Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Ze denken hier ook overal aan, leuk toch.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Re: Mijn I-train baan in opbouw

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

@citaat Wim, deze vaart weer in volle glorie mee. Volgens mij is de boel pas gekeurd, vrijdagavond tijdens de vlootschouw en zondag zag ik haar met een mooie witte pluim. Ben gisteren nog mee geweest voor een rondje en het was genieten.

@citaat  :thumbup: :D

Het werd eens tijd om de laatste muurtjes te plaatsen en de muren een kleurtje te geven.
Eerst wat experimenteren met een proefstukje, er blijven altijd genoeg stukken gipsmuur over.

Eerst de basis voor de voegen, beetje midden grijs en daarna wat midden bruin en vervolgens met wat donkerder bruin en groen de muren bewerkt.
Als het allemaal goed droog is op het test deel een drybrush met licht grijs uitproberen.

De haven wordt later nog voorzien van een laag epoxy, dan sluit alles aan de onderkant goed aan op het water.
Ben den Hollander
gast

Kijk aan, langzaam gaat het leven. :)

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

:) Ben erg benieuwd hoe je het water gaat afwerken ...  :thumbup:

Groeten Freddy

Tom

Het word weer erg mooi bij jou
Tom

Dat zijn weer mooie plaatjes die je laat zien behalve dan die twee witte melkflessen  >:-D
Ook ik heb zondag mogen genieten van al dat stoom en de slepers is toch het mooiste  :thumbup:

Gr Alex 0850
Hoi Tom,

De muurtjes en steigers zien er zeer fraai uit. :thumbup:
Succes met de verdere bouw.

Gr.
René
Hoi Tom,

Je hebt weer veel beleefd....nu zeker stoom afblazen.. >:-D
Warme weer doet mij besluiten niets te doen op zolder, meer als 30 graden  8o
Dan maar lekker fietsen is ook nog goed voor mijn conditie  B)

Je bouwwerk wordt weer fantastisch.

Groet Ronald  :)

Eerst de voorkant eens een beetje strak afwerken.
Later worden de zijkanten ook voorzien van een strook 6mm MDF maar daar wacht ik nog even mee want ik denk dat daar wat hoger gelegen landschap gaat komen, daar ben ik alleen nog niet helemaal uit.

De ronde gaten zijn voor de drukknoppen, het rechthoekige gat voor de volt/ampère meter.
De drukknoppen zijn er voor de bezoekers zoals de kleinkinderen om iets mee aan te zetten of in beweging te krijgen. Wat precies is nog niet helemaal duidelijk en uiteraard kunnen die acties ook door iTrain worden uitgevoerd.

Aan de binnenkant gelijk wat timers aangesloten, de 4e kon ik niet vinden, die komt er ook nog.

De drukknoppen en de volt/ampère meter aangesloten om de timers mee te bedienen.

De grote drukknop is voor de ledverlichting onder het baantje.

En ik vind het altijd weer leuk om de elektra aan te sluiten en nog leuker als het nog werkt ook.

HOy TOm,

ik Vind het een knap idee zo'n kade met ook een ramp.  Maar dat heb je natuurlijk in werkendam opgepakt vermoed ik. :-)

Knap gedaan, en we volgen nog steeds desondanks zeer drukke beroepswerkzaamheden.

Groetjes
Bart

@citaat Bart, dank je maar nee, de kade inspiratie komt niet uit Werkendam maar meer uit deze baan

www.youtube.com/watch?v=eHgl7faPWYw

Nu hoop ik deze week het laatste stukje rails te leggen, dan is dat ook maar eens gedaan. Daarna kan ik me verder verdiepen in de scenery. De steenfabriek en betonmixer staan al een tijdje te popelen om weer eens op een treinbaan hun schoonheid te tonen.
Hi Tom,

Je gaat erg snel zo.
Begint erg mooi te worden, nu alles een kleur heeft.

Ben benieuwd wat en hoe je het met het water gaat doen.
Aangezien ik ook graag iets van water wil hebben, lees ik graag mee.

Front ziet er goed uit, idee ga ik misschien wel van je lenen😉 .

Gr.Wim
Hoi Tom

Mooi die drukknopjes, ik heb ook een timmer liggen weet alleen nog niet waarvoor ik het ga gebruiken.

