Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Ze denken hier ook overal aan, leuk toch.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ja Tom het komt met gebreken vertel me wat,dus mij TT baantje komt niet hoger dan met de module mee op 80 cm kan ik zitten alles doen en als de boel rijende is lekker er bij zitten maar dat is een keuze natuurlijk.
Ben ook van plan om de module op muursteunen te zetten nog meer ruimte onder het baantje.
Dit is het idee het is in H0 maar een leuk plan om niet volledig te kopieeren.
www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=156929

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Ben benieuwd Frans hoe het bij jou gaat worden, lekker weer bezig met de treintjes en de scenery.
Ik ga straks geen gips of papier-mache gebruiken, gips vond ik wel mooier dan papier-mache en het nadeel van papier-mache was dat het erg krimpt.
Heb nu sculptamold besteld, heb een grote baan gezien welke daarmee was bewerkt en zag er super uit. Geen geknoei met gips, witte vlekken en boze huisvrouw of het krimpen en lang drogen van de ouwe kranten. Kan met sculptamold gewoon aan de gang in mijn zondagse donkerblauwe smoking, het kost iets meer maar dan heb je ook wat. :-)

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

:) Tom is back on business .... mooi om u terug te zien . Komt weer prima in orde ....

Groeten Freddy

Tom

Je bent weer lekker bezig, gaat weer erg mooi worden denk ik.

Is deze schaal veel groter dan N ?? je kan veel doen om niet te veel plaats zie ik.

@citaat @citaat Fredje, ja zeker Back in Busines.
Moet toch wat te doen hebben met mijn vrije tijd.

@citaat Peter, dit is op schaal h0 maar dan als smalspoor 9mm.
Er kan aardig wat op een kleine oppervlakte en ik kan al mijn huidige scenery materiaal gewoon weer gebruiken
Hier gaat het mij meer om de scenery, treintjes vind ik bijzaak.

O ja, vandaag toch het autootje gewassen en ook het interieur uitgemest.
Kwam tot de ontdekking dat er links achterin het kofferbakje lekkage is.
Voor alle zekerheid nu een duikbril en snorkel in de auto gelegd want je weet het nooit natuurlijk met onze weersomstandigheden.
Binnenkort maar even bij de automonteurs langs.
Tom

Dank je wel,
Wel leuk dat je veel kan hergebruiken, vind scenery ook leuk om te doen. ook al is dit de eerste keer bij mij, maar smaakt naar meer  :D

Tom je gaat ons vast verrassen met iets heel moois. Ik ben ook meer van de scenery. Maar ja treintjes horen er wel beetje bij. Baantje 2 vind ik het leukste
Gr henk
Dag Tom,

Al wat gratis komt heeft dikwijls moeilijke namen, en meestal doet het nog pijn erbij ook  :( en dan bedoel ik niet alleen de hoofdpijn die je krijgt van de naam proberen te onthouden.

Toch goed dat je al zo snel weer bezig bent.

Ik vind baan 2 ook de leukste van de drie.  Je kan er het meest aan scenerie op kwijt van de drie.  En als dat klaar is, kan je nog altijd van dien prachtige diorama's maken  zoals bv die met de auto in de sloot.

Even paar dagen er van tussen.
Heb nog wel een beetje het baanplannetje zitten aanpassen en denk dat dit het weleens zou gaan worden.
Achteraan komt over de opstelsporen een gebogen achterwand welke de 3 sporen uit het zicht zal nemen.

Denk dat de scenery op dit baantje helemaal gaat worden wat er in mijn ouwe grijze koppie zit. ;) :)

Leuk ontwerp, Tom. Benieuwd naar het fysieke deel.
Ziet er leuk uit Tom  :thumbup:

Märklin fahren-ärger sparen

Fraaie en wel doordachte constructie en mooi baanplan, Tom  :thumbup:

Dat met de scenery zal vast wel lukken :P
Ook ik vind het "3D-schilderij" maken leuker dan het rijden zelf  O:-D

Veel plezier in het vooruitzicht !
( en voor ons meekijkplezier )

Grtz Tony

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Tom,

Kun je daarboven nog het "heen en weertje" kwijt?

Henk

Misschien komt dat nog Henk, eerst maar eens een paar stopcontacten onder de baan maken met een snoertje en een stekker, ja anders hebbie er niks aan. :)

Er zit ook een schakelaar onder de baan om de elektra mee aan en uit te zetten, ook makkelijk anders moet die stekker er steeds uit en dan vergeet je die weer in het stopcontact te steken en dan denk je weer dat niks het doet.
Gelijk ook een drukknop aangesloten voor de ledstrip en een spanningsmeter voor de licht-trafo.

