Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  St. Martin; Werkplek gecreëerd
Pagina's: 1 ... 20 21 [22]   Omlaag

Auteur Topic: St. Martin; Werkplek gecreëerd  (gelezen 109378 keer)

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: St. Martin loods houtzagerij
« Reactie #1050 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 21:17:02 »

Hoi Martijn,

Om te beginnen, het is niet helemaal duidelijk wat precies het rangeerterrein behelst op de foto. En hoe lang het is.

Ten tweede; zelf zou ik de overstap naar digitaal nooit meer maken en al zeker niet voor de geluidjes. Die gebruik ik bijna nooit ( en ben niet de enige ). Het is ook veel gevoeliger voor stof en vuil.
Analoog rijdt eigenlijk altijd. Witte trafo's zijn alvast wel een goed begin, hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat je een digiloc naar de knoppen helpt. Mijn V 200 laat trouwens analoog wel zijn diesel horen  ;)
Goedkoop is overschakelen naar digitaal ook niet. Ik zou er nog maar eens goed over denken.

(Ik heb wel makkelijk praten, want ik rijd allebei en eigenlijk helemaal handmatig )

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Martijn

• Stamgast
    • https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52666.0
« Reactie #1051 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 21:25:00 »

Hoi Tony. Mijn eerste idee gaat ook uit van het veranderen van de trafo's zodat ik ook analoog met nieuwer materiaal kan rijden. En daarna wel verder te zien.

Wat het rangeergebied zal ik een betere overzichts foto maken

Martijn

• Stamgast
« Reactie #1052 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 21:33:19 »

Bij deze.

Onderste sporen is hoofdrace. Dan één aftekkend spoor naar rangeer sporen.

Hier links twee opstel sporen. Dan één spoor vanaf hier naar rechts welke zich in drie opstel sporen vertakt.

Let wel, ik heb een paar wissels los neergelegd om.aan te geven waar ik wissels wil veranderen.

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #1053 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 22:51:50 »

Martijn, mocht je ooit digitaal willen gaan rijden, denk er dan nu alvast aan om eventueel aanwezige ontstoorcondensators uit je M-aansluitrails te knippen!
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #1054 Gepost op: zaterdag 29 december 2018, 10:24:13 »

Hoi Martijn,

Ik heb me gisteravond en vanmorgen suf zitten piekeren over je rangeerterrein  :D
Is niet makkelijk met zo weinig ruimte en lengte  :?
Met een driewegwissel win je in ieder geval 1 keer 1 raillengte en 1 keer 2 lengtes, al schijnt zo'n wissel nog weleens kuren te hebben/krijgen.

Ik heb in je foto wat rails erbij geknoeid, het lijkt me de mogelijkheden wat te vergroten.

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Martijn

• Stamgast
« Reactie #1055 Gepost op: zaterdag 29 december 2018, 22:29:54 »

Dank je voor het meedenken.

Zelf heb ik ook wat ideeën in de foto ingetekend.

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #1056 Gepost op: zondag 30 december 2018, 00:17:00 »

Was de foto vergeten  :D

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #1057 Gepost op: zondag 30 december 2018, 00:38:45 »

@citaat Kruiswissels besparen veel ruimte met rangeren.

Zat trouwens ook te denken; waarom je bergbaantje niet met een simpele MS 1 (of 2 ) digitaal maken ?
Kost bijna nix en je kunt toch van de geluidjes genieten  ;)

Grtz Tony

Jongslog

• Vaste Gast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
« Reactie #1058 Gepost op: zaterdag 23 februari 2019, 08:23:11 »

Hoi Martijn,

Door je reactie op mijn post werd ik weer even getriggerd om hier te kijken. Ik had je laatste posts van 28 december gemist. Grote plannen zie ik.

