Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gotthard - De Meienreuss
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Gotthard - De Meienreuss
Citaat van: ddwHans op dinsdag 27 december 2016, 10:45:39
Ook canyoning is altijd een leuke bezigheid in zo'n kloof.
Canyoning in de Meienreuss ??  8o 8o Dan kun je net zo goed draadloos bungee jumpen! :D
Gotthard - Bergen begroenen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Bergen begroenen
Verder met de aankleding van de berg die eigenlijk de klimspiraal herbergt. De kloof met de Meienreuss-beek en aan het einde van de Mittlere Meienreussbrücke de Strahlochtunnel. Ik vind het nog lastig om er nu landschappelijk een mooi totaalplaatje van te maken. Bovenop de berg komen waarschijnlijk boerderijen met wat vee. Het is nu nog iets teveel een vierkant stuk. Dit is trouwens ook het mangat.





De Kellerbachbrücke met de twee bogen krijgt ook wat groen er achter. En de Rohrbachbrücke die nu slechts een houten plankje is overbrugt de Rohrbach. Het is nog een ruwe opzet. Eerst zien te bepalen waar het groen moet komen.





En al een kleine aanzet gemaakt voor het sneeuwlandschap. De bergen achter het Göschenenstation zijn besneeuwd. Het plan is om het hele station te besneeuwen.



En vooraan nog een tafereel bij de Untere Wattingerbrücke. Een watervalletje mond uit in een meertje. Enkele bloottoeristen zijn daar al aan het baden.



Re: Gotthard - Bergen begroenen
-Henk:
Prachtige opzet van je landschap, origineel idee om er een paar bloottoeristen bij te zetten,   :thumbup:
Re: Gotthard - Bergen begroenen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Bergen begroenen
Dag Henk.

De rechterhoek ziet er nu al fantastisch goed uit :thumbup:
Als ik er zo naar kijk roept dat bij mij herinneringen op aan het Diorama
in de Efteling, voor wat betreft het landschap met de bruggen en de portalen!
Je weet alles goed in balans te krijgen en te houden :thumbup:
Succes met de verdere werkzaamheden aan de scenery.

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Bergen begroenen
Hoi Henk

Prachtig berglandschap heb je daar gemaakt, mooi echt heel mooi gedaan.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Bergen begroenen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Bergen begroenen

Dat gaat lekker, Henk  :thumbup:

Ik zou het bij het mangat op natuur houden i.p.v. boerderij(en); bebouwing erop laat je "berg" vele malen kleiner lijken.
Zet er maar eens een willekeurig gebouw op, dan zie je het zo. Of je zou iets in een kleinere schaal moeten pakken.

Bij Intratuin is trouwens alle kerstdecoratie 40% goedkoper nu; kun je een voorraadje ijslands mos scoren  :P

Grtz Tony
Re: Gotthard - Bergen begroenen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Bergen begroenen
@ Tony: Dank voor de tip. Het blijft altijd een probleem met bergen op schaal. Ze eigenlijk altijd te klein in vergelijking met treinen en huisjes. Maar een treinbaan zonder huizen is ook niet leuk.

Nog verder geknutseld met de begroening. Ik had nog gedroogd gras wat ik in de houtlijm had gedoopt. Dat levert mooie skeletten voor dennenbomen op. De stammen nog een grijsbruin tintje gegeven.

Het ziet er lekker uit...



Vervolgens de ijslands mos door de verdunde houtlijm gehaald en dan ik kleine stukjes draperen om de stam en takken.



Dat levert uiteindelijk een partij wilde dennen op.



De omgeving is compleet groen rondom de Noordkant van de Alpen bij Wassen. Ik laat hier en daar wel wat rotsen zien. Hogerop komen de dennen, op de lagere gedeelten meer loofbomen.

Ik breng tegen de rotswand een soort net aan van polyfiber groen (woodland fp 178) wat ik in de houtlijm heb gedoopt en heb bestrooid met fijne woodland turf. Hierin steek ik vervolgens de dennen en ander groen spul.





