@Peterke: de 1020 is de tweede grote lok die ik gekocht heb, na de DB 141. De 1020 stond met de Duitse 194 te koop bij Frankfurt, de plaatselijke modelbouwwinkel, toen die rond 1982 stopten met de verkoop van modelspoor. De lokomotieven mochten weg voor de helft van het geld, dwz voor 130 gulden ipv 260. Mijn broer heeft toen de groene Duitse 194 gekocht, en ik de Oostenrijker. Ik heb lang getwijfeld over die beslissing, op een Duitse spoorbaan is een oranje 1020 niet erg bruikbaar, en heb daardoor later alsnog de 194 gekocht. Maar de 1020 is dus al zo?n 35 jaar in mijn bezit, de 1141 ruim 10 jaar.
@Dirk Jan: ik vind de Oostenrijkse spoorwegen erg boeiend, waarschijnlijk omdat mijn ouders vroeger altijd naar Oostenrijk op vakantie gingen. Maar ik heb maar 3 Oostenrijkse lokomotieven, het meerendeel van de verzameling is Duits, Zwitsers en NS.
@Michel: bedankt. De 1020 (Duitse krokodil) blijft een van mijn favoriete locomotieven.
@Hans: bedankt!
@Laurent: jouw fraaie verzameling Taurussen helpt me niet me te beperken tot NS, Zwitsers en Duits. Ook de goede rijeigenschappen en fraaie geluiden van jouw Roco Taurussen zorgt ervoor dat ik regelmatig bij Roco kijk, die maken toch ook erg fraaie locomotieven! Gelukkig zijn de rijtuigen veelal echt 1:87 ipv 1:100, kan ik die tenminste overslaan!

Met 12 Taurussen lijkt een 1144 in Valousek kleuren mij een doordachte aankoop....