Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
@ Wim, dat zijn ook weer mooie plaatjes, bedankt, kan ik zeker wat mee. :)

@ Dirk-Jan. Nu weer gezellig on-topic verder met mijn draadje over de bouw van mijn smalspoorbaantje.  ;)

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hier is het spoor ook dicht gemaakt.

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
En nog een plaatje

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Bedankt Wim, mooie plaatjes.
De vraag blijft nu bij mij, ga ik die remmer er nu wel of niet voor zetten.

Inderdaad is het soms de vraag, wel of niet natuurgetrouw.
Ik vind het wel leuk als het in werkelijkheid ook voor komt maar aan de andere kant vind ik iets wat smoelt ook leuk.
Zal er nog eens rustig over nadenken.

Vandaag komt er niet veel uit mijn handen, vanmorgen met moeders naar de pijnpoli geweest. Was een heftige behandeling die binnen 3 weken resultaat moet geven. Vandaag weer even mantelzorger.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Als het smoelt gewoon doen zou ik zeggen. :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Betreft 't een zeehaventje of is het binnenwater?
Daar kun je de afwerking op afstemmen.
De massieve remmingspalen zijn m.i. niet nodig omdat er slechts kleine
vaartuigen gebruik van maken en je klampen op de kade hebt aangebracht.
(De king size "kikkers").
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 20 juni 2018, 11:03:33
:offtopic:
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 20 juni 2018, 10:24:17
maar je hebt als bouwer geen ruk aan dat soort reacties, allemaal politiek correcte beleefdheid van altijd dezelfde mensen. :( .
Ben, op jouw reacties zitten veel mensen nou ook niet bepaald te wachten.
Je pedante gedrag is voor een aantal leden al de reden geweest om het forum de rug toe te keren.
Als je vindt dat een hoop leden hier niks nuttig toevoegen aan het forum waarom richt je dan niet je eigen wijsneuzen forum op?

Dirk-Jan

:offtopic:
Dirk-Jan,
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Is het een ducdalf, is het een remmer, is het een zeehaventje of is het een binnenwater.
Nee het is een modeltreinbaantje.

Het is eigenlijk alles wat ik leuk vind om te doen en mocht het niet 100% met de werkelijkheid overeen komen dan klopt dat.
We noemen zoiets ook wel creatief bezig zijn in de modelbouw en daar creëren we een beetje ons eigen wereldje, mag 100% schaal correct zijn maar van mij ook met een knipoog.

Daarom maar eens een keuze pakketje gemaakt.
O ja, gelijk maar even de ruimte tussen de railstaven opgevuld want moet er niet aan denken dat er een Preiserkleuter tussen de open ruimtes naar beneden kukeld en op de harde bodem van de haven terecht komt, deze staat namelijk droog  :)

zonder ducdalven





met ducdalven





Ook aan de (te grote) kikker is gewerkt, zo lijken ze wat meer op een bolder, moet alleen nog een likkie verf op.



Ben benieuwd wat het gaat worden, met of zonder ducdalf.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op woensdag 20 juni 2018, 19:09:29

Ben benieuwd wat het gaat worden, met of zonder ducdalf.


Ik ook. ;)

Spoor is dicht, dat vind ik nou leuk. Netjes gedaan. :thumbup:

Citaat van: iTom op woensdag 20 juni 2018, 10:43:52

Ach Ben, het is allemaal wel goed bedoeld.


Daar twijfel ik niet aan, zou raar zijn als het slecht bedoeld is. Ik ben niet zo van het geleuk zonder inhoud en het stoort (vind ik). Maar ieder zijn ding, vrijheid blijheid, net als in de echte wereld.

Nog last van getoeter gehad in Dordt? :D

Gr, Ben.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Je kunt natuurlijk het remmingswerk ook gebruiken rechts langs de steiger naar de ingang van je rivier en aan de steiger een schuurbalk maken ter hoogte van je schio, wat je in gedachten hebt. Dan dient het remmingswerk als bescherming van de kopse kant van de steiger.
En misschien ter overweging: er zijn kopspelden verkrijgbaar met een kop van ongeveer 4 mm. Deze door een kort stukje drinkrietje steken en je hebt een bolkopbolder.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 20 juni 2018, 19:22:59
Nog last van getoeter gehad in Dordt? :D

Gr, Ben.