En dit is dan het totaal achterin. Ik twijfel nog over de kale vlakke rots naast het tunneltje.


Re: Gotthard - Bergen begroenen
Henk

Weer een mooie update wat groen al niet kan doen  :-) :-) is echt mooi aan het worden.  :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Bergen begroenen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Bergen begroenen
Henk,

Als je boven op je berg(en) een of twee huisjes in schaal N neerzet  geeft dat een betere dieptewerking.
Je zou eventueel eerst een huisje van karton (het gaat om de afmetingen) kunnen maken om een beeld te krijgen of een keer in Houten wat kopen.
Daar kun je voor zeer lage prijzen wel wat leuks op de kop tikken.

(ook) Henk
Göschenen station zelfbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Göschenen station zelfbouw
Naar het grote voorbeeld (Harald & Alex :)) ga ik ook het station Göschenen maken. Het wordt bij mij meer een impressie dan het exact nabouwen van de werkelijkheid. Op het karton van de betere schoendoos teken ik de bouwplaat uit. Voor de raamkozijnen gebruik ik een setje van Auhagen. De maten van het model schat ik op basis van de ramen, op basis van de foto's van het station, en gewoon op het gevoel.



Met een mesje van de Action snij ik de ramen er uit.



De losse delen aan elkaar lijmen met een universele hobbylijm.



Alle naden aan de binnenkant afplakken om lichtdoorlating te voorkomen.



Het gebouw staat achteraan op de treintafel en is 60 cm lang. Zo smal mogelijk uitgevoerd (8 cm) om ruimte te besparen. (Er komt nog een perronoverkapping voor het gebouw.)  Het levert het volgende model op.





Het karton geïmpregneerd met haarlak zodat het niet krom trekt met schilderen. De boel geschilderd met acrylverf van de Action. De kozijnen er in gelijmd en een stukje doorzichtig plastic van verpakkingsmateriaal voor de ramen. De luiken zijn op maat geknipte tie rips in een mooi kleurtje geschilderd. Er missen alleen nog vensterbanken. Ik heb nog niet kunnen bedenken waar ik die van kan maken. 

Zorg tenslotte voor een luxe keuken met een zwarte kookplaat en donkergrijze achtergrond zodat je een mooie foto kunt maken van het eindresultaat.



Re: Gotthard - Göschenen station zelfbouw
Knap gedaan. 
Re: Gotthard - Göschenen station zelfbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Göschenen station zelfbouw

   Zo, Henk !

Je blijft me telkens weer verbazen  :P
Een genot om te volgen weer   :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gotthard - Göschenen station zelfbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Göschenen station zelfbouw
Dag Henk.

Lekker, weer een fraai scratch built gebouw op jouw modelbaan!
En: het mag er wezen :thumbup: zeker herkenbaar als het bewuste station.
De boerderij voor op het plateau bouche d'égout ga je natuurlijk ook zelf maken :wink:
waarbij je de verkleining vanuit H0 naar achtergrond mooi zelf kan uitlijnen,
opdat de juiste dieptewerking verkregen wordt (eigenlijk net als het station)!

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Göschenen station zelfbouw
Ontbreekt er nog een brug, want naast de witte boogbrug zie ik nu nog alleen een MDF strookje met spoor er op?