Ik heb zelf ook de overstap gemaakt naar digitaal. Ik had alles analoog aangestuurd en schakelde met railcontacten en relais  de hele baan via een zelf geschreven programma in QBasic. Zie mijn site. Ik deel graag even mijn beleving bij die overstap van analoog naar digitaal en in mijn geval ook van M-rails naar C-rails.
- C-rails vind ik geweldig, rijd beter dan mijn oude versleten M-rails, minder geluid, makkelijker om terugmelders te maken en niet meer van die onbetrouwbare railcontacten.
- De overstap naar digitaal vond ik het waard vanwege de rij-eigenschappen. Met name heel langzaam rijden gaat veel beter en mooier dan met analoog en ik vind de treinen vaak toch al veel te hard rijden op modelbanen. Maar digitaal is wel heel erg storingsgevoelig. Vuil op rails en wielen waardoor de boel hapert, je wordt er moedeloos van. Maar ik ben dan ook veel met scenery bezig dus niet de 'schoonste' hobbyist voor het spoor.
- Het automatisch rijden ben ik gaan doen met Koploper. Daar moest ik erg aan wennen. Ik had een hele andere aanpak met mijn software en vond de gebruikersinterface niet goed. Maar na gewenning is het wel een heel mooi pakket en kun je er alles mee denk ik. En ik kan nu makkelijker geluidsbestanden aansturen met de software dus niet alleen geluid uit de locs (die je snel zat wordt) maar juist ook omgevingsgeluid laten horen als vogels, schapen, kerkklokken etc. Dus monteer speakers onder de baan.

Heb je wat om over na te denken tijdens de verbouwing :).

Martijn

• Stamgast
« Reactie #1059 Gepost op: zondag 28 juli 2019, 21:30:34 »

Dag iedereen,

Na veel wikken en wegen heb ik besloten de baan lekker analoog te houden. De reden is dat ik hoor dat de baan dan storingsgevoelige is, maar ook om de aanpassingen die moeten gebeuren (alle locs ombouwen etc.)

Momenteel ben ik me in theorie over elektronica aan het verdiepen. Hiervoor ben ik in de leer gegaan bij mijn achterbuurman, welke altijd reparateur was in tv’s en radio’s.

Momenteel verdiep ik me in de werking van transistor en IC circuits. Als leerproject ga ik eerst een regelbare voeding bouwen. Hiervan worden zowel AC en DC spanningen én stromen geregeld met transistoren. En waardes zullen op digitale displays afleesbaar zijn. Dit is zowel een project om van te leren, alswel een project om een handig hulpmiddel voor deze hobby te bouwen.

Ik ben nu geregeld wat aan het prutsen met wat kleine schakelingetjes, puur om de werking er van beter te kunnen begrijpen.

Dus heel direct ben ik nog niet weer bezig met de baan, wel ben ik bezig mijn elektronica kennis op te bouwen en dit straks weer toe te kunnen passen voor de modelbouw :)

Mogelijk dat ik tussendoor wat scenery projectjes oppak. Dat kan altijd. Dus wellicht nog wel af en toe een update komende tijd...

Hanzi

• Stamgast
Re: Nieuwe leerschool
« Reactie #1060 Gepost op: zondag 28 juli 2019, 21:40:44 »

Leuk Martijn, dat je die mogelijkheid pakt; daar wordt je nooit slechter van. Ben benieuwd hoe je voeding wordt, leerzaam én handig project!
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.

Martijn

• Stamgast
« Reactie #1061 Gepost op: maandag 29 juli 2019, 14:06:29 »

Daar ben ik zelf ook heel benieuwd naar Hans, eens zien wat dit project gaat brengen.

MdBruin

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #1062 Gepost op: maandag 29 juli 2019, 15:00:25 »

Ik ben ook benieuwd wat je project gaat brengen. Ik zal een tip geven, ac en transistors gaan niet werken (zijn als het ware schakelbare diodes)
Groeten,
Marius.

Martijn

• Stamgast
« Reactie #1063 Gepost op: maandag 16 september 2019, 17:32:26 »

Hallo allemaal,

Eventjes een kleine update vanuit deze hoek.

De afgelopen  weken heb ik veel tijd gespendeerd in het creëren van een fatsoenlijke werkplek om onder andere deze hobby  goed uit te kunnen voeren. Hiertoe heb ik wat aanpassingen gedaan in de ruimteindeling van mijn hobby ruimte.

