Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

online
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
dat ziet er mooi uit leuk bedacht

misschien atf op de rails e sleper voor beter contact tegen het flikkeren?


GR Ed
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
-Henk:
Prachtig,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Erg goed gelukt, Henk.
Uniek stukje werk. :thumbup: :thumbup:

Grieten,
Roel
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen

Mooi dat het gelukt is, Henk  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Ziet er goed uit Henk  :thumbup: Vaak zijn de simpelste oplossingen de beste.
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Dag Henk.

Leuk hoe je de nostalgie van de M-rails toch een
plekje op de modelbaan heb weten te geven! :thumbup: :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Erg leuk Henk!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

online
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Henk,

Ziet er leuk uit.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Henk, waar heb je die elco zitten? Als ik het flikkeren zo zie zit deze vast niet in het treintje zelf ingebouwd (?); en dat is wel noodzakelijk om het flikkeren tegen te gaan want kennelijk heeft het treintje ofwel slecht contact met de rails (wielen en rails al gepoetst? of slechte stroomgeleiding tussen wielasjes en chassis treintje?) ofwel massageleiding van de trekdraad is niet helemaal goed als de motor draait.
Als je het probleem niet kunt vinden en/of oplossen kan een elco in het treintje de oplossing zijn. Die laadt met ieder spanningspulsje op en ontlaadt daarna over de verlichting tot het volgende spanningspulsje binnenkomt. Ik ga er hierbij van uit dat het gelijkstroom is omdat je het eerder over LED-verlichting had.
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Onwijs goed gelukt, Henk. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Dank voor alle lovende reacties  :thumbup: Dat maakt mij natuurlijk nog trotser op het resultaat.

@Hanzi: de elco zit onder de wagon en ik ben wel wat verbaasd dat het effect zo gering is. Inmiddels de wielen en rails gepoetst maar nog niet een bevredigend resultaat. De assen en de verbinding met het chassis zijn misschien de oorzaak. Ik ga proberen om de assen met een extra contact te verbinden.   
Gotthard - Funicolare afbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Funicolare afbouw
Ben nu aan de gang met de verdere aankleding van de kabelspoorbaan. Het wordt een mix van serieuze modelbouw en wat fantasie want op schaal nabouwen gaat met de beschikbare ruimte niet lukken (what's new?...)

De bovenleidingmasten ga ik maken van een satéprikker, ijzerdraad, en klei. 'In het werk te bepalen' zegt de architect dan. Ik kan alleen niet ontdekken hoe de rijdraad met de spandraden is bevestigd aan de mast. Ik vermoed met isolatoren.



Verder afgelopen weekend in Houten een gipsmal gescoord. Nou ja scoren, ik vond de prijzen van de producten niet lager dan ik op internet had gezien. Dus voordelig was het niet maar de hebzucht won :)



De eerste muur brak omdat ik die te vroeg uit de mal haalde. De tweede was te nat omdat de mengverhouding niet klopte. Nummer 3 en 4 zijn goed gelukt! De vraag is nu hoe ik deze gipsmuren op maat kan maken zonder dat het breekt. Zagen? Snijden? Zelf geen ervaring mee maar genoeg kennis en kunde op dit forum, dus graag tips.
Re: Gotthard - Funicolare afbouw
Henk.

Snijden gaat het makkelijkst en als er 45 graden hoeken aan moeten dan doen wij dat altijd met een stuk schuurpapier.Gewoon de gipsmuur er overeen schuren en dan kan je mooi aansluitingen onder een hoek maken.

We laten de muren meestal een week drogen.Als je na een dag al er in snijdt dan voelt de  binnenkant nog wat vochtig aan.Des te makkelijker breken ze ook.

