Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

mijn nieuwe zwitserse baan

Gestart door oosterom zondag 20 februari 2011, 19:11:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2010

offline
mijn nieuwe zwitserse baan
Eindelijk is het zover, ik heb de oude baan afgebroken en gestart met de nieuwe baan. Mijn baan krijgt de afmetingem 5.50x1.30 en dan via een doorgang in de muur naar een l- baan met de afmetingen 4.50x 3.50x1.50m. Het station komt in gedeelte van 5.50x1.30m en daar bevind zich ook het eerste schaduwstation met 11 sporen. Het station krijgt 6 sporen. In het andere gedeelte komt nogmaals een schaduwstation van 20 sporen. De treinen rijden net als in Zwitserland aan de linkerkant. Ik ben nu bezig met het bedraden en isoleren van het 1e schaduwstation. Ik zal spoedig wat foto's plaatsen.

groetjes Martin.
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi,

Succes met de aanleg van de baan :)
Klinkt goed :)
Ik ga je volgen ;)

Mvg
Falco
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Ik heb alleen het raamwerk laten staan en de rest opnieuw gemaakt, een achtergrond van faller, nou dat viel niet mee ik ben duidelijk geen behanger!

groeten Martin.
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Ik had verwacht dat ik er wat meer foto's op zou krijgen, herkansing
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
nou het is me gelukt wat meer foto.s te plaatsen. zoals je ziet laat ik regelmatig de lux railreiniger rijden. van dat mdf blijft toch wat stof af komen. ik gebruik een stofzuiger en een middenrailslijper, vorig jaar gekocht in dortmund. ik rij met het cs2 en ik wil gaan riden met i train heb de demo versie gedownload en ik ben daar mee aan het testen. de wissels in mijn station ga ik met esu switch pilot bedienen er werkt er al 1, de wissels in de schaduwstations ga ik aansturen met viesmann ik heb er al en aantal en deze bevallen goed. ik ben nu bezig met het isoleren bedraden van het 1e schaduwstation voordat dit klaar is ben ik wel weer een paar uurjes verder.

groeten Martin
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
IK ben nu bezig met het 11 sporige schaduwstation. De  baanstukken verdeel ik in 3 stukken, een inrij-, rem- en een  stopsectie, dat zijn dus 33 draden die ik aan het solderen ben. En dan doe ik ook nog om de 1,5 meter een voeding en een massa er aan die naar de ringleiding gaat. Zo blijf je lekker bezig. Het isoleren doe ik met raillasjes van fleischmann.

groeten Martin.
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Vandaag weer druk bezig geweest met het eerste schaduwstation ik heb nu vijf sporen klaar nog zes te gaan dan is het eerste schaduwstation klaar. Ik heb nog een paar foto's geplaatst van de werkzaamheden vandaag.

groetjes Martin.
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Leuk nu ook jou modelbaan in aanbouw te mogen zien, ziet er al goed uit vooral je rijdend materiaal past er zeker bij.

Succes met de bouw en blijft het volgen.

Groet Wim.
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: oosterom op zondag 27 februari 2011, 22:37:59
Vandaag weer druk bezig geweest met het eerste schaduwstation ik heb nu vijf sporen klaar nog zes te gaan dan is het eersteb schaduwstation klaar. Ik heb nog een paar foto's geplaatst van de werkzaamheden vandaag.

groetjes Martin.

Leuk om je opbouw te zien. Volgens mij kan je zelfs al rijden; bij mij is dat nog niet zover...

Waarom doe je het solderen aan de raillasjes en niet gelijk aan de spoorstaaf zelf? Dat geeft geen verlies meer toch?
Succes!
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Blausee-Mitholz
gast

Re:mijn nieuwe zwitserse baan
De verkanting doe je goed  B)

Mvg, Johan
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Ernst, dat heb ik geprobeerd echter dat lukt niet zo goed, op de railasjes gaat het beter,

groetjes Martin
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Dit wordt een leuk topic, dat ga ik zeker even volgen :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,
Het wordt een impossant schaduwstation.
Je bouwt wel heel goed,stevig en doordacht.
Ik blijf je draadje volgen heel leuk  :D
Groeten fred
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo martin,

Stevig vind ik het ook wel. Maar door dacht dat weet ik niet. Ik heb zelf ook een schaduwstation met 6 sporen en er gelijk boven het station. Vorige week stopte er een trein op het achterste spoor en de andere sporen waren bezet. Een drama dus vond ik. wand ik kon er niet bij zonder of alle treinen er uit te rijden of de landschap delen er boven te verplaatsen.