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

Tom,

het zijn weer mooie vorderingen die je laat zien,
ik blijf het met argusogen volgen die schoonheden,

grts Freddy

Vandaag niet zo heel veel zichtbare dingen gedaan, soms heb je dat. Je doet dingen die nodig zijn maar er valt niet veel van te zien.
Wel heb ik het baantje een kleine 10cm langer gemaakt, ik kom dan beter uit bij de scheepshelling, daar kan nu wel het e.e.a. geplaatst worden want er is nu redelijk voldoende ruimte voor wat bebouwing met on(t)roerend goed.
Ook de bocht naar de brug gelegd en van ballast voorzien.

Deze week ook eens op zoek gaan wat er te koop is voor de bebouwing bij de scheepshelling.
Zal niet eenvoudig zijn, heb wel al iets gezien bij Artitec.
Het heeft geen haast, er zijn nog genoeg andere dingen te doen.  ;)

@citaat

Misschien zoiets?

@citaat Daar kan ik zeker wat uit halen, thnx

Märklin fahren-ärger sparen

Dat filmpje is een erg mooie en perfecte inspiratiebron, Tom  :thumbup:

Wat een sfeer en fraai uitgevoerde details !
Smullen  :P

Grtz Tony
Citaat van: iTom op dinsdag 05 juni 2018, 08:36:15
@citaat Daar kan ik zeker wat uit halen, thnx
Maar dan zonder de botter op de Duitse helling ...

:) Misschien enkele zaken hier uit te halen ?

Groeten Freddy

Mannen, bedankt voor de plaatjes. Je ziet er altijd wel wat dingen op die je kan toepassen.
Wim, is toch niks mis mee met zo'n botter, Artitec heeft een mooi model. O:-D

Ik zit ook nog te dubben over de steiger, misschien een nieuwe maken want de huidige stond even wat naar voren en dat vond ik ook wel wat.

Dan kan er nog en schuitje tussen de kademuur en de steiger.

De rivier vond ik toch wel wat breder dan ik in gedachte had, dus aan de slag met de Sculptmold (lekker spul hoor) en wat aan de oevers gewerkt en eilandjes toegevoegd. Zo komt er in de rivier weer iets terug van de vorige baan.
Het is nu nog wit maar met wat kleur, zand en struikjes zal het denk ik wel een leuke onderbreking zijn en een rustplaats voor de vliegvissers.

De rails op de helling vast gezet en de boel een beetje opgekalefaterd.

Het ovaaltje is nu gelegd, ballast er onder, bezetmelders en wissels zijn aangesloten, treintje kan nu een rondje rijden, spannend hè  :)
Vooraan zal er wat gerangeerd gaan worden maar het gaat mij nu meer om de scenery zoals ik al eerder heb gemeld. Ben niet zo van de treintjes rijden, vind het leuk maar moet geen gedoe worden. Gedoe met de scenery is er genoeg, hahahaha.

Citaat van: iTom op woensdag 06 juni 2018, 01:01:18
Wim, is toch niks mis mee met zo'n botter, Artitec heeft een mooi model. O:-D

Met een botter is niks mis. Doch is een vissersvaartuig dat voornamelijk op de Zuiderzee werd gebruikt.
Kan me niet voorstellen dat zo'n schip op een helling in Duitsland verzeilt.

Citaat: "kalfaten, kalefaten    schoonbranden van de scheepshuid en opnieuw breeuwen en teren."
Bron ===> klik 
Tom

Het word weer een mooi plaatje bij jou, en ik vind scenery ook leuk om te doen.

Hier word simpel gereden zonder pc en alles bediend met de hand.

@citaat De helling is prachtig gedaan ...  :thumbup:

Groeten Freddy

Citaat van: nobody op woensdag 06 juni 2018, 07:08:06

Citaat: "kalfaten, kalefaten    schoonbranden van de scheepshuid en opnieuw breeuwen en teren."
Bron ===> klik

@citaat Wim, betekenis van "Opgekalefaterd" KLIK

Als het maar Zwitsers is.

Tom,

Is een betere plek voor de steiger waar het nu staat/komt want een schuitje tussen de kademuur en de steiger geeft nog meer sfeer aan het totaal plaatje.

Groet Michel
Ben den Hollander
gast

Citaat van: iTom op woensdag 06 juni 2018, 01:01:18

Ik zit te kijken naar de helling maar hoe komt het werkvolk met de machines en gereedschappen bij een scheepje? Is het niet beter de helling door te laten lopen tot op het nivo van het maaiveld?
 @citaat Dan kun je ook beter de lieren, waarmee het vaartuig uit het water getrokken wordt, kwijt.  :idea:
Hi Tom,
Al moge het geen Duits scheepje zijn .... ik krijg wel een leuk beeld bij een botter op de helling.
Rondom Berlijn heb ik nog wel eens schouw zien varen met een vlag van onze oosterburen erop, dus niets is onmogelijk  :)

Je weet weer een mooi sfeertje neer te zetten op je nieuwe baan. Leuk!
Grtz, Arjan

Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 06 juni 2018, 16:48:00

Ik zit te kijken naar de helling maar hoe komt het werkvolk met de machines en gereedschappen bij een scheepje? Is het niet beter de helling door te laten lopen tot op het nivo van het maaiveld?

