

https://www.youtube.com/watch?v=RpSQcY1TZf8
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank,

Mooi filmpje van deze prachtige diesel Vectron. :thumbup:
Inderdaad is er flink wat verschil in lengte tussen de e-vectron en de diesel vectron breedte lijkt mij mee te vallen al lijkt de diesel mij wel ietsjes breder dan de e-lok.

Veel rijplezier met je prachtige aanwinst. :thumbup:

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Bedankt Michel! De diesel Vectron wijkt behoorlijk af van de MS versie, het is een hele andere lok  ;) 
Beiden voelen wel vreemd licht aan, het zijn niet de zware metalen modellen zoals we die gewend waren.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Klopt dat ik de E-vectron voor het eerst vast hield in een winkel in Duitsland leek het net een dummy alsof er geen motor in zat.
Ook mijn Zweedse T44 is zo erg licht van gewicht waardoor hij wel fluister stil is als hij over de baan heen en weer rijd. :)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
De Kerstman heeft je goed bedacht, Frank  :P

Voor zo'n mooie Vectron moet je wel héél braaf geweest zijn  :thumbup:
Volhouden  :D

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Mooi hoor die Vectron, die staat bij mij ook het lijstje  8o  :-)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Michel: Mijn twee nieuwe hobby locomotieven zijn beide Vectrons die heel licht aanvoelen, beiden rijden echter uitstekend, we gaan wel zien of ze een beetje degelijk zijn?

@Tony: ik had wat geld gekregen voor mijn verjaardag, kerst en tegoedbonnen van het werk, ik ben dus niet braaf geweest. Als ik het daar van moet hebben komen er weinig nieuwe locomotieven op mij baan, vrees ik. Hoewel braaf wel een heel subjectief iets is.

@Silco: tegenwoordig zijn alle modellen kort verkrijgbaar en daarna uitverkocht. Wil je een lok toch hebben dan zal je internet en beurzen af moeten speuren. Soms moet je een lok direct kopen, niet lang twijfelen. Maar er is veel moois te koop en het is altijd lastig kiezen!


Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Valkensteen is een kopstation, als de internationale sneltrein op spoor 3 (spoor 3B) binnengekomen is wordt de lok losgekoppeld en naar een opstelspoor (spoor 3C) gereden. Een tweede lok rijdt dan van spoor 3A naar de trein en wordt aangekoppeld. Door de beperkte lengte van het perron wordt de gehele trein hierbij iets verplaatst. Als de trein vertrokken is rijdt de locomotief van spoor 3C naar 3A en kan de volgende intercity komen.
Soms gaat hierbij iets fout, de tweede lok kan na aankoppelen verkeerd staan, te dicht op het wissel. Dan is er nog niets aan de hand, tenzij een trein het wissel passeert op weg naar spoor 4 of 5. Dan volgt een botsing. Op de foto's (gedramatiseerd) is te zien dat een botsing tussen een plastic Piko en een degelijke Duitse stalen 1200 tot een ramp leidt. De plastic buffer breekt gemakkelijk af zodra deze de stalen buffer van de 1200 raakt.

De Piko lok is daarna voor een winterslaap verbannen naar de vitrinekast.

Op het forum kreeg ik het advies nieuwe buffers te bestellen en de bufferhuls uit te boren. Toen ik onlangs bij meneer Huider in Heerhugowaard was heb ik besloten buffers en bufferbalk te bestellen. Mocht het uitboren van de bufferhuls niet lukken, dan kan de bufferbalk ook vervangen worden. De foto's spreken na deze korte en bondige uitleg vast voor zich. Operatie is geslaagd en de lok is weer inzetbaar. Maar uit angst voor een volgende botsing met metalen Marklin lok staat de Piko nu wel weer in de vitrinekast.
Hachelijk?.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
De foto's van de reparatie....
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank

Tja, Frank.

Als er Fyra op staat, is het snel kapot  :(
Wel zonde, dat de patiënt na de geslaagde operatie het rusthuis in moet.
Hachelijk !

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank,

Dat heb je netjes gemaakt aan deze prachtige loc. :thumbup:
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Gelukkig weten we nu waar we moeten zijn voor vakkundige reparaties :arrow: :thumbup:
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Citaat van: Tony op zaterdag 27 januari 2018, 20:10:56
Als er Fyra op staat, is het snel kapot  :(
Wel zonde, dat de patiënt na de geslaagde operatie het rusthuis in moet.
Hachelijk !

