Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ze denken hier ook overal aan, leuk toch.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Meine en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw

Railbusfan

Ondanks alle oogproblemen ga je als de bekende speer Tom, je bent amper bij te houden in je draadje. :arrow: :thumbup:
De wijnranken hebben mijn grote belangstelling, ivm met eigen (moezel)baan straks. De uitleg is top. :arrow: :thumbup:
Ik neem aan dat je de info voor de wijnranken hier vandaan had? ;) (via "technieken" in de menubalk, klik je wijnranken aan)
Overigens een erg leuk lokje Tom voor de steenfabriek, je moet alleen nog even de naam aanpassen  :)

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

@citaat Cees bedankt voor de link, geloof dat ik het idee daar vandaan had voor de wijnranken.
Zit dikwijls een beetje te googlen en dan kom je van alles tegen, vergeet alleen meestal de link op te slaan maar ik denk dan daar zal Ceess wel een ged8 hebben.  ;)
 :D :D :D hahahaha  :D :D :D :thumbup:

Mvg: Alex

Ja Alex, je bent niet de enige  :) :) :)
 @citaat Inderdaad. :lol:

Het gehannes met  verlengsnoeren en stekkerdozen was ik nu zat, vandaag eerst eens iets wat ik al een hele tijd van plan was aangepast.
3 stopcontacten geplaatst zodat ik bijv. met mijn soldeerstation overal beter bij kan, ook met de Dremel (220v) werkt het nu prettiger. Gelijk een nieuwe nepper besteld bij Tante Ali, alleen ff wachten want zo snel leveren ze nu niet.

Deze zal later nog worden verplaatst als de keerlus is gebouwd.

Ook de eerste schakelaar met timer aangesloten, deze bediend voorlopig alleen de buiten verlichting van de ruïne, tijd ga ik nog opnieuw instellen, niet langer dan 5 minuten denk ik.

Voor vandaag was dit weer genoeg, moest nu wel af en toe onder de baan zijn want de segmenten staan nu aan elkaar vast.
Kreeg vanmiddag soort van krampen links onder in de buik, morgen maar weer eens de huisarts bellen, dit kan er ook nog wel bij. :(

Railbusfan

Ben erg benieuwd Tom hoe de verlichtte ruïne er in het donker uitziet. :P

Btw "rammelende wagens lopen het langst"
Sterkte met je gezondheid.
Zo Tom, die verlichting maakt het echt een kunstwerk! En zoals eerder gezegd ben ook ik benieuwd hoe dat er in het donker uit ziet  O:-)

Sterkte bij de dokter en hopen dat het niets is.

Soms heb ik als ik 's-ochtends wakker wordt een enorme drijfveer om hard te gaan werken die dag, maar meestal zakt dat na het douchen, aankleden, ontbijten en een bakkie pleur. Maar vandaag niet, dan maar omkleden, ketelpak aan, duimstok in de kontzak, potlood achter het oor, gereedschap klaar zetten en vooral de afkortzaag op scherp zetten.
Ik wilde aan de laatste uitbreiding van de baan beginnen, de zogenaamde keerlus met bergen over het schaduwstationnetje.
Het plan zat al in mijn kop, maar eerst een plaat multiplex neergelegd en uitgetekend waar het spoor gaat lopen. De maten uitgezet, de hoeken opgemeten en alles overgezet op de vurenlatten van 44x18 mm want waarom zou je dikker en zwaarder nemen, er komen geen grote olifanten op te zitten, dit is stevig genoeg en was ook weer een leuke aanbieding wat dus geen punt was bij de bouwmarkt hier om de hoek.

Het plan uitgezet op 9mm populierenmultiplex.

Daarna de latten gezaagd en met houtlijm en schroeven het frame in elkaar gezet.

Nu de lijm en mijzelf met rust laten, misschien morgen het tracé uitzagen en de ondersteuningen maken voor het tracé want het moet wel op gelijke hoogte komen met de rest. Morgen de hoeken netjes afschuinen en en beetje afronden.

Vandaag gelukkig geen last meer gehad van krampen in de linker onderbuik, wel kregen we een vervelend bericht van onze zoon die met zijn gezin op vakantie is aan het Gardameer. Gisteravond kregen we al bericht dat het daar geen lekker weer was, hagelstenen zo groot als golfballen. Er waren al diverse hagelstenen door de buitenluifel van de caravan geslagen en ook de auto waarvan ze dachten dat die redelijk veilig onder een boom stond bleek vanmorgen meer op een poffertjespan te lijken, waarschijnlijk is de auto totall los. Ze kunnen er voor zover wij weten wel gewoon mee rijden en het is ook gelukkig een leasebak van de zaak, alleen is hij net een half jaar oud. Nou ja, blik schade is te vervangen.