Uhu, iets met een loopplank en een hijskraantje, maar alle gekheid op een helling.
Zal morgen eens kijken wat ik nog kan aanpassen, alleen dan wordt de helling wel wat schuiner, kan het geheel niet veel langer maken, zit aan de onderkant wat in de weg. :-(

De helling blijft zo, er is helaas geen verandering meer mogelijk, anders wordt het te stijl en kan er hooguit een roeiboot naar boven getrokken worden.
Heb ook het idee dat enkele scheepjes kans hebben om op de langs-spant te breken als ze over het knikpunt komen.

Hoe dan verder, gewoon iets met een trap, het zijn geen hedendaagse watjes die er werken maar mannen met Eisbein und Sauerkraut in hun ziel en donder.

Het is niet anders, in een dok of op een scheepshelling werken was zwaar werk, soms moesten de mannen met zware machines staande op een ladder of stelling de romp te lijf gaan maar ook boven op het dek komen reparaties voor.

:offtopic: Voorlopig gaan we pas weer verder als het wat minder warm is en ook nadat onze drie kleinkinderen succesvol morgenavond de avondvierdaagse afsluiten. Ik zie ze wel voorbij komen vanaf het terras bij La Venetia IJssalon in Dordt en zal ze vrolijk toezwaaien onder het genot van een heerlijke ijscoupe.  :) :) Heb er nu al zin in.
Tom

Dat heb je erg mooi gemaakt, en heel erg mooi geweatherd dat trapje staat er niet mis.  :thumbup: :thumbup:

Ik wens je alvast veel plezier met de kleinkinderen, en soms is het te warm om iets te doen aan de baan.
Geniet maar lekker van je ijscoupe, met chocolade saus en slagroom  :D
Ziet er goed uit, Tom.

Misschien is een hijskraan (Faller 120129) een optie?

groeten,
Roel

@citaat @citaat Dank je Peter, het is om dingen zelf te maken ook al voldoen ze dan soms niet helemaal aan de werkelijkheid.
Onze fantasie is ook onze creativiteit en daar gaat het vaak om in de hobby.

@citaat Roel, ik had ook al mijn blik op dat kraantje laten vallen, gelukkig dat ik het nog niet heb aangeschaft want als er dan een blik op valt hou je niet veel meer over. Ben nog wel aan het denken om zelf iets te bouwen, iets met messing profiel en wat onderdelen uit een oude wekker, maar ja ik heb nog geen oude wekker.  :-(

Vandaag zijn de eerste werkbootjes aangekomen, helaas nog niet geverfd maar dat komt wel goed. Verwacht zeker dat er een werkbootje een beetje zal zinken, klein beetje van de voor- of achterkant wat dan nog iets boven het water uit zal steken zal wel gaan lukken. Tevens het gebouw besteld wat bij de scheepshellingsdok (zal het zo maar noemen  ;)) komt te staan.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Mooie vorderingen weer Tim Tom.
Ik doe hiermee ook weer ideeën voor mijn haventje op.
Dag Tom,

Dat zijn weer mooie vorderingen.  Als wat je doet ziet er gewoon prachtig uit.

Märklin fahren-ärger sparen

De helling met de sporen ziet er erg "natuurlijk" uit, Tom  :thumbup:

Grtz Tony
Hi Tom,

Jij gaat ook voortvarend  :D.
Nu een groot gedeelte van de omgeving ook in kleur gezet is, gaat het echt leven.

Mooie bootjes en mooi gebouw.
Bij RD-hobby bij de oosterburen heb ik ook soortgelijke bootjes gezien en nog meer haven gerelateerde dingen.

Gr.Wim

Henk, Ivan, Tony en Wim bedankt voor jullie reactie.
Ik ben zelf nu ook wel redelijk tevreden over de helling, heb inmiddels nog een bredere trap gevonden en overweeg er ook nog een afrit naast te zetten zodat zware gereedschappen op een karretje mee genomen kan worden al hoe wel dan het gevaar weer aanwezig is dat de hele zooi zo het water in kan rijden.  :-)

Ben nu weer ff bezig wat bezetmelders aan te sluiten en daarna ga ik me eens uitleven op de dukdalven.
Zal later nog wel een update komen.

Wim heb even op de site van RD hobby gekeken maar schrok wel van de prijzen.
Heb er wel wat ideetjes opgedaan, duwbakken en duwboot zijn wel makkelijk na te maken.
Heb al een duwboot met een duwbak staan maar die zijn schaal 1:20 en ik denk dat gaat opvallen.  ;)
Hi Tom,

Prijzen zijn hoog, ook de verzendkosten.
Maar wel leuk voor wat ideetjes.

Naast trapje een handbediende houten ?lift? voor gereedschappen misschien iets?
Hoe je het moet maken, geen idee

Kijk uit naar je update.

Gr.Wim

Heb je plannen voor de middag komen de kleinkinderen op visite met al hun snoep wat ze gekregen hadden op de laatste avond van de avondvierdaagse. Heb ze gelijk maar het telefoon nummer van de tandarts gegeven.

Leuk dat ze komen hoor maar ja Opa was net van plan om wat aan het beentje baantje te werken.
Nou is ook wel een beetje gelukt.
Een kopsoor kopspoor gelegd en voorzien van massa en bezetmelddraadjes, deze ook weer aangesloten en getest.
Werken prima.

Daarna de kaderand afgewerkt van de scheepshelling, kleur ben ik nog niet tevreden over, denk dat lichter grijs beter tot zijn recht zal komen.

Ook nog de meerpalen of hoe deze ook moge heten gemaakt wat tegen de kademuur gaat komen.

Morgen weer een dag, geloof dat het wat aangenamer gaat worden wat het weer betreft, iedereen weer lekker aan de slag.

edit: typefouten aangepast

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

Citaat van: iTom op zaterdag 09 juni 2018, 17:34:04
Heb je plannen voor de middag....
Opa was net van plan om wat aan het beentje te werken.
Nou is ook wel een beetje gelukt.
Een kopsoor gelegd ....

Nou Tom dat zijn precies weer nieuwe termen die je gebruikt,
ik weet dat je steunkousen moest dragen, heb je dan nog veel last van de benen dat je er aan gaat werken
en van een kopsoor had ik ook niet gehoord,
alle gekheid op een stokje, een mens kan soms als eens een schrijffout maken hé...

maar ik moet zeggen dat het weer een prachtexemplaar aan het worden is dat baantje van jou :thumbup:
knap gedaan de roestvorming op de betonnen scheepshelling

grts Freddy

@citaat Ja, ja, even snel voor het eten geplaatst.
Ik moet ook nog een beetje wennen aan mijn nieuwe laptop, toetsen gaan zo licht dat als ik even zucht er gelijk een schrijffout staat.
Probleem met de nieuwe laptop is simpel op te lossen: Niet meer zuchten  >:-D Je baan wordt heel mooi, dus zuchten lijkt mij niet nodig, eerder glimlachen. :thumbup:
Edit: Niet toegevoegd. Bedankt Tom. Maak de laatste tijd veel typefouten, maar niet door zuchten. Oorzaak ligt in burn-out/bore-out. Diagnose nog niet bekend.

Gerrit, volgens mij heb je dezelfde laptop, hahahahaha.
Even zuchten moet kunnen, ben helemaal klaar met de ellende aan mijn rechter been, is gewoon niet leuk meer.

Nog even beetje aan het freubelen geweest om wat dukdalven te maken.

Vond in de rommelkist ook nog een laddertje, die komt later netjes tegen de steiger, moet nog iets maken zodat het een beetje op afstand van het hout af staat.

Ik denk morgen de dukdalven nog wat te verweren zo dat ze goed bij de kleur van de steiger aansluiten.
Hi Tom,

Je gaat veel te snel! Of ga je hierna nog een baantje maken?
Is wel weer geweldig. Hang je ook nog autobanden aan de steiger?
Kleur van de dukdalven zijn goed gelukt.

Gr.Wim

Nou Wim, zo snel gaat het nu ook weer niet hoor.
Het hout van de dukdalf bewerk ik eerst nog even met een scherp hobbymesje, zo lijkt het wel aardig op een oude dukdalf.

(Stond net nog even voor de spiegel en zag wel enkele overeenkomsten  :) :) :))

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Tom,

Ik ben het met Wim eens,niet gaat als de brandweer  :D
Maar wat je ons laat zien is geweldig, nog even en het water kan gegoten worden.

Mvg,

Peter Degeluidsman