Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Tilly's modelbaanproject: Bouw station D (update 06-12-2025)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw betonnen bruggehoofd 12-03-2012
Hallo allemaal,

afgelopen weekend heeft wegens griep de bouw volledig stilgelegen maar vandaag ging het wel weer en is een begin gemaakt met het opbouwen van de bruggehoofden. Het eerste is nu aangekleed en dat ziet er dan zo uit:

Het bruggehoofd moet hier en daar nog wat bijgewerkt worden maar de hoofdlijnen liggen vast. Ook moet de staander voor de brug nog geplaatst worden maar dat kan pas als de lagers binnen zijn die ik morgen of overmorgen verwacht.
Op zich vind ik het er heel mooi uitzien maar het opbrengen van de kleur zal uiteindelijk bepalend zijn of dit een succes wordt.

Groetjes, John
Hallo John,

Dat ziet er mooi uit, lekker strak.
Je zou een proefstukje doen,
Zie daar een paar stukjes liggen  8o  >:-D

Succes er mee.

Gr Einte
Beste John,

Ja ondertussen ga ik je maar de gips koning noemen.
Wederom gewoon een dikke 10.

Gr. Arno

150 jaar station Roosendaal

Ziet er prima uit John.

Balen dat je ook uit de roulatie bent geweest met griep. Goed dat het weer beter gaat. Het lijkt wel een zoekenboeg op het forum.

Groet, Ronald
Ziet er weer straak uit John. Laat je de oppervlaktes zo of worden zo nog wat ruwer cq meer steenachtig?? Dit ziet er in mijn ogen heel erg modern uit... maar maakt het niet minder mooi...

Citaat van: M.user op maandag 12 maart 2012, 18:56:45
Het lijkt wel een zoekenboeg op het forum.

Ben al besmet met het modelspoorvirus dus het griepvirus maakt hier geen kans meer  :D
Je blijft me verbazen met je gipskunsten.

Maak je geen zorgen over het succes.
Vanavond weer gemerkt wat een beetje verf verbazingwekkende resultaten kan geven. Dat is jou wel toevertrouwd.
Hooguit wanneer je het paars schildert zal het iets tegenvallen :D
Hoi John,

ivm met wat tijds overschot heb ik deze draad nu vanaf het begin gelezen.
dit heb ik vol bewondering en plezier gedaan .
bij het stukje over ballasten waren er 3 opties voor het lijmen hiervan,
ik heb misschien een 4e optie die voor mij goed werkte.
ipv houtlijm heb ik boekbinders lijm gebruikt met in mijn ogen het voordeel dat dit flexibel blijft.
blijf vooral zo doorgaan want ik heb hier inmiddels veel van opgestoken

Groet John
Wow John wat een geweldig mooi bruggenhoofd erg strak maar dat wordt weer zo'n blikvanger op je baan. Ik vind het wel jammer al die bruggen bij elkaar maar daar weet jij wel raad mee.
Succes met de verdere bouw.

Gr. Henk
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw betonnen bruggehoofd 14-03-2012
Goedemiddag,

allemaal weer bedankt voor jullie reacties.

Citaat van: MrSanderson op maandag 12 maart 2012, 19:04:33

Ziet er weer straak uit John. Laat je de oppervlaktes zo of worden zo nog wat ruwer cq meer steenachtig?? Dit ziet er in mijn ogen heel erg modern uit... maar maakt het niet minder mooi...

Goeie vraag. Hoogstwaarschijnlijk laat ik het glad en moet de kleur het straks "oud" laten lijken.

Citaat van: longjohn op dinsdag 13 maart 2012, 14:47:03

bij het stukje over ballasten waren er 3 opties voor het lijmen hiervan,
ik heb misschien een 4e optie die voor mij goed werkte.
ipv houtlijm heb ik boekbinders lijm gebruikt met in mijn ogen het voordeel dat dit flexibel blijft.

John,

bedankt voor de tip.