Harald & Alex
Re: Gotthard - Funicolare afbouw
Ik zaag ze, kapzaagje zal aardig werken. Als ik op de foto kijk heb je er aardig wat luchtbellen in zitten, mag ik vragen welk gips je gebruikt?
Re: Gotthard - Funicolare afbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Funicolare afbouw
Die luchtbellen valt reuze mee. Ze drijven vooral bovenop de mal en verdwijnen met drogen. Aan de voorzijde had ik geen luchtbellen. Ik gebruik Knauf van de bouwmarkt.
Re: Gotthard - Funicolare afbouw
Ruim begrip, Knauf van de bouwmarkt. Zal wel modelgips van hun wezen of niet. In deze adviseer ik eigenlijk die links te laten liggen. De gips is niet fijn genoeg vermalen om fatsoenlijk in Langmesser  / Sporle mallen te kunnen gieten. Je verliest de fijne details die de mallen hebben en dat zou zonde zijn. Heb de laatste tijd diverse gipssoorten geprobeerd en de Knauf eigenlijk direct aan de kant gegooid ook omdat deze te zacht is. Langmesser gips geprobeerd, wat overeenkomt met de witte Stone uit de tandtechniek. Goed gietbaar en hard, breekt dus niet zo snel bij verdere verwerking. Iets duurder als de 2,5 kg van Knauf. Verder is de gele Stone ook prima, en als het dan wat goedkoper moet zijn ga kijken naar de model of albaster gips van Krone. Die zijn een stuk fijner qua poeder en gieten ook wat makkelijker. Verdere tip gebruik een rubber mengkom voor gips, te koop voor iets meer als een euro en giet rustig..
Re: Gotthard - Funicolare afbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gotthard - Funicolare afbouw
ben erg benieuwd waar je die rubberen mengkom haalt
ben daar naar op zoek, alvast bedankt
Re: Gotthard - Funicolare afbouw
 @citaat Zie ===> klik
Re: Gotthard - Funicolare afbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gotthard - Funicolare afbouw
Wim bedankt :thumbup:
Re: Gotthard - Funicolare afbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Funicolare afbouw
@milocomarty. De resultaten met het Knaufgips vallen mij erg mee. Het druppeltje vaatwasmiddel in het water doet wonderen :) Maar ik vergelijk het resultaat met mijn eigen kraswerk in gips en klei wat is altijd deed. Dus de tip voor beter gips neem ik mee voor een volgende ronde.

Voor het gips mengen en gieten gebruik ik een simpel plastic bakje van de boter. Precies de juiste grootte voor de hoeveelheid en het gedroogde gips breek je er gemakkelijk weer uit. Zo'n rubberen schaal staat natuurlijk wel professioneler.

Ik ga nu eerst maar eens wat snijden, schuren en lijmen met deze eerste gietsels. Nog wel enkele dagen wachten tot ze goed droog zijn.
Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding
Langs het spoor van de funicolare loopt een trap. Aan de ene zijde een soort brandtrap en aan de andere zijde een stenen trap. Die stenen trap gaat het worden, die andere is te moeilijk en bovendien heb ik er geen ruimte voor. Van ijsstokjes heb ik een mal gemaakt. Door er klei tegenaan te drukken krijg ik zo de vorm van een trap. Ik had de trap ook in zijn geheel van ijsstokjes kunnen maken maar dat is een stuk lastiger. Met klei kun je makkelijk sjoemelen en er moeten nog heel wat trappen worden gemaakt richting de het klooster Madonna del Sasso.





Voor de bovenleidingmasten ben ik aan de slag gegaan met satéprikkers en ijzerdraad. Een gaatje boren in de prikker zodat ik met lijm de uitlegger van dik ijzerdraad kon bevestigen. Die zit in het echt met een hoekijzer en een draadstang om de paal bevestigd en dat heb ik nagebootst met karton en een stukje tape om de mast.
De uitlegger wordt met een dunnere ijzerdraad bovenaan de mast bevestigd. Ik heb de mast aan de bovenkant ingesneden zodat ik het ijzerdraad er in kon klemmen. Hier is de bevesting in het echt met een beugel die ik nagebootst heb met weer een stukje tape. De isolator heb ik gemaakt door dun ijzerdraad om een dun stangetje te wikkelen als een soort veer. Bewust een stukje laten uitsteken om daar straks de rijdraad aan te kunnen solderen. Lijm en een lik verf doen de rest.

Het spul staat te drogen in een verdeelstekker... Don't try this at home! (Zolang de stekker maar niet in het stopcontact gaat is er niets aan de hand :))








Re: Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding
Dag Henk.

Scratch built pur sang :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding
Dat ziet er goed uit Henk!  :thumbup: slim bedacht met die bovenleidingsmasten. Alleen in die tafelverlengdoos ziet het er wel spannend uit 8o :D
Re: Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding
 @citaat hoezo? D'r moet toch spanning op die bovenleiding staan?!? >:-D
Re: Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding

Twee keer in de roos, Henk  :thumbup: :thumbup:

Stuk tempex om de prikkers in te steken werkt ook  :P, maar aangezien het hier bovenleiding betreft die nog niet van rijdraad is voorzien, is dit een toepasselijk alternatief !

