Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Ze denken hier ook overal aan, leuk toch.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Re: Mijn I-train baan in opbouw

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Citaat van: Aliebengalie op maandag 08 mei 2017, 03:39:52
Hallo TARZAN......mag jij nog zo laat opblijven???

Maar ziet er goed uit Tom.....zo doe ik het ook altijd.....hahahahahaha.

Mvg: Alex

Ja hoor, mag altijd wat langer opblijven van mijn moeder, mag ook altijd met zonder jas op mijn fiets met zonder zijwieltjes.

Je weet dat ik het ballasten toch van jou heb geleerd, hahahaha, grappie.
-Tom:
Weet je nog welke kleuren je hebt gemengd om te ballasten?

@citaat Jørg Woodland bruin en donker-bruin, fijn zand grijs en beige. (kwam bij Jaap Vriend vandaan)
Maar de verhoudingen weet ik niet, gewoon wat er in het zakje zat in de bak gegooid en de hele zooi door elkaar gemixt.
Alles wordt eerst uitgezeefd om te grove stukjes er uit te halen.

-Tom:
Dank je voor de snelle reactie,  :thumbup:

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Tom,

Citaat van: iTom op maandag 08 mei 2017, 01:43:28
Beetje heen en weer rangeren en dan geht es los, de ballast wordt gestort en met behulp van een welbekend pipetje ingedruppeld met voorstrijk van Alabastine Xtra. Daarmee wordt de ballast gefixeerd. Zodra het droog is druppel ik nog verdunde boekbinderslijm na in de ballast zodat tijdens het omdraaien van de segmenten alles mooi blijft liggen.

Begrijp ik hieruit dat alleen de voorstrijk niet voldoende is om de ballast vast te zetten?

Henk, met de voorstrijk ligt het gefixeerd, maar omdat ik de segmenten moet omdraaien is dat voor mij niet voldoende.
Viel me eerlijk gezegd een beetje tegen.
Kan i.i.g. later de voorstrijk wel weer goed gebruiken om het gras e.d. mee te fixeren, dan zal ik geen segment meet omdraaien.

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

-Tom,
Of het nu een 'voorstrijk' is, of een 'uitstrijk' is, het feit is dat jij blijft 'nadruppelen' hetgeen het juiste effect is! :-) :-)
:thumbup:

Memento Vivere!

We zijn vrijdag naar MiWuLa geweest. Op vrijdag blijven ze een uur langer open, we zijn dan ook tot sluitingstijd gebleven (19.00 uur). Er was weer veel nieuws te zien. Het stuk Italie is indrukwekkend, zeer mooi gedaan. We vonden het jammer dat we weg moesten, we hadden nog uren rond kunnen kijken. 
Ik vroeg met welk programma ze de treinen aansturen en dat is RailWare.
De autootjes op het vliegveld worden mooi aangestuurd. Er ging iets mis waardoor een vrachtauto op de linkerbaan kwam en frontaal botste. (Sorry, hij botste niet maar ze bleven tegenover elkaar staan.) Ik riep de medewerker die achter het PC scherm stond. Die zette middels de computer de auto in zijn achteruit en toen vooruit en liet hem naar rechts sturen naar het juiste weggedeelte. Heel knappe techniek!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Dat was dus de moeite van het filmen waard ... :roll:

Groeten,

Erik.

Vandaag mooi pakketje ontvangen, de komende tijd hoef ik me zeker niet te vervelen als het te warm wordt om aan de treinbaan zelf te werken.

De oude steenfabriek gaat op deze plaats komen, moet een oude vervallen fabriek worden waar de baldadige jeugd al aardig heeft huis gehouden. Komt ook nog een veldbaantje bij, denk iets van Auhagen. Ook dat zal de tand des tijds niet goed hebben doorstaan. Maar voorlopig eerst overpeinzen hoe het met de oude vervallen steenfabriek moet worden aangepakt. Er moet tenslotte ook eerst nog wat rails gelegd worden, als het goed is komt dat vandaag ook binnen.

Er zit als extra ook nog een leuk berghutje bij, gaat ook wel een plaatsje krijgen en anders misschien t.z.t. iets voor een diorama.

