Een uitgebreide fotoreportage van de stand van zaken op mijn modelbaan. (Klik op de foto's voor een vergroting.)
Ik probeer eerst het geheel goed te ontwerpen. De nadere detaillering volgt later. Het doel was alle bruggen en tunnels langs het Gotthardtraject te realiseren. Dat is grotendeels gelukt in combinatie met een fatsoenlijk modellandschap en een redelijk complexe infrastructuur voor treinen en auto's. Ongelofelijk wat een hoeveelheid materiaal aan struikjes, boompjes en gras nodig is bij deze omvang van een treintafel (725x200cm).
Mijn doel is nu kijken, kijken en nog eens kijken of de opzet van dit "schilderij in ruwe verfstreken" nog verbetert kan worden. Geef gerust commentaar, ik hoop er mijn voordeel mee te doen. Hele ingrijpende veranderingen zoals het verleggen van rails ga ik niet meer doen. Maar in het landschap is met bergen en aankleding nog veel mogelijk.
Foto 1: Totaal links
De zuidkant van de Alpen; Ticino. Nog lang niet klaar. De infrastructuur voor het Faller Car System ligt er. Het station moet er nog komen evenals het oude stadscentrum van Locarno.
Het jaargetijde moet lente worden.
Foto 2: Totaal midden
Het schaduwstation is Erstfeld en Biasco/Bellinzona, Noord en Zuid tegelijk. Het is uiteindelijk een rondje om de kerk
Het jaargetijde moet herfst worden. Op de Gotthard is het al winter.
Foto 3: Totaal rechts
Centraal thema is hier de Kirche von Wassen. Vanuit de trein ziet men de kerktoren drie keer omdat de trein via keertunnnels op hoogte wordt gebracht. Op mijn treintafel zelfs vier keer omdat vanuit het schaduwstation eerst Amsteg in beeld komt met de enorme waterleidingbuizen voor de krachtcentrale. Rechts de keertunnel bij Pfaffensprung.
Het jaargetijde moet zomer worden.
Foto 4: Obere, Mittlere, Untere Meienreussbrücke, Kirche von Wassen.
De kerk heb ik redelijk op H0 schaal gebouwd. In verhouding zijn landschap en bruggen dus veel te klein. Voorlopig laat ik het zo. De kerk opnieuw bouwen is een heel karwei.
Foto 5: Mittlere Meienreussbrücke
Foto 6: Meienreuss
Foto 7: Meienreuss
Foto 8: Obere Meienreussbrücke, Leggistein Kehrtunnel.
De berg verhult de klimspiraal. Bovenop de berg komt iets landelijks met boerderijen en Milka-koeien.
Foto 9: Combinatie van Meienkreuztunnel en Obere Entschigtal Galerie
Het kleine tunneltje is hier een behoorlijk consessie. De zichtbaarheid van de trein versus het doel om alle bruggen en tunnels in het Gotthardtraject te verwezelijken.
Foto 10: Kellerbachbrücke
Foto 11: Rohrbachbrücke
De tunnelbrug ligt nog niet recht, daar moet zeker nog wat aan gebeuren.
Foto 12: Station Göschenen
Foto 13: Station Göschenen
Helaas is het perrondak krom getrokken door het vocht van de verf. Dat moet nog een keer worden aangepakt.
Foto 14: Naxbergtunnel
De naaldbomen staan nog wat uit het lood. Daar moet ik vanaf de achterkant van bovenaf bij. Het is dan lastig te zien of ze goed recht staan.
Foto 15: Naxbergtunnel
Foto 16: Station Göschenen
Foto 17: Gotthardtunnel
Foto 19: Amsteg Kraftwerk, Bristentunnel, Chärstelenbachbrücke
Foto 20: Valle Leventina
Foto 21: Linksboven Stalvedrotunnel, Brücke. Midden Pardoreatunnel. Rechtsonder Prato Kehrtunnel.
Ook hier een consessie. Veel onderdelen op een te kleine ruimte. De autoweg heeft een wat knullig begin en eind. Er valt mee te leven. Ik probeer de aandacht af te leiden met andere scenerypunten.
Foto 22: Valle Leventina
Foto 23: Broscerinatunnel
Foto 24: Boven Stalvedrotunnel, Stalvedro Brücke. Midden Prato Kehrtunnel. Onder Polmengotunnel, Brücke
Foto 25: Valle Leventina
Foto 26: Valle Leventina
Foto 27: Pardoreatunnel
Foto 28: Valle Leventina
Foto 29: Stalvedrotunnel. Stalvedro Brücke. Onder Prato Kehrtunnel.
Foto 30: Biaschina
Foto 31: Biaschina
De weg ligt klaar voor het Faller Car System.
Foto 32: Staudamm Verzasca
Het gebouw van de elektriciteitscentrale staat niet op zijn plaats. Een leeg platform.
Foto 33: Locarno Madonna del Sasso
De verhoudingen zijn een beetje zoek met het enorme klooster. Maar het is een mooie blikvanger.