Grtz Tony

Hoi Tony, Marklin heeft een rode 186 aangekondigd voor de HSL naar Brussel/Breda, zonder de letters Fyra. Die staat hier op een wensenlijstje. Dan blijft deze frêle dame zelfs voorgoed in de vitrinekast staan....

Citaat van: h0_miessie op zaterdag 27 januari 2018, 20:17:05
Frank,

Dat heb je netjes gemaakt aan deze prachtige loc. :thumbup:

Bedankt Michel! Zulke klusjes gaan toch altijd minder makkelijk dan vantevoren bedacht. De los zittende bufferbalk zat helemaal niet los, door de verf of toch door lijm. Maar het is gelukt!

Citaat van: ceess op zaterdag 27 januari 2018, 21:22:10
Gelukkig weten we nu waar we moeten zijn voor vakkundige reparaties :arrow: :thumbup:

Hoi Cees, ik vrees dat ik niet zo handig ben, ik koop daarom bij voorkeur jaren 70 Marklin, die heeft geen breekbare details en is 1 blok metaal. Maar zo nu en dan laat ik me verleiden tot een mooie lok van Roco, Piko of Rivarossi (vroeger ook Fleischmann en Lima). Maar afgezien van een paar Roco locomotieven staat er nu alleen Marklin op de baan. De Roco en Marklin locomotieven rijden gewoon het best.

Vriendelijke groet

Frank
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Bij de buren bezoek ik altijd het topic van Chris Schachbrett, die bouwt aan een schaal N spoorbaan over Oostenrijk. En zoals neef Erik altijd enthousiast is over de Zwitserse spoorwegen, zo vind ik de Oostenrijkse spoorwegen altijd bijzonder boeiend. In de verzameling bevinden zich maar 3 Oostenrijkse locomotieven, een 1020 Duitse krokodil, 1141 en Taurus (1016). Sinds een maand staan er ook 2 antraciet-rode Oostenrijkse rijtuigen (Roco 1:100) op de baan, maar ik vermoed dat er nu toch ook een elok in Valousek kleuren bij de verzameling moet, naast beide 'blutorangen' klassieke locomotieven en de rode Taurus.

Hachelijk?
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank

Je vergeet nog iets, Frank !
Is nog wel aan te komen (en evt. van decoder te voorzien)  :P
Een degelijke M-dame.....

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Tony,

Ik had deze lok laatste bezoek in Houten in de ene hand, de pinpas in de andere hand, toen de verkoper mij vertelde dat ik niet bij hem kon pinnen. Een volgende keer naar Houten gaan er extra contanten mee!
Nb1: Bij een lokale winkelier staat deze lok ook in Valousek kleuren, maar die is beduidend minder plezierig geprijsd. Dan is de keuze voor een full sound Roco exemplaar gemakkelijk!

Bedankt voor je foto, en ja, deze lok staat op het lijstje naast de Bls Ae 6/8 en de Bls lok van de bouwserie 187.

Vriendelijke groet
Frank
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank

Fraaie locs heb je daar gekocht, jammer dat je niet kon pinnen op de beurs.  :thumbdown:
Vind ik soms jammer, je weet nooit hoeveel geld je moet meenemen  :(
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
 :) Hoi Frank, dat zijn mooie loks, die zie je niet zoveel bij den modelspoorders.
Dat maakt het nog leuker dat jij ze wel hebt en verzamelt.
Er zou daar in Houten eigenlijk een pinautomaat moeten hangen, er grijpen daar wel vaak mensen mis denk ik zo.