Geen blije toeter gehoord.
Ook nog geen blije Spanjaard gezien tot op heden.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het wordt al een heel,professioneel baantje, Tom.

Wat je ook wel bij dit soort steigers ziet zijn oude autobanden die schip en steigerwerk beschermen tegen al te ruwe botsingen. Misschien is dat een optie?

Groeten,
Roel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Oh wat mooi  TOM  :D :D :D :D

Ah ja als we dat nog mogen zeggen natuurlijk  :P


Anders zeggen we het maar in het vlaams. 
:thumbup: SJIEKE DINGES Tom  :thumbup: :thumbup:


Bart B)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom,

Met of zonder, kan allebei.
Hangt er ook vanaf, wat je er nog meer wilt doen.
?Met? neemt ook meer ruimte in beslag en is het drukker.

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @citaat Bart, als het beschaafd is en niet racistisch vind ik alles goed.
Wel vind ik het altijd fijn als er voorbeelden en tips geplaatst worden want dat is volgens mij ook de gedachte en functie van een forum. Maar een schouderklopje is niets verkeerds mee hoor. :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ter informatie over ducdalf ===> klik
In de Scheveningse haven werd zo'n ding gebruikt om de zeilloggers te kunnen zwaaien.
Heeft niets van doen met versterking van de steiger.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @citaat @citaat Roel, ja ik ben al op zoek naar autobanden maar dan wel op schaal 1 op 87.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wim, inmiddels ook iets gevonden op de Wikipedia. Misschien dat de naam ducdalf of dukdalf niet helemaal juist is gekozen maar ja als iemand daar van wakker ligt, ik in ieder geval niet hoor.
Zolang ik er niet 1 op mijn kop krijg heb ik er geen hoofdpijn door gekregen.

Inmiddels heb ik hier en daar (op andere fora) dezelfde vraag voorgelegd en daar kreeg ik tot mijn grote verbazing het advies om de remming er gewoon voor te plaatsen omdat het lekker smoelt. Zelfs moeders die totaal geen idee heeft waar het allemaal voor dient vond het leuk, morgen ook nog even aan kleinzoon Wessel voorleggen en zolang er hier geen  UFO's en Bijen vol met Preisertjes en Nijlpaarden of Olifanten rond vliegen en rijden vind ik het prima.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ivan, bedankt voor de link, die van Busch lijkt me wel wat. Zal morgen eens navragen bij mijn treinenwinkelier.
Bandjes heeft nog niet zo'n prioriteit maar moet wel een keer gebeuren.
Zit wel spul tussen om te gebruiken als vrachtgoed.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Het word een echt pareltje bij jou, en gewoon lekker doorgaan ik kijk en geniet van jou update's  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op donderdag 21 juni 2018, 00:05:04

....... ik ben al op zoek naar autobanden maar dan wel op schaal 1 op 87.


Ik heb deze liggen: https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Juweela/144-4-0-265916-004010-0-0-0-0-0-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html onder andere hiervoor gebruikt:



Zal je een zakje opsturen vanmiddag.

Gr, Ben.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: h0_miessie op woensdag 20 juni 2018, 07:31:00
Tom,

De steiger wordt steeds mooier en mooier.
Dit valt onder eerste klas modelbouw en is pure kunst. :)

Groet Michel

@citaat @citaat
zo zou ik het ook beschrijven eerste klas modelbouw

grts Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vanmorgen maar eens een keer lekker uitgeslapen, heb tenslotte niet voor niets een Beter Bed  :) Na het ochtend ritueel eerst maar eens bezig geweest met de 2 locjes. Ze rijden maar daar is dan ook alles mee gezegd. De 2e rijd wel stukken na het inbouwen van de decoder. Zaterdag kreeg ik wat bladlood, stukjes pas gemaakt en onder de motorkap geplaatst.. Daar was nog aardig wat ruimte.
Locjes rijden nu wel een stuk beter alleen de eerste waggellt af en toe nog een beetje, die gaat nog even terug naar de leverancier die onder het plaatje van de asjes een stukje papier zet wat bij het 2e locje het rijgedrag al een stuk beter maakte.