Ledstrip onder de baan gemaakt zodat ik later wat werklicht heb als er zaken aan de onderkant gemaakt moeten worden zoals servo's voor de wissels en de diverse decoders en natuurlijk de DR5000. Ik ga natuurlijk straks niet meer onder het baante liggen, geheel kan gekanteld worden en dat blijft ook zo, tot het laatste draadje. :)

Verder de bovenkant dicht gemaakt, op een klein stukje na, moet morgen nog even dat laatste stukje op maat afzagen.

En zo is het bovengedeelte wat naar voren geschoven.

Er was even wat vertraging in de al niet zo snelle opbouw, de reden was paar dagen naar Praag, paar dagen geveld door een lichte griep, moeders was jarig (72 geworden en nog steeds even lief) en nu zit ik met een huidontsteking aan het rechter onderbeen, ben ik ook weer lekker mee.
Kuurtje gehad van de huisarts dus even rustig aan, komt wel goed uit kan ik eens kijken hoe het een beetje komt te liggen en welke wissels ik moet bestellen.

doe maar een treintje

Tom, je krijgt er wel handigheid in om dot soort onderbouwen te maken  :D, maar dat terzijde ..ut ziet er weer goed uit  :thumbup:
Het is mooi, dat je jouw opgedane kennis van de grote baan direct weer kunt gebruiken voor een iets kleinere baan. Het ziet er tiptop uit.
Tom

Zeer mooi bezig, wel handig dat je nu overal goed aankan.

Ben benieuwd wat je allemaal gaat maken
Hi Tom,

Ten eerste beterschap met je been.

Je hebt ondanks al je andere bezigheden aardig wat gedaan.
Leuk om ook al wat rails te zien liggen.
Geeft zo al een aardig beeld over de mogelijkheden op een wat kleiner oppervlakte.
Je kan je aardig uitleven qua scenery, denk ik.

Gr. Wim
Suggestie: John Allen?s Timesaver inbouwen. Dan heb je nog een leuk rangeerspelelement in de baan.

Zo, vandaag lekker rustig aan, even een ovaaltje neergelegd en de DR5000 aangesloten en dan hopen dat die het doet.
Jawel hoor, rijdt mooi zijn rondjes met verschillende snelheden.
Volgende week dan ook maar eens de wissels gaan bestellen.

www.youtube.com/watch?v=P07zenNhkwQ

Verder lekker bezig geweest samen met mijn maatje, kleinzoon Wessel.
Die is ook helemaal in de ban van het modelspoorgedoe en wil een simpel baantje op zijn kamer met leuke scenery, heeft ie van zijn Opa.
Kliederen met ouwe kranten, water en houtlijm en dat alles fijn gemalen tot papier mache. Kan die lekker mee kledderen zonder al te veel schade aan te brengen  ;)

Uiterste concentratie.

Samen doen is wel zo leuk.

Volgende week weer verder, viel niet mee hoor, 90 minuten zonder zijn tablet maar hij vind het wel erg leuk.
Tom

Prachtige foto's en hij geniet er van das erg leuk om te zien, en laat hem maar lekker doen leert hij het meeste van.  :thumbup:
Speciale Gast

:) Nou opa, dat is helemaal leuk, wie weet wat Wessel nog allemaal gaat maken.
En komt het ovaaltje op het baantje van Wessel?

Dirk-Jan

@citaat Dat ovaaltje @ Dirk-Jan zou Wessel wel willen, nee hij heeft begin dit jaar in Rijswijk zelf wat 2e hands spulletjes gekocht van zijn eigen geld wat hij van Opa had gekregen.
Dit gaat zijn ovaaltje worden

Meer ruimte is er niet in zijn kamer.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Erg leuke foto Tom, samen met Wessel :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Zo'n opa-kleinzoon Kodak-momentje is iets om voor altijd te koesteren!

Groeten,

Erik.
Zo vader zo kleinzoon. Leuk!  :thumbup:
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Tom,

Je houtwerk is weer om door een ringetje te halen  :thumbup:
Handig om gelijk licht aan te brengen onder de baan, dat doe ik in mijn schaduwstations ook altijd.

Leuk dat Wessel ook de zelfde hobby heeft, veel beter dan de Ipad.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

Dag Opa Tom,

leuk om te zien, Opa en kleinzoon Wessel samen aan het knutselen
ben benieuwd hoe jullie de baantjes vorm gaan geven

grts Freddy
Dag Tom,

Leuk om zo met je kleinzoon een passie te kunnen delen.  Bij ons is de jongste ook "zot" van de treinen maar dan enkel nog om te rijden (5jaar).  Als wij samen bezig zijn (hij rijden en ik bouwen) moet ik meer tijd steken in het wisselen van wagons en locs dan dat ik kan bouwen  :), maar het blijft leuk om te doen en hij kan al redelijk overweg met mijn CS.