Vandaag kwamen dan de lagertjes binnen en wat me het eerst opviel was dat ze zo klein zijn. Kijk maar eens hier:

Eerst maar eens 2 lagertjes losgemaakt en een gipsplaatje opgeboord om het geheel enigsinds makkelijk te kunnen fixeren:

En vervolgens provisorisch geplaatst:

En nog een close-up:

Zijn de lagertjes niet te klein?

In ieder geval mag een plaatje vanop afstand niet ontbreken:

Groetjes, John
Man man man wat mooi...  :thumbup:
prachtig  :P heb je weer mooi gemaakt. Wat is gips toch heerlijk materiaal  :thumbup:
Sebas, Pixon,

bedankt voor jullie reacties maar wat vinden jullie nu van die lagertjes?

Groetjes, John
Ik zou ze wat lagertjes hangen  :-)

Ziet er geweldig mooi uit John...gaat U zo door  :D

Vraagje, zit er achter die achtergrond nog iets van loopruimte ??

Groetjes en succes !!

Hans ;)
Citaat van: Tilly op woensdag 14 maart 2012, 13:35:36
Sebas, Pixon,

bedankt voor jullie reacties maar wat vinden jullie nu van die lagertjes?

Groetjes, John
Op de foto ogen ze klein maar hoe dat in werkelijk is met zo'n groote brug zou ik echt niet weten ik heb voor maten op google gekeeken maar kon niet vinden
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi John,

Ik denk dat het wel zou kunnen, vaak zie je lagers die erg klein zijn en dan denk ik bij mezelf dat dit gedeelte alles kan dragen  :O :O

Je brug wordt erg mooi, ik lees vaak mee maar reageer niet altijd.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
De lagers haha ja daar vroeg je natuurlijk om. Ik was even overdonderd door de overzichtsfoto.

Ik heb geen idee van de maten natuurlijk. Maar als ik het zo zie en omreken, zou het in het echt wel eens 30 tot 50 cm groot kunnen zijn. En dan zijn ze ineens op een maat die bij een dergelijke brug uitstekend kunnen passen. ik heb ze eigenlijk nog nooit gezien maar kan de noodzaak me wel indenken.

Ik denk niet dat ze te klein zijn. het staat prima ten opzichte van het verloopt van de brug.
John,

Ik vind het er prima uitzien. De verhoudingen lijken mij aardig te kloppen, zoals Sebas hiervoor ook al zegt. Ben wel ingenieur, maar in het verkeerde vak dus echt expert zou ik mezelf niet willen noemen.  8o
Misschien valt het je wat tegen dat ze wat wegvallen in het grote geheel, maar dat is in werkelijkheid ook zo. Die dingen waren me nog nooit opgevallen, totdat ik een brug op mijn baan bouwde.
Ik zelf vind het juist leuk dat het totale overzichtsplaatje klopt (ook al is het onbewust) en dat bij nadere bestudering juist dit soort details blijken te kloppen.

Kleuren, inbouwen en niks meer aan doen :thumbup: is mijn advies
Ok, ik zal vrijdag alles definitief op maat maken.

Citaat van: Hansje op woensdag 14 maart 2012, 13:45:51

Vraagje, zit er achter die achtergrond nog iets van loopruimte ??

Hans,

bedoel je de "wolkenhemel"? Nee, er is geen loopruimte, kijk maar eens in post 1.

Groetjes en bedankt voor jullie reacties en antwoorden, John
John,

Ik ben zelf bouwkundig ingenieur, bruggen zijn dus ook niet mijn vak gebied maar de verhouding klopt wel. Groter zou niet realistisch zijn en ze weg laten ziet er ook niet echt uit
John,

Ziet er geweldig uit, de verhoudingen kloppen volgens mij uitstekend.

Gr.
Piwie.
John,

Zelf studeer ik voor civiele techniek (wegen en waterbouw), vandaag in een tussenuurtje kwam ik een boek tegen over allemaal grote bruggen. Moest gelijk even aan je topic denken. Dus een aantal van deze soorten bruggen bekeken. Je verbaast je er telkens over, bij de meesten van deze typen bruggen zit een kleine oplegging. Dat deze kleine opleggers de hele boel kunnen dragen.