Ook de rivier heeft zijn uiteindelijke kleur gekregen.
Heb er toch wel wat blauw aan toegevoegd want er komt later ook nog een bijna strak blauwe lucht achter.
Er zit een eerste laag glans vernis op en het bevalt me nu al prima.
Wachten is op MotPodge om verder het stromende water mee te maken (wel eerst even een test stukje maken :))

Zaterdag a.s. in Houten nog een beetje rond snuffelen, heb nog wat kleine dingen op mijn lijstje staan zoals het veldbaantje.

-Tom,
Mooie spulletjes zie ik daar liggen! Zal best erg mooi gaan worden; de komende tijd wordt het niet zo warm meer, dus jij kunt er weer tegenaan! >:-D

Dag Tom.

Het water heb je erg mooi gemaakt en daarbij goed naar de voorbeeldfoto gekeken :thumbup:
Veel plezier met het plakken van al dat plastic ...

Groeten,

Erik.

Memento Vivere!

Het stukje water ziet er erg realistisch uit!
Inderdaad erg mooi Tom op jouw baan....... :D :thumbup:

Als het maar Zwitsers is.

Tom,

Het water is zeer mooi geworden. :)
Ook de bouwpakketjes zien er leuk uit veel plakplezier toegewenst. :thumbup:
-Tom:
Mooie waterpartij, komt heel realistisch over,  :thumbup:
En de bouwdozen zien er ook veelbelovend uit, nog veel suc6 met de verdere bouw van de baan.
Tom,

wanneer ik in 2019 naar België terugkom en ik aan mijn baan ga beginnen dan kom ik bij jou in de leer om zo een realistische rivier te maken. Echt mooi gedaan.

groetjes uit Qatar

Luc

Citaat van: GWS op donderdag 18 mei 2017, 15:05:23
-Tom,
Mooie spulletjes zie ik daar liggen! Zal best erg mooi gaan worden; de komende tijd wordt het niet zo warm meer, dus jij kunt er weer tegenaan! >:-D

Gerard, ik wacht gewoon af wat het weer weer gaat doen, als het dan weer te wam weer is om het lekker weer te doen dan denk ik dat het weer lekker weer is voor de treinbaan. Als je begrijpt wat ik bedoel  ;) :)

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 18 mei 2017, 15:06:29
Dag Tom.

Het water heb je erg mooi gemaakt en daarbij goed naar de voorbeeldfoto gekeken :thumbup:
Veel plezier met het plakken van al dat plastic ...

Groeten,

Erik.

Erik, bedankt voor je complimnt, ben weken bezig geweest om het zo te krijgen, niet dat ik iedere dag er mee bezig was maar de ene dag ben je tevreden en de volgende dag vind je het 3 x niks. Uiteindelijk krijg ik dan toch het juiste kleur pallet zonder dat het op een vuile sloot gaat lijken of op zwembadwater. Met dat plastic  ;) plakken komt het wel goed, eest op zoek naar de juiste basis kleur om de muren een verweerde kleur te geven. De rest heb ik wel in huis om het weatheren compleet te maken.

Citaat van: Maarten Marklin op donderdag 18 mei 2017, 17:38:06
Het stukje water ziet er erg realistisch uit!

Maarten, dank je, ben er zelf wel content mee.

Citaat van: Aliebengalie op donderdag 18 mei 2017, 17:48:21
Inderdaad erg mooi Tom op jouw baan....... :D :thumbup:

Alex, na je seinerie komt de scenery vanzelf, ik kom je t.z.t. wel helpen en flikkeren we er gewoon water uit de Maas bij jou in een rivier.

Citaat van: h0_miessie op donderdag 18 mei 2017, 17:52:39
Tom,

Het water is zeer mooi geworden. :)
Ook de bouwpakketjes zien er leuk uit veel plakplezier toegewenst. :thumbup:

Michel, ook bedankt voor het compliment, hoop andere er mee te inspireren. Steenfabriek stond hoog op mijn verlanglijstje.

Citaat van: Jørg op donderdag 18 mei 2017, 17:59:19
-Tom:
Mooie waterpartij, komt heel realistisch over,  :thumbup:
En de bouwdozen zien er ook veelbelovend uit, nog veel suc6 met de verdere bouw van de baan.

Jørg, dank je, het was ook helemaal naar mijn tevredenheid, natuurlijk werkt het lekker met een voorbeeld er bij maar ja, de kleuren komen toch meestal in het eggie wat anders over. De bouwdozen is weer een andere uitdaging en kom ik er niet uit kan ik altijd nog naar Peterke  :) Verdere bouw gaat na het weekend weer vol gas, alleen staan er weer diverse afspraken op onze kalender, afijn ik zie wel.