Tussen de middag komt onze kleinzoon zijn bammetje eten, wat na de grote vakantie voorbij is want dan gaat hij naar de middelbare school. Hij heeft ook nog even zijn oordeel gegeven over de meerpalen die ik voorheen ducdalven noemde.
Volgens hem moet het met ook kunnen want als hij met zijn ouders mee gaat met varen dan weet hij zeker dat ergens op het Wantij ook zoiets bestaat.

Dan is het zo klaar als een klontje en wordt de remming tegen de steiger gezet en verlijmt.
Zal nog iets van beugels maken die om de meerpalen gaan en de palen van de steiger. Gelijk maar eens wat spullen er op gezet, visnetten gemaakt en die er dan ook bij maakt het plaatje wel gezellig.



Voorlopig maar even een anker op de visnetten gelegd want voor je het weet waaien ze weg.  :-)



Verder met de rivier, de eilandjes met zand bestrooid, morgen eens kijken of er nog een laagje overheen moet.



De overgang van de helling en de rivier nog wat steentjes gelegd. >:-D



En ook de lier is vast gezet, wordt gedragen door stalen binten. Tevens de trappen geplaatst en het geheel een beetje aangepast aan de sfeer van de helling. Rust Roest.





De kettingen liggen een beetje voor het zicht, binnen kort even naar de hengelsportwinkel om geweven lijn te halen wat meer op staaldraad llijkt.
Al met al weer een nuttige dag geweest en heb me zeker niet verveeld want ook een aantal keren de treintjes rond laten rijden zelfs kleinzoon kwam even kijken of hij met iTrain ook de treintjes kon laten rijden en jawel hoor. Is maar goed dat hij binnenkort naar de middelbare gaat  ;) :)


Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Ik heb begrepen dat alleen maar roepen dat iets prachtig is niets toevoegt!

Hierbij dus mijn verzoek jouw haven iets minder realistisch te maken. Ik zie nauwelijks verschil met de echte wereld! B)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Narwal, ik zal mijn best doen. Maar met een schouderklopje is niks mis mee hoor,  de één heeft bruikbare informatie en de ander geeft een complimentje, beide zijn bij mij welkom. Altijd leuk en actie geeft reactie.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Mooi gesproken Tom. Je bent een ware woordkunstenaar. :thumbup:

Vraag: waar bestel jij Sculptamold, ik zie alleen Amazon US of D als leverancier.

Gr, Ben.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben, Sculptamold heb ik bij Amazon D besteld, als je daar voor de eerste keer wat besteld kan je kiezen voor een gratis levering en heb je het binnen een paar dagen in huis en ja wie kiest daar dan niet voor.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Bij nader inzien vond ik de lier op de helling toch wel aan de (te) grote kant.
Deze dan maar vervangen en gelijk nog wat materiaal er bij gezet.





Er wordt wel rommelig gewerkt terwijl er zeker nog geen reden toe is om de troep zo maar achter te laten maar inmiddels zie ik al een vat in het water liggen. De milieu dienst zal er niet blij van worden.



De eilandjes nog een beetje geverfd en dan kunnen er weer struikjes gemaakt worden die dan weelderig op de eilandjes kunnen gaan groeien.



Nu lekker genieten van de (vrouwelijke) Braziliaanse voetbalfans en de wedstrijd natuurlijk.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Oké Tom, heb al een D account. :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nou Tom, wat positive reinforcement mijnerzijds; het gaat er beter en beter uit zien  :P
Hopelijk spoort het je extra aan, om in alle tevredenheid op de ingeslagen weg verder te gaan.

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Het is echt ten strengste verboden om zo iets mooi op het forum te zetten  :warning: >:-D >:-D


Het is een geintje hoor, nee het is echt heel mooi leuke details  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom,

Misschien nog een hekje naast/tussen beide trapjes?

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuke reacties weer, het spoort me zeker aan om deze ingeslagen weg creatief te blijven volgen.
Iedere positieve reactie inspireert mij, alle ideeën die worden aangedragen zie ik als een kans om soms een inpasse te doorbreken want die zijn en zullen er zeker komen.
Blijf dus lekker reageren, in iedere reactie zit een boodschap en dat wordt zeker gewaardeerd.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Ik zou de ketting niet vervangen door een "staalkabel", mar ik zou hem donker maken en er van die "karretjes" (ik ken de juiste naam niet) opzetten, zoals op deze foto:

http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/afbeeldingen/schepen/vrachtschepen_oud/luxe_motor_motorscheepje/anthonetta/carla-noomen-anthonetta-helling-IMG_0008.jpg.

