Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

De baan van een geluidsman - Het oor wil ook wat.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman - Afdekplaat voor Marklin C rail wissels geprint (foto's)
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Re: De baan van een geluidsman - Afdekplaat voor Marklin C rail wissels geprint (foto's)
Dat heb je zeer snel voor elkaar Henk  :thumbup: :thumbup:
Ik ga ermee aan de slag  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Henk (Jongslog)

Je gaat als een speer!
Je bent weer helemaal in je element.

Henk
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Ja Henk, Henk is er druk mee  :) :thumbup: :thumbup:

Ondertussen heb ik na veel testprintjes de juiste maatvoering gevonden, eerst nog even twee foto's waarbij hij net iets te groot was.

Links zie je dat hij nog net op het ballast bed ligt.

Na nog wat aanpassingen is dit hem geworden nr. 14
Voor Dirk-Jan, hier is duidelijk te zien dat de buitenrand volledig doorloopt.

En zo ligt hij uiteindelijk in de wissel ( let op dit is nog de versie zonder balkje ) maar met de juiste afmetingen.

Hij ligt nu mooi tegen het ballast bed aan.

De maten die ik nu ingevoerd heb zijn:

Oke, de linker versie zonder balkje is klaar, nu ga ik aan de slag met de versie waarbij er een klein balkje deze plaat vastklemt aan het wissel.
Hiervoor gebruik ik gelijk bovenstaande maten.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter, Henk ( @Jongslog ),

Een tip.

Wat je aan de linkerkant van het plaatje eraf haalt, kun je dat aan de rechterkant erbij plakken?
Dan loopt hij van begin tot eind langs/tegen het ballastbed.

Nogmaals, geweldig werk wat jullie zo verrichten.
Ik ben trots op jullie!  :D  :D

Henk
Forum Moderator

:reactie:
Hoi Henk, 
ik heb de gehele diepte aangepast, in het ontwerp loopt deze plaat haaks.
Wat jij voorstelt kan ongetwijfeld maar dat zou dan op de tekentafel van jou naamgenoot getekend moeten worden, voor het idee heb ik net het verloop even opgemeten.

Als we links bij het uitstekende deel zeg maar 0mm. hebben dan is het aan de rechterkant 2.1mm.

Je ziet op de foto's alles uitvergroot, nu is het strak en recht als je er bovenop kijkt.

ps. fijn dat je trots op ons bent  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Afdekplaat voor Marklin C rail wissels geprint +balkje
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman - Afdekplaat voor Marklin C rail wissels geprint +balkje
Hallo allemaal,

Ik ben nog even aan de slag gegaan met de versie waar een balkje onder zit om hiermee de afdekplaat aan het wissel te klikken.
Hier de eerste print, ik heb een Dirk-Jan versie 8o een van de wanden is weg.

Op de tekening in de software staan op die plek twee witte L vormige lijnen, dat heeft er mogelijk mee te maken dat de wand niet geprint wordt? (wie het weet mag het zeggen ).

Het balkje lijkt op de juiste plaats te zitten, helaas kan ik dat niet zien als het plaatje erop ligt maar het klikt niet vast op dit moment.
Ik heb de dikte vergeleken met de imitatie wisselaandrijving.

En.

Op bovenstaande foto wordt de zijkant opgemeten, wat er boven op de schuifmaat ligt is terverduidelijking.

Ik weet niet of Henk ( Jongslog ) nog zin heeft........................ want er gaat wel veel tijd inzitten zo  :?

Mvg,

Peter Degeluidsman
Dat wandje lijkt te dun om te printen. Maar kunnen de experts beter beoordelen.
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2026, 15:24:15Ik weet niet of Henk ( Jongslog ) nog zin heeft........................ want er gaat wel veel tijd inzitten zo  :?

Naast veel geld kost de hobby ook veel tijd.

Maar, jullie (Peter en Jongslog) maken een hoop mensen blij.