MvG,

Timaximus.
Re: Gotthard - Göschenen station zelfbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Göschenen station zelfbouw
Henk,

Het is nu al een mooi station wat je gemaakt hebt laat staan als het af is. :thumbup:
Re: Gotthard - Göschenen station zelfbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Göschenen station zelfbouw
Hoi Henk,

Knap werk om uit een stuk karton zo,n gebouw te vervaardigen.
Heerlijk al die bergen, prima sfeer op je baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Göschenen station zelfbouw
Mooi gemaakt :important: Ik zie nergens deuren. Hoe komen de H0 reizigers in de buurt van de treinen?
Re: Gotthard - Göschenen station zelfbouw
Mooi uit het niks gebouw👍👍👍
Re: Gotthard - Göschenen station zelfbouw
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gotthard - Göschenen station zelfbouw
-Henk,
Dat is een hele 'onderneming' geweest van die schoenendozen. Het 'mesje' is zeker nu wel erg 'bot' geworden? Maar het blijft een verbluffend staaltje huisvlijt. Prima gedaan, hoor!  8)  :thumbup:
Gotthard - Göschenen station en perrons zelfbouw
@Erik en Tony: de berg met eventuele huizen bekijk ik nog eens. Het blijft altijd het compromis. Ik werk nooit op schaal maar vooral op het oog. Het moet op schaal lijken, het hoeft het niet te zijn. Eerst verder met het station.
@Nobody: er zitten inderdaad nog geen deuren in het stationsgebouw. Ik lijm de H0 reizigers altijd vast, dan lopen ze ook niet weg en lopen ze al helemaal niet naar de trein :)
@Tamimus: Er ontbreekt inderdaad nog een brug. Op de plek van het houten plankje komt de Rohrbachbrücke. Dat is een projectje op zich.


Het perron is best een eyecatcher bij Station Göschenen vanwege de autotrein die daar vroeger was. Ik heb daar de ruimte niet voor. Het perron maak ik van twee plaatjes MDF van 8mm op elkaar. 16mm is een mooie hoogte vind ik bij C-rail. De tip is de plaatjes op elkaar leggen en dan zagen want anders krijg je ze nooit precies gelijk.



Het perron geschilderd in een bruin grijze beton kleur. De witte lijn langs de rand maak ik met een wit potlood langs een lineaal.



Het station plak ik op de houten plaat. Ik maak nu alles op mijn knutselbureau want op de treintafel kan ik er heel moeilijk bij.



De vensterbanken ontbraken nog maar die heb ik uiteindelijk maar gemaakt met een streepje grijze verf. En verder zie je alle detailfouten maar dan moet je gewoon je bril afzetten dan valt het best mee.



Ik heb een hele voorraadbak met ijsstokjes, satéprikkers, tandestokers, rietjes, roerstokjes etc. om iets van te bouwen.



Van karton maak ik het perron dak. Als dakgoot lijm ik er een dun roerstokje langs. Die zijn kaarsrecht, wat ik van mijn snijwerk niet altijd kan zeggen.



De staanders en dakdragers op het perron zijn in werkelijkheid grote H-balken, naar mijn idee oerdegelijk gebouwd. Ik wou hier geen dure messing of plastic profielen voor gebruiken dus heb gekozen voor stokjes en karton op kleur geschilderd. De betonnen sokkel maak ik met een wikkel schilderstape.




De onderkant van het dak is houtwerk. Daarom gewoon bruin geschilderd. En met LED-strookjes de verlichting aangebracht. Die schilder ik gewoon mee want dan wordt het felle licht meteen wat gedimd.





Ook het gebouw verlicht. En dan zie je toch de nodige kieren waar licht doorheen komt. Dat los ik op door de naden af te plakken met tape.







Vervolgens de boel in elkaar lijmen. Het perrondak was te gammel. Uiteindelijk gaten geboord in het perron en daarin de saté prikkers verankerd. Nu staat het wel stevig.







De basis staat! De volgende keer kan ik de boel gaan "opschmücken". Het resultaat tot nu toe:








Re: Gotthard - Göschenen station en perron zelfbouw
-Henk:
Wat een pracht van een station en perron, beiden mooi verlicht,  :thumbup:
Re: Gotthard - Göschenen station en perron zelfbouw
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gotthard - Göschenen station en perron zelfbouw
-Henk,
Wat ik al vertelde: het is een verbluffend staaltje huisvlijt en dat nog opgesierd wordt door prachtige duidelijke foto's. Jouw aparte doosje met allerhande spullen komt mij heel bekend voor!  8)  :-*
Ben benieuwd naar het vervolg!  :thumbup:
Re: Gotthard - Göschenen station en perron zelfbouw
Het eindresultaat mag er wezen :thumbup: :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Gotthard - Göschenen station en perron zelfbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Göschenen station en perron zelfbouw
Dag Henk.