De schaal die je nu gebruikt is perfect, het kan misschien voor deze brug een paar mm groter. Maar op onze schaal valt dat te verwaarlozen.
Zie hier John, zoals ik van de week al zei betreffende de opleggers.

Mvg Ron :)
Wim, Piwie, Wijbe,

bedankt voor jullie reacties. Morgen nog wat zaken afwerken en dan kan ik hopelijk aankomende woensdag de brugge-hoofden op kleur brengen.

Ron,

ik weet echt niet wat je bedoelt :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: betonnen bruggehoofden geverfd (20-03-2012)
Hallo allemaal,

vanmorgen heb ik de bruggehoofden een eerste grijze kleur gegeven. Hier twee foto's:

Het moet nog verder geweatherd worden maar persoonlijk vind ik het grijs nog te donker. Wat vinden jullie ervan?

Groetjes, John
Als de foto kleur aardig overeenkomt  met de werkelijkheid zou ik er niks aan veranderen. bij het weatheren rekening houden met een laatste wash met sterk verdunde witte verf, van het uitgebleekte beton. vooral onder de overstekende betondelen. Dat haalt de kleur weer enorm op en maakt het geheel lichter.

Walter
Het lijkt alsof het in de grondverf staat. Ik denk dat zodra het geweatherd is (zoals walter zei) het er alweer veel realistischer uitziet.  :thumbup: Want het oogt nu wat egaal en dat is het ook natuurlijk nu. Het lijkt daardoor iets te donker nu. maar dat kan ook aan het licht liggen natuurlijk.

Ik ben stiekem heel benieuwd hoe dit er op een (flink) afstandje uitziet.  ;)

Groet Sebas
Ik kan niet anders zeggen dan super mooi
Zoals Walther al zegt ziet het er al erg realistisch uit. Zeker niet te donker wat mij betreft, wel te egaal grijs. Maar dat komt met het weatheren wel weer goed.
Erg mooi verder!
En.... als je tijdperk II rijdt zijn ze in wezen in de tijd gezien nog vrij nieuw.

Peter

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Hoi John,

Ik had eigenlijk verwacht dat je deze brughoofden ook met verdunde transparante verf ( in meerdere lagen en kleuren) ging behandelen, net als de brug ervoor.
nu zul je achteraf moeten weatheren en kun je geen gebruik meer maken van de zuigende werking van gips. jouw kennende komt dat overigens ook gewoon weer goed, vr gr Arie
Wauw dat ziet er al weer goed begin  uit :D
ik vind het grijs op de foto best meevallen ik vind het goed zo :D
je kan altijd rond de brug randen wat roest doen :D
en in mijn ogen ook wat donker op sommige plaatsen denk maar aan regen die het afval en vuiligheid langs de bruggehoofden laat stromen :D
Groeten Tim
Heey John,

Wederom ziet het er weer mooi uit. Met weatheren word het ongetwijfeld precies zoals je het in je hoofd hebt.

Pas je wel op! De eerste betonnen constructies kregen vaak vrij snel kast van betonrot!  ;)
Hallo John,

Wederom vakwerk, zeer fraai allemaal  :thumbup:  :thumbup: . Ik ben dan ook erg benieuwd naar de scenery hieromheen!

Groetjes,
Gerard
Hallo John,

Het ziet er wederom heel mooi uit.
Ik vind de kleur goed getroffen. Wat mij betreft, hoef je het alleen nog wat te verweren.

Groetjes

Harry
John,

Ik kan me er in vinden dat je het aan de donkere kant vind, maar het is heel moeilijk inschatten hoe het er straks uit komt te zien.

Wat me meer opvalt, is de grootte van de betondelen. Je mag wel een aanzienlijk deel "afdekken" wat mij betreft met natuur/berg. De brug mag natuurlijk best een blikvanger zijn, maar de focus moet wel op de brug in zijn geheel liggen en niet alleen op de betonnen delen. Hoe sta je daar zelf in?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Hoi John,

Ziet er weer super strak uit, nog wat verouderen en wederom is er een blikvanger geboren op je baan. pffft als je zo doorgaat kan je er een demobaan van maken om de jeugd lekker te maken voor de hobby.

gr. Henk
Hoi John,

Moest even een paar pagina's inhalen maar erg leuk om te zien dat de brug reeds provisorisch staat. Sterk staaltje vakmanschap hoe je 'm in het landschap past!

groet,
Michiel
Citaat van: Wasmi op dinsdag 20 maart 2012, 13:56:46

Als de foto kleur aardig overeenkomt  met de werkelijkheid zou ik er niks aan veranderen. bij het weatheren rekening houden met een laatste wash met sterk verdunde witte verf, van het uitgebleekte beton. vooral onder de overstekende betondelen. Dat haalt de kleur weer enorm op en maakt het geheel lichter.

Hoi Walter,

de foto is genomen zonder flits en geeft vrij goed de werkelijkheid weer.

Dat uitgebleekte beton: is het niet zo dat beton bleek is op plaatsen waar altijd de zon en regen op staat? Dit zijn volgens mij nou net niet de onderzijdes van overstekende delen :?

Citaat van: dolphin op dinsdag 20 maart 2012, 15:31:16

Ik had eigenlijk verwacht dat je deze brughoofden ook met verdunde transparante verf ( in meerdere lagen en kleuren) ging behandelen, net als de brug ervoor.
nu zul je achteraf moeten weatheren en kun je geen gebruik meer maken van de zuigende werking van gips. jouw kennende komt dat overigens ook gewoon weer goed, vr gr Arie

Arie, dat was eigenlijk ook de bedoeling maar dat ging dus helemaal mis. Kijk maar eens hier:

Het leek wel of de brug afgefikt was :?

Citaat van: Dennis1984 op dinsdag 20 maart 2012, 20:28:05

Wat me meer opvalt, is de grootte van de betondelen. Je mag wel een aanzienlijk deel "afdekken" wat mij betreft met natuur/berg. De brug mag natuurlijk best een blikvanger zijn, maar de focus moet wel op de brug in zijn geheel liggen en niet alleen op de betonnen delen. Hoe sta je daar zelf in?

Hoi Dennis,

de bruggehoofden zijn nu inderdaad wel heel erg aanwezig maar ik heb ze bewust wat groter gemaakt. In tegenstelling tot de eerste brug heb ik nu wat meer speling bij het creeëren van het landschap maar uiteindelijk zal dus een groot gedeelte niet meer zichtbaar zijn.

Laatst heb ik een prachtige boom van forumlid Michiel (Golfer) gekregen en kijk maar eens wat dit al doet aan het beeld:

Dat komt dus helemaal goed :)

Groetjes en allemaal weer bedankt, John
Hoi John

Dat met meerdere kleuren op dezelfde manier als je met je stenen brug gedaan hebt lukt niet omdat je geen reliëf hebt en misschien ook wel mede dat de grondlaag voorkomt dat het gips de 2e kleur nog aantrekt (zuigende werking).Brengt ons wel direct op een vraag.Heb je bij deze brug of de vorige ook voorstrijk gebruikt?

Harald & Alex
Hoi Harald en Alex,

beide bruggen zijn van te voren niet behandeld met een voorstrijkmiddel. Ik heb hier wel eens mee getest maar het resultaat was niet denderend.

Groetjes, John
Hoi John,

Een woord: prachtig. Met wat ouderen helmaal mooi.

Mvg.

Olaf
Hallo John,

Je brughoofden zijn prachtig. Wellicht met wat veroudertechnieken kan je het "steriele" er wel af krijgen. Met wat druipsporen of witte aanslag of alg-aanslag. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Als je wat kruipen groen aan de onderzijde (hedra) plaatst en bomen ervoor dan camoufleer je heel veel.

Succes ermee.

groeten Ronald  :)
Hoi John,

Het is mij mening maar hoor, werkelijk het is een schitterende brug en met
wat veroudering komt het helemaal tot zijn recht  :thumbup:
Ben benieuwd naar verdere ontwikkelingen en blijf het volgen veel succes :P
Met vr groeten,

Theo. :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw luik boven klimovaal
Goedeavond,

ik heb de brug even gelaten voor wat hij was en ben vandaag bezig geweest met het maken van een constructie voor een luik boven de klimovaal. Eerst een foto van de situatie:

Er moest iets bedacht worden wat goed aan kon sluiten op de huidige contructie met draadeinden en iets wat genoeg stevigheid kon bieden aan het nog te bouwen zichtbare gedeelte boven de spiraal. Na veel denk, pieker, meet- en paswerk ben ik gekomen tot de volgende constructie:

Eerst heb ik 4 van deze strippen(op de foto staan er maar 2 ;)) gemaakt:

Dit gewalst profiel is 5mm dik en 30mm breed en de gaten voor de draadeinden(M10) zijn 12mm.

Na een gedeelte losgemaakt te hebben konden deze op de bestaande draadeinden gemonteerd worden. Hier een foto van de achterzijde:

Nadat ook aan de voorzijde deze strippen gemonteerd waren, kon het frame gemaakt worden. De gebruikte balkjes hebben een profiel van 43 x 68mm. Het luik heeft een binnenmaat van 45 x 72cm en dit ziet er dan zo uit:

De 4 gaten die dienen voor de montage aan de strippen zijn ook al geboord.

Na het nodige freeswerk kon het frame gemonteerd worden. Hier een close-up "van onderen":

En dan nog een foto met de volledige constructie:

Voor jullie misschien allemaal niet zo interessant maar voor mij was dit een belangrijke stap naar de bouw van het uiteindelijke landschap.

Groetjes, John
Hallo John,

Alles wat er gebeurd op jouw topic is intressant, mooie constructie heb je gemaakt.
Ik zie dat je het hebt vast gemaakt met bouten, hoe ga je straks je luik uitnemen?

Succes met bouwen en denken :D.

Gr.
Piwie.
Citaat van: Piwie op zondag 25 maart 2012, 08:34:08
.
Ik zie dat je het hebt vast gemaakt met bouten, hoe ga je straks je luik uitnemen?

Denk dat er een klapbaar of uitneembaar luik in het midden komt en dit alleen het frame is?

Harald & Alex
Hey John,

Je bent weer aardig bezig geweest ,als het luik met daarop het landschap net
zo mooi word tja dan mag je je eeigen toch wel bij de topmodelbaanbouwers
plaatsen. Ik blijf je volgen succes bij de rest . Je bruggen blijven ook een
blikvanger.

Grt Johan
"niet zo interessant", is sterk uit gedrukt.... uiteindelijk is dit iets waar we allemaal kunnen van leren, om het misschien ook ooit zelf es op die manier te maken.
Dus  zeg nooit dat het niet interessant is.

En ik ben ook aan het bouwen, dus ik besef dat soms iets wat een klusje  van 10 minuten lijkt, een hele dag kan in beslag nemen.  Dus ook nu weer respect voor je werk. Knap gemaakt.   Natuurlijk ben in nu dubbel nieuwsierig naar wat daar bovenop komt
Hoi John,

Zeker niet onbelangrijk om overal goed bij te kunnen. Ben bebieuwd hoe je de spleet minder/niet zichtbaar maakt om het luik. Dat is iets waar ik altijd moeite mee heb.

Mvg.

Olaf
Hoi John,

Mooi om te zien dat je ook voor het luik een oplossing bent gaan bedenken. Oplossingen komen altijd..
Geinig dat de boom wortel heeft geschoten. 't is dan ook mooi weer  :D  Geeft wel mooi de proporties weer !