Zo'n ketting is toch sterker en beter geschikt om boten uit het water te trekken dan een staalkabel denk ik.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ivan, bedankt voor het plaatje, dat noemen ze hellingwagens (gevonden op het www)
Goed voorbeeld om na te bouwen.
Ketting ga ik zeker nog donker maken, er moet een middel zijn waardoor ze zwart/bruin gaan worden maar niet door verf.
Er leest vast wel iemand mee die weet hoe dat op een eenvoudige manier mogelijk is.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hellinglieren gebruiken staalkabel. Zie (b.v.) hier ===> klik
Waar laat je de opgewonden ketting?
In een kettingbak. En die vind je niet op een scheepshelling.
De enige lier, in de scheepvaart, met ketting is  de ankerlier.
Maar als je de messing ketting wilt bruneren, kun je "Carr's metal black for brass" gebruiken.
Ik heb dat spul bij GM&S gekocht ===> klik

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Wim, er komt ook een staalkabel alleen zullen de hellingwagen d.m.v. een ketting met elkaar verbonden zijn.

Zie de foto van Ivan http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/afbeeldingen/schepen/vrachtschepen_oud/luxe_motor_motorscheepje/anthonetta/carla-noomen-anthonetta-helling-IMG_0008.jpg

Staalkabel ga ik denk ik gebruiken uit de hengelsport, heb ik ook gebruikt op mijn scheepslieren, moet alleen iets dunner zijn.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De banden hangen er aan, merk BvB (Banden van Ben) maat is precies goed.
Nu afwachten of er ooit nog eens een schip voor komt te liggen en dan zal je er geen reet meer van zien maar ze hangen er wel  ;)
Werkbootje ligt klaar om afgeschilderd te worden, is dat de schilder die er nu in afdaalt of iemand die er net uit komt.
Mag wel oppassen dat het bootje niet weg drijft want er is nog geen touwtje gebruik om ergens aan vast te maken.





Bedankt Ben, grootste bandjes er uit gezocht, rest gaat zeker nog wel ergens voor gebruikt worden. :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vet mooi, Tom  :thumbup:

Goede inspiratiebron  :P

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Tony, jammer dat Carl het nu niet kan zien maar ja die ligt natuurlijk lekker in de zon met een AperolSprits in de zon te genieten.
Maar alle gekheid op een ducdalf, ik ben er wel tevreden mee en zeker met die bandjes.
Het is nu wel een compleet geheel, alleen nog een leuk scheepje. Misschien zaterdag in Houten eens kijken of er iets te vinden is.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Ziet er allemaal erg mooi uit. :thumbup: :thumbup:
Maar ik dacht dat je het water nog moest maken, maar het ziet er nu al goed uit.

En pas maar op met het bootje, als je eb en vloed heb >:-D >:-D

M.vr.gr. Erwin
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,
Ik zeg wat ik altijd zeg het ziet er prachtig uit zeer zeer sfeervol. :) :thumbup:
Alleen wel even je bootje vastleggen voor je het weet drijft hij weg en dat zou jammer zijn.

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Het ziet er allemaal weer erg realistisch uit. B)
Maar met dit tempo, is het over een paar weken klaar en dan :?: :D

Gr.
René
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Wat je laat zien, is echt wonderbaarlijk mooi gemaakt.
Ik dacht dat ik wel iets kon maken, maar als ik dit zie wauw  8o
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Niet echt spannend en spectaculair maar terwijl de Zuid-Koreanen proberen de Duitsers te verslaan is er een begin gemaakt voor de achterwand.

De linkerkant



Gelijk de achterkant in de verf gezet, ja dit is de achterkant., als het droog is draai ik de plaat om, zo kan ik wat makkelijker het plaatje sausen.



Zo kan de boel niet kromtrekken en krijg ik een mooi strakke wand.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Die Tom blijft ons maar verbazen.
Een echte kunstenaar!!!!
Groetjes
Christian
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ja, bij mij val je van de ene verbazing in de andere.
Mijn vrouw vond het paneel ook erg mooi, ze wil het nu boven de bank als kunstwerk ¨Rapsody in White¨  :-) :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Als het er enkele jaren hangt kan je daarna lekker verkopen voor grof geld  :D