Grtz Tony
Re: Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

online
Re: Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding
Goed bezig Henk!

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding
Hoi Henk,

Dat heb je heel mooi gemaakt  ;) :thumbup: :thumbup:


Groeten

Peter
Re: Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding
- Henk,
Wat een geniale oplossing hebt jij bedacht voor die trap; je moet er maar opkomen. Geweldig  :idea:.
Met de bovenleiding erbij, zal het zeker heel goed staan.  :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Funicolare trap en bovenleiding
S chitterend gemaakt.🇨🇭
Gotthard - Camera on board
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Camera on board
Met een minicamera een opname gemaakt vanaf een wagon die wordt geduwd door een loc. Het resultaat is om zeeziek van te worden... Dan valt op hoeveel bochtenwerk er in de baan zit en ook hoeveel spoor er onzichtbaar is door de vele bergen en tunnels. De keertunnels heb ik in de film aangegeven. En er zijn nog meer verdekte trajecten om te zorgen dat het spoor op de juiste plek weer zichtbaar wordt.

Re: Gotthard - Camera on board
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Camera on board
Henk,

Prachtig mooi zo een camera over de baan. :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Camera on board
-Henk:
Is idd een beetje misselijkmakend maar heb jij wel rechte stukken op je baan of alleen maar bochten?
Toch een mooi filmpje dat de binnenkant van je baan laat zien,  :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Camera on board
Henk,

Wel mooi, maar deftig bochten werk in je baan. is wel mooi voor een grote baan  :P  :thumbup: :thumbup:


Groeten

Peter
Re: Gotthard - Camera on board
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Camera on board
Wow, Henk !

Lijkt wel een eindeloze rit in zo'n spooktent waar je ook buiten komt  :P
Heb genoten van de rit  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gotthard - Camera on board
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard - Camera on board
Nu merk je hoe ingenieus jouw baan loopt. 👍🏻
Gotthard - Begrassen en begroenen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Begrassen en begroenen
Na een lange zomerstop is het nu weer tijd voor de modelspoorbaan! Ik ben maar eens met wat grote stappen voor het snelle resultaat begonnen.

De rotsen smeer ik in met behangerslijm. Een verbouwde vliegenmepper met theezeef voorzien van een draadje met een krokodillenbek moet de statische elektriciteit opwekken. Als je er in gelooft werkt het.

Rondom de Kirche von Wassen een frisse zomerwei. Achterin meer rotsen en een donkerde tint gras. Het moet nog volgeplant worden met bomen dus dit is maar het begin.









En ook al een aanvang genomen om boompjes te prepareren. Het moeten loofbomen worden.De zeegras struikjes ondergedompeld in sterk verdunde houtlijm (de spuitlijm was op) en vervolgens bestrooid met groen. Makkelijk te doen met best aardig resultaat. Morgen maar eens kijken of dit het juiste effect geeft in het landschap.






Re: Gotthard - Begrassen en begroenen
Jij hebt ongetwijfeld nog bergen werk te verzetten. :)

MvG,

Timaximus
Re: Gotthard - Begrassen en begroenen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Begrassen en begroenen
Leuk dat je weer terug bent en verder gaat met je Gotthard-Bahn! Ik zie alweer uit naar je volgende updates!
Re: Gotthard - Begrassen en begroenen
Leuk om weer wat te horen. Je begroeiing ziet er zo in eerste instantie al aardig uit! Ik ben benieuwd naar de vorderingen, je baan begint steeds meer de alpine sfeer te ademen  :thumbup:

Wat voor vezels heb je gebruikt voor de theezeef? En werkt dat goed met een zelfgemaakte begrasser?
Gotthard - De Meienreuss
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - De Meienreuss
De Meienreuss-rivier waar de drie bruggen overheen gaan is nu aan de beurt. Het moet een wild stromende beek worden die verscholen is in het ravijn.

De stenen heb ik gemaakt van proppen krantenpapier die ik door een papje van Rotbandgips heb gehaald. Na enkele dagen is dat wel droog. Dit had ik al veel eerder gedaan en ook de stenen al redelijk op kleur geverfd.

De waterloop breng ik nu aan met een blauwgroene verf. Een lichte tint.