En ineens is er een gat in de muur, nu nog netjes afwerken met wat MDF.
Beetje naar rechts komt er nog zo'n gat zodat ik makkelijk straks bij de treinen in het schaduwstationnetje kan komen.

En ik had er nog zo aan gedacht, begin eerst met de onderste horizontale zaagsnede maar nee hoor, goede les voor de volgende keer.
Zo het is hard werken bij jou. :thumbup:
Ik heb moeite om alle veranderingen bij te houden die jij elke dag doorvoert.  :-) Ga erg mooi worden daar.
Hoi Tom,

Wat een ideeën heb je, prachtig hoor. Ik ben benieuwd wat je er gaat van maken, maar jou kennende zal het weer een plaatje worden.

Succes met de verbouwing  :D

Groet Ronald  :)

Poeh, waar ik deze week de energie vandaan heb gehaald weet ik niet maar zit nu helemaal kapot te genieten van het werk wat ik allemaal deze week heb gedaan. Ja, jaren geleden draaide ik daar mijn hand niet voor om maar de jaren gaan tellen en sommige ongemakken slaan toe.

Maar genoeg geklaagd, na dat het gat was gezaagd de randen afgesmeerd met roodbandgips, dat had ik toch staan.
Was eerst van plan om er een MDF raamwerk in te plaatsen maar wie ziet dat, kost alleen maar geld en tijd. Nu hangt er in de andere kamer een grote foto van de kinderen. Mocht ik er bij moeten dan hupsakee, kinderen van de muur af, probleem oplossen en foto van 50x60cm weer aan het spijkertje hangen.

Eerst latjes gezaagd om de boel op gelijke hoogte te brengen, daarna de plaat gezaagd en dat was wel even spannend natuurlijk want zou het passen.
O ja, ik weet dat het wagonnetje niet helemaal goed op de rails staat.

Gelijk maar eens kijken waar de grot moet komen want die heb ik wel natuurlijk bewaard.

Na het dak er afgesloopt te hebben kon de grot ook hier en dat vond ik wel de beste plek.

En op verzoek van een paar volgers, de ruïne in de avond. Er komt nog een afschermkapje over de ledstrip zodat er geen strijklicht op de achterwand meer zal schijnen. Niet super scherp, had geen puf meer om het statief te pakken.

Morgen vrije dag, 's-middags vejaardag vieren van onze kleinzoon, die is al jarig geweest maar toen was hij op vakantie.
Hoop dat de weergoden ons goed gezind zijn, de flessen Slurp van Ilja Gort staan i.i.g. al klaar en gekoeld heb ik gehoord.
Hoi Tom,

Je hebt nu een andere "kijk" gekregen, dat geeft je extra energie  >:-D

Veel plezier morgen en een fijn verjaardag van je kleinzoon.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Citaat van: iTom op vrijdag 11 augustus 2017, 22:02:05
O ja, ik weet dat het wagonnetje niet helemaal goed op de rails staat.

Zeg maar gerust scheef!

Mooie vorderingen Tom, maar doe een beetje rustig aan.
Er is meer dan alleen modelspoor, je kleinzoon bijvoorbeeld.
Geniet er van morgen.
Tom

je ruinunie komt nu veel mooier over, en je houd je snelheid er wel in moet ik zeggen.

Railbusfan

Prachtig Tom, die verlichting. Geeft al een goed beeld van hoe het straks is als het geheel is afgewekt. :arrow: :thumbup:
Speciale Gast Events Team

Je gaat hard door Tom.
Ik dacht dat mensen die pensioen hebben meestal achter de geraniums zitten en verder weinig doen, maar hier is t bewijs dat het ook anders kan.

Gr. Dennis

Ja Dennis, dat denken wel meer mensen maar gelukkig zijn er meer gepensioneerde die een hobby hebben, ook hier op het forum wemelt het van de gepensioneerde die zich amuseren met de modelspoorhobby.

Na vanmorgen de buiten geraniums water te hebben gegeven (ja wij hebben ze hoor) weer aan de slag met de baan.
Beetje rustig aan want het koekhappen, zaklopen en Ranja drinken van de vorige dag zat nog een beetje in de benen.

Rails passend gelegd en neopreenband onder de rails geplakt.