Dirk-Jan
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank,

Prachtige locs en dan met neme de krokodil is erg fraai. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst met deze schitterende aanwinsten. :)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Mooie spullen, Frank. Net als bij Michel springt ook de krokodil er bij mij in positieve zin uit. Mooie foto's en veel plezier van het materieel!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Die krokodil blijft toch stiekem wel een tof ding. En die liefde voor Oostenrijk kan ik inmiddels wel redelijk begrijpen, als ik naar mijn lokpark kijk. :D Een 1144 in nieuwe kleuren staat hier ook al jaren op het lijstje, maar komt er telkens nog niet van. :P Telkens zie ik weer een mooie Taurus.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Peterke: de 1020 is de tweede grote lok die ik gekocht heb, na de DB 141. De 1020 stond met de Duitse 194 te koop bij Frankfurt, de plaatselijke modelbouwwinkel, toen die rond 1982 stopten met de verkoop van modelspoor. De lokomotieven mochten weg voor de helft van het geld, dwz voor 130 gulden ipv 260. Mijn broer heeft toen de groene Duitse 194 gekocht, en ik de Oostenrijker. Ik heb lang getwijfeld over die beslissing, op een Duitse spoorbaan is een oranje 1020 niet erg bruikbaar, en heb daardoor later alsnog de 194 gekocht. Maar de 1020 is dus al zo?n 35 jaar in mijn bezit, de 1141 ruim 10 jaar.

@Dirk Jan: ik vind de Oostenrijkse spoorwegen erg boeiend, waarschijnlijk omdat mijn ouders vroeger altijd naar Oostenrijk op vakantie gingen. Maar ik heb maar 3 Oostenrijkse lokomotieven, het meerendeel van de verzameling is Duits, Zwitsers en NS.

@Michel: bedankt. De 1020 (Duitse krokodil) blijft een van mijn favoriete locomotieven.

@Hans: bedankt!

@Laurent: jouw fraaie verzameling Taurussen helpt me niet me te beperken tot NS, Zwitsers en Duits. Ook de goede rijeigenschappen en fraaie geluiden van jouw Roco Taurussen zorgt ervoor dat ik regelmatig bij Roco kijk, die maken toch ook erg fraaie locomotieven! Gelukkig zijn de rijtuigen veelal echt 1:87 ipv 1:100, kan ik die tenminste overslaan!  ;)
Met 12 Taurussen lijkt een 1144 in Valousek kleuren mij een doordachte aankoop....  :D
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Op oudejaarsdag mocht mijn 141, mijn eerste grote lok, een halfuurtje warm rijden in het schaduwstation. Zoals gebruikelijk begint de motor na verloop van tijd steeds mooier te draaien en de lok steeds harder te rijden. Tijd om de lok naar het station te laten rijden, er staat al een sleep met rijtuigen klaar. In de laatste bocht voor het station hoor ik een bonk, de lok heeft het spoor verlaten en is 15 centimeter lager op het schaduwstation beland. Daar blijft het niet bij, de lok valt ook 90 centimeter omlaag tussen tafel en muur, met een tweede bonk als resultaat.  8o
Ik ben even een glaasje water gaan drinken voor de spoortafel van de muur te trekken en te kijken of de lok de val overleefd heeft. De lok is op zijn onderstel op de grond beland, het motordraaistel zit onnatuurlijk diep in de kap. De pantografen zijn beschadigd, maar verder lijkt de schade mee te vallen.
's Avonds heb ik de lok open geschroefd, bodemplaat en sleperdraaistel zijn onbeschadigd, het plaatje dat het motordraaistel op zijn plaats moet houden is sterk verbogen. Na dat plaatje weer recht gebogen te hebben staat de lok weer als vanouds op de baan en rijd de lok ook weer goed.
Afgelopen zaterdag heb ik bij de plaatselijke modelspoordetailhandel twee nieuwe pantografen gekocht, niet van die mooie antieke zilverkleurige of nieuwe rode exemplaren, maar de standaard 7218. Daarmee is de val weer gerepareerd.

Foto's?

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Het bezoek aan de plaatselijke detailhandel is ook een soort van karaktertest, kan ik naar buiten gaan met alleen 2 pantografen, om de 141 te repareren, of gaat er meer mee?

Ik heb afgelopen jaren een paar wagens verzameld die gebruikt worden voor het transport van coils, rollen metaal. Daar werden eerst zogenaamde telescoop coilwagens voor gebruikt, met drie verschuifbare dakdelen. Daarna werden ook veel wagens gebruikt met een stoffen dak, volgens de wiki heten die Wahlstahl coilwagens. De winkel had een setje Wahlstahl coilwagens liggen, en omdat ik die wagens regelmatig zie in Beverwijk en op Sloterdijk vond ik de aankoop van het setje toch wel verantwoord.

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
! De Wahlstahl coilwagen die al op de spoorbaan aanwezig was
2 en 3 De coilwagens uit de set
4 De sleep coilwagens