Ik weet nu dat ik zo geen ontwerp meer maak. We zullen maar zeggen al doende leert men.

Heb je ook nog een sporenplan?

Ben benieuwd naar je voorderingen.

Gr Arnout. 
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Dat ziet er al goed uit :)
Een mooi begin is het halve werk zeg ik altijd maar ;)

Mvg
Falco
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Bedankt voor jullie reactie, wat betreft de toegankelijkheid van het schaduwstation, ik kan er deels vanaf de onderkant erbij en de voorkant blijft via luiken bereikbaar. En ik hoop dat door de goede voeding van de baan en het regelmatig reinigen van de rails met de lux railreiniger ik weinig last heb van storingen. ik heb alleen nog een railplan voor het schaduwstation en station de rest zit nog in mijn hoofd.

groeten Martin.
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Wat een leuke baan ziet er mooi uit vind het altijd leuk een Zwitserse baan te bekijken  :D
Groeten Tim :D
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Vandaag het eerste schaduwstation is klaar, alle 33 terugmelders werken. Ik blijf het probleem houden dat als ik het cs 2 opstart ik niet direct alle treinen op de lay out te zie krijg, ik ben er wel achter gekomen dat als ik in de lay out het sleutel kies en dan het groene vinkje weer aantik ze wel allemaal te zien zijn, het blijft een raadsel voor mij hoe dit komt. nu het eerste schaduwstation gereed is ga ik een verdieping hoger en het station verder afmaken. zaterdag maar weer inkopen gedaan en een tweede switch pilot van esu en servo motoren gekocht. ik kreeg zaterdag ook nog een bestelling binnen uit zwitserland ik had bij een winkel daar wat besteld van microscale.
ik ben ook wat aan het experimenteren met de schotter ik heb gekozen voor woodland. nu maar weer op naar het vogende weekend om verder te bouwen.

groeten martin.
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
zo te zien wordt het een gave baan!
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Dit is fantastisch om te zien. Hier begint wat groots en het meest imponerend vind ik je degelijke verkanting.

Ga zo door!
Michiel
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi,

Ziet er mooi uit. Ben benieuwd naar je vervolg.

Olaf
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

offline
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi,

Ziet er nu al veelbelovend uit, ben erg benieuwd naar het vervolg.

gr. Henk
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
heey ik ben erg onder de indruk van je baan (nu al)
ik weet niet of je ook sneeuw gaat maken op je baan zo ja
dan is dit een mooie railbus:http://www.digitaalmodeltrein.nl/a-14384778/marklin-treinstel/marklin-39983-digitale-railbus-mfx-besneeuwde-uitgave

kost wel wat maar dan heb je ook wat :)


bas
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
goedemiddag bas,

ik was niet van plan om sneeuw op de baan te maken, ik vind de railbus wel leuk.
afgelopen marklindagen in goppingen hadden ze een hele pallet vol voor weinig.
groetjes martin
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Martin waren dat de gewone railbussen en wat noem je weinig.
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
hoi johny,

nee dat waren de besneeuwde uitvoeringen, de prijs was dacht ik 199 euro.
ik heb deze niet gekocht maar ik heb in het magazijn in het museum een zwitsrese re 4/4 gekocht. zwitsers geniet mijn voorkeur en mijn spaarpot was weer leeg

groetjes martin
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Met de paasdagen lekker vrij geweest dus aan de modelbaan kunnen werken. Ik ben nu bezig met het station, en ik ben de klimspiraal aan het maken. Ik heb in Dortmund weer het nodige aan bovenleiding materiaal van Sommerfeldt gekocht dus ik heb lekker in het zonnetje de portaalmasten in elkaar gesoldeerd. Ik zal de volgende keer wat foto's bijvoegen van de vorderingen.