Dus, VOORAL DOORGAAN!.  >:-D  >:-D

Henk
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2026, 15:24:15dat heeft er mogelijk mee te maken dat de wand niet geprint wordt? (wie het weet mag het zeggen ).
Die wand is dunner dan jouw lijn breedte van 0.4mm, met als gevolg dat die soms wel, en soms niet wordt geprint. Net waar je slicer zin in heeft. ;) Kun je oplossen door de lijnbreedte te verlagen, maar met een 0.4mm nozzle kun je eigenlijk niet dunner dan 0.24mm, dus houdt daar rekening mee! Hier kun je eventueel nog meer lijnbreedtes per nozzle diameter bekijken in de tabel. ;)
Forum Moderator

@citaat @citaat
Henk ( Trainhenk ) ik begrijp uit deze reactie dat jij interesse hebt in deze plaatjes, maar of er een hoop mensen op zitten te wachten.
Ach we zijn van de straat zeg maar, niemand zit te wachten op hang-ouderen  >:-D 

@citaat 
Thierry, ik had het nog niet eerder gehad met ( neem ik aan ) dit ontwerp wat iedere keer een beetje aangepast wordt ( toevoegen van een balkje ).
Ik heb nu eerst een reparatie klusje voor Saskia, de strijkbout heeft een nieuw snoer nodig ( en daar heb ik een speciaal bitje voor nodig  :?  ).

Hierna weer tijd voor de hobby.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter,

Ik heb een hoop volgers.  ;)

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2026, 16:08:15Ik heb nu eerst een reparatie klusje voor Saskia.

Hoe moet ik dit nu uitleggen?  O:-D  O:-D
Laat jij nu de reparatie door Saskia uitvoeren of heeft Saskia jou gevraagd om de reparatie uit te voeren.  >:-D  >:-D

Henk
Hier de versie 3 geprint met de 0,2 nozzle, ziet er beter uit en netter geprint, logisch natuurlijk.
Nu is het bij mijn Bambulab A1 mini 30 seconden werk om de nozzle te veranderen, bij die van Peter is het wat meer werk met schroefjes en kabeltjes die je moet loshalen. 8o
En mijn printer staat in een hoek van de kamer, niet op zolder, ik kan er zo bij. (En ik heb geen zolder, na de eerste verdieping stopt het. :D)
 :o) Goed dat ik voor de mini printer heb gekozen, het hoeft niet altijd groot te zijn. >:-D
(ik kan printen tot 180 × 180 × 180 mm en Peter 256 × 256 × 256 mm)

0,2 mm.jpg 

Netjes Dirk-Jan.  :thumbup:

Henk
Chapeau wat jullie aan het ontwerpen en proberen zijn! Dit is echt top om te zien hoe dit tot stand aan het komen is met jullie allemaal.
Ben benieuwd waar dit ontwerp gaat eindigen
De dunne wanden waren 0.5. Mijn beredenering was dat de nozzle 0.4 dat moet kunnen printen. Maar er spelen veel factoren mee. De vertaling van de STL file naar de Bambu software met de slicer die er wat van maakt, en de vertaling naar de fysieke print zal ook wel weer een omrekening zijn. Het is toch een beetje trial and error. Dat had ik met de bovenleidingmasten ook.

Ik heb de wandjes nu 0.75 gemaakt, het balkje om ze vast te klemmen wat dikker en is 1.25 en verder de maten aangehouden die Peter aangaf 10.85 x 22.00. Dat is dus eigenlijk 10.85 x 18.00 met een puist van 4.00 x 4.00. 

w dik.png

Afdekplaat wissel links v4.stl

Afdekplaat wissel rechts v4.stl

De suggestie van TrainHenk met de schuine rand ook getekend. Voor zover mij dat lukte want de maten zijn niet helemaal exact. Die optie vind ik zelf minder geslaagd. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze een dergelijke afdekplaat schuin maken, de rechthoek lijkt mij logischer.