Citaat van: lucdiels op donderdag 18 mei 2017, 18:29:59
Tom,

wanneer ik in 2019 naar België terugkom en ik aan mijn baan ga beginnen dan kom ik bij jou in de leer om zo een realistische rivier te maken. Echt mooi gedaan.

groetjes uit Qatar

Luc

Luc, altijd welkom, 2019 ok, dan ben ik al weer 73 jaar, wat gaat de tijd toch hard. Dank voor je compliment, is zo geleerd hoor alleen wat ik je niet kan leren is, wanneer ben je tevreden, dat is iets wat jij zelf bepaald.

_______________________________________________________________________________________________

Vanmiddag bezig geweest met zand langs de oevers, ben benieuwd hoe dat er uit komt te zien, moet nu drogen.
Tom

Het word erg mooi bij jou, en ja jij kan lekker gaan bouwen het gaat helemaal goed komen  :)  :thumbup: :thumbup:

Peter, bedankt voor lovende woorden.

Inmiddels de eerste laag ModPodge aangebracht, gaat morgen helemaal goed komen (hoop ik)

Proefplankje

Tot slot, nieuwe rails gelegd en in de bocht gelijk de verkanting aangebracht, niet te veel en niet te weinig.

Ik vind het water (de stroomversnelling) heel mooi gemaakt, van ver lijkt het net echt  :thumbup:
Het ziet er als altijd weer erg netjes uit Tom. We hebben hier nog een hoop te leren voordat we op het detail-niveau zitten waar jij je in bevind.

Vanmorgen gelijk even gekeken hoe de ModPodge is opgedroogd.
Eerst laag ziet er goed uit, op naar de volgende laag.

en van uit de roeiboot.

Prima spul dat ModPodge en goedkoop.

En deze is ook weer terug van weggeweest.
Motor lag los bij aankomst, terug naar de Haribozakjes maar het was geen garantie want het treinstel zou zijn gevallen. Nergens sporen van een val te zien, nou ja, dan maar weer 35 euro betalen en de volgende keer gewoon bij de Nederlandse winkelier kopen want zo gaat het voordeel bij en met het Haribozakje snel op.   ;)

Nu de volgende laag ModPodge er op smeren.

-Tom:
Ziet er idd prima spul uit,  :thumbup: door meerdere lagen te leggen creëer je dam meer diepte effect?
Tom, het wateroppervlak lijkt wel op een paddenrug.
't Lijken meer bobbels in plaats van golfjes. Maar dat valt misschien, van een afstandje bekeken, niet op.
Plaatje van riviergolfjes:

Citaat van: Jørg op vrijdag 19 mei 2017, 11:06:39
-Tom:
Ziet er idd prima spul uit,  :thumbup: door meerdere lagen te leggen creëer je dam meer diepte effect?

Jørg, ik hoop met meerdere lagen inderdaad meer diepte te krijgen alhoewel de Ahr niet zo'n diepe rivier is, je zal er op de meeste plaatsen net tot aan je knieën in staan.

Citaat van: nobody op vrijdag 19 mei 2017, 11:12:29
Tom, het wateroppervlak lijkt wel op een paddenrug.
't Lijken meer bobbels in plaats van golfjes. Maar dat valt misschien, van een afstandje bekeken, niet op.
Plaatje van riviergolfjes:

Wim,daar heb je gelijk in maar dit is de eerste laag dus de volgende zal meer stroming iun het oppervlak moeten weergeven. Of dat van die riviergolfjes worden denk ik niet, de Ahr is een redelijk snelstromende ondiepe rivier.
Tom,
ik vind het alleszins een heel mooi plaatje wat je aan het maken bent!
Wel sneu van je trein, het is zoals je zegt, je bent weer wat wijzer ... spijtig genoeg.

Inmiddels de derde laag aangebracht en ineens begint het groen te groeien.
Dan moet het toch wel heel erg op water lijken als er struikjes groeien en er ook nog vis in blijkt te zitten.

Morgen in Houten eens zoeken naar wat vliegvissers, die kunnen dan met hun lieslaarzen of waadpak in de rivier gaan staan.
Misschien ook nog wat badderaars en zonaanbidders.

Morgenochtend beetje rond struinen in Houten, dan zit deze week er weer op.