groetjes Martin
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Dag Martin,
Een indrukwekkende baan ben je aan het bouwen! Groot overzichtelijk schaduwstation met goede lange sporen voor lange treinen. Mooie schotterkleur, die van mij zelf is in de bergen evt toch iets te bruin, kwam erachter dat ze in Zwitserland wat grijzere schotter hebben. Ook ik ben zeer fan van Zwitserland en ga je draadje met grote interesse volgen. Succes met de verdere bouw!
Groeten Jake
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Zoals beloofd plaats ik hier wat foto's van de laatste werkzaamheden.
De parade baan op de eerste foto moet langs en gedeeltelijk in de berg komen te lopen en maak ik met ruime bochten, ook deze bochten wil ik mooi laten verkanten.
Ik ga denk ik toch ook maar de diode truc toepassen voor de geisoleerde massastaven dus dat wordt diodes bestellen en weer solderen.

groetjes martin
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Ziet er erg goed uit Martin! Ik had een vraagje hoeveel sporen kunnen onder die brede bovenleidingportalen door bij het station? Als je nog geen s-88's hebt heb je niet perse diodes nodig als je met Loconet bezetmeldprints gaat werken, Erg betrouwbaar, goedkoper en veelzijdig!
Ik blijf je draadje met interesse volgen. Ook mooie flauwe bogen trouwens!
Groeten Jake
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: jakeman op woensdag 27 april 2011, 00:13:31

Als je nog geen s-88's hebt heb je niet perse diodes nodig als je met Loconet bezetmeldprints gaat werken, Erg betrouwbaar, goedkoper en veelzijdig!


Dit is een misverstand. LocoNet terugmelding is niet anders als S88 terugmelding. Slechts de bus is anders. Advies is ook bij dit soort melders de diodetruuk toe te passen.

Spreek uit ervaring. :D

Gr, Ben.
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Jake,

De breedte van het portaal is 30 cm, bij mij kunnen er 4 sporen onder en 1 perron. Mijn station bestaat uit 6 sporen en 2 perrons  dus er komt nog een stuk portaal aan.

groetjes Martin
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hey Martin,

Mooie plaatjes van je bouwkunsten, kijkend naar je achtergrond waarop al een heel berglandschap is te zien beloofd dit nog wel wat.
Grandioos plan trouwens ook dat van de verkanting een hele goeie tip.

Succes met de bouw blijft het zeker volgen.

Groet Wim.
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Erg fraaie baan ben je aan het maken. :thumbup:
De paradebaan wordt erg mooi zo met die ruime bochten. :)

Gr.
René
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

De ruime bochten zijn inderdaad erg mooi en de tails op de portaalmasten mogen er natuurlijk ook zijn. Kunnen de lange sporen nog dichter bij elkaar gelegd worden? Lijkt me helemaal gaaf.

groet, Michiel
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: oosterom op woensdag 27 april 2011, 07:54:45
Hoi Jake,
De breedte van het portaal is 30 cm, bij mij kunnen er 4 sporen onder en 1 perron. Mijn station bestaat uit 6 sporen en 2 perrons  dus er komt nog een stuk portaal aan.
groetjes Martin
Dankje Martin dat probleem heb ik dus ook, mijn hoofdstation heeft 6 sporen met daartussen perrons. Dus het worden de bouwpakketten van Viesmann of ik moet inderdaad zoiets als wat jij hebt maken met 2 extra masten.
Ik twijfel nog het Zwitserse of Duitse bovenleiding moet worden.
Groeten en succes met verder bouwen!
Jake
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
eey

mooie baan.
ook in de bergen aan het bouwen.
persoonlijk vind ik dat ook het mooiste ;)

nog veel plezier verder met de bouw.
ik houw je in de gaten ;)

gr jptrain


Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: Spoorman op woensdag 27 april 2011, 07:17:32
...LocoNet terugmelding is niet anders als S88 terugmelding. Slechts de bus is anders. Advies is ook bij dit soort melders de diodetruuk toe te passen.
...Gr, Ben.

Is dit zo? Je kan namelijk ook naar stroomdetectie toe bij LocoNet. Het ligt er dus aan welk type terugmelding je gebruikt heb volgens mij  8o
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: ernstcramer op woensdag 27 april 2011, 16:16:10
Citaat van: Spoorman op woensdag 27 april 2011, 07:17:32
...LocoNet terugmelding is niet anders als S88 terugmelding. Slechts de bus is anders. Advies is ook bij dit soort melders de diodetruuk toe te passen.
...Gr, Ben.

Is dit zo? Je kan namelijk ook naar stroomdetectie toe bij LocoNet. Het ligt er dus aan welk type terugmelding je gebruikt heb volgens mij  8o

Maar we hebben het hier over terugmelding op basis van massadetectie.
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: Spoorman op woensdag 27 april 2011, 16:31:12
...Maar we hebben het hier over terugmelding op basis van massadetectie.

Ok... :oops:
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Jake,

Als ik naar het orgineel kijk zijn ze volgens mij ook niet breder, dus moet je er wel een tweede portaal bij doen. Ik vind bij een zwitserse baan hoort ook zwitserse bovenleiding. Het is wel wat werk  maar het is wel erg mooi. Ik koop elk jaar wat in Dortmund en als de beurs in Keulen is, dit jaar de IMA in Goppingen.
groeten Martin.
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: ernstcramer op woensdag 27 april 2011, 16:16:10
Het ligt er dus aan welk type terugmelding je gebruikt heb volgens mij  8o

Hier zullen de meeste de Uhlenbrock 63330 terugmelder specifiek voor 3-rail gebruiken.

groet, Michiel
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: oosterom op woensdag 27 april 2011, 17:22:12
Ik vind bij een zwitserse baan hoort ook zwitserse bovenleiding.

Hoi Martin, Van welk merk heb jij die bovenleiding als ik mag vragen? Via deze link hebben ze wel heel mooi materiaal, maar volgens mij vrijwel alleen voor H0m
http://www.art-and-web.ch/modellbau/shop/catalog/index.php?cPath=31&osCsid=7ef106712d3f3637c2265e878a835a09
Groeten Jake
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Jake,

De bovenleiding die ik gebruik is van Sommerfeldt. Kijk maar eens op hun website, erg mooi.

groeten Martin.
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Ondanks het mooie weer toch weer met de modelbaan verder gegaan, ik heb de knoop doorgehakt en besloten om diodes te plaatsen, voor 13 cent stuk is dit niet zo'n grote investering, dus voordat ik met mijn tweede laag verder ga heb ik nog wat soldeerwerk te verrichten, in het eerste schaduwstation komen er al 33 . Ik plaats een nieuwe draad bij de draad die naar de s88 gaat.Hiertussen soldeer ik een diode en vandaar weer naar de massa. Ik heb er nu een aantal gedaan en het werkt super.

groeten Martin
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Zijn er nog voorderingen in dit interesante project?

Gr Arnout.
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: oosterom op dinsdag 03 mei 2011, 13:01:41
Ondanks het mooie weer toch weer met de modelbaan verder gegaan, ik heb de knoop doorgehakt en besloten om diodes te plaatsen, voor 13 cent stuk is dit niet zo'n grote investering, dus voordat ik met mijn tweede laag verder ga heb ik nog wat soldeerwerk te verrichten, in het eerste schaduwstation komen er al 33 .

Hallo Martin,

Een goede keuze èn ze kosten inderdaad niet veel. Ze zijn er ook voor 10 of 8 cent kijk maar in m'n draadje.

groet,
Michiel
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Zeker een goede keuze die diodes! Ik heb er 190 van Treinbert overgenomen en ga ze ook aansluiten. Ben erg benieuwd naar de verbetering van de massa.
Groeten Jake
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Die bovenleiding is een knap staaltje werk.
Ziet er allemaal goed uit hoor :)
Mooi gedaan!

Mvg
Falco
Re:mijn nieuwe zwitserse baan
goedemorgen,

Waar ik op dit moment mee bezig ben is het solderen van de diodes voor de diode truc, dat is nogal wat werk alleen in mijn 1e schaduwstation moet ik er 33 solderen. En ik ben ook bezig met het installeren van i-train ik heb de licentie aangeschaft en als ik deze werkend heb kan ik ook daar mee verder. Ik heb dus een hoop te doen. Foto's van deze werkzaamheden lijken me voor de medeforumleden niet zo interessant. 

groetjes Martin.