Je maakt met eenvoudige middelen een fraaie impressie van een bekend station en wat daar bij hoort.
De eenvoud in de uitvoering ervan siert hierin en zal ten goede komen aan het geheel: less is more :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Göschenen station en perrons zelfbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Göschenen station en perrons zelfbouw
Citaat van: Jongslog op zaterdag 31 december 2016, 12:19:02
Ik heb een hele voorraadbak met ijsstokjes, satéprikkers, tandestokers, rietjes, roerstokjes etc. om iets van te bouwen.

Dag Henk,

Ik ga morgenochtend vrijwillig, nou ja vrijwillig, de hond uitlaten en dan vuurpijlen verzamelen.
Daar haal je hele mooie latjes mee binnen.
Dit jaar ook gedaan en tot eind februari stokken van vuurpijlen verzameld.

Henk
Gotthard - Göschenen tunnelportaal
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Göschenen tunnelportaal
Het tunnelportaal van de Gotthard aan de Noordkant bij station Göschenen. De basis gemaakt van MDF, kippengaas en papiermaché. Vervolgens met klei het steenmotief aangebracht. Klei werkt leuk en makkelijk vind ik. De stenen rond de boog heb ik gemaakt met losse kleistukjes om de werkelijkheid te benaderen. Na het drogen de boel met de vijl bewerkt om het nog wat strakker te krijgen. Uiteindelijk heb je met klei wel een wat meer romantische aanblik doordat het niet allemaal kaarsrecht is. Klei is wel lastiger in de juiste kleur te schilderen dan gips. Bij gips heb je met een beetje gekleurd water vaak al een prachtig effect. Met een soort goudverf de romeinse cijfers aangebracht. Het valt niet mee om dit object goed op de foto te krijgen...





Ook al wat geknutseld aan enkele dwergseinen voor op het station. In een dun plaatje MDF gaatjes boren van 3 mm en het driehoekje uitzagen. De witte LED er in steken. De min-pennen bij elkaar binden en die meteen als paaltje laten dienen. Aan elke LED een plus-draad solderen met een krimkousje erover. De hele boel in de zwarte verf en voila! Het geheel is iets te groot maar niet zo lomp dat het misstaat. Ze staan bovendien straks tussen de sporen dus dat moet lukken. Nu nog bedenken hoe ik de LED's ga aansturen met een S84-kaart via Koploper.

Re: Gotthard - Göschenen tunnelportaal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Göschenen tunnelportaal
Dag Henk.

Een fraai tunnelportaal en gelukkig niet zo strak als een plastic variant,
want dat geeft nu juist de romantische uitstraling er aan! :thumbup: :thumbup:
De kleuren komen prima en realistisch over, echter het opschrift vind
ik minder goed gelukt, maar wellicht is dit een toepasbaar idee ervoor ...

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Göschenen tunnelportaal
-Henk:
Je tunnelportalen zien er zeer realistisch uit, en de seintjes ogen ook goed,  :thumbup:
Re: Gotthard - Göschenen tunnelportaal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Göschenen tunnelportaal
Ik heb genoten van het bouwverslag, Henk  :P

Zowel de bouwwijze, alsook de bijbehorende teksten  :thumbup:
Ik kijk weer uit naar je volgende update !

Grtz Tony
Re: Gotthard - Göschenen tunnelportaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gotthard - Göschenen tunnelportaal
Bahnhof Göschenen.

Na Harald & Alex 's eigenbouw de tweede die ik zie op het forum.

Foto: Harald & Alex


Mooi gedaan. Bedankt voor het verslag.
Gotthard - Göschenen tunnelportaal, de gouden tip
Dank aan Erik voor de gouden tip! De Romeinse cijfers heb ik nu gemaakt van figuur vermicelli en deze met een soort goudverf beschilderd. Het ziet er nu veel beter uit.

Re: Gotthard - Göschenen tunnelportaal
-Henk:
Idd veel beter die lettertjes,  :thumbup:
Re: Gotthard - Göschenen tunnelportaal
Ziet er goed uit :thumbup:
Lees ik 1882???

Gr. Dirk
Gotthard - Göschenen, let it snow
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Göschenen, let it snow

Het station Göschenen op zijn plaats! Er is al sneeuw gevallen. De komende dagen zal er nog meer sneeuw vallen is de voorspelling. De sporen zijn wit van de verf euh sneeuw en rijp.

Het tunnelportaal is links helaas te smal. Blijkbaar toch een kleine misrekening in de wens om die tunnelingang zo klein mogelijk te houden. Bochten en lange wagons zijn altijd problematisch bij tunnelingangen. De tunnelingang moet dan veel te groot worden. Dat is weer wat kluswerk. Een stukje er af zagen, muurtje kleien en verven. Wel oplosbaar dus.



De bruggen voor de bovenleiding moeten nog worden gemaakt. Ze komen vanaf 10 cm van de tunnelingang en dan telkens om de 30 cm. In totaal vier stuks. De dwergseinen (die zwarte blokjes) heb ik al wel geplaatst. Geen idee waar die dingen horen te staan. Nu tussen de beoogde bovenleidingbruggen waar ook hoofdseinen aan zitten en dan op de plaatsen waar er genoeg ruimte was tussen de rails. Niet bij elk spoor wegens ruimtegebrek.
Ik heb er geen verstand van dus dit is meer zoals het mij nu uitkomt en zo dat het nog wat lijkt naar mijn idee. Op de foto's in het echt lijken ze zelfs 'achterstevoren' te staan, of zijn dat aanduidingen voor de wisselstraat?



Op de voorgrond grotere dennen en rotsen die verspringen in de achtergrond met een groenstrook er tussen. Zo ontstaat wel een aardige dieptewerking. Het zijn overigens schitterende winterdennen die ik ooit tussen de kerstrotzooi bij 't Kruidvat heb gescoord. Je wil er nog niet onder begraven worden... Maar in deze setting misstaan ze niet eens.



Vanuit kijkersstandpunt als je gewoon voor de tafel staat is dit ongeveer op ooghoogte het totaalbeeld:



En als je op een stoel gaat staan in vogelperspectief:



Re: Gotthard - Göschenen, let it snow
-Henk:
Mooie setting,  :thumbup:
Re: Gotthard - Göschenen tunnelportaal
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gotthard - Göschenen tunnelportaal
Re: Gotthard - Göschenen, let it snow
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Göschenen, let it snow
@Dirk (DB BR85)  en Marklinkdak: dat is juist! Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Gotthardtunnel
Re: Gotthard - Göschenen, let it snow
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Göschenen, let it snow
Dag Henk.

Graag getipt! :wink: Jammer dat het portaal nog niet definitief is ... :confused:
Prachtig hoe je het station en omgeving heb weten te minimaliseren
en dat het toch als zodanig herkenbaar is gebleven :thumbup: :thumbup:
Logisch dat er dan concessies gedaan moeten worden!
Dat het sein- en spoortechnisch niet overeenkomt zal het plezier
van het modelbouwen en de baan toch niet verminderen? :roll:

Trouwens, zijn die wegen daar werkelijk zo druk? :eek:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Göschenen, let it snow
Mooi stukje zelfbouw zowel van het station als de tunnelingang.
Knap gedaan hoor en ziet er zeker niet slecht ui.

Mvg
Peter
Re: Gotthard - Göschenen, let it snow
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Göschenen, let it snow

Totaalplaatje klopt helemaal, Henk  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gotthard - Göschenen, let it snow
Ha Henk.

Wat een prachtig project.
Het geeft mij als beginner een goed beeld hoe ik vanuit mijn vlakke tafel een mooi project kan maken.
Uiteraard nog niet zo complex maargoed wat niet is kan nog komen.

Zijn bezet melders alleen van toepassing voor automatisch rijden?
Als ik zelf rijd met hooguit wat wissels is de bedrading beperkt of?

Grt Sebastiaan
Re: Gotthard - Göschenen, let it snow
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Göschenen, let it snow
@Sebastiaan:
De vlakke tafel is bij mij het schaduwstation. De opbouw is eigenlijk een open frame bouw. Voor de constructie heb ik vuren latten gebruikt. MDF gebruik is dus niet als constructie, maar alleen als plaat om de rails op te leggen. Dus zorg dat je wat poten of staanders omhoog laat steken waaraan je volgend niveau van de tafel kunt bevestigen.
De bezetmelders zijn inderdaad ten behoeve van het automatisch rijden. Ik maak baanvakken/blokken van ongeveer anderhalve meter waarbij aan het begin en eind een bezetmelder zit. De bezetmelder combineer ik gelijk met een aansluitpunt zodat de gehele baan goed van stroom wordt voorzien. Dat is voor digitaal rijden erg belangrijk.
De wissels hebben bij mij een digitale decoder tezamen met de aandrijving en de lichtset worden deze gevoed door de baanspanning. Dat scheelt veel bedrading. Als je het echt goed wilt doen zou je de wissels apart van een voeding moeten voorzien. In theorie kan bij veel rijdende treinen de belasting toenemen waardoor er weinig spanning overblijft voor de bediening van de wissels.
Re: Gotthard - Göschenen, let it snow
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Mijn project word niet zo uitgebreid als jou prachtige creatie.
Als ik wat kan creëren boven of naast een schaduwstation vind ik het al heel knap ;)

Grt Sebastiaan
Gotthard - Rohrbachbrücke prototyping
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Rohrbachbrücke prototyping
Zoals gezegd was het linker deel van het Gotthard tunnelportaal te krap. Die heb ik in het midden doorgezaagd en daar "twee stenen" tussen gevoegd zodat de ingang breder is. Ik was bang dat er nu een groot verschil tussen beide bogen zou zijn maar dat valt erg mee. De boel weer geschilderd en de randen iets meer bruin gegeven en het grijze vlak iets lichter gemaakt. Dat ziet er beter uit. Maar met het plaatsen brak het portaal weer dus zie je nu een witte breuk zitten. De klei was niet voldoende uitgehard. Niet zo'n probleem want dat is zo weer weggewerkt met een kwastje. De foto is niet zo goed gelukt dus het is niet goed te zien.



Voordat ik het landschap hier verder af kan maken moet ook het rechterdeel van Göschenen er staan met de uitgang van de Naxbergtunnel. En die tunnel zit in de berg waar de Rohrbachbrücke in gaat. Dat is een brug in een betonnen pijp die dient als bescherming voor het spoor tegen lawines. De brug gaat over de beek die de Rohr heet. En de grap is dan dat Rohr ook een pijp is in het Duits.



Het knutselen levert nog niet het gewenste resultaat op. Dus zeg ik nu heel professioneel dat het hier om een prototype gaat :).
De tunnelbrug moet veel langer en dunner ogen. Ik had al een truukje bedacht door er geen achterwand in te zetten want twee sporen door die smalle pijp is veel te krap en dan moet ik de tunnel veel te breed maken waardoor het nog lelijker wordt. Er is nog wel ruimte om de tunnelbrug wat op te rekken links en rechts. Misschien ook lager maken en dan een geleiding aanbrengen zodat de pantograaf naar beneden wordt geduwd.



Re: Gotthard - Göschenen, let it snow
Dit was wel het laatste dat ik daar verwachte.  :)

Maar het verklaard wel dat MDF plankje wat ik toen zag. En geen counteren van een aanstaande brug.

Die Zwitsers maken zo wie zo aparte en fraaie spoor gerelateerde constructies in hun berglandschap.

Ze hebben overigens ook mooie bovenleiding constructies en materialen (Kummler + Matter).  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Gotthard - Rohrbachbrücke prototyping
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gotthard - Rohrbachbrücke prototyping
Citaat van: Jongslog op vrijdag 06 januari 2017, 18:22:27
Misschien ook lager maken en dan een geleiding aanbrengen zodat de pantograaf naar beneden wordt geduwd.
Het idee komt weer van Erik:
http://www.tiffany.be/index.php?cPath=1_19
En is terug te vinden in http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52589.msg916617

Oftewel de onderkant van de bovenkant van de pijp krijgt een koper getapete zoldering als pantograaf geleider. Kan nog functioneren ook, en neemt minimaal ruimte in. Ik deed dat vroeger in tunnels met magic tape (aluminium). Dat geleidt ook afdoende.

Re: Gotthard - Rohrbachbrücke prototyping
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Rohrbachbrücke prototyping
Dag Henk.

Het prototype geeft een goede indruk en als ik er zo naar kijk, denk ik:
- de linker betonnen boog verder naar links tot waar bijne de stroken ophouden;
- de stroken naar links verder laten doorlopen tot achter de berg conform voorbeeld;
- de stroken en betonnen bogen niet op de ondergrond van de brug, maar er tegen aan;
- wellicht nog een toog aan de rechterzijde laten vervallen om meer afstand tot de volgende brug te verkrijgen;

Ik zou een dwarsdoorsnede tekening ervan maken, waarop aangegeven wat de minimale ruimte voor de trein is conform
de Europese Modelspoor Norm NEM-105 , opdat je het minimale formaat en dus het uiterlijk van de buis kunt bepalen.

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Rohrbachbrücke prototyping
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Rohrbachbrücke prototyping

Hoi Henk,

Even een andere benadering; als ik naar de foto in het echie kijk, ligt er boven die betonnen pijp nog aardig wat berg, waar die lawines vanaf kunnen komen. Bij jou - in model - ligt daar (bijna) niks meer boven. Zo'n pijp heeft dan geen enkele functie meer en mooier wordt het er niet van. Ik zou voor dichterlijke vrijheid en schoonheid gaan en hooguit een betonnen muurtje maken, zodat je nog net de ramen van de rijtuigen kan zien.
Als er geen trein is, ziet het er in ieder geval enigermate hetzelfde uit.

Grtz Tony
Gotthard - Filmpje!
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Filmpje!
De Rohrbachbrücke moet even wachten, eerst tijd voor een filmpje.

Nou dat viel nog niet mee. De baan was vuil. Zeker op de plaatsen waar ik flink met de groenvoorziening en het besneeuwen bezig ben geweest. Maar ook de rest van de baan is al maanden niet bereden. Treinen haperen en stotteren. Dus gewapend met stofzuiger, railgum en SR24 heel wat gymbewegingen gemaakt om overal de baan schoon te maken. Het ontneemt me bijna het plezier van de hobby. Vervolgens rijdt het weer na enige uren arbeid. Camera geïnstalleerd en rijden maar. Nee hoor, ontsporen, wagons die achterblijven, treinen die stilstaan, zo'n beetje alles wat fout kan gaan. En een opname maken valt ook niet mee. Vaak toch nog onscherp. Maar ondanks dit alles toch een leuk filmpje!

Re: Gotthard - Filmpje!
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Gotthard - Filmpje!
@Henk,
CiteerNee hoor, ontsporen, wagons die achterblijven, treinen die stilstaan, zo'n beetje alles wat fout kan gaan.
gelukkig ben je niet alleen  :), iedereen heeft er wel eens of regelmatig last van  B)