w r schuin v5.png

Afdekplaat wissel links v5.stl

Afdekplaat wissel rechts v5.stl     
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Net het natuurwonder aanschouwd  :favorite:

Morgen weer verder en dan reageer ik ook even op de reacties.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 augustus 2026, 16:08:15Ik heb nu eerst een reparatie klusje voor Saskia.
Laat jij nu de reparatie door Saskia uitvoeren of heeft Saskia jou gevraagd om de reparatie uit te voeren.  >:-D  >:-D

Kabels en alle dingen in en om het huis komen voor mijn rekening Henk, een echte man dus  :D

Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 12 augustus 2026, 17:46:44Hier de versie 3 geprint met de 0,2 nozzle, ziet er beter uit en netter geprint, logisch natuurlijk.
Nu is het bij mijn Bambulab A1 mini 30 seconden werk om de nozzle te veranderen, bij die van Peter is het wat meer werk met schroefjes en kabeltjes die je moet loshalen. 8o
En mijn printer staat in een hoek van de kamer, niet op zolder, ik kan er zo bij. (En ik heb geen zolder, na de eerste verdieping stopt het. :D)
 :o) Goed dat ik voor de mini printer heb gekozen, het hoeft niet altijd groot te zijn. >:-D
(ik kan printen tot 180 × 180 × 180 mm en Peter 256 × 256 × 256 mm)

Die zijn zeker strak Dirk-Jan, ik heb ook een 0.2 nozzle liggen en het erin zetten is iets meer werk dan die 30 seconden van jou.
Ik heb een gesloten kast waar je wat lastiger bij komt en moet inderdaad meer handelingen doen om te wisselen.
toch is dat wel te doen met veel licht en na een bakkie koffie.

Mijn printer staat ook op de eerste etage en de pc op zolder, dus ik kom wel aan mijn dagelijkse beweging  :D

ik zag dat Henk alweer een nieuwe versie getekend heeft, dus die ga ik eerst proberen alvorens ik de nozzle wissel.

Citaat van: Appermont1991 op woensdag 12 augustus 2026, 18:50:49Chapeau wat jullie aan het ontwerpen en proberen zijn! Dit is echt top om te zien hoe dit tot stand aan het komen is met jullie allemaal.
Ben benieuwd waar dit ontwerp gaat eindigen

Het is ook leuk om te doen Kenny, zolang Henk en ik het leuk vinden gaan we er mee door.
Voor de gewone wissels zijn we een heel eind ( misschien wel klaar? vandaag ).

Daarna nog even sleutelen aan de versie van de slanke wissels dan hebben we alles gehad.

Citaat van: Jongslog op woensdag 12 augustus 2026, 19:15:22De dunne wanden waren 0.5. Mijn beredenering was dat de nozzle 0.4 dat moet kunnen printen. Maar er spelen veel factoren mee. De vertaling van de STL file naar de Bambu software met de slicer die er wat van maakt, en de vertaling naar de fysieke print zal ook wel weer een omrekening zijn. Het is toch een beetje trial and error. Dat had ik met de bovenleidingmasten ook.

Ik heb de wandjes nu 0.75 gemaakt, het balkje om ze vast te klemmen wat dikker en is 1.25 en verder de maten aangehouden die Peter aangaf 10.85 x 22.00. Dat is dus eigenlijk 10.85 x 18.00 met een puist van 4.00 x 4.00. 

Afdekplaat wissel links v4.stl

Afdekplaat wissel rechts v4.stl

De suggestie van TrainHenk met de schuine rand ook getekend. Voor zover mij dat lukte want de maten zijn niet helemaal exact. Die optie vind ik zelf minder geslaagd. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze een dergelijke afdekplaat schuin maken, de rechthoek lijkt mij logischer.