-Tom,
Mooie scenery gemaakt! Maar dat "stel" zal zeker niet de gehele tijd daar alleen blijven zitten! >:-D
Met wat jij allemaal in gedachten hebt, wordt het daar nog drukker dan langs de Hollandse stranden!  :-)
:thumbup:
-Tom:
Mooie voortgang van je waterpartij,  :thumbup:
En een loos vissertje zal niet misstaan.
Dus geen stroomversnelling  :D In ieder geval, toch heel mooi gemaakt  :thumbup:

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Dat begint er al aardig op te lijken Tom. Mooie natuurlijke waterstroom. Je gaat weer als een speer.

vr gr Arie

Hi Tom,

een mooi watertje heb je gemaakt.
Ik was vanmiddag even in Xenos in Utrecht en daar zag ik ook potjes Mod Podge staan.
Ik weet alleen zoeven niet of ze even groot waren, in ieder geval lijkt jouw potje groter maar dat kan ook door de foto komen.
Mooi watertje Tom. Voel je al nattigheid? :D
Tom

Erg mooi gemaakt er gaat lekker gevist worden daar  :P  :thumbup: :thumbup:

@citaat Henk,

potuje wat ik heb staat ook de inhoud op, 236 ml.
Volgens mij zijn er 3 maten, deze kost rond de 8 euro.
Ik heb het bij "de Kwast"besteld en netjes laten opsturen.
Die hebben redelijke verzendkosten van ? 3,95.
Als ik met de auto de stad inmoet ben ik meer kwijt alleen al aan parkeren en ga ik met de bus dan komt er meestal nog een bezoek aan een terras bij  B) :)

Citaat van: iTom op zaterdag 20 mei 2017, 20:30:40
potje wat ik heb staat ook de inhoud op, 236 ml.

Hoi Tom,

Bij de Xenos waren ze goedkoper dus er zit dan ongetwijfeld minder in.

en ga ik met de bus dan komt er meestal nog een bezoek aan een terras bij  B) :)

Lekker toch!  B) B)

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 20 mei 2017, 20:54:29
potje wat ik heb staat ook de inhoud op, 236 ml.

Hoi Tom,

Bij de Xenos waren ze goedkoper dus er zit dan ongetwijfeld minder in.

klopt, Xenos is maar 118ml. Daar kan je ook een aardig slootje mee maken hoor.
Wauw Tom, dat gaat er werkelijk prachtig uit zien.  :thumbup:

Dag Tom.

Gebruik je nu de matte of de glanzende uitvoering van Mod Podge hiervoor?

Groeten,

Erik.

@citaat @Erik, ik gebruik de glans en die is ook echt glanzend hoor, komt mss niet helemaal over op de foto.

Dag Tom.

Foto's kunnen vaak een heel vertekenend beeld geven betreffende de glans, vandaar mijn vraag.
Bedankt voor de snelle response en goed om te weten dat de Xenox dit ook verkoopt!

Groeten,

Erik.
Hallo Tom,

Dat wordt een leuk riviertje, ga dit weer volgen  :)

Gr Einte

Ben zaterdag ook naar Houten geweest, inderdaad het was zeker rustig aan het begin van de ochtend. Kon mijn autootje mooi aan de zijkant kwijt.
Nou past dat Aygootje al snel ergens tussen  :)

Buiten kwam ik nog Michel en Jan tegen, nog even over het riviertje gepraat en al snel waren we door de pascontrole en douane heen. Nog een kleine 10 minuten en dan gaan de deuren open. Kwam daar ook nog Jan 44 tegen, ook nog een praatje mee gemaakt en toen de deuren open gingen vlogen de meeste gelijk nar binnen.
Jan en ondergetekende deden het zoals het oudere heren betaamt rustig aan en binnen ging ieder zijn eigen weg.

Niet veel gescoord, tangetje, paar stukjes K-rail en wissel met losse aandrijving voor redelijke prijzen, niet duurder dan anders in Houten. Verder opzoek naar vliegvissers en wat badgasten die straks in het riviertje kunnen hengelen en badderen.
Vliegvissers was moeilijk te vinden, bij de Duitsers gevraagd en verdorie hoe heet dat ook al weer in het Duits, Ah natuurlijk Fliegenfischers. Nou die keken me aan of ze wasser siehe brennen.
Uiteindelijk toch gevonden en ook een leuk setje badgasten.

Zo lopend door die hallen kom je toch wel wat bekende gezichten tegen, Wim, Piet, Anne, Pierre enz. enz,, altijd leuk en gezellig om weer beetje bij te praten over van alles en nog wat.