Eerst een naar de kritische puntjes kijken want we moeten niet later merken dat de treinen ergens vast lopen.

Zo, dat valt mee, morgen ook nog eens meten met mijn andere treinstel.
Daar kunnen gelukkig een aantal geraniumblaadjes tussen.

Nu ook gelijk even bij de tunnel, een tunnel in een bocht is niet een echte gelukkige keuze maar ja, soms kan het niet anders, of toch.
Kan het nog eens iets naar voren halen daar waar het spoor wat rechter wordt.

Verder al wat zijkanten afgewerkt, daar moet nog een lik verf overheen maar dat is voor later.

De grot is ook al gelijk ingebouwd, de kanten ga ik later no verder afwerken met Roodband.

Hier komt later nog een stuk rivier langs, ga ook later kijken of ik een verbinding kan maken met het stuk rivier aan de andere kant. hiermee word ook eventueel een ontspoorde trein opgevangen

De schuine kanten ga ik ook weer afwerken met roodband, eerst een ondergrond maken van styrodur daarna rotsachtige kanten maken.
Maar eerst de rails goed vast leggen en de bedrading als voeding, massa en bezetmelders aan de rail solderen en dan testen, testen en nog eens testen.

Hallo Tom

Gaat als een speer bij je. Als je zo doorgaat moet je over een half jaar weer aan een nieuwe baan beginnen,
dan is deze al weer af en versleten :D.

Kasteel verlichting ziet er trouwens ook magnifiek uit. Het lijkt net een echte ruïne zoals hij daar in het groen op de rotsen staat. Ben ook benieuwd naar de steenfabriek en de plaats op de baan. Komt er ook nog een goederenspoor naartoe te liggen om nog meer afwisseling  en het spoorbedrijf te hebben?

Tijdens het doorspitten van je draadje heb ik wel een spoorplan gezien in het begin. Maar zoals ik nu de foto's bekijk is dit flink aangepast, of vergis ik me?

Enfin veule bouw en treinplezier. Ik blijf het met plezier volgen jou bouwvorderingen :thumbup:
Hallo Tom,

Mooi spul heb je onder je rails leggen, dat zal wel goed dempen neem ik aan.

Koop je dat op een rol of snij je er repen van?

Je ruïne is mooi uitgelicht zo, ik ben benieuwd hoe je tunnel wordt. Succes met de bouw ervan.

Groeten Ronald  :)

Neopreen koop je per rol, dit is 2,5cm breed, 10 meter kost iets van 15 euro dacht ik. KLIK

Tom

Dat word ook erg mooi bij jou, de grot is ook erg leuk gemaakt (terug geplaats).

Verder vind ik alles heel keurig gedaan  :thumbup:

Railbusfan

Dat nieuwe gedeelte wordt erg mooi Tom.
Ga je met die 500 wijnranken wel uitkomen? Zo te zien kun je daar een hele knappe weinberg maken.

500 is nog maar het begin Cees.
Er komt ook een berg met 2 kanten, 1 met wijnranken en 1 met een wintersport gebied zoals ook is te zien op de Mijnbaan in Werkendam.

ps. teksten aangepast, toetsenbord werkt niet meer zo lekker, i.p.v. toets aantikken moet ik er nu op slaan.
Hoi Tom je hebt flinke vorderingen gemaakt! Mooi hoor die ruïne met dat licht zo erbij!

Forum member sinds 2006

Tom dempt die Neopreen band beter dan kurk?

grt Piet.

Piet, ik denk het wel, die ik heb is 10 mtr 25mm x 5mm dik.
Er is wel duidelijk verschil tussen de rails die geschroefd zijn en die verlijmd met ballast liggen.
Met kurk wel ervaring maar dat is zo lang geleden dat ik me dat niet meer kan herinneren.

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

Citaat van: dennisreij op zondag 13 augustus 2017, 09:16:27
Je gaat hard door Tom.
Ik dacht dat mensen die pensioen hebben meestal achter de geraniums zitten en verder weinig doen, maar hier is t bewijs dat het ook anders kan.

Gr. Dennis

@citaat @citaat
Tom, ik dacht net andersom, de meeste mensen die met pensioen zijn hebben meestal zeer weinig tijd..maar als ik zie je gaat weer als een speer, is dit omdat het zicht weer beter is geworden ;) ;)
je maakt alleszins weer mooie vorderingen

grts Freddy

Freddy, ik moet nu even profiteren van het mooie weer.
Dan kan ik alles buiten zagen en blijft mijn pas opgeruimde schuurtje voorlopig netjes.
Als het dan niet helemaal klopt is dat minder erg, dat is wel te compenseren.