Ik kan weer een beetje verder, vandaag mijn bestelling ontvangen.

Eerst maar eens het viaduct in elkaar plakken en kijken of het goed op de plaats kan komen waar ik het in gedachte heb, de lengte is het probleem niet maar de hoogte. Die is bepalend voor het uitgraven van het haventje en slootje.

Verder wissels plaatsen en voorzien van aandrijvingen MP5.

Wat me opviel, er zat geen zakje Haribo bij, zouden ze ook daar me gestopt zijn net als het gratis versturen.
Dan gaat het toch wel wat minder allemaal.  >:-D

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Citaat van: iTom op donderdag 03 mei 2018, 18:49:37
Wat me opviel, er zat geen zakje Haribo bij, zouden ze ook daar me gestopt zijn net als het gratis versturen.

Misschien te weinig besteld? M.a.w. lag het bedrag van de bestelling onder de norm?

@citaat Nee hoor Henk, het is al een tijd geen gratis verzenden meer.
Kan je ook lezen op hun site, ik moest ? 3,90 verzendkosten betalen.

Citaat uit Verzendinformatie Lippe±

Levering binnen Duitsland, Oostenrijk en Nederland:
Voor leveringen binnen Duitsland wordt verzending van bestellingen onder 30 ? in rekening gebracht met 4,90 ?, bij orders van minder dan 100 ? geldt een toeslag van 3,90 ?, bij bestellingen van 100 ? is het gratis.
Voor leveringen in Oostenrijk en Nederland wordt 7,90 ?, vanaf een orderwaarde van 100 ?, alleen proportionele verpakking en verzendkosten van 3,90 ? in rekening gebracht.

In Railhobby kwam ik een aardig idee tegen over het ballasten van rails.
Er zijn natuurlijk vele bekende manieren maar deze sprak mij wel aan, hier zou ik weleens mijn smalspoor mee kunnen ballasten.
Met acrylaatkit maak ik een smal spoorbed, de rail druk ik er dan zachtjes in en gelijk bestrooi ik het met ballast.
Geen gedoe met ballast aan de binnenkant van de railstaven die dan weer storing veroorzaken, het test resultaat bevalt me wel.
Natuurlijk mag het op de baan straks wel wat netter afgeplakt worden, daar gebruik ik dan crepe plakband voor in 2 lagen zodat er een spoorbedje ontstaat van 1,5mm hoog.

Vandaag onder de parasol de brug in elkaar gezet, mooi spul dat lasercut maar wel erg kwetsbaar, de leuningen hebben het wel te verduren gehad, misschien later insmeren met verdunde houtlijm zodat ze wat strakker worden.

Gister was er ook nog een pakketje binnen gekomen, 2000 roerhoutjes.
Ik weet het je kan ze wel hier en daar gratis meenemen maar ik koop ze dan toch liever, 2000 stuks voor ? 15,- waar ik dan toch op een eerlijke manier ben aangekomen  >:-D

Kan voorlopig vooruit met roeren. :)
Tom

Mooie brug, en ja lasercut is mooi maar inderdaad broos.

Zo jij kan weer even met je roerstokjes en wat is 15 euro voor 2000 stuks  :P succes alvast  :thumbup:
Hi Tom,

Ballasten op die manier lijkt me zeker handig en snel te te doen.
Ziet er mooi uit, zo op de foto.

Een mooie brug. Ben benieuwd hoe je deze gaat gebruiken.

Gr.Wim

Cameraatje met monitor had ik besteld bij Ali, komt net binnen.
Gelijk ff proberen en ja hoor, prima beeld zo te zien.

www.youtube.com/watch?v=a1smXELf5yI

Forum member sinds 2006

Je moet er wel rekening mee houden dat links en rechts verwisseld zijn Tom.
Het is tenslotte een "spiegelbeeld" dat je ziet.

grt Piet.
Citaat van: iTom op zondag 06 mei 2018, 21:15:56
Vandaag onder de parasol de brug in elkaar gezet, mooi spul dat lasercut maar wel erg kwetsbaar, de leuningen hebben het wel te verduren gehad, misschien later insmeren met verdunde houtlijm zodat ze wat strakker worden.
Lasercut karton kun je prima "wapenen" met dun vloeibare cyanoacrylaat lijm.

@citaat @citaat Ja Piet, dat was me al op gevallen, voor mij maakt het niet uit, wil alleen maar zien of er iets is omgevallen, tegen elkaar gebotst of gewoon niet weg wil rijden. Je kan het oplossen als je een spiegel plaatst en daar het cameraatje op gaat richten.
Voor 19 euries is het voor mij goed genoeg.

@citaat Wim, goeie tip, ga ik zeker gebruiken. Thanx.

Vandaag was het wat koeler en met de ventilator op de hoogste stand en de zin om er vandaag maar eens de zaag in te zetten begonnen om de waterpartij, rivier en haven uit te zagen.
Hier en daar worden de oevers later nog wat breder gemaakt en de rivier zal 1 of 2 keer een verval krijgen van 1cm.
Kunnen straks mijn vissers weer op de forel gaan jagen.  :)

Ik heb alvast maar een emmer er onder gezet want je weet het maar nooit met dit soort riviertjes.  :-)
Klopt, want je leest het overal tegenwoordig, dat door de klimaatsveranderingen we meer last krijgen van wateroverlast. Goed van jou, Tom, om ook je bijdrage te leveren met een spaarbekken, die tevens als haven kan dienen. :D
Hi Tom,

Goed bezig. Zie dat je ook al wat rails hebt liggen.
De eerder gemaakte brug komt over het water heen neem ik aan?

Gr.Wim
Dag Tom,

Dat ziet er weer veelbelovend uit.  Ik hoor dat je morgen naar Limburg komt, spijtig dat ik niet vrij ben dan had ik zeker even goeiedag komen zeggen.

@citaat @citaat @citaat Gerrit, ik doe graag iets aan het watermanagement.

@citaat @citaat Inderdaad Wim, daar zal die brug voor gebruikt worden.

@citaat Ja Ivan, dat wordt een aardig ritje morgen, jammer dat je niet vrij bent, volgende keer beter.
Het begin ziet er al weer goed uit Tom. De brug is mooi verouderd zonder dat het er meteen te dik boven op ligt (de roest)

Ik ben weer benieuwd hoe mooi deze baan gaat worden, dus ik ga het weer volgen.
Hoi Tom,

Leuk om je weer bezig te zien in je nieuwe project. Mooi compact en je werkt weer als vanouds...perfect  :thumbup:
Leuk dat je kleinzoon het ook leuk vindt de modelhobby en dat je het samen met hem kan doen.
Ik doe momenteel helemaal niets met mijn baan, ik ben druk bezig met de longcapaciteit te vergroten....of te wel op de racefiets en het gaat gelukkig steeds beter.
De treinbaan pak ik wel weer op na de zomer. Ik zal je blijven volgen, want van de meester kan je het meeste leren.... :D ;)
Succes.

groet Ronald  :)

De laatste dagen af en toe bezig geweest met de ondergrondse bekabeling.

Soms even lekker genieten in de tuin van de zon en als ik me dan ga vervelen, hopla weer naar boven en daar weer lekker verder.
Helicopter aan het plafond op de hoogste stand, raam open (op het Noorden) en zo is het wel uit te houden.

Toch nog best wat werk  voor zo'n klein baantje.
Draadjes gelijk door de bindruggen trekken en voorzien van adereindhulzen.
Verbinding maken met de DR5000 en de bezetmelders was zo gebeurt.

Nu weer verder met het bovengedeelte, rails leggen en draadjes aan solderen.
 @citaat Netjes hoor. Héél wat anders dan het spinnenweb onder mijn tafel ...  :D

Vandaag pakketje ontvangen, wel jammer dat het niet is wat je er van verwacht.

Om mijn brughoofden bij de stalenbrug wat aan te passen heb ik op advies van Noch en bijpassende muurplaat besteld, nou voor mij de zepert van 2018.

Bij de brug staat in de folder de volgende tekst.
citaat uit folder van Noch:
Opmerking: De stalen brug komt overeen met de stenen structuur van de H0-schaal steengroeve serie. Dit stelt je in staat om de Quarry Stones Series Walls (referenties 58250, 58255) te gebruiken om tunnels te bouwen of bruggen aan te vullen.

Deze heb ik dus gelijk besteld, de 58250, de 255 is hetzelfde alleen langer.
Maar ben ik nou gek of zijn ze dat bij Noch, dit past voor geen meter bij elkaar.
Ik denk dat ik het terug stuur want dat kan volgens de internet regels.

Het verschil is groot vind ik.

:?:
Komt over een
of
is het zelfde als

Komtovereen is wat anders als
is gelijk aan
verkoop praatje  :o)
 @citaat @citaat: Volgens mij staat er, dat ze bij bijna alle bruggen passen. Wel balen, dat ze nu net niet bij de lasercut passen. :?