Afdekplaat wissel links v5.stl

Afdekplaat wissel rechts v5.stl   
Hoi Henk,
Fijn dat je weer achter de computer gedoken bent :thumbup:
Ik ga deze natuurlijk weer printen en laat het resultaat weer zien, hoop dat met het verdikken van de wanden hij ze nu weer mee print.
Het dikkere balkje is ook fijn en gaan we testen.

De versie met de schuine wand print ik ook, al ben ik het met jou eens dat dit ( in ieder geval op de tekening) er raar uitziet.
Maar als Trainhenk het graag wil en hij neemt er van ieder 1000 af dan doen we dat, de klant is koning  >:-D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Afdekplaat voor Marklin C rail wissels geprint versie 4
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman - Afdekplaat voor Marklin C rail wissels geprint versie 4
Hallo allemaal,

Net versie 4 geprint, zowel links als rechts.
Het balkje heeft de juiste dikte en klemt zich vast aan het wissel  :thumbup:

Zoals Henk al schreef kunnen er wat verschillen ontstaan en iedere keer een kleine aanpassen en dan weer printen passen en meten.

Het balkje zit op dit moment nog niet goed kwa positie, die zou zo'n 1,3mm richting het uitstekende gedeelte moeten opschuiven.
Hierdoor wordt de plaat op dit moment getordeerd ( ligt daardoor ook iets op het ballast bed ) zie foto's

Als het balkje in de volgende versie iets verschoven is zal het torderen weg zijn en sluit hij aan de onderkant ook iets strakker aan.
Dit keer ook de rechter versie geprint.

Bovenstaande is nog steeds met 0.4 geprint.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Gaaf! Ik snap de fout. Het balkje zit mooi in het midden aan één kant. Heb ik toch netjes fout gedaan. Pas ik vanavond nog even aan en dan is het project wel klaar denk ik want het plaatje past dan ook op slanke wissels.
Forum Moderator

Helemaal goed Henk  :thumbup:
We zien de file wel verschijnen en als de temperatuur op zolder nog een beetje te doen is ga ik er gelijk weer mee aan de slag.

Net zo'n schuine versie naar de printer gestuurd, ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien.

Wordt vervolgd.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 13 augustus 2026, 08:26:18

Kabels en alle dingen in en om het huis komen voor mijn rekening Henk, een echte man dus  :D

Ik ben trots op je.  :thumbup:

Citaat van: Jongslog op woensdag 12 augustus 2026, 19:15:22De versie met de schuine wand print ik ook, al ben ik het met jou eens dat dit ( in ieder geval op de tekening) er raar uitziet.
Maar als Trainhenk het graag wil en hij neemt er van ieder 1000 af dan doen we dat, de klant is koning  >:-D

Ik neem alleen de verzendkosten wel voor mijn rekening.  >:-D  >:-D

Henk
Forum Moderator

Citaat van: Trainhenk op donderdag 13 augustus 2026, 13:09:57
Citaat van: Jongslog op woensdag 12 augustus 2026, 19:15:22De versie met de schuine wand print ik ook, al ben ik het met jou eens dat dit ( in ieder geval op de tekening) er raar uitziet.

Ik neem alleen de verzendkosten wel voor mijn rekening.  >:-D  >:-D

Henk
Nauw lekker dan  8o :D
Forum Moderator

Daar is i dan, de schuine versie.

Ik heb het balkje er even onderuit gesloopt en dat zat best stevig vast.

Deze versie is speciaal voor een klant gemaakt ;)
Wat vind je ervan Henk :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter en Henk ( @Jongslog ),

Dit is toch geweldig mooi zo! :thumbup:

Het eerste ontwerp is altijd een kwestie van try and error maar jullie hebben nu met mijn commentaar en gezever en gezeur een mooi product gemaakt waar jullie trots op kunnen zijn.  >:-D

Henk
Prachtige gedaan!
 :offtopic:
toch denk ik dat dit in het eggie nooit gemaakt zou worden, want vanwege de schuine kant is de constructie ingewikkelder als een rechthoek en daarom ook duurder. >:-D
maar dat ter zijde; het is mooi gemaakt  :thumbup:
Forum Moderator

Citaat van: Trainhenk op donderdag 13 augustus 2026, 13:30:01Peter en Henk ( @Jongslog ),

Dit is toch geweldig mooi zo! :thumbup:

Het eerste ontwerp is altijd een kwestie van try and error maar jullie hebben nu met mijn commentaar en gezever en gezeur een mooi product gemaakt waar jullie trots op kunnen zijn.  >:-D

Henk
Ja jij bent wel aan het drammen geweest Henk  :P
Maar fijn dat je het mooi vind, kijk voor mij is het op een paar knopen drukken en dan rolt hij uit de printer, maar Henk heeft er veel meer werk aan.

Citaat van: Appermont1991 op donderdag 13 augustus 2026, 14:09:20Prachtige gedaan!
Dankjewel Kenny,
Het houd ons van de straat, gelukkig maar want het is veel te warm buiten  :)

Citaat van: Rudibeer op donderdag 13 augustus 2026, 15:25:32:offtopic:
toch denk ik dat dit in het eggie nooit gemaakt zou worden, want vanwege de schuine kant is de constructie ingewikkelder als een rechthoek en daarom ook duurder. >:-D
maar dat ter zijde; het is mooi gemaakt  :thumbup:
Ik denk dat je gelijk hebt Ruud, maar wel leuk dat het kan en Trainhenk is ook weer blij  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hoewel de schuine variant erg mooi past vind ik de rechthoek toch beter. Maakt niet uit, die klant wil toch niet betalen heb ik begrepen  >:-D

Hier dan de finale rechthoekige versie met een iets dikker en opgeschoven balkje voor de bevestiging.

Afdekplaat wissel links v6.stl

Afdekplaat wissel rechts v6.stl 

Forum Moderator

Hoi Henk,

Jammer dat die klant er niet voor wil betalen :P er is al zoveel tijd en liefde ingestoken en dat betaald zich niet terug >:-D
Gelukkig is het hobby en wij zijn van de straat.

Net gelijk de nieuwe versie geprint.
Het balkje is helaas de verkeerde kant op geschoven, ik heb er even een groen streepje opgezet.

Dan zou hij er zo op komen.

Ik heb alleen deze geprint, ga er voor het gemak even vanuit dat je ze beiden op dezelfde manier aangepast hebt.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Afdekplaat voor Marklin C rail wissels geprint versie 6
Re: De baan van een geluidsman - Afdekplaat voor Marklin C rail wissels geprint versie 6
Forum Moderator

We got him.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

En de andere kant.

Henk ( Jongslog ) TOP resultaat  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
YEAH! Gelukt!
En ga je ze nu ook nog dezelfde kleur maken als de C-rails, of blijven ze deze betonkleur?
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Jongslog op donderdag 13 augustus 2026, 22:44:33YEAH! Gelukt!
Eind goed al goed Henk  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Hanzi op donderdag 13 augustus 2026, 23:31:12En ga je ze nu ook nog dezelfde kleur maken als de C-rails, of blijven ze deze betonkleur?
Hoi Hans,

In principe kun je ze in iedere kleur maken ( PLA of andere soorten filament ) of de exacte kleur die de C rails heeft er ook is :help:

Marklin heeft hun afdek plaat ongeveer met dezelfde kleur gemaakt als ik nu geprint heb.

Wat ik zelf ga doen weet ik nog niet, ik vind de huidige kleur op zich niet verkeerd maar zal eens kijken wat ik op voorraad heb, ook is er nog een mogelijkheid om ze zelf in de gewenste kleur te schilderen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - 3D Afdekplaat voor Marklin C rail wissels STL file
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman - 3D Afdekplaat voor Marklin C rail wissels STL file
Hallo allemaal,

De afgelopen paar dagen zijn Henk ( jonslog ) en ik bezig geweest om zelf een 3D afdekplaat voor gewone Marklin wissels te ontwerpen.
Deze is nu af en wij stellen deze file gratis beschikbaar.

Je kunt deze file downloaden door op de link te klikken, het is niet de bedoeling dit commercieel te maken en te verkopen.

Afdekplaat wissel links M24611.stl 

Afdekplaat wissel rechts M24612.stl  

Deze afdekplaten zijn voor de gewone wissels, er komen ook nog versies voor slanke wissels t.z.t.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Henk ( jongslog )
Goed gewerkt heren.
En tóch is de schuine versie mooier :o) .

>:-D  >:-D  >:-D

Henk
Citaat van: Hanzi op vrijdag 14 augustus 2026, 14:13:49En tóch is de schuine versie mooier
Geldt ook voor schuine moppen....   ;)
Forum Moderator

:D :D :D

Die schuine versie is eigenlijk ook klaar en te downloaden, daar zit geen balkje onder maar klemt door de strakheid vanzelf vast  >:-D

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Tikkie, een hap uit het perron.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Nog niet zolang geleden heb ik een wisselstraat aangepast, hierop kwamen vragen of het perron niet geraakt werd als de trein afbuigend wegreed.
Dat hadden mijn volgers goed opgemerkt  :thumbup: :thumbup:
De treinen raken het perron en daar moet ik natuurlijk wat mee :)

Ik had al een aantal strepen gezet waar het probleem stuk zo'n beetje moet zitten.

Tijdens het rijden kwam ik erachter dat het toch een stukje breder moest, vanmorgen het perron van de baan gehaald om een sparing te maken.

De tegels had ik iets ingesneden, maar dat was geen succes.
Met een stalen strip op het perron en de aftekening aan de slag gegaan.

Nog even de splinters en dergelijke weggehaald.

Het perron is klaar om te testen en wordt weer op de baan geplaatst.

Wat nu volgt is het testrijden, misschien is het in een keer goed en anders begint het van voren af aan en zal de sparing iets breder wordt.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Eerlijk gezegd Peter, ik vind het geen gezicht. Je kan beter het hele perron smaller maken, of inkorten.

Of misschien helpt slanke wissels plaatsen.
je kan het een beetje verbloemen door de rechte kanten schuin weg te laten lopen, zoiets als op de foto
:reactie: Dan nog steeds, niet mooi.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Peter,

Ik zou het voorstel Rudi voor de linkerkant opvolgen en aan de rechterkant het restant volledig weghalen.
Dat is toch niet zo'n groot stuk?

Henk
zelf had ik dat stukje perron iets verlaagd en schuin af laten lopen dat valt het veel minder op.
Ik zou ook voorstellen om het perron vanaf de wissel gezien rechts wat smaller te houden helemaal tot aan het uiteinde. Een loc/treinstel zal het wissel toch niet bezet gaan houden door erop te 'parkeren'. Dus eigenlijk is er op dat stukje ook geen noodzaak voor het stuk perron direct tot tegen het spoor. Ik denk in deze situatie dat ik zelfs het perron nog iets smaller zou maken.

BLIJ dat ik analoog RIJ

:reactie: eens met Johan. Komt in het echte leven ook gewoon voor:
20260816_221343.jpg
København
Veel mogelijkheden worden hier aangereikt. De één al "beter" dan de andere. Ik vind de oplossingen van Henk en Rudi meest geloofwaardig. Maar hoe zouden ze dit in het echt doen? Ik vraag mij af of in het echt de perrons tot aan de wissels reiken? Dus perron volledig inkorten is een andere optie...
Peter, aan jouw de keuze...

Luc
Het wissel is minder hoog dan het perron. Je had ook onderuit een stukje kunnen weghakken, zodat het wissel onder het perron schuift.