Deze voorbereidingen gaan natuurlijk straks weer verder afgewerkt worden maar dan hoop ik wel dat het zicht weer terug is want nu is het nog naar mate de dag vordert een drama. Ik heb natuurlijk nog steeds mijn oude bril en daar moet een nieuwe voorkomen. Kan pas na 31 augustus een eerste meting laten doen en dan nog een paar weken wachten op de bril en dan hoop ik dat het allemaal goed gelukt is en ik de zaken weer ei-scherp kan zien.

Zal a.s. zaterdag ook uiterlijk rond 16 uur richting huiswaarts keren want rijden in schemer en donker gaat nog niet. Dan moet ik meer op het geluid af gaan dan op het zicht. B)

Tom,

zelf zit ik ook soms met dat probleem, om mijn werkplek ( magazijn thuis) netjes en opgeruimd te houden, op het werk zelf gaat dat allemaal goed, maar thuis....
betreft de nieuwe bril , zullen we met z'n allen maar beginnen te  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: dat het allemaal goed komt zodat je alles straks weer scherp ziet.

voor zaterdag, geen probleem, zal zorgen dat de Limburgse vlaai tijdig is aangeleverd, zodat je hiervan zeker hebt kunnen genieten, en oh ja rijden op het gehoor is natuurlijk niet de beste manier, best toch maar op zicht rijden...  ;)

grts Freddy

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

Tom, zie ik het goed, dat je nog een tweede noodluik gaat maken in de muur?
Was afgelopen weekend op familie bezoek in het Ahrtal. Nog even onderstaande foto gemaakt in Kreuzberg. Rijden daar nu met Lintjes.

Gr.  Charlie

Leuke foto Charlie, daar ben ik weer blij mee, bedankt.
Moet er eens naar zoeken, weet wel dat Märklin ze had.
Misschien kom ik er nog eens eentje tegen of komt Piko er mee en dan heb ik hem gelijk in DCC.
Maar voorlopig even niet, eerst nu verder met de baan bouwen, vind ik nu belangrijker.  :)

ps. inderdaad er komt nog een tweede gat, anders kan ik straks daar niet goed bij komen.
Hoi Tom,

Bedankt nog voor de link naar dat neopreen, helaas ligt bij er al kurk onder. Anders had ik zeker dit spul er onder gedaan.

Ondanks je niet scherp ziet, lever je toch wel secuur werk af  :thumbup:
Pas je wel op met zagen dat je niet in je   :thumbdown: zaagt  :P .

Kleinzoon wil van de week (2 dagen bij ons) een auto diorama maken, iets van Dakar.
Nou hij kan aan de slag met Roodband, struiken maken en verven.

Hoi Tom,

Jij bent ook van alle markten thuis..... :D

Je kleinzoon treft het met zo'n geweldige opa  O:-D

Ben benieuwd wat jullie voor moois ervan gaan maken.

Samen lekker buiten met gips aan de slag, Wesselgipsneus smeert het spul al aardig weg op het diorama.

Het schiet al aardig op.

Laatste gips zit er op, nu drogen en dan verven, maar eerst struiken maken.

Leuk Tom, erg leuk om te doen samen met opa:thumbup:

Geniet ervan en succes met de volgende stappen :thumbup:

Railbusfan

Prachtig Tom
en geweldig om dit met je kleinzoon te kunnen doen :arrow: :thumbup:

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Tom.

De eerste twee foto's getuigen van prachtige familie-momenten die je zult koesteren :thumbup:
Jammer dat de jongeman in kwestie voor het Kodak-moment niet even opkeek,
de blik in de ogen verteld vaak meer dan duizend woorden!

De volgende foto's laten het zoveelste diorama in wording op het 3-rail forum zien en
blijkbaar wordt het een Amerikaanse setting, gezien de vormen van de rotsformaties :roll:

Groeten,

Erik.

Als het maar Zwitsers is.

Tom,

Dat zijn die leuke momentjes met je kleinzoon samen bouwen aan een mooie doirama in wording. :thumbup:
Veel knutselplezier toegewenst. :)

Inderdaad Erik, hij is pas 3 weken op vakantie geweest naar Amerika. Hij was tijdens die vakantie ook nog jarig en kreeg een helicoptervlucht voor zijn verjaardag vanuit Las Vegas.

Hij wilde graag een diorama in die sfeer, ze zijn ook nog op zoek geweest naar de Dino-sporen, die wel gevonden alleen gen Dino te bekennen.

Ik heb vroeger heel veel van mijn Opa geleerd en probeer nu ook dingen over te brengen op de kleinkinderen want de ouders hebben geen tijd, geen fantasie en weten niet hoe ze zoiets moeten maken.
Daarom ook nog met hem struikjes gemaakt.
Ik had met hem afgesproken om niet zijn  gezicht te laten zien, op die leeftijd vinden ze dat weer gek, trouwens er hangt ook alleen maar haar voor zijn ogen, hahaha

De struikenmaker

www.youtube.com/watch?v=IKri7oFDqbw

Ja, Koen, Cees en Mies, het was een pr8tige dag zo samen knutselen.
Ga nu ook met hem heel voorzichtig aan de baan werken, tenminste als hij zijn tablet of telefoon niet belangrijker vind want dat is toch wel een dingetje hoor bij die generatie.

Tom,

ik denk dat zowel Opa als Kleinzoon, genoten hebben van het samen knutselen,

leuk filmpje trouwens,

grts Freddy

Dag Tom.

:lol: Zeer herkenbaar: mijn zoon (19) beroept zich regelmatig op zijn 'portretrecht',
maar dat maakt zijn zus dan weer ruimschoots goed!

Citaat van: iTom op woensdag 16 augustus 2017, 17:19:41
Ik heb vroeger heel veel van mijn Opa geleerd en probeer nu ook dingen over te brengen op de kleinkinderen want de ouders hebben geen tijd, geen fantasie en weten niet hoe ze zoiets moeten maken.

Maar met één van die ouders heb jij toch wat te maken gehad ... :roll:
Zowel jij als Wessel kunnen zich gelukkig prijzen, om een goede leermeester te hebben en te zijn :thumbup:
Zelf heb ik mijn Opa niet gekend en verder ook geen modelbouw-enthousiasme in de familie, nee ik
moest het vroeger doen met de catalogi en de zeldzame bezoeken aan een modelbouwwinkel :confused:
Gelukkig is er vandaag de dag het internet en het forum, waar mensen - waaronder jij - hun kunde en foefjes delen,
die zeer inspirerend werken en daardoor uitnodigen om het zelf te doen , waar je uiteindelijk het meest van leert!

Zo ook bovenstaand filmpje, wat aantoont dat het 'kinderlijk' eenvoudig is om struiken in model te maken :thumbup:

Groeten,

Erik.

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 16 augustus 2017, 20:36:53
Dag Tom.

Maar met één van die ouders heb jij toch wat te maken gehad ... :roll:

Groeten,

Erik.

Deze begrijp ik niet helemaal .........

Railbusfan

Bedankt Wessel, voor dit mega goede simpele instructiefilmpje hoe struiken te maken :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En Tom bedankt voor het filmen en de regie ;)

Citaat van: iTom op woensdag 16 augustus 2017, 22:26:57
Deze begrijp ik niet helemaal .........

Ja, dat is wellicht wat ongelukkig uitgedrukt, maar ik bedoelde daarmee dat één
van de ouders van jouw kleinzoon toch door jou is opgevoed: wat je aan Wessel
doorgeeft is bij jouw kind(eren) om wat voor reden dan ook niet gebeurd of gelukt.

Groeten,

Erik.

Aha, dat bedoel je, nee dat is niet helemaal zo, onze dochter is wel creatief, tekenen en kalligrafie alleen meestal geen tijd meer voor, onze zoon is meer sportman, voetbal en boksen. Ooit geprobeerd om onze zoon te interesseren voor de treinbaan maar daar keek hij niet naar om, hij had er graag een voetbalveld op gehad maar ja, daar was geen plaats voor. Later nog getracht met modelschepen maar alleen het wedstrijdvaren vond hij wat. Was ook niet echt technisch, we schrokken al als hij naar een hamer of een zaag keek. Nu verkoopt hij gote gereedschappen waaronder verspaanmachines en grote kantbanken. Onze dochter was heel commercieel (heeft ze van der vader  :)) en onze zoon vond verkopen maar niks. Nu is het andersom, dochter is hoofd MT bij een bedrijf wat o.a. testen doet voor Allison Transmission en zoon hoofd-vertegenwoordiger in gereedschappen.
Het kan verkeren zij Bredero toch  :-) 

Net weer eens een pakje van Tante Ali, leuk boormachientje voor de krappe portemonnee, nog geen ? 15,- incl. verzendkosten.