Verder nog wat boodschapjes voor HIP gedaan en vervolgens na 2 broodjes kroket met een Icetea op naar Werkendam.
_____________________________________________________________________________________________________

Einte leuk dat je weer eens reageert in mijn draadje.
Elkaar volgen kan nooit geen kwaad, zo steek je weer wat van elkaar op en kan je dat weer toepassen.
Zag dat je bezig was met een diorama, dat ziet er goed uit en gaat zeker iets aparts worden.
Knappe foto's Tom en je werkwijze voor het riviertje mag er zijn . Die brug is dat zelfbouw of een pakket ? Vind het  zo wie zo een knap bruggetje .

Mvg Michel

@citaat Michel, als je die spoorbrug bedoelt, die is van Auhagen, moet er alleen nog rooster en planken op maken.
Yep bedankt Tom .Ga ik in mijn notaboekje schrijven .

Mvg Michel

De zomer is in aantocht, dat betekent dan meestal minder werken aan de baan en meer genieten in en van de tuin.
Nou is dat laatste niet meer zo mijn ding, vroeger wel, vond tuinieren altijd erg leuk maar naarmate ik ouder wordt krijg ik er een beetje hekel aan. Maar ja, het moet toch een beetje bijgehouden worden en dat doen we dan ook maar.

Afgelopen zondag een knoop door gehakt, een stuk rail wat over gaat van segment 2 naar segment 3 door geslepen. Was het eigenlijk niet van plan maar bedacht als we over een paar jaar gaan verhuizen dan zijn de segmenten wat betreft de rails van elkaar gescheiden.
De slotbouten goed aangetrokken zodat de segmenten strak tegen elkaar zitten.

Dan de rails vast gezet met schroefjes, er zit ook nog een verkanting in, daarna het stuk van ballast voorzien en ingedruppeld met boekbinderslijm verdund met ruitensproeiervloeistof (ja daar is ie weer). Met de huidige temperatuur droogt dat behoorlijk snel. Ballast ter plaatse van de scheiding wordt later netjes verder afgewerkt, ziet er nu niet zo best uit. Dat komt omdat ik een plaatje styreen in de zaagsnede had geplaatst en als je dat los haalt trek je toch een klein beetje ballast mee.

Vanmorgen natuurlijk gelijk even een proefritje gemaakt en dat ging 100% ok. Pfff wel even zweten want ja het lijkt en voelt wel goed maar uiteindelijk bepalen de wielen van een loc dat en niet mijn oude zaterdagavondvingers.

Verder bezig geweest met de zijkanten van het ballasttraject.
Eerst maak ik een papje van ballast met verdunde boekbinderslijm, later te noemen bbl.

Met een schildersmes, ook wel paletmes genoemd breng ik de ballast tegen de zijkanten aan.
Vooral bij de wissels vind ik dit beter wil namelijk geen ballast tussen het mechanische gedeelte en zeker geen lijm.

Later druk ik met een satestokje (schoon) wat ballast tussen de biels.

Later als het allemaal goed droog is komt er nog een dun laagje ballast overheen om eventuele oneffenheden bij te werken.
Het ballastbed is behoorlijk breed. Natuurlijk komt er later weer gras tegenaan en zal het minder breed zijn en lijken.

Tussen de twee bruggen komt een soort van strandje, nee geen zandstrand, die zijn er haast niet langs de Ahr. Het gaat dus een grasstrandje worden waar de badgasten en vissers heerlijk kunnen genieten van het kristalheldere (ijskoude) water van de Ahr.
Natuurlijk eerst weer researchwerk gedaan, dat op een A4tje geprint zodat ik een goed voorbeeld heb hoe het langs de Ahr er uit ziet.

Vandaag ook struikjes besteld bij http://modellers-warehouse.com.au/. Ben benieuwd wanneer dat komt, ze komen incl. verzendkosten rond de ? 1,25 per struikje. Kijken hoe lang het duurt want Australië ligt hier ook niet om de hoek. Betaald via PayPall dus i.i.g. verzekerd.

Kan niet anders zeggen dan mooi  :thumbup: heel mooi zelfs, als je die foto's ziet en dan naar jouw scenery, ...  :thumbup:
-Tom:
Kan alleen maar schrijven dat het er weer allemaal heel netjes uit ziet,  :thumbup: