Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re:De baan van een geluidsman / We gaan kleien met Einte / eerste foto
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / We gaan kleien met Einte / eerste foto
Citaat van: minitreintje op zondag 08 augustus 2010, 09:39:20
dan heb ik de bruine versie gekocht, klopt het kost 2 euro
Eens kijken of ik hem ook in het wit vind...

groeten minitreintje/Dylan

Ik schreef het al, gewoon bij de Blokker.

En anders in een hobby winkel.

Succes met kleien.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuwe spullen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuwe spullen
Gisteren was Aart hier op bezoek en kwam hier met de BR01 voor mij en hij had 2 kratten vol met wagons meegenomen voor Einte.

Als je die wagons zo in je handen hebt gaat het toch weer kriebelen, wat is dat toch  :mrgreen: :mrgreen:

Dus kon ik het niet laten en heb weer mooie spullen erbij gekocht :D

Maar voor dat ik die laat zien, eerst een aantal mooie bomen die ik van hem kreeg, deze krijgen straks een mooi plaatsje op de berg.



Het klapstuk de 39103 van Marklin BR01.



Van roco drie personenrijtuigen twee keer 2e klas en een keer 1e klas.
Voorzien van stroomvoerende koppelingen van Viesmann en led verlichting.



verder nog deze wagons.







Waar laat ik het allemaal  :lol: :lol: ben er erg blij mee heb ik weer iets anders om mee te rijden  :D :D.


Straks het verslag met foto's van de klei werkzaamheden die Einte, Saskia en ik gisteren gedaan hebben.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
hallo peter;

leuke aanwinsten voor op je baan,als je geen blif weet met al dat moois wil ik altijd een offer doen.om hier alles te plaatsen hoor,grapje hoor peter hopelijk breng je ons leuke foto's van je vorderingen.


groeten peter(ke33)

Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Peter
Hebben julie het probleem van de te lage binnenmuren opgelost?

Je moet het niet doen met die steunberen, denk ik

Doe het volgens de methode als in antwoord 3334 van John

Saskia nog wat binnen muren laten gieten, daar de poortjes afzagen en boven op de bestaande muren plakken
En misschien is ze al zo goed met gips dat ze de in de zelfde mal met een schotje er in net boven de poortjes kan gieten  :)

We lezen het wel

Groet Gert Jan
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Gisteren was het zover, we hadden twee afspraken kunnen combineren maar het had allemaal met treinen te maken  :D.

Zoals jullie hierboven al hadden gelezen was Aart op bezoek om een aantal spullen te brengen en gezellig te praten.

Ook Einte nam wat nieuwe spullen in ontvangst, hierna hebben we vooral over treinen gesproken.

Daarna even na de treinenkamer om mijn berg in aanbouw te bekijken en de treinen even te laten rijden.

Maar er moest ook gewerkt worden, Aart had nog meerdere afspraken staan en ging naar huis.

Tijd voor het grote klei avontuur, Einte is hier al een tijdje mee bezig en ik had hem gevraagt om Saskia en mij de eerste beginselen te leren.

Hier de klei meester Einte.



Het houten portaal wat ik gezaagd had voldeed niet aan de hoge eisen  :( :( en hiervoor heb ik een nieuwe gezaagd.

Aan de rechterkant zit hout terwijl de linkerkant van karton is.
Het karton is makkelijk te buigen wat in ons geval erg handig was omdat het portaal hier rond loopt.



Duidelijk zijn de contouren van het portaal al te zien.

Einte had zijn gereedschap meegenomen en een plank hout waar weer 3 latjes op gelijmd waren.

Hiermee kun je perfect met een deegroller plakken klei maken in ons geval met een dikte van 6mm.





De klei is van het merk Das ( boetseerklei ) en kan o.a. bij de Blokker gekocht worden voor ? 2 per pakje van 500gr.

Doormiddel van houtlijm wordt de klei op de houten ondergrond gelijmd.



Overtollige klei wordt met een groot mes weggesneden en de boven rand wordt  omgevouwen.



Dan krijg je dit resultaat.



We hebben er voor gekozen om het portaal rond de opening een dikke rij stenen te geven.

Hiervoor hebben we strookjes klei van 1cm. dik gemaakt en op de bestaande klei gelegd, doordat de klei een beetje nat is blijft het gelijk plakken en wordt een geheel als het droog is.



Einte had een soort lepeltje meegenomen waarmee kleine streepjes gemaakt kunnen worden.

Eerst de horizontale lijnen, deze zijn met het grote broodmes gemaakt.



Dat begint ineens ergens op een portaal te lijken  :D

De vertikale lijnen zijn gemaakt met een kleine schroevendraaier, veel werk maar supermooi.

Toen was de linkerzijde aan de beurt, eigenlijk op de zelfde manier gedaan als de rechter kant.



Deze lijnen heb ik zelf gedaan en zoals jullie kunnen zien moest ik er even inkomen  :D :D.

Let erop dat je niet te diep gaat.

Nu was Saskia aan de beurt, zei heeft de vertikale lijnen gemaakt in het linker gedeelte.

Beiden gedeelte's hebben we op de baan gezet om te laten drogen, Einte moest ook nog boodschappen halen en het was al behoorlijk laat geworden.

Saskia wou de stenen nog ouder maken, het portaal staat al 150 jaar en dan brokkelen stenen af.

De portalen kregen al doormiddel van een oude tandenborstel een ouder uiterlijk maar dat was niet genoeg.

Met een kleine schoevendraaier zijn er stukjes muur verwijderd en de rand is ook nog onderhanden genomen.

Zoals Peterke al zei, een vrouw heeft meer oog voor detail  :P :P





Hier nog wat foto's van het geheel met treinen.





Het stukje gips dat aan de linkerkant staat is even een steun pilaar todat de klei droog is.

Einte en Aart, bedankt voor de leuke dag.


Mvg,

Peter / degeluidsman en vrouw.



Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Hoi Peter,

Je gaat met stappen vooruit:). Leuk om te zien dat forumleden elkaar zo het een en ander kunnen leren. Wel een rare combi, die br185(of 186??) met die ICR's :lol: :lol:

Ben weer benieuwd naar de volgende update.

Groeten,

Daan

p.s. ben jaloers hoor, een vrouw die het nog leuk vindt om haar bijdrage aan de baan te leveren. Die van mij gaat me alleen maar zitten kwallen als ik weer apetrots iets wil laten zien. Zo van: een sikje met knipperend zwaailicht, ja en  :?

Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Citaat van: peterke33 op zondag 08 augustus 2010, 11:49:30
hallo peter;

leuke aanwinsten voor op je baan,als je geen blif weet met al dat moois wil ik altijd een offer doen.om hier alles te plaatsen hoor,grapje hoor peter hopelijk breng je ons leuke foto's van je vorderingen.


groeten peter(ke33)



Speciaal voor jou heb ik snel de foto;s online gezet Peter  :D.

En ik heb extra opberg ruimte gevonden dus ze blijven maar hier staan / rijden  :mrgreen: :mrgreen:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Citaat van: BR57 op zondag 08 augustus 2010, 12:16:48
Peter
Hebben julie het probleem van de te lage binnenmuren opgelost?

Je moet het niet doen met die steunberen, denk ik

Doe het volgens de methode als in antwoord 3334 van John

Saskia nog wat binnen muren laten gieten, daar de poortjes afzagen en boven op de bestaande muren plakken
En misschien is ze al zo goed met gips dat ze de in de zelfde mal met een schotje er in net boven de poortjes kan gieten  :)

We lezen het wel

Groet Gert Jan

Hoi Gert Jan,

De binnenmuren zijn nog zoals ze waren, Saskia las net jou bericht en begreep het idee.

Hierna heb ik er niet meer gezien, dus denk ik dat ze er al mee aan de slag is  :D :D.

We gaan dit zeker proberen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.



Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Hallo Peter,

Mooi verslag hoor  :lol: :lol:

Het resultaat is best mooi geworden, vooral die scheur in het portaal, dat ik heb gemaakt  8)

Leuk gedaan door Sakia  8)  had ik ook kunnen doen  :?  bij mijn eigen portalen.

Zo zie je weer dat anderen gewoon verder gaan met uitproberen  :shock: :lol: :lol:

Gr Einte
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Citaat van: daanknoben op zondag 08 augustus 2010, 12:23:15
Hoi Peter,

Je gaat met stappen vooruit:). Leuk om te zien dat forumleden elkaar zo het een en ander kunnen leren. Wel een rare combi, die br185(of 186??) met die ICR's :lol: :lol:

Ben weer benieuwd naar de volgende update.

Groeten,

Daan

p.s. ben jaloers hoor, een vrouw die het nog leuk vindt om haar bijdrage aan de baan te leveren. Die van mij gaat me alleen maar zitten kwallen als ik weer apetrots iets wil laten zien. Zo van: een sikje met knipperend zwaailicht, ja en  :?



Hallo Daan,

Het is zeker leuk om anderen te helpen, ik ben met Sander ook al meerdere keren langs andere forumleden geweest om gelzellig over de hobby te praten en tips uit te wisselen.

Mooie combi's  :D :D ach ik let er niet zo op, als het maar rijd.

Mijn vrouw is er een uit duizenden  :) :) ze houd erg van knutselen en details dus dat gaat goed komen.

Jou gevoel van kwallen ken ik ook, we hebben twee dochters en die doen precies het zelfde.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Citaat van: Einte op zondag 08 augustus 2010, 12:41:17
Hallo Peter,

Mooi verslag hoor  :lol: :lol:

Het resultaat is best mooi geworden, vooral die scheur in het portaal, dat ik heb gemaakt  8)

Leuk gedaan door Sakia  8)  had ik ook kunnen doen  :?  bij mijn eigen portalen.

Zo zie je weer dat anderen gewoon verder gaan met uitproberen  :shock: :lol: :lol:

Gr Einte

Hallo Einte,

Zo zie je maar weer dat we steeds met zijn alle elkaar wat leren, we zijn erg blij met het resultaat en gaan zeker meer met klei werken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Heel leuk verslag....en er is hard gewerkt zie ik wel  :)

Mijne heren, mijn complimenten hoor  8)

Wordt vast heel mooi !!

Groeten,

Hans ;)
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
hallo peter/degeluidsman,

ik zie daar een bekend gezicht;einte.wel jullie hebben een fijne dag gehad,en er is ook hard gewerkt aan de portalen.dat ziet er er allemaal heel top uit,en je vrouw peter die kan je dan beter goed in de watte leggen.


groeten peter(ke33)
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Citaat van: Hansje op zondag 08 augustus 2010, 12:48:56
Heel leuk verslag....

Hier kan ik alleen maar mee instemmen. Het ziet er werkelijk geweldig uit :D .

Veel plezier ermee!!!

M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Citaat van: Hansje op zondag 08 augustus 2010, 12:48:56
Heel leuk verslag....en er is hard gewerkt zie ik wel  :)

Mijne heren, mijn complimenten hoor  8)

Wordt vast heel mooi !!

Groeten,

Hans ;)

Er is zeker hard gewerkt anders kregen we van de meester op ons kop  :D :D

We gaan proberen er iets moois van te maken.


Mvg,

peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Citaat van: peterke33 op zondag 08 augustus 2010, 13:31:15
hallo peter/degeluidsman,

ik zie daar een bekend gezicht;einte.wel jullie hebben een fijne dag gehad,en er is ook hard gewerkt aan de portalen.dat ziet er er allemaal heel top uit,en je vrouw peter die kan je dan beter goed in de watte leggen.


groeten peter(ke33)

Saskia begint ervan te blozen, al die complimenten  :lol: :lol:.

En ik leg haar zeker in de watten.


Mvg,

peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Klei les van meester Einte, een verslag van de dag
Citaat van: RMW op zondag 08 augustus 2010, 13:35:36
Citaat van: Hansje op zondag 08 augustus 2010, 12:48:56
Heel leuk verslag....

Hier kan ik alleen maar mee instemmen. Het ziet er werkelijk geweldig uit :D .

Veel plezier ermee!!!

M.v.g.

Maikel (RMW)

Dag Maikel,

Vind het erg leuk om te lezen dat mijn voorbeeld modelbouwers dit soort berichten schrijven.

Saskia heeft al van een stuk klei een muur gemaakt, deze gaat dienen voor de verf testen op de juiste kleur.

We laten de klei eerst goed drogen voordat er een kleurtje op komt.


Mvg,

peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Na aanleiding van antwoord 3389 door Gert Jan, was ik Saskia ineens kwijt.

Mijn vermoeden was juist, er stond alweer gips te drogen om de binnenmuren hoger te gaan maken.



Door een plastic plaatje in de mal te leggen krijgen we de juiste hoogte, de eerste was droog en hebben we gelijk gepast.

Helaas moeten we het opnieuw doen  :( :(  de muur stond te recht op de andere, nu staat er weer wat gips te drogen echter hebben we het plastic plaatje iets schuin gezet zodat er een schuin hoekje onder aan komt te zitten.

Straks zal ik een foto maken als dit stukje boven op de muur staat.

Er wordt aan gewerkt  :lol: :lol:.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
[quote

[/quote]
Wat een goed idee, nou heb ik al heel veel gips afdrukken gemaakt maar hier was ik nog niet opgekomen.
Zo zie je maar weer dat we van elkaar kunnen leren.
Geluidsman wat een leuke updates.
gr pixon
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Hallo Pixon,

Het idee is van Saskia, maar zeker handig om het zo te doen spaart ook het nodige gips uit  :D :D

Hier een nieuw stukje gips met schuine hoek, we hebben het even met de hand vastgehouden want het gips is nog niet droog en daarom kan het niet gelijmd worden.

Het gaat om het idee, let dus niet te veel op eventuele kieren en zo  :oops: :oops:.
Ook moet het passtukje iets naar voren, maar zoals gezegt het gaat om het idee.





Deze oplossing is beter dan mijn idee met de steunberen.

Wat vinden jullie ervan, zijn er nog verbeter punten aan te brengen.

Ik hoor het graag.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Geen slechte oplossing, als je de naden met klei of iets kan wegwerken en mooi kan laten aansluiten...mijn zegen heb je  :lol:

Zo krijg je een mooi aansluitend geheel.

SUCCES beide !!

Groeten,

Hans ;)
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Peter,

ik ben het met Hans eens, zeker geen slechte oplossing

Martijn
Re:De baan van een geluidsman / We gaan kleien met Einte / eerste foto
Citaat van: degeluidsman op zondag 08 augustus 2010, 09:11:42
Citaat van: treinbert op zaterdag 07 augustus 2010, 23:41:50
Hoi Peter, Einte en allen die kijken,

Wat voor soort klei gebruiken jullie? Ik neem aan geen standaard klei, want als deze te veel opdroogd, valt deze weer uiteen in kleine korrels. Mijn vrouw gebruikt zeer fijne chamotte klei, maar deze wordt gebakken op 1040 graden.

Groet,
Bert

Dag Bert,

Het is DAS klei, deze hebben we bij de Blokker gekocht.

Dit merk was ik al vaker tegengekomen voor modelbouw, op welke temeratuur hij gebakken is weet ik helaas niet.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

Dank je.

DAS klei is niet gebakken en droogt inderdaad wel goed op. Wat mijn vrouw gebruikt is "gewone" klei, die na het maken van figuren, etc. nog gebakken moet worden en dan net als steen wordt.

Groet,
Bert
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Hallo Peter,

Ja, ja ik lees het weer goed. De oplossing is weer gevonden door de heren..... :lol:
Nou even een kleurtje geven en de nodige scenery erop en erbij en je hebt een tunnel van gewelste!
Mooi gevonden en uitgevoerd. Succes.
Groeten Ronald  :D
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Peter,

een mooie oplossing :D

Groetjes, John
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Hey Saskia,   Ha,Ha, en Peter

Dat het schotje schuin moest dacht ik wel

Je gebruikt een dun materiaal voor het schotje dat bied nog mooiere perspektieven je zou daar mee ook een groter "lijmvlak"kunnen maken

Om een groter "lijmvlak" te maken moet je het volgende doen:

Eerst de breedte meten van het platte "lijmvlak" boven vlak van de bestaande binnen muur, ik denk dat het zo'n 12mm is

Maak in je gipsmal een tweede en derde schot aan de kopsekanten van zo'n 15 mm hoog , knip daar dan ook de ronding uit

Zorg dat de twee kopschotten met het grote lange schot een waterdichte verbinding hebben(met plakband ofzo)

Zet je mal schuin (moet je zelf even de hoek inschattenen, en vol gieten maar


Dan is je lijmvlak groter !!  :shock:

Ik lees het wel weer groet Gert Jan
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Citaat van: Hansje op zondag 08 augustus 2010, 22:11:49
Geen slechte oplossing, als je de naden met klei of iets kan wegwerken en mooi kan laten aansluiten...mijn zegen heb je  :lol:

Zo krijg je een mooi aansluitend geheel.

SUCCES beide !!

Groeten,

Hans ;)
Citaat van: Martijn Hendriks op zondag 08 augustus 2010, 22:29:26
Peter,

ik ben het met Hans eens, zeker geen slechte oplossing

Martijn

Het lijkt erop dat we op de goede weg zitten.

Kom net thuis uit mijn werk en Saskia is alweer druk in de weer met gips.

Het lijmpistool staat op te warmen en ik ga zo de twee delen aan elkaar lijmen, zal dit straks even tonen hoe het er dan uit ziet.

Wordt vervolgt  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / We gaan kleien met Einte / eerste foto
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / We gaan kleien met Einte / eerste foto
Citaat van: treinbert op zondag 08 augustus 2010, 22:52:07
Citaat van: degeluidsman op zondag 08 augustus 2010, 09:11:42
Citaat van: treinbert op zaterdag 07 augustus 2010, 23:41:50
Hoi Peter, Einte en allen die kijken,

Wat voor soort klei gebruiken jullie? Ik neem aan geen standaard klei, want als deze te veel opdroogd, valt deze weer uiteen in kleine korrels. Mijn vrouw gebruikt zeer fijne chamotte klei, maar deze wordt gebakken op 1040 graden.

Groet,
Bert

Dag Bert,

Het is DAS klei, deze hebben we bij de Blokker gekocht.

Dit merk was ik al vaker tegengekomen voor modelbouw, op welke temeratuur hij gebakken is weet ik helaas niet.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

Dank je.

DAS klei is niet gebakken en droogt inderdaad wel goed op. Wat mijn vrouw gebruikt is "gewone" klei, die na het maken van figuren, etc. nog gebakken moet worden en dan net als steen wordt.

Groet,
Bert

Das dus hele andere klei Bert  :mrgreen: :mrgreen:

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Citaat van: Varekamp op zondag 08 augustus 2010, 23:00:28
Hallo Peter,

Ja, ja ik lees het weer goed. De oplossing is weer gevonden door de heren..... :lol:
Nou even een kleurtje geven en de nodige scenery erop en erbij en je hebt een tunnel van gewelste!
Mooi gevonden en uitgevoerd. Succes.
Groeten Ronald  :D

Hoi Ronald,

Ik ban bang dat Saskia hier weer de nodige inbreng in heeft gehad  :D.

Het schilderen zal van de week wel starten met een proefstukje gips en klei.

Toch zal het nog wel even gaan duren voordat de berg gesloten wordt, Saskia maakt nu een klein kerkje die we boven op de berg zouden plaatsen maar misschien wordt het toch een klein kasteel of zoiets.

Het grond oppervlak is bepalend hoe de berg vorm krijgt.

Bedankt voor je complimenten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Citaat van: Tilly op zondag 08 augustus 2010, 23:32:16
Peter,

een mooie oplossing :D

Groetjes, John

Wij hopen het Hans, straks het resultaat online  :D :D.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken.
Citaat van: BR57 op maandag 09 augustus 2010, 12:43:29
Hey Saskia,   Ha,Ha, en Peter

Dat het schotje schuin moest dacht ik wel

Je gebruikt een dun materiaal voor het schotje dat bied nog mooiere perspektieven je zou daar mee ook een groter "lijmvlak"kunnen maken

Om een groter "lijmvlak" te maken moet je het volgende doen:

Eerst de breedte meten van het platte "lijmvlak" boven vlak van de bestaande binnen muur, ik denk dat het zo'n 12mm is

Maak in je gipsmal een tweede en derde schot aan de kopsekanten van zo'n 15 mm hoog , knip daar dan ook de ronding uit

Zorg dat de twee kopschotten met het grote lange schot een waterdichte verbinding hebben(met plakband ofzo)

Zet je mal schuin (moet je zelf even de hoek inschattenen, en vol gieten maar


Dan is je lijmvlak groter !!  :shock:

Ik lees het wel weer groet Gert Jan

Hallo Gert Jan,

Dat is geen verkeerd idee  :D :D.

We gaan eerst even een test doen met de huidige uitvoering, en kijken hoe dit aan elkaar komt te zitten.

Het lijm oppervlak is nu al redelijk groot op dit moment, maar als het niet voldoende blijkt te zijn gaan we opver op plan G J.  :D :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Het zit aan elkaar  :D

Weer een aantal foto's gemaakt dat zegt veel meer dan .................

Hier twee opzet stukjes, zoals je kunt zien is de oppervlakte om te lijmen redelijk groot.





Op deze foto's kun je zien dat de stenen niet 100% doorlopen, omdat dit redelijk hoog zit en nog niet in de kleur staat valt het nu meer op dan het in werkelijkheid wordt.

Saskia wil hier nog even aan knutselen.





De mal aanpassing doen we met een stukje plastic en twee houten stokjes die doormiddel van elastiek op hun plaats blijven zitten.




We zijn erg benieuwd wat jullie van deze oplossing vinden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Hallo Peter,

Jij gaat ook hard met gips en klei  :D

Is het portaal al mooi opgedroogt?

Ben benieuwd wanneer je gaat verven  :shock:

Gr Einte
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Citaat van: Einte op maandag 09 augustus 2010, 19:37:24
Hallo Peter,

Jij gaat ook hard met gips en klei  :D

Is het portaal al mooi opgedroogt?

Ben benieuwd wanneer je gaat verven  :shock:

Gr Einte

Hoi Einte,

Ja de snelheid zit er goed in  :D :D

Saskia is nu weer aan het bouwen geslagen van een klein kerkje, en ik zit even in het gips  :D :D

Het Portaal begint nu echt droog aan te voelen, maar er zit wel een scheur in  :( :(
Zal er straks eens een foto van maken.

Het schilderen van de klei moet nog heel even wachten tot het echt droog is,  het gips muurtje wil ik eerder gaan het schilderen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Hallo,

Saskia heeft wat gips tussen de twee delen gedaan, dit is nu nog te hoog maar wordt bewerkt en steentjes ingekrast.

Ook hier gaat het weer om een test.



Saskia kenende is er morgen weer een vervolg te zien  :D :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Hoi  Peter,

Die Sakia van jouw is niet meer te stoppen zeg.
Geweldig. Ik vind het voor probeersels al zeer geslaagd hoor.
Ben benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden.

Maikel
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Hey Peter
Lijm je het of gips je het aanelkaar?

Groet Gert Jan
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Hoi Peter,

Zeer vernuftigt gevonden. Ben benieuwd straks hoe het geheel eruit komt te zien.

Groet Ronald  :D
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Hoi Peter en natuurlijk ook Saskia!
Net terug van vakantie kan ik gelijk jullie nieuwe (gezamenlijke) hobby bewonderen!
Jij de baan met weer prachtige nieuwe aanwinsten en Saskia haar klei en gips atelier om jouw baan een prachtige "look" te geven! :wink:
Daarbij ook nog de inbreng van Einte, Aart en niet te vergeten Sander, en de multi thuisbouw baan is geboren! :mrgreen:

Succes met de bouw en tot ziens.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Citaat van: vanb op maandag 09 augustus 2010, 21:43:37
Hoi  Peter,

Die Sakia van jouw is niet meer te stoppen zeg.
Geweldig. Ik vind het voor probeersels al zeer geslaagd hoor.
Ben benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden.

Maikel

Hoi Maikel,

Ja dat is een top vrouw  :oops: :oops:.

Ik begreeo net dat het gips wat er tussen zit erg hard is en morgen gaat ze kijken of het mogenlijk is om de steentjes weer door te laten lopen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Citaat van: BR57 op maandag 09 augustus 2010, 21:46:15
Hey Peter
Lijm je het of gips je het aanelkaar?

Groet Gert Jan

Het is eerst aan elkaar gelijmd met hetelijm.

Omdat er een soort kier ontstond heeft Saskia dit weer opgevuld met gips, morgen de struktuur er in proberen te krijgen en misschien de eerste kleur  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Citaat van: Varekamp op maandag 09 augustus 2010, 21:48:03
Hoi Peter,

Zeer vernuftigt gevonden. Ben benieuwd straks hoe het geheel eruit komt te zien.

Groet Ronald  :D

Morgen meer te zien Ronald, ga zo mijn bed in morgen weer vroeg aan het werk.

Wordt vervolgt dus  :shock: :shock:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Citaat van: AlbertJan op maandag 09 augustus 2010, 21:48:37
Hoi Peter en natuurlijk ook Saskia!
Net terug van vakantie kan ik gelijk jullie nieuwe (gezamenlijke) hobby bewonderen!
Jij de baan met weer prachtige nieuwe aanwinsten en Saskia haar klei en gips atelier om jouw baan een prachtige "look" te geven! :wink:
Daarbij ook nog de inbreng van Einte, Aart en niet te vergeten Sander, en de multi thuisbouw baan is geboren! :mrgreen:

Succes met de bouw en tot ziens.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.


Dag Albert Jan,

Weer terug in het land  :D

Het is een familie hobby geworden  :lol: :lol:.

Maar ook bij mij is het scenery virus toegeslagen, vind het leuker dan ik dacht maar de techniek geniet ( nog ) mijn voorkeur.

Afgelopen zaterdag was het hier net klein Houten, erg gezellig en leerzaam.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Hee Peter,

Ik denk dat ik nog maar een week vakantie neem om je hele draadje door te lezen :mrgreen:, man man man, wat een end tekst, dit is geen draadje maar een staalkabel. Maar okee, je bent wel lekker bezig dus dat leest lekker weg.

Ik heb nog een tip voor de binnenkanten van je tunnelportalen; pak een stuk PVC buis met een juiste diameter en beplak deze aan de binnenzijde met steenmotief karton. Dit wordt in veel hobbyzaken verkocht. Het grote voordeel hiervan is dat het buigzaam is en je toch een zeer stevige tunnelbuis hebt van PVC. Ik heb thuis het boek van Bernard Stein liggen (Conpleet handboek Modeltreinen) waar fantastiche tips instaan voor onder andere bergen bouw en tunnelbouw. Je bent zoals altijd van harte welkom om op je gemakkie ff het boek door te lezen.

Ik hoor het wel

Groet,
Veen
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Citaat van: veen op maandag 09 augustus 2010, 22:10:46
Hee Peter,

Ik denk dat ik nog maar een week vakantie neem om je hele draadje door te lezen :mrgreen:, man man man, wat een end tekst, dit is geen draadje maar een staalkabel. Maar okee, je bent wel lekker bezig dus dat leest lekker weg.

Ik heb nog een tip voor de binnenkanten van je tunnelportalen; pak een stuk PVC buis met een juiste diameter en beplak deze aan de binnenzijde met steenmotief karton. Dit wordt in veel hobbyzaken verkocht. Het grote voordeel hiervan is dat het buigzaam is en je toch een zeer stevige tunnelbuis hebt van PVC. Ik heb thuis het boek van Bernard Stein liggen (Conpleet handboek Modeltreinen) waar fantastiche tips instaan voor onder andere bergen bouw en tunnelbouw. Je bent zoals altijd van harte welkom om op je gemakkie ff het boek door te lezen.

Ik hoor het wel

Groet,
Veen

Hoi Niels,

Dat boek kom ik wel een keer lenen  :mrgreen: :mrgreen:.

We zullen binnenkort weer eens een keer afspreken, kan ik jou vorderingen weer eens komen bekijken.

Wel ben ik van meening dat dit mooier is dan karton, ik ken die plaatjes wel.

Misschien ergens verder naar achteren op de baan dat het niet zo opvalt maar op de voorgrond heb ik een redelijke inkijk in de tunnel.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
LENEN :!:

:shock: Dit boek is als de bijbel; elke dag moet ik er even in gelezen hebben. Maar voor jou een troost; er liggen nog een aantal exemplaren bij Kuijpers in Utrecht  :mrgreen:.

Groeten,
Veen
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Citaat van: veen op maandag 09 augustus 2010, 22:36:44
LENEN :!:

:shock: Dit boek is als de bijbel; elke dag moet ik er even in gelezen hebben. Maar voor jou een troost; er liggen nog een aantal exemplaren bij Kuijpers in Utrecht  :mrgreen:.

Groeten,
Veen

Kun je er dan niet iedere dag uit voorkomen lezen  :D :D.

Bij Kuijpers mag ik niet meer komen van Saskia   :lol: :lol:.

Als ik bij jou ben wil er wel eens in kijken, wie weet koop ik het dan ook.


Mvg,

peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Hoi Peter,

Dat is een prima oplossing met dat opgelijmde muurdeeltje. Ik ben wel benieuwd hoe de verlijming is met het lijmpistool. Normaal lijm ik het altijd met houtlijm, maar als dit een goede sterke verlijming geeft lijkt het mij ook wel wat.

Na et inkrassen van de gevulde naad zie je daar straks helemaal niets meer van en heb je een super muur.

Groet

Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Binnenmuren extra hoog maken / foto update.
Citaat van: M.user op dinsdag 10 augustus 2010, 21:07:26
Hoi Peter,

Dat is een prima oplossing met dat opgelijmde muurdeeltje. Ik ben wel benieuwd hoe de verlijming is met het lijmpistool. Normaal lijm ik het altijd met houtlijm, maar als dit een goede sterke verlijming geeft lijkt het mij ook wel wat.

Na et inkrassen van de gevulde naad zie je daar straks helemaal niets meer van en heb je een super muur.

Groet

Ronald

Dag Ronald,

Het lijmen het hete lijm gaat goed, het voordeel hiervan is de snelle droogtijd.

Doordat de te lijmen delen niet echt te klemmen zijn geef ik de voorkeur aan de hete lijm.

Saskia heeft nu een muurtje aan elkaar gelijmd met gips, morgen eens kijken of we de steenstruktuur weer terug kunnen brengen.

Het eind resultaat laat nog even op zicht wachten, maar er wordt aan gewerkt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Digiboem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Digiboem
Vanavond ben ik weer bezig geweest, dit keer met de Roco NS rijtuigen die ik overgenomen had.

Hier zat al led verlichting in en stroomvoerende koppelingen maar miste nog een sleper dus het werd de hoogste tijd om hier eens wat mee te doen.

Ik had gelukkig nog een Roco fluistersleper liggen en die gelijk gemonteerd.

Alles aangesloten en op de baan gezet, bij een van de rijtuigen knipperde de helft van de led's  :( :(.
Nadat ik hem opengemaakt had nog eens kijken.

Een hoop geknetter en rook, dit ging zo snel dat ik de kans niet kreeg om hem van de baan te halen.

Op de print was een onderdeel kompleet weggesmolten  :?.

Nu had ik van deze strips nog een aardige voorraad liggen, dus gelijk een nieuwe strip erin gemonteerd en getest.

Alles werkt nu goed  :D :D

Hier even wat foto's van de rijtuigen, de NS 1103 mag de boel trekken.



En nu het echte werk  :D





Op de laatste foto is goed te zien dat er al druk gebruik gemaakt wordt van deze trein verbindingen  :) :).


Mvg,

Peter / degeluidsman.