Zo is er een stevige tafel in gekomen die zware apparatuur kan dragen dit omdat ik mijn muziek apparatuur naar een andere plek heb geplaatst.

Zo kwam er een zee va  ruimte bij op twee andere bureaus, waardoor ik nu ook twee bureaus vrij heb in een L vorm, om aan te werken.

Boven één van deze bureaus heb ik ladekasten gemonteerd voor kleine electronica onderdeeltjes als weerstanden, condensators, ic tjes, ledjes etc.

Ook heb ik een koolfilter afzuiging gemaakt, om niet in de soldeerdampen te zitten werken.

Verder mijn boeken, mappen en naslagwerk uitgezocht en geordend. De rest moet gaandeweg nog vorm gaan krijgen, maar het begin is er. Zal vanavond wel een foto plaatsen...

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #1064 Gepost op: maandag 16 september 2019, 18:24:30 »

Klinkt alsof je goed bezig bent >:-D.
Groetjes, Hans.

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #1065 Gepost op: maandag 16 september 2019, 22:29:05 »

Foto's ?
En s.v.p. ook plaatsen in mijn werkplek klik hier

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: maandag 16 september 2019, 22:31:24 door Haradigi »
Karbrücken Index: Klik hier: Bouwactiviteiten, verslagen en mijn Droom

23 November opendag bij StOMM Klik hier >> www.stomm.nl

Martijn

• Stamgast
« Reactie #1066 Gepost op: maandag 16 september 2019, 23:09:47 »

Zoals gezegd even een paar plaatjes geschoten. Het leuke vind ik zelf, dat de werkplek uitzicht op de baan heeft. Dus altijd wat te kijken en het heeft een mooi diepte effect.

Er komt nog meer apparatuur bij, een lab voeding ga ik zelf bouwen en ik denk dat er nog een oscilloscoop komt. Verder maak ik nog iets waar ik penselen, potloden, mesjes en weet ik wat voor knutsel gereedschap o erzichtelijk kan opbergen. Onder een van de werkbladen heb ik twee ladenblokken van elk drie laden. Deze zitten al haast vol met electronica spulletjes. Onder de baan staan ladenblokken met knutsel spullen  en een ladeblok met treinonderdelen etc. Dan nog een hobby krat met groen materiaal, turf en bomen etc. En een krat met karton, balsa hout, stokjes, muurvuller, kortom van alles voor het bouwen van gebouwtjes. En dan nog kratjes met verven en penselen. Ben gewend om bij ieder soort werk een krat erbij te pakken met de benodigde spullen.

Dus eigenlijk hoef ik alleen maar gereedschappen bij mijn werkplek te hebben staan en verder alleen het materiaal waar ik op dat moment mee bezig ben.

hmmglaser

• Stamgast
Re: Werkplek gecreëerd
« Reactie #1067 Gepost op: maandag 16 september 2019, 23:57:03 »

Ik zie hier op de foto's een hele hoop bekende voorwerpen die ik ook dagelijks tegen kom en waar ik ook mee werk(en waar ik tevens de schuur vol mee heb liggen :D)en idd kun je van een bruin en witgoed monteur veel leren.
Heb ooit zelf nog eens stage gelopen bij een EP winkel maar dat is eeuwen geleden.
Mvg Mark

Martijn

• Stamgast
Re: St. Martin; Werkplek gecreëerd
« Reactie #1068 Gepost op: woensdag 18 september 2019, 17:17:26 »

Wie wat bewaart heeft wat  ;) soms moet je rommel wel wegdoen als het zich teveel op gaat stapelen. Als je je huis niet meer in kan dan moet je achter de oren gaan krabben :O niet dat dit hier zo is :P

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #1069 Gepost op: vrijdag 20 september 2019, 13:58:45 »

Opslag is niet zo'n heel groot probleem op het moment,mijn ouders hebben een opslag schuur van ongeveer 480 m²
Daar ligt dan ook meer het grote spul auto onderdelen,diverse lengtes en diameter pvc buis vijver filters en toebehoren.
Mvg Mark

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #1070 Gepost op: zaterdag 21 september 2019, 10:42:19 »

@citaat
Kun je van je ouders niet een stukkie vloeroppervlak van 50M2 lenen en daar een mooie treinbaan bouwen?
Kun je altijd nog verder uitbreiden en je "rommel" staat lekker dichtbij.  :-)
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

wimpietje

• Toffe Gast
  • Fantasietjes op de baan
« Reactie #1071 Gepost op: zaterdag 21 september 2019, 11:07:37 »

Mooie werkplek hoor
No rules , great tracks

Martijn

• Stamgast
« Reactie #1072 Gepost op: zaterdag 28 september 2019, 20:07:11 »

Die werkplek had ik veel eerder moeten maken, ideaal om een vaste knutselplek te hebben. Oppassen is wel om niet te veel te laten liggen zodat het zich opstapelt.

Wel moet ik voorlopig heel rustig aan doen, loop al een tijd met rugklachten. Een MRI heeft nu uitgewezen dat er een viertal tussenwervelschijven in verschillende mate zijn versleten, hierdoor nu op drie plekken een uitstulping. Loop al een tijd met zenuwpijn in linker been. Nu is de oorzaak bekend en heb ik van de week een spuit in de rug gekregen om de zenuwpijn te verminderen. Hopen dat het gaat werken. Iig voorlopig geen gekruip onder de baan etc. Moet zo veel mogelijk onbelast bewegen dus veel lopen en fietsen etc. Hopelijk betekent het niet het einde van een mooie hobby, eerst maar eens zien dat de pijn onder controle komt, door die zeurende pijn heb ik ook veel minder plezier in het knutselen. Als dat nu eens weg was zou het plezier ook wel weer meer terugkomen. De tijd zal het leren.

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #1073 Gepost op: zaterdag 28 september 2019, 22:13:49 »

Beterschap, Martijn en ik  :thumbup: voor je  ;)

Vooral lopen is belangrijk, ook al kan dat lastig zijn.
(spreek -helaas- uit ervaring  :? )

Grtz Tony

wimpietje

• Toffe Gast
  • Fantasietjes op de baan
« Reactie #1074 Gepost op: zondag 29 september 2019, 06:29:48 »

Van harte beterschap Martin. Veel  bewegen ( kalm aan) doet wonderen
Grtz
Wim
No rules , great tracks

Nieuwenhuis

• Vaste Inboedel
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
« Reactie #1075 Gepost op: zondag 29 september 2019, 13:42:18 »

Dag Martijn.

Een fatsoenlijke plek om te werken is essentieel.
Mijn eerste baan was net zo groot als de kamer.
Tijdens de ruwbouw is het nog geen probleem,
maar wanneer er treintjes en grof gereedschap
gelijktijdig aanwezig zijn is het wachten op problemen ... :confused:
Je hebt een fijne werkplek voor de hobby gecreëerd  :thumbup:

Sterkte met jouw been en mocht je je vervelen:
hier een hele lijst met uiteenlopende films met treinen :wink:

Groeten,

Erik.

Märklin - M-rail - Modelbaan                 Topic                Website

Varekamp

• Stamgast
  • Licht zien aan het eind van de tunnel
« Reactie #1076 Gepost op: zondag 29 september 2019, 14:26:39 »

Hoi Martin,

Prachtige werkplek, is perfect om een werkplek te hebben naast je baan.  Jammer dat je rug roet in het eten gooit. Ik hoop van harte dat de spuit zijn werk gaat doen en dat je pijn weggaat of sterk verminderd. Ik weet hoe het voelt om met rugpijn te lopen. Ik ben destijds op therapie geweest om mijn rug te versterken d.m.v. oefeningen. Dat helpt wel moet ik zeggen. Maar als er uitstulpingen zijn geconstateerd.... :(
dan zal dit wel een ander staartje krijgen (operatie op termijn?).
In ieder geval goed blijven bewegen is belangrijk. Veel sterkte ermee.

Groet Ronald  :)

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Als het maar Zwitsers is.
« Reactie #1077 Gepost op: zondag 29 september 2019, 14:29:17 »

Martijn,
Beterschap toegewenst.

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl