Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Modelbaan getswoud terugblik naar het begin

Gestart door marklintim vrijdag 01 november 2013, 18:43:46

Re: Modelbaan getswoud paasdag, rijdag
Citaat van: Hanzi op zondag 03 mei 2026, 14:53:02Én de helft van je leven al actief hier op het forum
Wow... dan een dubbele proficiat... 🥳 🎉

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Tim,

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Henk
Re: Modelbaan getswoud terugblik naar het begin

trotse M-rail rijder

Nathan,
Dankjewel.

Erik,
Bedankt voor de felicitatie :)

Hans,
Ook bedankt voor de felicitatie. En ja, daar zeg je me wat, mijn halve leven alweer op dit forum. Dat bracht mij op het idee voor een kleine terugblik verderop in dit bericht

Herman en Henk,
Ook jullie bedankt voor de felicitaties.

Hallo allemaal,
Het is niet helemaal ongemerkt voorbij gegaan hier blijkbaar maar ja, inmiddels alweer 26 jaar oud en daarvan ook alweer 13 jaar actief op het forum (met dank aan Hans voor de herinnering)
Overigens betekend dat dus ook alweer bijna 17 jaar bezig met modelspoor, want in oktober 2009 kreeg ik een paar dozen van opa gevuld met rails, wagentjes en locomotieven. Kortom, misschien leuk om jullie eens mee te nemen, terug in de tijd, naar 2009, waar het allemaal begon.

en dat begon al vrij snel met het bouwen van de modelbaan, want ja, ik als kleine stuiterbal moest natuurlijk snel met de treintjes kunnen spelen. In een maand tijd heeft mijn vader de baan gebouwd. Met als doel om zoveel mogelijk rails op een standaard bouwmarkt plaat te schroeven. Passen, meten en improviseren, want wintrack of andere programma's waren toen niet bekend bij ons.

en uiteindelijk was dit dan het resultaat van de baan, een oldscool analoge modelbaan gebouwd met de metalen M-rails. Inmiddels zou je het bijna niet meer terug herkennen.

en als je eenmaal besmet bent is er geen stoppen meer aan. Zo'n half jaar later, begin juni 2010, kocht ik van mijn verjaardags geld mijn eerste locomotief. Ik had toen al een zwak voor stoomlocomotieven en de keuze viel destijds op deze BR01, de kenner zal hem beter kennen als de marklin 3048

een belangrijke overweging in de keuze voor deze stoomloc was dat er een rookgenerator ingebouwd kon worden. Een echt stomende stoomloc, blijer was ik niet te krijgen.

We gaan een sprongetje door de jaren heen maken, heel veel foto's tussen 2009 en 2012 zijn er nooit gemaakt zover ik mij kan herinneren, ik kan er zelf in ieder geval niet heel veel meer vinden.

de baan was nog altijd vrij karig kwa aankleding maar het rij plezier bleef aanwezig. ook was er inmiddels een tweede locomotief aangekocht. Dit was mijn aller eerste elektrische en aller eerste Nederlandse locomotief. Het betrof de 1631 van marklin. De plan E rijtuigen waren van lima. Ik kan mij alleen niet echt meer herinneren waar die vandaan zijn gekomen.

we maken weer een sprongetje, naar 2013, na een verbouwing binnens huis kon de baan weer neer gelegd worden. Hier begon ook een beetje de echte inrichting en aankleding van de baan. Het vijf delig station was niet meer verdeeld maar staan aan elkaar en er werd na gedacht over de aanleg van een auto weg. Tja, de kwaliteit van de foto laat wat te wensen over maar er is nog het een en ander duidelijk op te zien.

weer een jaartje verder. Inmiddels is er hier een begin gemaakt met de aanleg van bovenleiding, want een eloc zonder rijdraad kon toch echt niet. Ook zijn de eerste wegen, perrons en grasvlakken aangelegd. Daarnaast vond ik in de doos van de rails een boel seinen die toch ook maar eens een plekje moesten krijgen na zo'n 5 jaar. Hier was de baan nog altijd 100% analoog.

2014 was een jaar van aankleding en inrichting, er kwam steeds meer leven in de baan. wat hierbij ook hielp was dat de baan op poten kwam te staan en zo een echte trein tafel werd. hierdoor werd het een stuk makkelijker om aan de onderkant met de bedrading aan de slag te gaan. Tot die tijd moest de baan elke keer helemaal leeg gehaald worden en recht overeind gezet werden en dat gebeurde niet vaak.

een kleine uitbreiding aan de baan, een opklapbaar plankje voor de transformatoren en knoppen kasten. zo werd ook het laatste hoekje van de baan vrij gespeeld voor bekleding.

en lang geleden was dat dit parkje.

eind 2015, de baan was redelijk vol gebouwd en het werd tijd voor een nieuwe update. Inmiddels was er een 2400 van roco aan de collectie toegevoegd. De eerste loc van een 'vreemd' merk. Deze reed prima analoog maar bezat af fabriek al een decoder en ja..... dat digitaal rijden begon toch te kriebelen. Want twee treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden en lichtjes laten branden tijdens stilstand waren toch wel erg leuke dingetjes. knopjes knopjes knopjes :D

Via dit forum kon ik van iemand een MS2 overnemen. De buitenbaan werd omgebouwd naar digitale spanning en daarmee kon de 2400 als eerste digitaal beproeft worden

en toen begon de digitale ellende. 1 digitale loc is leuk natuurlijk maar daar moest snel een tweede bij komen. De motorpost werd het eerste slachtoffer want daarvan was hier een duidelijk beschreven ombouw verslag van te vinden om na te doen.

sindsdien rijd deze nog altijd naar alle tevredenheid zijn digitale rondjes met de posttrein.

2016 en 2017 stonden in het jaar van digitaliseren. Daarbij werd af en toe ook kritisch gekeken naar welke loc's de digitale investering waard waren. Daarbij werd uiteindelijk in 2016 besloten de oude 01 te verkopen en over te gaan tot aanschaf van een olie gestookte 01.10. Ook deze rijd nog altijd naar volle tevredenheid zijn digitale rondjes. Ook een oud gediende kreeg in eerste instantie een update, want de V200 blijf ik toch een gave diesel locomotief vinden om zo nu en dan uit te laten. Echter was deze update wel wat veel van het goede. Inmiddels heeft de esu decoder een beter plekje gekregen in een BR81 die van origine een delta decoder had. Voor de ombouw van die locomotief was een 60760 setje aangeschaft zodat de motor in de 81 kon, en de marklin decoder in de v200. De delta decoder is uiteindelijk weer in een 3029 locomotiefje beland zodat zelfs die zo nu en dan zijn rondjes kan blijven rijden. Het maximale resultaat behaalt.

sinds 2019 werd er veel herbouwd aan de baan. de bovenleiding kon beter, scenery kon mooier en zo waren er nog wel een aantal zaken.

de baan begint steeds meer vorm te krijgen naar de huidige stand van zaken. De bovenleiding was ook eindelijk rond nadat Frank (frenkivee) een mooi aanbod had gedaan.

en ook 2020 had weer zijn eigen hoogtepunt, ondanks de uitbraak van het corona virus en de lockdown... naja, ik zal het kort houden. In 2020 arriveerde de eerste locomotief met sound. Sindsdien wordt er vrolijk getoeterd in het station :D

Gedurende de corona periode kon en mocht er niet heel veel gedaan worden, wat wel kon was vele en vele uren draaien als vakkenvuller bij de plaatselijke supermarkt. Rond kerst dat jaar werd er een leuke bonus bovenop het salaris uitgedeeld als dank voor de inzet en met deze bonus kon een lang gekoesterde droom in vervulling gaan. De aanschaf van de oliegestookte baureihe 41. De loc behoort nog altijd tot de pareltjes binnen de collectie want man man want heeft deze loc lang hoog op het wensenlijstje gestaan.

en zo begon de verzameling steeds diverser en steeds nederlandser te worden en kwamen er langzamerhand ook steeds meer treinen met sound bij.

tja, ik zou nog uren door kunnen schrijven maar hoe verder we gaan met deze tijdreis hoe dichter we ook weer bij het heden komen. Dus misschien is het ook maar tijd om deze tijdreis af te sluiten met deze mooie overzichts foto.
hopelijk hebben jullie er weer van genoten.
Citaat van: marklintim op maandag 04 mei 2026, 23:35:44hopelijk hebben jullie er weer van genoten
Zeker weten... tof om even mee te kijken in de geschiedenis, en hoe jouw baan evolueerde van de klassieke analoge opzet naar digitaal.
Ik heb er van genoten....  :thumbup:

Ik kon het wel niet goed zien: rijdt de baan nog steeds op M-rail of is dat nu ook C-rail geworden???

Bedankt voor het posten...  :thumbup:

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Tim.

Prachtig verslag van De geschiedenis van Getswoud :thumbup:
Daar ben je toch zeker zeer druk mee geweest!
En dat allemaal op jouw verjaardag: geen visite?  :roll:

Hier kan ik de humor wel van inzien:
Citaat van: marklintim op maandag 04 mei 2026, 23:35:44... en toen begon de digitale ellende.
Die kan prima op een tegeltje!  :thumbup:  :lol:

Groeten,

Erik.
Dat is een leuke reis door de herinneringen van je baan. Altijd gaaf om te zien de evolutie van de hobby, ook bij het schrijven zul je vaker gedacht hebben : Damn de tijd vliegt vooruit
Thanks om zo leuke herinneringen te delen met ons! Mooi op te zien & op naar meer zou ik zeggen!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuk Tim, bedankt voor de genomen moeite. Het baanplan is in al die jaren redelijk ongewijzigd gebleven, kennelijk goed doordacht ontworpen destijds :thumbup: .
Dat is leuk even terug
Normaal lees je een stukje terug ,maar niet enkele jaren
En je hebt er nu een leuke mooie terug reis tot heden van gemaakt wat je normaal niet doet  :thumbup:

Waar een wil is, is een spoor

Leuk om zo een samenvatting van een half leven te lezen Tim! Je ziet jezelf vooruitgaan, ik ook al is 5 jaar minder dan 13 of wat was het. Heel mooi om alle fotos te zien!

Als het maar Zwitsers is.

Tim, bedankt voor deze terug in de tijd fotoreportage. :favorite:

Groet Michel

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Tim,

Dank je wel voor deze reis door de tijd.

Henk
Mooie reis door te tijd zoals TrainHenk hierboven mij al heeft gezegd, en de baan is er zeker op vooruitgegaan.

groetjes,

Nathan

trotse M-rail rijder

Herman,
De baan is nog altijd voorzien van M-rails. Dat is verder niet veranderd.

Erik,
Visite was er een dag eerder ;)
En dat tegeltje... ik ben voor :D

Kenny,
Ja zeker bij het schrijven had ik zo nu en dan inderdaad een moment 'is dat alweer zoveel jaar geleden?'
Er zullen vast nog veel nieuwe herinneringen gemaakt gaan worden.

Hans,
Klopt, alleen de twee opstelsporen aan de linkerkant zijn later nog toegevoegd. Voor de rest is er eigenlijk nooit wat veranderd aan het sporenplan.

Nero,
Fijn dat je genoten hebt.

Adriaan,
Zeker, veel geleerd en veel geprobeerd door de jaren heen en ik vond het zelf ook leuk om mijn eigen ontwikkeling terug te zien op deze manier.

Michel,
Graag gedaan.

Henk,
Graag gedaan.

Nathan,
Dankjewel. En ja de baan is aardig ontwikkeld kwa aankleding door de jaren heen.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Hanzi op zondag 03 mei 2026, 14:53:02Én de helft van je leven al actief hier op het forum. Dat kunnen er niet veel zeggen denk ik
Klopt helemaal. Als je te laat kom, lukt het je helemaal nooit meer. Gelukkig was Tim er vroeg bij.
 @citaat Voor de iets ouderen onder ons: misschien moeten we beginnen tellen vanaf het moment dat we registreren, tot het moment dat we er de brui aan geven - dan moet iemand anders wel de rekening opmaken.... :lol:  >:-D

Fantasietjes op de baan

Mooi verhaal in de tijd 👌