En dan breng ik "het water" aan met transparante vershoudfolie. Waar er een woeste stroom moet zijn een beetje opfrommelen, waar het stil water moet zijn zo vlak mogelijk aanbrengen. De folie glinstert en geeft een mooi watereffect.



De rotsen nog wat donkerder antraciet geschilderd en de begroeiing aangebracht. Dat zijn de zeegrasboompjes die ik in de verdunde houtlijm heb gedoopt en met groen heb bestrooid. Het verwerken gaat trouwens best makkelijk als de boel nog nat is. Dan is alles soepel en makkelijk op zijn plaats te brengen.

Het moet nog een beetje afgemaakt met een witte drybush. De rotsen wil ik nog een vernislaagje geven zodat dei hier en daar ook glimmen. De begroeiing kan nog wat meer variatie krijgen. Andere tips natuurlijk altijd weer welkom.








Re: Gotthard - De Meienreuss
Mooi.
Vraag: Is de door jou gebruikte vershoudfolie U.V. bestendig?
Re: Gotthard - De Meienreuss
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - De Meienreuss
Dag Henk.

Wat een verrassend goed effect geeft de vershoudfolie: het is net echt :thumbup: :thumbup:
De bomen en het andere aangebrachte groen geven het geheel al een heel ander aanzicht!
Heb je de folie vastgezet en zo ja, waarmee dan?

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - De Meienreuss
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Gotthard - De Meienreuss
Hallo Henk,

Goed om weer wat van je te lezen !! :thumbup: :thumbup:

En je hebt weer een mooie update laten zien.  :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Gotthard - De Meienreuss
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De Meienreuss
Dank voor de reacties!
@Martijn: De zelfgemaakte begrasser werkt redelijk. Maar het effect van de statische elektriciteit is niet heel groot. Het zeefje doet het meeste werk. De grasvezels zijn van Heki. Ik heb daar niet echt voorkeur in. Ik zoek meestal naar veel voor weinig met de juiste kleur.
@Nobody: De huishoudfolie is denk ik niet UV-bestendig. Maar ik bouw ook geen treintafel voor de eeuwigheid.
@Erik: Het folie heb ik niet eens vastgelijmd. Het kleeft uit zichzelf al wel aan de rotsen.
Re: Gotthard - De Meienreuss
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - De Meienreuss

Hoi Henk,

Fijn, dat je seizoen weer begonnen is  :P

Als de werkelijkheid net is als de foto's, dan heb je - met iets heel simpels - een verrassend mooie waterloop gemaakt  :thumbup:
De moeite van het zelf eens proberen zeker waard !

De beste wensen nog voor het nieuwe jaar !

Grtz Tony
Re: Gotthard - De Meienreuss
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De Meienreuss
De bergbeek krijgt het definitieve gezicht.



En er staan twee waaghalzen van toeristen te kijken.



De Obere Meienreussbrücke aangekleed met hoge dennen langs de rotswanden. De rivier is hier een waterval door het hoogteverschil. De brug zelf moet verder afgemaakt. De sparren bovenop zijn niet de mooiste maar ik doe het er mee. De bodem is daar nog niet naar mijn zin. Moet meer een soort bosgrond zijn denk  ik.



De Leggistein kehrtunnel is nog net zichtbaar met het moderne tunnelportaal van beton.



En een totaalplaatje waar de riverloop mooi is te zien.

Re: Gotthard - De Meienreuss
-Henk:
Zelfs met een niet afgewerkte brug is het al een plaatje,  :thumbup:
Re: Gotthard - De Meienreuss
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Gotthard - De Meienreuss
Zeer realistische uitstraling Henk. Ga het zeker verder volgen. vr gr Arie
Re: Gotthard - De Meienreuss
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - De Meienreuss
Henk,

Het is een zeer mooi stukje scenery geworden zo met het woeste water van vershoudfolie en de bomen en struiken.
Zo mooi zelfs dat er meteen toeristen komen kijken. :thumbup:
Re: Gotthard - De Meienreuss
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Gotthard - De Meienreuss
Mooi werk Henk,  :thumbup:

Fraaie lekkere ruige kloof geworden, wellicht nog een paar abseilers aan de rotswand hangen.
Ook canyoning is altijd een leuke bezigheid in zo'n kloof. Of bungee jump vanaf de brug.  :D